T TechChad skrev:
Det beror på, har du flera kameror kan det ju vara mer praktiskt att ha kamera med POE matning, då behövs bara en nätverkskabel. Då matar man kamerorna via en poe-switch eller poe-injektor eller ännu bättre en NVR
kan man få in Reolink med deras nvr i spc?
 
T TechChad skrev:
Man matar dom vanligen från strömförsörjningen som sitter i huvudcentralen. Vid lite större anläggningar (eller vid utrustning som drar mycket ström) så kör man hellre med ett exp. som har inbyggd strömförsörjning

För att förtydliga, jag behöver bara dra en CAT kabel för buss och ström? eller behöver jag en separat kabel för strömförsörjningen mellan huvudcentralen och expansionsenheten?
 
C
R Ryan446 skrev:
Jag använder följande kabel för buss + strömförsörjning: [länk]
Hittade du någon som säljer den till ett vettigt pris?
 
C cpalm skrev:
Hittade du någon som säljer den till ett vettigt pris?
Jag köpte den från Rexel genom jobbet, 2 160 kr exkl. moms för en 100m rulle. Borde gå att få tag på från närmsta låssmed som pysslar med larm/passage också om man vill handla som privatperson. Eller järnhandel/bygghandel kan nog ta in från Nexans också.
 
R Ryan446 skrev:
Jag köpte den från Rexel genom jobbet, 2 160 kr exkl. moms för en 100m rulle. Borde gå att få tag på från närmsta låssmed som pysslar med larm/passage också om man vill handla som privatperson. Eller järnhandel/bygghandel kan nog ta in från Nexans också.
ok, tack för svar! Då det handlar om ca 12m så drar jag nog in 2 extra trådar i flexröret.


Nästa fråga: jag har ett fönsterparti med totalt 8glas varav 2st sitter på en pardörr. Det blir alltså 8glaskross och 1magnetkontakt. Kan jag dra dit 2x2x0,5 och seriekoppla alla dessa? Eller måste jag gå upp i dimension på kabel? Hur ska jag tänka? Håller på att dra nu
 
C
R Ryan446 skrev:
Jag köpte den från Rexel genom jobbet, 2 160 kr exkl. moms för en 100m rulle.
Det var ett bra pris, Ahlsell vill ha 4 060 kr av mig för samma kabel.
Men nu hittade jag den oskärmade varianten på Solar för 20,18 i metervara. Hade missat det då jag letade efter en 100 m rulle (vilket de inte hade).
 
Färgglad skiss över elektriska kablar och komponenter för byggprojekt med olika symboler och annotationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Här kommer en skiss på hur jag dragit nu, måste jag komplettera med någon kabel eller har jag missat något?
 
Hur har du tänkt att PIRen ska titta?

Om PIRen täcker MAPen så måste det vara fördröjning på PIRen.

Det bör även vara en PIR som täcker området där centralenheten sitter.

Om varje utgående tråd till de olika larmenheterna är sin egna sektion så får jag det till att det är tio sektioner från centralenheten, som bara har åtta sektioner.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Hur har du tänkt att PIRen ska titta?

Om PIRen täcker MAPen så måste det vara fördröjning på PIRen.

Det bör även vara en PIR som täcker området där centralenheten sitter.

Om varje utgående tråd till de olika larmenheterna är sin egna sektion så får jag det till att det är tio sektioner från centralenheten, som bara har åtta sektioner.

Hur menar du med titta? Jag tänkte att den bara skulle känna av rörelse?

Okej, så jag måste köpa en pir med fördröjning då? Eller ställer jag det när man programmerar enheten?

Jo, precis det blir en pir i teknikrummet också där centralenheten sitter.

jo du har rätt, det är mer trådar än så, jag har massa fuktsensorer som ska in också. Så vid centralenheten blir det 2 eller 3 utbyggnadsenheter.
 
Men har jag tänkt fel med kabeldragningen?
 
J JonteB skrev:
Hur menar du med titta? Jag tänkte att den bara skulle känna av rörelse?
En PIR tittar över ett område den ska reagera på. En PIR har ett siktfält på ca 110°, så vill man täcka ett helt rum så bör den sitta i ett hörn. Sen reagerar en PIR olika snabbt beroende på om man bryter flera ”strålar” eller om man bara rör sig i en ”stråle”.


J JonteB skrev:
Okej, så jag måste köpa en pir med fördröjning då? Eller ställer jag det när man programmerar enheten?
Det programmeras i ingången på centralenheten, man sätter in-/utgångsfördröjning. Finns två olika ingångsfördröjningar att välja på, där man kan ställa olika tider.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Jag ger en eloge för antalet rökdetektorer (multidetektor).

På vårt larm har jag lagt varje multidetektor på en egen ingång, har idag 12 sektioner för multidetektorer.
 
C
Demmpa Demmpa skrev:
Jag ger en eloge för antalet rökdetektorer (multidetektor).
På vårt larm har jag lagt varje multidetektor på en egen ingång, har idag 12 sektioner för multidetektorer.
Jag som sitter och räknar lite på strömförsörjning - hur hanterar ni rökdeckarnas relativt höga strömförbrukning?
11 x 80 mA = 880 mA = redan där över de 750 mA som x320 och x330-panelerna kan leverera.
 
C cpalm skrev:
Jag som sitter och räknar lite på strömförsörjning - hur hanterar ni rökdeckarnas relativt höga strömförbrukning?
11 x 80 mA = 880 mA = redan där över de 750 mA som x320 och x330-panelerna kan leverera.
Jag har expansionsenhet med nätaggregat, från den tar jag ström till de flesta enheter.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.