Bygg ett staket vid tomtgränsen.
 
Tråden har spårat ur lite… jag lyfter en annan vinkel som jag inte sett i tråden, när skapades tomterna? Kan mannens tomt vara avsöndrad istället för avstyckad? Vi hade ett sådant ärende och avsöndring, som gjordes under en tidsperiod (1828-1928) innebar att man själv fick stycka av utan lantmäteriet, detta gav mycket osäkra tomtgränser ibland. I vårt fall slog kartan på lantmäteriet och det som lantmäteriet faktiskt sedan kom fram till med 6 meter. Det fanns i avsöndringen siffror som gjorde att vi kunde komma överens om en faktisk dragning av tomtgränsen.
 
  • Gilla
  • Wow
gråsten och 2 till
  • Laddar…
T TommyK72 skrev:
Vår granne har uppfört ett växthus om ca 10-12m2 helt och hållet på vår mark. Dvs över tomtgränsen.

Han har inte frågat oss om lov. Hade han gjort det hade han fått nej eftersom han under flera års tid har haft som vana att utnyttja vår mark till sina privata ändamål.

Efter vårt senaste bråk i våras skrev jag ett tydligt sms till honom där det stod ordagrant ”inga av era tillhörigheter ska finnas på vår mark”. Jag gissar att detta är anledningen till att han inte bett om lov. Han förstod kanske att han inte skulle få vårt godkännande. Alternativt att han inte har koll på tomtgränsen, men han har ägt fastigheten i ungefär ett år, och tomtgränsen är väldigt tydlig. Det är en markhöjning från deras gräsmatta där vår mark börjar.

Samt att vi hade en diskussion på plats vid tomtgränsen i våras då vi senast träffades och diskuterande ett annat fall av ”hans saker på vår mark” (vi ville att han skulle flytta sina saker- han ansåg att han hade bättre och vettigare användning av vår mark än vad vi har)

Hursomhelst. Växthuset.. jag har anmält bygget till kommunen, gick under rubriken att han byggt mindre än 4,5m från tomtgräns. Än fast det är helt och hållet på vår mark.
Jag måste så klart även meddela grannen i fråga att han byggt på vår mark, än fast det är helt uppenbart. Jag är rätt säker på att han kommer vägra att flytta växthuset då han även grävt ur och murat en grund till det.

Vad mer kan jag göra rent juridiskt? Håller på att bli tokig på detta.

Kan knappt sova på nätterna för jag grubblar så mycket på 1:hur jag ska ta upp detta nya problem med grannen och
2: vad gör vi om han fortsätter att bygga/förvara saker på vår mark och vägrar att sluta?
vad sade grannen när du bjöd in honom på en kopp kaffe för att lösa problemet? Att tjafsa och anmäla är alltid den sista utvägen. Första pratar man, alltid!
 
D
T TommyK72 skrev:
jag drar mig lite inför att göra det då de just kommit hem från förlossningen med sitt första barn. Blödigt av mig kanske. Tänkte låta det gå en vecka. Kan ju knappast påverka något? Det är han som gjort fel, inte jag
Fan vad mesigt. Pappskallar som din granne räknar just med sånt här, det är här du någonsin ska sätta in stöten. De väntade barn under tiden han byggde skiten. Folk kan inte sätta sig in i hur vissa med personlighetsstörning funkar och litar så på god vilja.
 
  • Gilla
oliva
  • Laddar…
T TommyK72 skrev:
Ja du, säg det! Jag ringde i fredags och förklarade läget; ”grannen har byggt växthus på vår mark, vad gör jag?”
”tjaaa.. nåt sånt här har jag aldrig hört talas om tidigare”
”Okej, men måste han ha bygglov eller liknande?”
”Är växthuset större än 15m2 krävs bygglov”
”Jahapp, vad ska jag göra då?”
”Jag vet inte faktiskt”
Det var första samtalet som slutade typ sådär.

andra samtalet
Jag: ”min granne har byggt växthus på vår mark”
(Annan handläggare) ”hoppsan..”
”Är det inte så att han måste be oss om lov om han bygger något närmre än 4,5m från tomtgräns”
”Jo, det stämmer”
”nu har han byggt utanför sin tomtgräns utan att be om lov. Är inte det olagligt?”
”jo det är det…vill du anmäla eller?”
”JA TACK”

Sen frågade jag om de åker ut och tittar varpå handläggaren svarade ”nej, inte om inte bygget utgör risk för hälsa eller miljö”

sååå.. ja?
Det känns lite som att du lämnar byter spår efter första meningen när du pratar med kommunen.

Vad har bygglov med att grannen olovligen har byggt på din mark att göra?

Och under andra samtalet börjar du prata om tomtgräns. Vad har tomtgräns med att grannen olovligen har byggt på din mark att göra.

Mitt förslag blir att fokusera på problemet.

Grannen har olovligen byggt på din mark och du kräver att marken återställs. Punkt.

Prata inte om något annat eftersom du ovan lett bort din klagan helt på egen hand. Upprepa samma krav om och om igen om det behövs. Gör en skriftlig anmälan. Delge grannen samma krav. Kort och koncist. Fokusera på problemet. Inget annat.

Lycka till.
 
  • Gilla
  • Älska
Risarvaren och 9 till
  • Laddar…
Ansök om ett bygglov hos kommunen för att sätta upp ett staket på tomtgränsen för antar grannen inte kommer ge sitt medgivande ,och vipps så fick du ett nytt växthus
 
  • Gilla
Risarvaren
  • Laddar…
T TommyK72 skrev:
Vår granne har uppfört ett växthus om ca 10-12m2 helt och hållet på vår mark. Dvs över tomtgränsen.

Han har inte frågat oss om lov. Hade han gjort det hade han fått nej eftersom han under flera års tid har haft som vana att utnyttja vår mark till sina privata ändamål.

Efter vårt senaste bråk i våras skrev jag ett tydligt sms till honom där det stod ordagrant ”inga av era tillhörigheter ska finnas på vår mark”. Jag gissar att detta är anledningen till att han inte bett om lov. Han förstod kanske att han inte skulle få vårt godkännande. Alternativt att han inte har koll på tomtgränsen, men han har ägt fastigheten i ungefär ett år, och tomtgränsen är väldigt tydlig. Det är en markhöjning från deras gräsmatta där vår mark börjar.

Samt att vi hade en diskussion på plats vid tomtgränsen i våras då vi senast träffades och diskuterande ett annat fall av ”hans saker på vår mark” (vi ville att han skulle flytta sina saker- han ansåg att han hade bättre och vettigare användning av vår mark än vad vi har)

Hursomhelst. Växthuset.. jag har anmält bygget till kommunen, gick under rubriken att han byggt mindre än 4,5m från tomtgräns. Än fast det är helt och hållet på vår mark.
Jag måste så klart även meddela grannen i fråga att han byggt på vår mark, än fast det är helt uppenbart. Jag är rätt säker på att han kommer vägra att flytta växthuset då han även grävt ur och murat en grund till det.

Vad mer kan jag göra rent juridiskt? Håller på att bli tokig på detta.

Kan knappt sova på nätterna för jag grubblar så mycket på 1:hur jag ska ta upp detta nya problem med grannen och
2: vad gör vi om han fortsätter att bygga/förvara saker på vår mark och vägrar att sluta?
Här är en länk till lawline om att bygga på annans mark. Enligt deras svar är det inte tillåtet. Finns dock preskriptionstid på 10 år för att kunna få skadestånd.

https://lawline.se/answers/preskription-vid-bygge-pa-annans-tomt
 

Bästa svaret

Tråkigt att så många i detta forum inte ger TS konkreta svar för att hjälpa.

För det första så handlar det om TS mark, inte tomt, vet man inte vad skillnaden är så borde man heller inte svara. Det är brottsligt att bygga på annans markägor utan tillstånd av markägare och den som byggt olovligt kan även i vissa fall bli skadeståndsskyldig enligt jordbalken. OM ett godkännande av markägare lämnats så kan ett servitut upprättas (ett avtal som ger den ena nyttjanderätt till annan fastighet). Oftast brukar servitut innefatta avlopp, vattenbrunn eller användande av privat väg.

För det andra: om du inte är helt säker på vart gränserna för dina ägor går (alternativt att gränsmarkeringar försvunnit) så är det bäst att ta ut en kunnig som får markera ut gränserna. Lantmäteriet kan hjälpa dig med detta: https://www.lantmateriet.se/sv/fast...-fastighet/Sarskild-gransutmarkning/#anchor-1

För det tredje: det är till kronofogden du vänder dig till (inte kommunen) om någon utnyttjar din mark utan tillåtelse och du vill få bort deras egendom från din mark. Du får själv inte försöka avlägsna egendomen. Antingen ringer du och hör med kronofogden hur du går tillväga annars finns massor med information här: https://kronofogden.se/du-har-ett-k...llt/du-vill-fa-tillbaka-eller-ta-bort-egendom

Till sist: som andra skrivit så är det bäst att tydligt kommunicera med din granne. Om du inte får gehör så skicka brev med krav på återställning av mark med tidsangivelse. Dokumentera ner alla samtal (ha gärna med en tredje part), datum för samtal och när du tagit kontakt med myndigheter. Ta bilder om det behövs. Det enda din granne får göra på dina markägor är att utnyttja allemansrätten. Allt annat kan klassas som skadegörelse. Och ja det kommer säkert kosta dig en del pengar i början men det kan du också begära ersättning för via kronofogden om de anser det skäligt.

Hoppas allt löser sig!
 
  • Gilla
  • Älska
Risarvaren och 38 till
  • Laddar…
T TommyK72 skrev:
Vår granne har uppfört ett växthus om ca 10-12m2 helt och hållet på vår mark. Dvs över tomtgränsen.

Han har inte frågat oss om lov. Hade han gjort det hade han fått nej eftersom han under flera års tid har haft som vana att utnyttja vår mark till sina privata ändamål.

Efter vårt senaste bråk i våras skrev jag ett tydligt sms till honom där det stod ordagrant ”inga av era tillhörigheter ska finnas på vår mark”. Jag gissar att detta är anledningen till att han inte bett om lov. Han förstod kanske att han inte skulle få vårt godkännande. Alternativt att han inte har koll på tomtgränsen, men han har ägt fastigheten i ungefär ett år, och tomtgränsen är väldigt tydlig. Det är en markhöjning från deras gräsmatta där vår mark börjar.

Samt att vi hade en diskussion på plats vid tomtgränsen i våras då vi senast träffades och diskuterande ett annat fall av ”hans saker på vår mark” (vi ville att han skulle flytta sina saker- han ansåg att han hade bättre och vettigare användning av vår mark än vad vi har)

Hursomhelst. Växthuset.. jag har anmält bygget till kommunen, gick under rubriken att han byggt mindre än 4,5m från tomtgräns. Än fast det är helt och hållet på vår mark.
Jag måste så klart även meddela grannen i fråga att han byggt på vår mark, än fast det är helt uppenbart. Jag är rätt säker på att han kommer vägra att flytta växthuset då han även grävt ur och murat en grund till det.

Vad mer kan jag göra rent juridiskt? Håller på att bli tokig på detta.

Kan knappt sova på nätterna för jag grubblar så mycket på 1:hur jag ska ta upp detta nya problem med grannen och
2: vad gör vi om han fortsätter att bygga/förvara saker på vår mark och vägrar att sluta?

Enligt Karlstads kommuns hemsida:

Det är brottsbalken, 8 kapitlet, som reglerar privatisering av annans mark vilket är att betrakta som egenmäktigt förfarande. Det är alltså förbjudet med olovliga åtgärder som vidtas på annans mark. Förbudet omfattar även offentligt ägd mark.

Tycker en polisanmälan.är på sin plats.
 
  • Gilla
Staffan_V och 5 till
  • Laddar…
T TommyK72 skrev:
Ja detta måste ju bli steg 2 om han inte flyttar på växthuset när kommunen ålägger honom att göra det. Men det känns så jäkla surt att vi ska behöva betala för att han inte kan hålla sig innanför tomtgränsen
Jag skulle påstå att det är mitt växthus,
 
  • Gilla
Testa ett annat
  • Laddar…
Det var för många inlägg att hinna läsa på morgonen. Men vore det olagligt att spraya med ogräsättika i växthuset och utanför med jämna mellanrum? Jag tänker att grannen kanake äger växthyset, men knappast marken?
 
  • Gilla
Bengt Numelin och 1 till
  • Laddar…
A Axiotrade skrev:
Det var för många inlägg att hinna läsa på morgonen. Men vore det olagligt att spraya med ogräsättika i växthuset och utanför med jämna mellanrum? Jag tänker att grannen kanake äger växthyset, men knappast marken?
jag kan komma på många äckliga saker som kan hända utanför ingången till växthuset;)
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
jag kan komma på många äckliga saker som kan hända utanför ingången till växthuset;)
Inhägna runt växthuset och ha en arg tjur där
 
  • Haha
TommyK72
  • Laddar…
Har du gott om vilt i området så kan en saltsten 1 meter från växthuset få trevliga konsekvenser...
 
  • Gilla
  • Haha
Anonymiserad 137805 och 2 till
  • Laddar…
Det enda rätta här är att kontakta jurist eller kronofogden om handräckning. Låt detta ha sin sakliga gång, istället för att agera i affekt. Då sover du bättre om natten.
 
  • Gilla
Anna_H och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.