Magnus E K
A Anaii skrev:
Teoretisk diskussion som dyker upp då och då men som i praktiken är ointressant.

Aktiva elektriska apparater avger värme, ja.
I de flesta fall är det obetydligt lite och i de fall det inte är det så är apparaten inte placerad på ett sådant sätt att värmen tas till vara effektivt. Det kan bli ganska varmt bakom kyl och frys men det har man ju ingen glädje av.
Att jämföra det med element/radiatorer som är specifikt designade och placerade för att få maximal nytta av värmen de avger är inte rättvist.

Passiva apparater (standby) drar så extremt lite att det i praktiken blir omärkbart.
Vart tror du värmen bakom kyl och frys tar vägen om den inte kommer till nytta? Om värmen på något sätt stannade där skulle temperaturen bara öka och öka tills något tar eld.
 
  • Gilla
Ulltand och 1 till
  • Laddar…
Magnus E K Magnus E K skrev:
Vart tror du värmen bakom kyl och frys tar vägen om den inte kommer till nytta?
Visst gör den en del nytta men står kyl/frys mot en yttervägg kan jag tänka mig att en rätt betydande del av värmen inte gör nytta. Skulle den stå fritt "mitt i rummet" skulle nyttan vara precis lika bra som nyttan av vilket element som helst.
 
  • Gilla
Anna_H och 4 till
  • Laddar…
harry73
Magnus E K Magnus E K skrev:
Vart tror du värmen bakom kyl och frys tar vägen om den inte kommer till nytta? Om värmen på något sätt stannade där skulle temperaturen bara öka och öka tills något tar eld.
Jag förstår inte varför jag inte kan släppa tråden, men jag försöker igen.
Det TS är ut efter är ett (semi)vetenskapligt svar på varför all restvärme från elektriska apparater i huset till 100% kompletterar hennes direktverkande elektriska element. Men alla svar som hon får som stävjar hennes tes, grundar sig i att all värme som produceras i huset, stannar i huset. Detta är en felaktig förutsättning, för det skulle betyda att huset är optimalt isolerat och det finns inget drag eller ventilation ur huset.
Skulle det vara så, skulle huset bli så varmt att den skulle brinna upp eller smälta. Man behöver då i alla fall ingen uppvärmning.

I verkligheten finns det värmeförluster, dels pga dålig isolering och dels pga ventilation. Det betyder också att det blir varmare där värme produceras och att det blir kallare där värme läcker ur systemet. Det finns alltså en temperaturgradient i huset, denna kommer att leda till en luftcirkulation som fördelar värmen genom huset.
Om man nu ändrar uppvärmningen genom att tillföra apparater som avger värme, kommer man att ändra temperaturgradienten i huset. Vi vet inte vilka konsekvenser det har, men det kan motverka luftcirkulationen, eller så kan det göra att den ökar.
Men det kan också vara så att framförallt luften vid taket blir extra varm, eller allt de kommer mer varmluft förbi fönsterna. det gör att det kan bli större värmeförluster pga dålig isolering eller drag eller ventilation. Men egentligen vet vi inte vad konsekvenserna blir, de kan bli ökad förbrukning men det kan också bli minskad förbrukning.
Nu handlar det bara om små effekter, så rent praktiskt kommer det inte märkbart påverka inomhusklimatet, men TS ville få en vetenskaplig förklaring att all restvärme till 100% kompenseras av mindre förbrukning av hennes direktverkande elelement, och den förklaring kan vi inte ge.

Min tolkning av vad @GK100 försöker säga, är att man har mycket bättre möjligheter att skapa ett optimal uppvärmningssystem om man börjar från scratch och placerar alla värmekällor där de gör störst nytta. Alla extra värmekällor blir då oftast inte optimalt placerat, som gör att värmesystemet fungerar sämre. Därför ska man inte räkna med restvärme från elektriska apparater när man dimensionerar ett värmesystem.
 
  • Gilla
SusoDus och 3 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Visst gör den en del nytta men står kyl/frys mot en yttervägg kan jag tänka mig att en rätt betydande del av värmen inte gör nytta. Skulle den stå fritt "mitt i rummet" skulle nyttan vara precis lika bra som nyttan av vilket element som helst.
Så det är därför man placerar elementen mitt i rummet.
 
M Matte Bygg skrev:
Det kallas Evaporation (engelska) d.v.s. förångning.
Äh, va? Vad är det som skulle förångas här menar du?
 
S Strontus skrev:
Så det är därför man placerar elementen mitt i rummet.
Ur ett rent energibesparingsperspektiv vore det rimligen bra att placera element långt från en yttervägg. Men jag tror nog att du själv förstår varför man ändå oftast placera element vid väggarna.

Men visst måste väl värme som "samlas" bakom en kyl/frys instängt mot en yttervägg till viss/stor del försvinna ut genom isoleringen utan att göra nytta. Eller vad menar du?
 
Magnus E K
Alfredo Alfredo skrev:
Ur ett rent energibesparingsperspektiv vore det rimligen bra att placera element långt från en yttervägg. Men jag tror nog att du själv förstår varför man ändå oftast placera element vid väggarna.

Men visst måste väl värme som "samlas" bakom en kyl/frys instängt mot en yttervägg till viss/stor del försvinna ut genom isoleringen utan att göra nytta. Eller vad menar du?
Inte i högre grad än bakom en radiator, där det troligen blir varmare (i alla fall om värmebehovet är högt). Min kombinerade kyl/frys ger förövrigt den mesta värmen åt sidorna och på ovansidan, baktill är det bara isolering.
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Ur ett rent energibesparingsperspektiv vore det rimligen bra att placera element långt från en yttervägg. Men jag tror nog att du själv förstår varför man ändå oftast placera element vid väggarna.

Men visst måste väl värme som "samlas" bakom en kyl/frys instängt mot en yttervägg till viss/stor del försvinna ut genom isoleringen utan att göra nytta. Eller vad menar du?
Att en "betydande del" av värmen inte skulle komma till nytta vänder jag mig emot. En del av värmen försvinner ju ut genom isoleringen, precis som för vanliga element. Värmen från kyl/frysar samlas ju inte direkt på baksidan, då den ju är ventilerad mot rummet.
 
  • Gilla
MrDizzy och 2 till
  • Laddar…
S Strontus skrev:
Att en "betydande del" av värmen inte skulle komma till nytta vänder jag mig emot.
Ja hur stor/liten/betydande delen är har jag ingen aning om. Men här handlade det om "Vart tror du värmen bakom kyl och frys tar vägen om den inte kommer till nytta?" och då tror jag att en del kommer att försvinna ut genom en yttervägg om kyl/frys är placerade mot en.
 
Det har seglat iväg, hon frågade ju om ett enkelt sätt att förklara för någon som inte är insatt. Jag då tog jag upp verkningsgrad på elmotor som då är felaktigt fysiskt sett till alstrad värme men skulle kunna få en obildad person att få lite insikt/försåelse då det är lätt att läsa på specifikation elprodukter som inte är ämnade för uppvärmning.
 
A Anaii skrev:
Teoretisk diskussion som dyker upp då och då men som i praktiken är ointressant.

Aktiva elektriska apparater avger värme, ja.
I de flesta fall är det obetydligt lite och i de fall det inte är det så är apparaten inte placerad på ett sådant sätt att värmen tas till vara effektivt. Det kan bli ganska varmt bakom kyl och frys men det har man ju ingen glädje av.
Att jämföra det med element/radiatorer som är specifikt designade och placerade för att få maximal nytta av värmen de avger är inte rättvist.

Passiva apparater (standby) drar så extremt lite att det i praktiken blir omärkbart.
Det var ungefär så som du bekriver det som mina funderingar gick.
Men du förklarar det mycket bättre än jag kunde ställa frågan! :)
 
Magnus E K Magnus E K skrev:
Inte i högre grad än bakom en radiator, där det troligen blir varmare (i alla fall om värmebehovet är högt).
Nej säkert inte men även här gör en del av värmen inte nytta.
 
Magnus E K
Alfredo Alfredo skrev:
Ja hur stor/liten/betydande delen är har jag ingen aning om. Men här handlade det om "Vart tror du värmen bakom kyl och frys tar vägen om den inte kommer till nytta?" och då tror jag att en del kommer att försvinna ut genom en yttervägg om kyl/frys är placerade mot en.
Om temperaturen mot den delen av ytterväggen blir högre än mot resten av ytterväggarna kommer värmeförlusten bli högre där, ja. För att förlora 50 W genom 2 kvadratmeter vägg med U-värde på 0,2 måste temperaturen upp i 125 grader över utetemperaturen om jag räknar rätt.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Ja hur stor/liten/betydande delen är har jag ingen aning om. Men här handlade det om "Vart tror du värmen bakom kyl och frys tar vägen om den inte kommer till nytta?" och då tror jag att en del kommer att försvinna ut genom en yttervägg om kyl/frys är placerade mot en.
Jo, men det gäller ju även vanliga element, jag har svårt att se varför en kyl/frys skulle vara så mycket sämre.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Om man ställer in för varma grejer i kylen som man tagit hem från affären blir ju kylen som en värmepump till viss del.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.