Morgan Rody Morgan Rody skrev:
Undrar om nån har en IVT 490 eller liknande och kör Shelly 1 eller Shelly 3em? Vilken är enklast?
Jag vill tidsstyr och ser förbrukning. Läst om att det ska var kopplat upp till Home Assistant.

Eller hur ska jag göra?
Använder du Home Assistant idag? Om inte, och intresset för det inte är stort, kan det vara ett lite onödigt stort steg bara för en sådan sak.
Oavsett vilken av shellyprodukterna du väljer kan du göra precis detta genom deras app, vilket gör att du slipper administrera något själv.
 
  • Gilla
Morgan Rody
  • Laddar…
tveksamt tveksamt skrev:
Använder du Home Assistant idag? Om inte, och intresset för det inte är stort, kan det vara ett lite onödigt stort steg bara för en sådan sak.
Oavsett vilken av shellyprodukterna du väljer kan du göra precis detta genom deras app, vilket gör att du slipper administrera något själv.
Det som nästan bara går att göra i Home Assistant och inte Shellys egna tjänst är styrning på elpriset.
Det brukar vara nästa logiska steg i tanken, att börja styra på elpriset, så jag vet inte om det är lika bra att gå på Home Assistant direkt.
 
  • Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
Absolut! Vill man styra på elpris och inte bara på tidsstyrning så får man hitta på något mer avancerat än bara Shellys app, exempelvis Home Assistant.
Ville bara flagga för att det inte är riktigt lika mycket plug and play om man vill blanda in HA. Och för precis det som efterfrågas är det överkurs.
 
  • Gilla
Morgan Rody och 1 till
  • Laddar…
Ok, har ingen erfarenhet av Shelly app eller HA, därför jag frågar och bra info från er.

Jag förstår inte vart Shelly 1 skulle var inkopplad.
Shelly 3em ska var i elskåp och den känns enklast i mitt huvud.
Eller har jag missat nåt?
 
Morgan Rody Morgan Rody skrev:
Ok, har ingen erfarenhet av Shelly app eller HA, därför jag frågar och bra info från er.

Jag förstår inte vart Shelly 1 skulle var inkopplad.
Shelly 3em ska var i elskåp och den känns enklast i mitt huvud.
Eller har jag missat nåt?
Vad vill du göra med shelly 1 ?
 
nino nino skrev:
Vad vill du göra med shelly 1 ?
Behöver inte var Shelly 1, men jag vill kunna tidsstyr mitt IVT 490 och ser förbrukning.
 
Morgan Rody Morgan Rody skrev:
Undrar om nån har en IVT 490 eller liknande och kör Shelly 1 eller Shelly 3em? Vilken är enklast?
Jag vill tidsstyr och ser förbrukning. Läst om att det ska var kopplat upp till Home Assistant.

Eller hur ska jag göra?
Vill du se förbrukningen på en 3-fas last så fungerar det inte med en Shelly 1, inte för en 1-fas last heller förresten. Du behöver en Shelly 3EM för en 3-fas last.
 
Redigerat:
  • Gilla
Morgan Rody
  • Laddar…
leby leby skrev:
För ovanlighetens skull kan man köpa Shelly billigare i Sverige just nu än direkt från Shelly.cloud ex en Shelly Plus 1PM kostar 159:- + frakt (63,20kr) på ledgrossiten och i [länk] shopen €16,90. Båda ex moms.
[länk]
Stort tack för tipset.
Skickade efter en klase med 2.5PM eftersom lagret av dem började sina. Inklusive frakt landade de på 246 kr/st vilket är oslagbart billigt för ett tvåkanalsrelä med strömmätning. LEDgrossisten verkar också otroligt snabba, beställning på förmiddagen och leverans till ombud dagen efter.
 
Redigerat:
  • Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
S Sesulo skrev:
Jag funderar på samma sak här. Framförallt när det gäller avsäkringen av Shelly 3EM. Min värmepump är ju avsäkrad med 3x10A vilket jag tyder bör räcka. För inte krävs det separat avsäkring?
Har nu införskaffat och installerat en Shelly 3EM till min värmepump IVT HT C6.

Enligt elektriker behövdes ingen extra avsäkring. Shelly:n är inkopplad innan arbetsbrytaren och mäter de tre faserna. Appen presenterar faserna induviduellt samt totalförbrukning i kWh. Relädelen i Shelly3EM har anslutits mot pumpens externingång som går mot en av 4 valbara inställningar för vad pumpen ska göras.

Har även fått in shelly:n i home assistant. Nästa steg är att styra mot timpriset.
 
  • Gilla
David Wallin och 2 till
  • Laddar…
Shelly3EM mäter förbrukningen med strömtransformatorer på kablarna, så strömmen till värmepumpen går aldrig igenom själva Shellyn.
Eventuell säkring till Shellyns egna matning är för att skydda Shellyn och har inget med värmepumpens säkringar att göra.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
useless useless skrev:
Shelly3EM mäter förbrukningen med strömtransformatorer på kablarna, så strömmen till värmepumpen går aldrig igenom själva Shellyn.
Så är det, men alla faser går ju också in till 3EM (så den kan mäta spänning och fasvinkel mellan ström/spänning samt naturligtvis för att mata elektroniken) och grejen är att i tillverkarens inkopplingsanvisning har man ritiat in säkringar på dessa och även en säkring in till reläet i 3EM.
Jag har tolkat det som att ordinarie säkringar är tillräckligt, men på övriga produkter har de inte ritat in några säkringar i motsvarande skiss så jag förstår om man blir lite osäker på hur det skall vara på just denna.
 
Temperaturmätning med 1pm plus, är de möjligt?
 
davveno1 davveno1 skrev:
Temperaturmätning med 1pm plus, är de möjligt?
Nu killgissar jag bara, men det ser ut om att "Temperature Sensor AddOn for Shelly" har sina stift placerade i mitten, samma som för Shelly 1 och Shelly 1PM.

Shelly 1 PM plus har ju dels en annan form, och dels så är stiften inte placerade på samma ställe, så rakt av så kommer det inte att passa. Men det kanske går att göra någon form av adapter/mellankabel om man vill pilla med det (antal stift skiljer sig åt), men sedan måste ju Shelly stödja det i mjukvaran också. Bäst svar får du nog om du frågar Shelly själva, de kanske kan ta fram en ny add on för det nya formatet.

Edit: Från deras FAQ:
Is it possible to use the temperature Add-On from Old generation devices to the NG devices ?
No. The currently available temperature Add-On can be used only for the old generation devices – Shelly 1 and Shelly 1PM.

https://www.shelly.cloud/knowledge-base/faq/
 
Redigerat:
Tänkte använda en shelly 1 med add on att dels mäta temperatur och öppna/sluta ext ingången på värmepumpen.
Har lite 4trådig 0.5mm2 kabel, duger den eller ska det vara 1.5mm2?
 
tveksamt tveksamt skrev:
Använder du Home Assistant idag? Om inte, och intresset för det inte är stort, kan det vara ett lite onödigt stort steg bara för en sådan sak.
Oavsett vilken av shellyprodukterna du väljer kan du göra precis detta genom deras app, vilket gör att du slipper administrera något själv.
tack för svaret!!
det verkar var en Shelly 3EM och deras app för mitt behöv.

är shelly 3EM en enkel installation, för mig en elektriker behöver gör detta jobb i huvud elskåp?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.