Nissens
Dan1891 Dan1891 skrev:
Blir det verkligen i ett 1:1 förhållande med värmen från diverse elapparater kontra el-element?
dvs, om jag har min stereo 60W på, en lampa 60W på och TV,n på 30W.
Sänker det då el-elementets förbrukning med 150W ?
Jag är faktiskt lite fundersam om det funkar så i praktiken...
Om termostaterna är av bra konstruktion och kvalitet så borde det bli ungefär så. Varför skulle det inte vara så tänker du?

Det kan ju bli annorlunda beroende på ventilation o annat förstås..
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Magnus E K
Dan1891 Dan1891 skrev:
Blir det verkligen i ett 1:1 förhållande med värmen från diverse elapparater kontra el-element?
dvs, om jag har min stereo 60W på, en lampa 60W på och TV,n på 30W.
Sänker det då el-elementets förbrukning med 150W ?
Jag är faktiskt lite fundersam om det funkar så i praktiken...
Över tid ja, förutsatt att det inte blir övertemperatur i rummet. Men givetvis inte så att elelementet reglerar ner från 1500 W till 1350 W samma sekund som apparaterna startar.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
harry73
Nissens Nissens skrev:
Det kan ju bli annorlunda beroende på ventilation o annat förstås..
Exakt, och därför blir det annorlunda. Det är inget slutet system.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Dan1891 Dan1891 skrev:
Blir det verkligen i ett 1:1 förhållande med värmen från diverse elapparater kontra el-element?
dvs, om jag har min stereo 60W på, en lampa 60W på och TV,n på 30W.
Sänker det då el-elementets förbrukning med 150W ?
Jag är faktiskt lite fundersam om det funkar så i praktiken...
Ja eller ännu bättre.

För det är den riktade operativa temperaturen du känner. Den blir jämnare med många små utplacerade värmekällor.

Och som jag har beskrivit finns det flera typer av reglersystem för uppvärmningen där inverkan blir lite olika. Gemensamt har de nog alla att det behövs justeringar av en användare då och då.
 
  • Gilla
TRJBerg och 3 till
  • Laddar…
Nissens
harry73 harry73 skrev:
Exakt, och därför blir det annorlunda. Det är inget slutet system.
Kom att tänka på att just jag har en kombinerad frånluft ovch bergvärmepump. Principen är att frånluften värmer köldbäraren. Det borde betyda att tempen från all frånluft återvinns i någon grad.
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
H hulingen skrev:
Kan någon hjälpa mig med en enkel bevisföring för att elförbrukningen på apparater speglar dess värmeavgivning? Jag säger "speglar" eftersom jag är medveten om att en del energi går till ljus eller ljud mm.
Bakgrunden är att jag som 80-årig kvinna (med utbildning från KTH) har hamnat i ett umgänge där jag är en något udda fågel. En dag diskuterades den dyra elen. Jag blev helt enkelt inte trodd när jag sa att eftersom jag har direktel så sänks elementens förbrukning automatiskt när mina elapparater var igång. Bekvämligheten att ha standby och belysning på, kostade mig inte så mycket sa jag. En dam blev t o m arg på mig. Rätt konstigt.

Jag har desperat letat på nätet efter en enkel förklaring som inte kan ifrågasättas ens av någon kunskapsföraktande person, men hittar ingen. Googlade "energins oförstörbarhet" men den var för komplicerad.

Hjälp mottages tacksamt!!
Det spelar väl ingen roll om det är direktel. Samma sak gäller för t ex vattenburen el och oljeeldning så länge radiatorerna är styrda av termostater.
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Om termostaterna är av bra konstruktion och kvalitet så borde det bli ungefär så. Varför skulle det inte vara så tänker du?

Det kan ju bli annorlunda beroende på ventilation o annat förstås..
Det är bra att du verkar komma lite till sans Nissen. Dvs ungefär så och annorlunda beroende på.

Obs inget menat som angrepp på din känsliga peeson snarare tvärtom.
 
kisumisu
Tomture61 Tomture61 skrev:
Var sak har sin plats / funktion , elelement värmer , lampor lyser oavsett årstid , kylskåp kyler och alla producerar de värme , i slutändan .
Mina värmepumpar producerar värme till minst halva elkostnaden mot ett elelement .
Kan ju vara bra om tex dammsugaren är elsnål när jag dammsuger huset mitt i sommaren .

Försökte energimäta min kaffebryggare när den värmehöll kaffet , mätaren visade noll förbrukning :D
Jag menar inte att man ska värma ett hus med dessa ;)

Dessutom var ju jämförelsen till "direkt el". Jag började köra lågenergilampor (på ställen där belysning stod mest på) när vi hade vedeldad panna där blev det ju garanterad vinst.

Desamma gäller bergvärme.

Kör dock än idag glödisar och halogen från mitt förråd som jag en gång bunkrade. Dock kör jag dessa på de ställen jag vill ha bra belysning, belysningen är kort tid på bara då och då t ex förråd eller helt enkelt i vissa armaturer där LED har en tendens att dö i (blir överhettade). Dock är det värmen i värmepumpen, bastu och billaddning som står för elräkningen.

Men frågan är om desamma är när det gäller dyr fjärrvärme, dyr direktel och andra som är dyrare eller likvärdigt med elpriset? :thinking:

Jag värmde ett tag ett stort rum med en dator. ;) Alltså inte för värmens skull men värmen kom som bonus så element behövde ej vara på. Enligt mitt tycke blev det mer nytta på de viset när jag samtidigt kunde köra en server som element.

Dock är det såklart ingen nytta sommartid. Men sommar skulle man teoretiskt kunna köra "gratis el" från solpaneler :crysmile: I alla fall här uppe och vi behöver ingen belysning sommartid här ;)
 
Redigerat:
TRJBerg
GK100 GK100 skrev:
Det är bra att du verkar komma lite till sans Nissen. Dvs ungefär så och annorlunda beroende på.

Obs inget menat som angrepp på din känsliga peeson snarare tvärtom.
Din argumentering är ganska obefintlig.
 
M Matte Bygg skrev:
Om du vill värma huset genom att ha ugnen på 300 grader med luckan öppen så kommer du gå back, eftersom verkningsgraden är låg (värmeförluster)
Hur kan en värmekälla ha lägre verkningsgrad pga värmeförluster? Istället för 100% värme blir det tex 80% värme, resten går förlorat som - värme?
 
  • Gilla
  • Haha
Pin och 5 till
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Hur kan en värmekälla ha lägre verkningsgrad pga värmeförluster? Istället för 100% värme blir det tex 80% värme, resten går förlorat som - värme?
Det kallas Evaporation (engelska) d.v.s. förångning.
 
  • Haha
TRJBerg
  • Laddar…
Nissens
M Matte Bygg skrev:
Om du vill värma huset genom att ha ugnen på 300 grader med luckan öppen så kommer du gå back, eftersom verkningsgraden är låg (värmeförluster)
Nu hade du otur när du tänkte, en ugn har verkningsgraden 1, dvs samma som radiatorer med direktverkande el har.

Jämför man med värmepumpar däremot är det skillnad, för de kan ha typ 3-5 i CoP(verkningsgrad).
 
  • Gilla
Pin och 2 till
  • Laddar…
V växelventil skrev:
Frågan blir lite vad vi upplever varmt eller kallt.Jobbade som drifttekniker på en större bank i centrala Stockholm och där hade vi flowmaster dorn efter golvet på större landskap och fick ofta klagomål på att det blåste kallt och oftas var det kvinnor i kjol som frös när vi visade termometer som visade 22 grader så upplevs det som det blåste kallt.Lösning satte vi upp flyttbara väggar som kanske blev lite instängd men dom frös inte mer.
Sant.
Hade samma problem på en tidigare arbetsplats. De hade byggt om tre klassrum till ett långt öppet landskap, men utan att ändra på ventilationen. Mängden luft var alltså beräknad för 90 personer, men vi var 20. Mitt skrivbord stod precis vid ett av "inblåsen" (som satte uppe vid taket), så det blåste rakt ner på min nacke och mina händer, uppmätt vindhastighet 1,2 m/s. Blir rätt bra kyleffekt på det.
Vaktmästaren sade spydigt att jag frös för att jag var för mager (BMI 23). Teknikern som mätte upp konstaterade att vindhastigheten var på tok för hög enligt riktlinjerna, men att det inte gick att åtgärda utan att bygga om hela ventilationssystemet eftersom det var för gammal teknik, utan inbyggda regleringsmöjligheter, om de minskade vinden gällde det hela våningsplanet, så då skulle resten av våningen få dålig luft.
Lösningen blev att helt enkelt tejpa igen ventilen när de hade gått. Varvid det blåste mycket mer på killen tre meter längre fram, men han brukade klaga på att det var för varmt, så han blev också nöjd.
 
  • Gilla
MrDizzy och 5 till
  • Laddar…
M Matte Bygg skrev:
Korrekt, men låt mig ge dig följande exempel:
Seniorerna på den lokala simhallen badar bastu. Några av dessa herrar häller vatten på stenarna för att få det varmare. I själva verket SÄNKS temperaturen men den upplevda känslan är att det blivit varmare.

Det har med värmens form och dess spridningsriktning. En stängd ugnslucka kommer inte få KTH-damen att uppleva värmen jämfört om luckan istället varit öppen.
Fel.
Att det upplevs varmare beror på att vatten och vattenånga känns varmare än luft pga värmeöverföringen OCH pga att kroppen kyler sig genom att svettas, en funktion som sätts ur spel om det är fuktigt/blött. Du kan vistas i 80-gradig torr luft, men inte i en bassäng med 80-gradigt vatten.
 
  • Gilla
Maria T och 7 till
  • Laddar…
Teoretisk diskussion som dyker upp då och då men som i praktiken är ointressant.

Aktiva elektriska apparater avger värme, ja.
I de flesta fall är det obetydligt lite och i de fall det inte är det så är apparaten inte placerad på ett sådant sätt att värmen tas till vara effektivt. Det kan bli ganska varmt bakom kyl och frys men det har man ju ingen glädje av.
Att jämföra det med element/radiatorer som är specifikt designade och placerade för att få maximal nytta av värmen de avger är inte rättvist.

Passiva apparater (standby) drar så extremt lite att det i praktiken blir omärkbart.
 
  • Gilla
växelventil
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.