M
Väldigt svajjigt nu! Många förstå-sig-påare säger att oktober är månaden då botten sätts, själv är jag tveksam. Mycket är inprisat nu, dyrare produktion pga. ökade energipriser, dyrare transporter osv. Exportbolagen hålls lite under armarna av en låg svensk krona. Frågan är hur scenariot spelar ut när vinstvarningarna kommer, något vi sett väldigt lite av ännu. Tittar man före-Covid så är det egentligen inte så farligt billigt ännu. Visst har mycket fastighet och andra räntekänsliga bolag tagit stryk, men dom gick ändå ganska gynnsamt under 2021.

Jag tror botten ligger längre fram i vinter, utvecklingen i Ukraina är nog avgörande. Nu har dom sprängt Nordstreamledningarna, vet inte vad det innebär iofs., men det kanske ger problem om Ryssland får en ny president som vill öppna kranarna till eu igen? Den kanske blir förstörd av saltvattnet? Annars är det nog något drastiskt som ledarbyte i Ryssland som skulle kunna få tjuren tillbaka.
 
Konstigt att solpanels-företag som t.ex Soltech backat rejält under året. Jag trodde det var skyhög efterfrågan på solpaneler.
 
R Robin Lindberg skrev:
eet…!
Funderat sista veckan om jag skulle stänga den här, men det krävs att Centralbankerna "blinkar" Bank of England gjorde det nyss, men det är ju en separat pundhistoria. Får fundera lite till
Ca +45% hittills i år. De har inte skjutit den sista generalen ännu (Apple) men det kanske är på gång. Aktiediagram för XACT BEAR 2 som visar prisrörelser över tid med en uppgång till 18,21.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
B b8q skrev:
Konstigt att solpanels-företag som t.ex Soltech backat rejält under året. Jag trodde det var skyhög efterfrågan på solpaneler.
Finns väl ingen motsättning i det du skriver?
Efterfrågan kan vara ”skyhög ” men förväntningarna i kurserna för 9-12 månader sen kan ha varit ännu mycket högre…
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
M
B b8q skrev:
Konstigt att solpanels-företag som t.ex Soltech backat rejält under året. Jag trodde det var skyhög efterfrågan på solpaneler.
Det gäller ju att kunna leverera något också och att tjäna pengar på det man levererar...
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Finns väl ingen motsättning i det du skriver?
Efterfrågan kan vara ”skyhög ” men förväntningarna i kurserna för 9-12 månader sen kan ha varit ännu mycket högre…
Jo, men för 9-12 månader sen var det inte krig och elbrist i Europa.

Men visst kan man förstå att när det är så stor efterfrågan på en produkt att branschen inte hinner med, så sjunker aktierna…
 
Redigerat:
B b8q skrev:
Jo, men för 9-12 månader sen var det inte krig och elbrist i Europa.
Krig och Elbrist har sänkt marknaderna generellt. Solcellsaktier är inte immuna mot marknadsoro.
Sen vet du fortfarande inte vilka förväntningar som låg i kurserna. Ej heller vet du om bolagen klarar öka marginalerna, inköp/produktionskostnader har också skjutit i höjden. Importbolag torskar på svag krona.

Aktiekurser påverkas av många faktorer. Att blint se på en isolerad faktor (efterfrågan i ditt fall)är ett vanligt misstag
 
  • Gilla
mnils
  • Laddar…
För de som är intresserade av africa oil, har de idag äntligen kommit igång med återköp. Hoppas på en fin resa här kommande år, släppte mina sista ipco för någon månad och ökade mer i aoi. Fortfarande 100%olja i depå, nu ca 45% av enq resp aoi. Bra att diversifiera ;)
 
  • Gilla
tttomten och 1 till
  • Laddar…
P PåLandet skrev:
För de som är intresserade av africa oil, har de idag äntligen kommit igång med återköp. Hoppas på en fin resa här kommande år, släppte mina sista ipco för någon månad och ökade mer i aoi. Fortfarande 100%olja i depå, nu ca 45% av enq resp aoi. Bra att diversifiera ;)
Har du nåt troende hur långt Aoi kommer gå, hade tänkt sälja på 25.10 men när jag la in sälj så gick den aldrig upp dit, just nu 26.50
 
Nej, dagens uppgång i aoi är anmärkningsvärd. Nästan så man vill tro att det kommer ett pm imorgon, jag gissar på licensförlängning i Nigeria isf. Har sålt de sista instrument jag hade med hävstång men kommer att behålla alla aktier. Sällan fel att plocka hem lite vinst, kommer säkert en rekyl man kan öka i. Opec+ har ju satt ned foten i förra veckan så har en bra känsla att dippar i oljepriset kommer bli kortvariga.

Såg du att Enquest löst omfinansieringen idag? Nu bör det komma uppdaterade kreditbetyg närmsta dagarna som rimligtvis kommer göra avtryck i kursen.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Ser att aoi stod i drygt 20kr i slutet av september när återköpen startade. 30% upp på två veckor är inte dåligt (y)
 
  • Gilla
tttomten och 1 till
  • Laddar…
Jag tror ju fortfarande på SBB så tänkte byta aoi mot sbb, men ska kanske avvakta lite till.
 
  • Haha
din granne
  • Laddar…
nino nino skrev:
Jag tror ju fortfarande på SBB så tänkte byta aoi mot sbb, men ska kanske avvakta lite till.
Jag tror fastigheter ska ner mer, framförallt tror jag inte på sbb idag. Gillar aoi och ogillar sbb, du får fråga någon annan om råd men med det återköpsprogram som löper nu på aoi hade jag inte klivit ur aoi med någon större del. Du får sova på saken
 
  • Gilla
Markarbetaren och 2 till
  • Laddar…
M
Fastighetsaktier känns iskalla idag. Höjda räntor, ökade energipriser, ökande vakansgrader, hemarbete mer vanligt nu än före corona, jag tror det finns bättre segment att investera i. Rutgers Castellum är en väckarklocka på vad som är på gång. Han hävdar själv att det inte var något margin call, men jag tror dom flesta har andra teorier:D.

Olika former av energi tror jag är linjen. Norge har många trevliga bolag inom gas/olja/vindkraft. Equinor fick vara med på ett helt reportage i AB. Aker har flera bolag inriktade mot energisektorn i olika former. Offshorevindparker är på tapeten på många ställen. Vätgas. Norska Nel, hybritstålframställning, norsk LPG...finns mycket spännande på G.
 
Jo dom gör ju det men samtidigt kan det ju vända fort...
Sbb har ju rätt många myndigheter som hyresgäster och långa kontrakt, 11år i snitt, och följer inflation... Sen verkar det vara en jäkla soppa med lån hit och dit.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.