Hej,
Nu i tider när el-priserna springer iväg har jag börjat tänka allt mer på hur mycket min stationära dator förbrukar i jämförelse med andra prylar i hemmet som drar mycket ström. Hur kan jag gå till väga för att få ett någorlunda realistiskt svar på dess förbrukning?

Komponenterna till datorn ser ut som följande:
* 750W Nätaggregat
* AMD Ryzen 7 3700X Processor samt medföljande kylare
* Geforce GTX 2070 Grafikkort
* 2x DDR4 8GB 3200MHz RAM minne
* 1TB SSD M.2 Hårddisk

Tack på förhand!
 
  • Gilla
UffePlåtis och 1 till
  • Laddar…
@
L Linus Hässelmo skrev:
Hej,
Nu i tider när el-priserna springer iväg har jag börjat tänka allt mer på hur mycket min stationära dator förbrukar i jämförelse med andra prylar i hemmet som drar mycket ström. Hur kan jag gå till väga för att få ett någorlunda realistiskt svar på dess förbrukning?

Komponenterna till datorn ser ut som följande:
* 750W Nätaggregat
* AMD Ryzen 7 3700X Processor samt medföljande kylare
* Geforce GTX 2070 Grafikkort
* 2x DDR4 8GB 3200MHz RAM minne
* 1TB SSD M.2 Hårddisk

Tack på förhand!
Skaffa/låna en elmätare?
 
  • Gilla
imported_Benno och 1 till
  • Laddar…
A
CPU & GPU drar ju mest du får ju kolla på resp produkts spec.
Annars kan man ju säga att kraftaggregatet är gränssättande med sina750W
Dvs i teorin är det 750W som max
Men samtidigt så hjälper detta till med att värma upp utrymmet.
Skaffa en enkel effektmätare och sätt stickproppen på den då ser du hur mycket den drar under massivt spelande CS resp slösurfade och bitcoinmining
 
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
Glöm inte skärmen, där kan det skilja en del..

Annars är det bara att googla fram tester på processorn och grafikkortet, energieffektivitet är alltid en del i seriösa test-sviter, så där har du enkel info att hämta...
 
Redigerat:
  • Gilla
Knight
  • Laddar…
Även om kraftaggregatet är på 750w så drar datorn bara maximal ström under korta ögonblick.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Den stora frågan är hur du i övrigt värmer upp rummet du har datorn i? Är det via direktverkande el-element så är det ju skitsamma hur mycket datorn drar, så länge inte datorn gör att rummet blir varmare än du vill ha det. Om värmen kommer från datorn eller elementet är ju sak samma.
 
  • Gilla
Kent Hovemyr och 2 till
  • Laddar…
Som sagt, enda sättet att få reda på faktisk elförbrukning av din anläggning är att skaffa en elmätare. Jag köpte ett antal smartplugs på claesohlson för 150 spänn styck, kopplas upp via wifi till en app så får man fin statistik över tid.

Vad ditt nätagreggat är specat till, eller vad du har för cpu, gpu etc, säger inte ett skvatt om faktisk elförbrukning - beror väldigt mycket på hur du använder maskinen. Mycket spelande med krävande spel: hög elförbrukning, litet kontorsarbete och zoomande: låg elförbrukning.
___
Ska man snåla ordentligt så kan man tex kolla på Macbook pro laptopar med M1 cpu/apu, drar löjligt få watt vid typiskt arbete - den externa skärman man brukar ha tillkopplad drar minst det dubbla, summa kring 50 W.
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
Magnus E K
Eller stäng av allt annat i huset inklusive kyl/frys och ventilation och sitt sen vid datorn i exakt två klocktimmar (t ex 01:00-03:00). Använd ficklampa om du behöver gå på muggen. Sen är det bara att kolla siffrorna från elnätsbolaget för de timmarna. Öka antalet timmar för att få en noggrannare siffra.
 
  • Gilla
  • Haha
Robin Lindberg och 2 till
  • Laddar…
Unikt namn
Datorn drar olika mycket beroende på hur du belastar den.
Sitter du och surfar byggahus och datorn gäspar så kanske den drar 100w totalt.
Absolut maxbelastning av processor drar ca 120W plus maxbelastning av grafikkort ca 300W.
Så totalt ca 450w skulle jag gissa på, men oftast länge eftersom få saker kräver att datorn gasar på för fullt.

Men det är ju vettigt att stänga av dator plus skärm när de inte används.
 
  • Gilla
martin43 och 3 till
  • Laddar…
David Wallin David Wallin skrev:
Den stora frågan är hur du i övrigt värmer upp rummet du har datorn i? Är det via direktverkande el-element så är det ju skitsamma hur mycket datorn drar, så länge inte datorn gör att rummet blir varmare än du vill ha det. Om värmen kommer från datorn eller elementet är ju sak samma.
Saknar dessa insikter i varenda artikel i media som försöker få oss att tro att vi sparar stora mängder genom att inte använda ”stand-by”. Någonstans gör ändå överskottsvärmen ofta nytta, kanske inte alltid på effektivaste sätt, men en del i alla fall.
 
  • Gilla
Patrik440 och 4 till
  • Laddar…
Har mätt förbrukning i hushållet mha av en kombination av Tasmota- och Shelly-uttag. Mina datorer (en iMac för arbete och en PC för spel) sitter i ett grenuttag i ett Tasmota-uttag för mätning.
Visa bilaga 649650
Energiförbrukningsmätare visar "Computers 61.246 kWh
Sedan jag började mäta har datorerna förbrukat sammanlagt 61 kWh.
Färgstaplar som visar energianvändning för hushållsapparater, med arbetsstationens förbrukning markerad: 31.32 kWh.
Denna månad, sedan 1 oktober har de förbrukat 31 kWh.
Macen står i princip på och används hela dagen och drar ca 100W (inlusive några USB-hubbar och telefonladdar-hubbar).
När jag spelar på PC'n (med ungefär samma specs som din) så drar den 300-350W.
Spelade några timmar RDR2 häromdagen och då blev dagsförbrukningen 2.7kWh (inklusive iMac som stod på).
Färgkodad energiförbrukningsgraf för hushållsenheter med markerad datorarbetsstation som använder 2,7 kWh.

Med iMac (110W) och PC igång men idlar (140W).
Energimätare visar 253W förbrukning med etiketten "Workstation".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sparkar igång RDR2
Digital energimätare som visar en strömförbrukning på 367 watt för en arbetsstation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Delenklint och 2 till
  • Laddar…
Har loggat ena sonens dator en tid, verkar ligga på en 240-270W när han lirar GTA online.
Några år gammal burk, dubbla skärmar, GeForce GTX 1660TI Dual EVO 6G.
Två identiska datorer i hushållet som används nästan lika ofta.
 
  • Gilla
Dan_Johansson och 1 till
  • Laddar…
Så länge gemene man tror att man tjänar mängder med pengar på att flytta matlagning och tvätt till natten så kommer det gå att spara pengar med timpris. Och om man har en förbrukningsprofil likt snitt-svensken så kommer timpris inte att bli dyrare. Timpris skulle jag säga har en stor uppsida gentemot månadspris.

Man brukar säga att snitt-villan lägger 50% av förbrukningen på uppvärmning, 25% på varmvatten och 25% på hushållsel. På vintern ännu mer på uppvärmning naturligtvis.

Mitt timpris börjar nu i november men jag har förberett mig lite. Jag har sänkt börvärdet på värmepumpen med 10 grader mellan kl 5-11 och 16-22. Jag har alltså flyttat värmedelen (och snart varmvattnet) bort från tider då alla svenskar duschar och lagar mat.

Tog timpriser från en vecka i början på oktober och räknade ut vad jag skulle spara om jag förbrukade 24kWh/dygn jämnt fördelat på de tider värmepumpen är igång. Skulle ha sparat 38% på uppvärmningskostnaden.
 
F Fransroland skrev:
Så länge gemene man tror att man tjänar mängder med pengar på att flytta matlagning och tvätt till natten så kommer det gå att spara pengar med timpris. Och om man har en förbrukningsprofil likt snitt-svensken så kommer timpris inte att bli dyrare. Timpris skulle jag säga har en stor uppsida gentemot månadspris.

Man brukar säga att snitt-villan lägger 50% av förbrukningen på uppvärmning, 25% på varmvatten och 25% på hushållsel. På vintern ännu mer på uppvärmning naturligtvis.

Mitt timpris börjar nu i november men jag har förberett mig lite. Jag har sänkt börvärdet på värmepumpen med 10 grader mellan kl 5-11 och 16-22. Jag har alltså flyttat värmedelen (och snart varmvattnet) bort från tider då alla svenskar duschar och lagar mat.

Tog timpriser från en vecka i början på oktober och räknade ut vad jag skulle spara om jag förbrukade 24kWh/dygn jämnt fördelat på de tider värmepumpen är igång. Skulle ha sparat 38% på uppvärmningskostnaden.
Svarar du i rätt tråd;) finns andra trådar för dina tankar.
 
  • Gilla
Mumu och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.