Sittställning
insubrf insubrf skrev:
Vad menar du? Värmen var inte påslagen när ändringen skedde och när bilden är tagen så är all el bruten.
Tror han menar att elektroniken som drar 1kw också alstrar värme och att den värmen märks
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
A
insubrf insubrf skrev:
Vad menar du? Värmen var inte påslagen när ändringen skedde och när bilden är tagen så är all el bruten.
Det som menas är att energi inte kan förbrukas, den omvandlas till exempel från el till värme.

Förbrukar något nästan 1000W, så blir den största delen av det till värme.
 
insubrf insubrf skrev:
Vad menar du? Värmen var inte påslagen när ändringen skedde och när bilden är tagen så är all el bruten.
Var är strömmen bruten?
I elmätaren?
Precis efter mätaren?
I gruppcentralen?
 
Sittställning Forlowt skrev:
Har jordvärme, ivt c7 ht plus heter den typ.
Vår IVT C7 Greenline från 1999 har en tomgångsförbrukning på cirka 130 W, det verkar vara två cirkulationspumpar som går hela tiden. Ställer man in den i sommarläge, d.v.s. ingen värme alls, så försvinner dessa 130 W och blir bara 2 W, den stänger då av pumparna.

Det kan kanske vara en ansenlig del av din tomgångsförbrukning på 300 W.
 
engs
Klaugust Klaugust skrev:
Jag mätte upp TV-bänken som innehåller en typ 8 år gammal 46" 4K-tv, en Chromecast, en dum 5-portars switch och en (lite äldre) Sonos Playbar. Alla prylar drog 32 W i standby (23 kWh i månaden, 276 kWh om året). Med bild på TV och ljud i Sonosen, castande till Chromecasten så drog allt 156 W. Så även om man har hört att prylar drar försumbart lite i standby kan det vara värt att kolla, numera stänger vi alltid av med förgreningsdosans knapp
Jag hade liknande stand-by vid TV-bänken precis när jag pluggade in allt. Dvs allt var avstängt, drog ut grenkontakt och satte energimätaren mellan. Fick ~2x W har jag för mig direkt, men efter en liten stund (30-90s kanske) sjönk allt till något mer försumbart / knappt mätbart.

Så även när allt var avstängt var det någon eller några prylar som gick upp i effekt när de fick tillbaka strömmen, ett kort tag.
 
Just nu drar min lvp (17*), kylskåp, avfuktare och kanalfläkt 300w i timmen tillsammans. Så det låter mycket om du har så mycket i tjuvel.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Var är strömmen bruten?
I elmätaren?
Precis efter mätaren?
I gruppcentralen?
Båda gruppcentralerna och enskilda till badet och värmepumpen.
 
engs engs skrev:
Jag hade liknande stand-by vid TV-bänken precis när jag pluggade in allt. Dvs allt var avstängt, drog ut grenkontakt och satte energimätaren mellan. Fick ~2x W har jag för mig direkt, men efter en liten stund (30-90s kanske) sjönk allt till något mer försumbart / knappt mätbart.

Så även när allt var avstängt var det någon eller några prylar som gick upp i effekt när de fick tillbaka strömmen, ett kort tag.
Det är sant, kan ju vara värt att vänta ett par minuter innan man kollar på effektmätaren om man mäter elektronik. Tömma kondensatorer osv
 
insubrf insubrf skrev:
Båda gruppcentralerna och enskilda till badet och värmepumpen.
Sitter huvudbrytaren vid mätarplatsen innan eller efter mätaren?
På ”nyare” mätarplatser så sitter den efter.

Hur många kablar går det till/från mätarplatsen?

Kan du på elmätaren se vilken/vilka fas(er) det är som drar ström?

Följ varje kabel från mätarplatsen till gruppcentralerna.
 
hsd
insubrf insubrf skrev:
Vad menar du? Värmen var inte påslagen när ändringen skedde och när bilden är tagen så är all el bruten.
1kW är så pass mycket att det borde vara varmt där förbrukningen är om det finns en förbrukare
 
Sittställning
T tompaah7503 skrev:
Vår IVT C7 Greenline från 1999 har en tomgångsförbrukning på cirka 130 W, det verkar vara två cirkulationspumpar som går hela tiden. Ställer man in den i sommarläge, d.v.s. ingen värme alls, så försvinner dessa 130 W och blir bara 2 W, den stänger då av pumparna.

Det kan kanske vara en ansenlig del av din tomgångsförbrukning på 300 W.

Har bara 2 st cirka pumpar varav en är en Grundfos alpha 2 och drar ca 14 watt-20 watt

Den andra är för köldbärare och körs bara vid värme

Pumpen gör bara varmvatten för tillfället
 
Sittställning Forlowt skrev:
Har bara 2 st cirka pumpar varav en är en Grundfos alpha 2 och drar ca 14 watt-20 watt
Den andra är för köldbärare och körs bara vid värme
Pumpen gör bara varmvatten för tillfället
Okay, du kan ju ändå stänga av värmepumpen helt en timme eller två, med arbetsbrytare eller säkringen, så att du kan se hur mycket den bidrar. Det går annars inte mäta en 3-fas ansluten apparat med en plugin-mätare.
 
Sittställning
T tompaah7503 skrev:
Okay, du kan ju ändå stänga av värmepumpen helt en timme eller två, med arbetsbrytare eller säkringen, så att du kan se hur mycket den bidrar. Det går annars inte mäta en 3-fas ansluten apparat med en plugin-mätare.
Det stämmer att jag inte kan, har en Fluke tång också.

Ska kolla närmre på det faktiskt,
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Sitter huvudbrytaren vid mätarplatsen innan eller efter mätaren?
På ”nyare” mätarplatser så sitter den efter.

Hur många kablar går det till/från mätarplatsen?

Kan du på elmätaren se vilken/vilka fas(er) det är som drar ström?

Följ varje kabel från mätarplatsen till gruppcentralerna.
Kom på att jag har en gammal hederlig central med tre säkringar på den gamla delen av huset. Bröt den och kilowattimmen försvann…

Det är vattenpumpen (egen djupborrad brunn) som konstant står och drar 1kWh. Vad fan är fel? Läckage? Trasig pump? Vatten får vi in med bra tryck förutom på kallvattnet i duschen (separata vred för varmt och kallt) där det är obefintligt.
 
insubrf insubrf skrev:
Kom på att jag har en gammal hederlig central med tre säkringar på den gamla delen av huset. Bröt den och kilowattimmen försvann…
Det är vattenpumpen (egen djupborrad brunn) som konstant står och drar 1kWh. Vad fan är fel? Läckage? Trasig pump? Vatten får vi in med bra tryck förutom på kallvattnet i duschen (separata vred för varmt och kallt) där det är obefintligt.
Du har sannolikt en tryckströmbrytare som ska bryta strömmen till vattenpumpen när den har uppnåt ett önskat tryck i husets vattenledningssystem. Det är inte ovanligt att dessa tryckströmbrytare går sönder. Jag hade en där hålet där den mätte trycket var så igenkalkat så den hade fastnat i igång-läge.
Du kan bryta strömmen till pumpen manuellt, det bör finnas någon brytare någonstans, och köra den manuellt en stund när trycket i ledningarna börjar sjunka för mycket, tills det är fixat.
 
  • Gilla
StefanL64
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.