Snyggt! Du slapp kapa plattorna mot taket?
 
  • Gilla
Gabbe1
  • Laddar…
B BJohan skrev:
Snyggt! Du slapp kapa plattorna mot taket?
Jag valde att sätta kaklet innan takskivorna, nu kan jag välja tjocklek på gles och se till att det stämmer bra med endast en kvartsstav som list.
 
  • Gilla
Do-it och 9 till
  • Laddar…
G Gabbe1 skrev:
Jag valde att sätta kaklet innan takskivorna, nu kan jag välja tjocklek på gles och se till att det stämmer bra med endast en kvartsstav som list.
Du tänker då på allt! (y):)
 
  • Gilla
TCG och 1 till
  • Laddar…
Fan vad snyggt det blir
 
  • Gilla
TCG och 1 till
  • Laddar…
Halvdag idag.
Jag kan inte riktigt bestämma mig för om det ska vara blått eller grått golv i badrummet.
Ett badrum under renovering med blått golv och vita kaklade väggar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Blått och grått golv i ett badrum med synlig golvbrunn och isoleringstejp på väggar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Obehandlat blått golv i badrum med en rund grå röranslutning i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ofärdigt badrumsgolv under konstruktion med grått spackel eller betong, vita kakelväggar och installationsrör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Erik JL och 11 till
  • Laddar…
Det ska va... Ey, det var en sån där ... schämt, va?
 
  • Gilla
Gabbe1
  • Laddar…
Har du spacklat fall eller har jag missat den episoden?
 
  • Gilla
Kluring
  • Laddar…
B BJohan skrev:
Har du spacklat fall eller har jag missat den episoden?
Det skedde för ca 14 månader sen när plattan gjöts. Proffsen jag lejde för gjutningen skapade fallet direkt i betongplattan. Episoden du efterlyser postades nog ganska tidigt i tråden. En bild i repris.
Nyggjuten betongplatta med fall, rörstumpar sticker upp och omgivande byggarbetsplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Do-it och 15 till
  • Laddar…
Ikväll passade jag på att såga fram klinker anpassade för golvbrunnen, det är nån timmes jobb som jag slipper göra på plats i Saxnäs vid nästa resa.
Klinkerplattor utsågade för anpassning runt en blå golvbrunn på ett verkstadsbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Joachim Ljungquist och 34 till
  • Laddar…
Nivån på förbereder är helt fantastisk.
Väldigt roligt och lärorikt att följa denna tråd.
Måste vara bland de bästa på detta forum.
 
  • Gilla
Erik JL och 15 till
  • Laddar…
Mikael_L
T TCG skrev:
Nivån på förbereder är helt fantastisk.
Väldigt roligt och lärorikt att följa denna tråd.
Måste vara bland de bästa på detta forum.
För många år sedan, då jag själv var rätt ny på forumet, så var det rätt många sådana här trådar, folk som byggde mer eller mindre själva, stort, smått, coolt, busigt, vanligt, annorlunda osv osv
En del med ett rasande tempo, andra som lät det ta flera år.

Jag känner att jag lite saknar den där byggivern som då rådde på forumet, nu är det mycket mer av små projekt och små frågeställningar.
Möjligen är det mindre skillnad än jag tror, utan mer att den otroliga mängden trådar som gör att byggtrådarna drunknar, så jag kan ha fel.

Jag håller med dig i att detta bygge är väldigt ordentligt planerat och förberett, ty det går undan rätt bra här.
Men om man bygger flera tiotals mil hemifrån lär man nog vara tvungen att strukturera bygget bra ifall man inte ska få magsår på köpet.
 
  • Gilla
MONTREAL och 4 till
  • Laddar…
Mikael_L
Gabbe, visst har du satt PVC-fönster i badrummet? Jag tycker det ser ut så.

Själv valde jag just detta i badrummet och tvättstugefönstret (för de sitter på samma väggsektion relativt nära så det var ju bra om de såg likadana ut från utsidan).
Och det alltså inte för att de är billigare, utan att jag tänkte att plast faktiskt är bättre i ett badrum än träfönster.
 
  • Gilla
Erik JL och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Gabbe, visst har du satt PVC-fönster i badrummet? Jag tycker det ser ut så.

Själv valde jag just detta i badrummet och tvättstugefönstret (för de sitter på samma väggsektion relativt nära så det var ju bra om de såg likadana ut från utsidan).
Och det alltså inte för att de är billigare, utan att jag tänkte att plast faktiskt är bättre i ett badrum än träfönster.
Japp, PVC, inte bara i badrummet utan alla fönster (och altandörr) är PVC. Delvis pga priset, men även strävan efter så lite underhåll som möjligt. Sen underlättades beslutet av att detta tyska profilsystem (Gealan S9000) i kombination med rejäla 3-glaskassetter har bättre U-värde än vad trä och/eller alufönster kan erbjuda.

Att bygga i egen regi kräver god planering, även om man bor nära bygget så är det massor av beslut, inköp och leveranser som ska roddas. Att flytta bygget 30 mil hemifrån skruvar upp kravbilden ytterligare några snäpp, men det är fortfarande fullt möjligt och än så länge har inte detta bygge föranlett några stresspåslag eller sömnlösa nätter för mig.
 
  • Gilla
Erik JL och 10 till
  • Laddar…
G Gabbe1 skrev:
Japp, PVC, inte bara i badrummet utan alla fönster (och altandörr) är PVC. Delvis pga priset, men även strävan efter så lite underhåll som möjligt. Sen underlättades beslutet av att detta tyska profilsystem (Gealan S9000) i kombination med rejäla 3-glaskassetter har bättre U-värde än vad trä och/eller alufönster kan erbjuda.

Att bygga i egen regi kräver god planering, även om man bor nära bygget så är det massor av beslut, inköp och leveranser som ska roddas. Att flytta bygget 30 mil hemifrån skruvar upp kravbilden ytterligare några snäpp, men det är fortfarande fullt möjligt och än så länge har inte detta bygge föranlett några stresspåslag eller sömnlösa nätter för mig.
Det är ju den ultimata byggutmaningen för en GDS:are du har skapat.
Låg budget, långa avstånd.
Efter att du startade din tråd har jag kommit på mig själv letandes efter fjälltomter på hemnet endast för projektets skull. Problemet är att jag inte vill ha en fjällstuga, så det får bli i nästa ekonomicykel så jag kan sälja med förtjänst :)
 
  • Gilla
Erik JL och 3 till
  • Laddar…
K kallabaz skrev:
Det är ju den ultimata byggutmaningen för en GDS:are du har skapat.
Låg budget, långa avstånd.
Efter att du startade din tråd har jag kommit på mig själv letandes efter fjälltomter på hemnet endast för projektets skull. Problemet är att jag inte vill ha en fjällstuga, så det får bli i nästa ekonomicykel så jag kan sälja med förtjänst :)
Kan tillägga att det inte bara är negativt med avstånd.det blir tid för eftertanke och planering. Det blir naturliga och nödvändiga avbrott. Har man möjlighet förbereder man mer hemma och monterar mer på plats. Det passade mig mycker bra och det passar nog ts bra . Har gjort på annat sätt också med påplats varje kväll efter jobb i ett år samt alla helger. Det slet på en helt annan nivå. Bra jobbat Gabbe
 
  • Gilla
TCG och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.