Jag ser att du lade frigolit mot väggen. I tidigare trådar har det diskuterats ang. att gjuta flytande/fast platta då man vill ha radon säkrat.

Jag hade tänkt att prima väggen och borra in armeringsjärn, var inte du inne på det ett tag? Iså fall vad gjorde att du ändrade dig?
 
BigBernt skrev:
Jag ser att du lade frigolit mot väggen. I tidigare trådar har det diskuterats ang. att gjuta flytande/fast platta då man vill ha radon säkrat.

Jag hade tänkt att prima väggen och borra in armeringsjärn, var inte du inne på det ett tag? Iså fall vad gjorde att du ändrade dig?
Tanken på fast platta tror jag inte jag varit inne på. Anledningen till att det blev som det blev var i vilket fall som helst starka rekommendationer från MDT AB att göra på detta sätt. Dom har stenkoll och jag har helt gått på deras rekommendationer. Så här i efterhand känns det också bra, en platta som sitter fast i väggen tror jag inte man vill ha - den nya betongen rör på sig medans den torkar.

Jag tror att en rörelsefog med tex frigolit är rätt väg. Vill man radontäta gör man det i efterhand genom att ritsa bort den översta frigoliten och täta med lämplig åldersbeständig mjukfog.

En annan sak jag lärt mig i efterhand är att man kan låta bli att armera precis under väggarna - då är sannolikheten stor att dom tork/krympsprickor som oundvikligen kommer uppstå hamnar just där under väggen där man inte störs av dom.
 
Lät som grymt bra argument... Jag gör på samma sätt!

Tack!
 
Lyfter denna tråd med en liten fråga. MathiasS, är resultatet fortfarande tillfredsställande, eller skulle du gjort nåt annorlunda så här relativt långt i efterhand?
 
Ja, jag har inte noterat några negativa effekter alls. Källaren är fortfarande oinredd, men klimatet har inte längre någon smak av källare vilket är väldigt trevligt. Jag skulle inte tveka om att göra samma operation igen på samma sätt.

Nästa steg är att panga upp lite invändiga väggar samt plåtreglar+gips vid ytterväggarna.
 
  • Gilla
aekeberg
  • Laddar…
Har själv kommit en bit i planeringen på mitt motsvarande projekt. Några frågor poppar så klart upp. Ber om ursäkt för trådkapningen, men frågorna är nog relativt anknytna till just ditt tillvägagångssätt.

Ser att du inte lagt någon typ av geoduk under Isodränen. Är detta endast för att du har lera som underlag så att en eventuell blandning är osannolik, eller klarar man sig från sand i Isodränen även om underlaget är t.ex sand?
Underlaget som jag tänkt lägga Isodrän på är sand/jord/lera samt ett mestadels tunt utjämningslager med singel. En tanke kom då upp att jag kanske borde lägga en duk mellan underlaget och Isodränen, precis som man (väl?) gör vid utvändig isolering/dränering av källarväggar.

Nästa fråga blir angående vibbran du använde. Letar efter en att hyra, och de flesta verkar vara bensindrivna, vilket känns lite sisådär inne i en källare. Är det öppna fönster, långa pauser och gasmask som gäller, eller finns det elvarianter?

/Henrik
 
Ja, Isodrän såg ingen risk med att detta underlag (väldigt fast lera) vandrade upp i skivorna och täppte till dessa. Har man ett annat underlag kan det säkerligen vara en bra ide med duk. Exakt när man bör ha duk eller inte törs jag inte säga.

Vibbra för betongen? Jag gjorde inte gjutningen själv, men vibbran dom använde var eldriven.

Om du tänker på vibbra för underlaget så har jag inte vibbrat, jag skalade underlaget till exakt rätt höjd och behövde inte använda något avjämnande lager. Har du bara något fönster att öppna tror jag inte detta med avgaserna är något stort problem. Det är dags att sluta om du blir snurrig i huvudet.... ;)
 
Tack för input. Kan nog bli ett samtal med Isodrän för säkerhets skull beträffande duken.

Gjutningen tänkte även jag överlåta till de som kan. Det var framförallt packning av underlaget som jag nog inte kommer undan, därav frågan. Snurrig är jag redan, så det kanske kan bli lite problem att känna skillnaden! ;-)
 
Törs man bila upp hallgolvet i källaren(suterrängvilla) när man har gjutet betongvalv? Det är ju liksom inget man vill ha i bakhuvudet. Ser på bilderna att du har träbjälklag Mattias. Tänkte att man jag skulle lämna ca 20 cm av plattan närmast de bärande väggarna.
 
....vad man törs göra beror nog på hur hela konstruktionen ser ut. Hos mig hade inte golvet/plattan någon bärande funktion. Möjligen hindrade den väggarna att glida inåt. Väggarna stod på en sula som var 20cm bredare än väggen själv.

Hjälm på innan du börjar bila...!
 
Hur ser det ut idag?
 
Ungefär som på dom sista bilderna fast fullt med prylar....

Har jobbat på andra ställen i huset de senaste åren, nu är det dock dags att smälla upp lite mellanväggar och bygga en tvättstuga blandannat. Skönt att grovjobbet är gjort med avlopp, vatten etc. Lite plåtreglar och gips på ytterväggarna trillar ev dit också, och kanske en ny fin trappa. Eller så är det roligare att fixa med något annat men antagligen så kräver huschefen att tvättstugan färdigställs.
 
Och jag som tyckte så synd om mig själv. Att bara jag har en huschef...:)

Väntar på nya foton. Det blir kul att se.
 
MathiasS skrev:
Passade också på att prata lite mer med MDT (där finns kompetens på mark och drän teknik!). En liten förändring görs i konstruktionen, plasten flyttas uppåt en bit
Kom du ihåg varför MDT rekommenderade att flytta upp plasten ovanför isoleringen?
 
Redigerat:
Hmm.....jag minns inte riktigt faktiskt, men om jag tänker efter lite så är det rimligtvis så att vi vill ha plasten i golvet nära den varma sidan för att slippa vatten som kondenserar ovanpå plasten. För isoleringens skulle spelar det ju dock ingen roll, den tål ju vatten....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.