Be dem använda slitsbottenpengarna till att göra en upphöjning/klack framför toaletten, jag avskyr högt monterade toaletter, känns helt weird att sitta på.
 
  • Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
Konstigt med plattorna - naturliga färgskiftningar är vanligt men är glansen olika?
 
BirgitS
T toss3 skrev:
Vet ej heller vem som är ansvarig då plattsättaren installerat klinkers som är helt olika färg (beige och glansig samt grå och matt):
Vem har köpt in dem, du eller företaget?
Det är den som har gjort det som är ansvarig för kontrollen.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Vem har köpt in dem, du eller företaget?
Det är den som har gjort det som är ansvarig för kontrollen.
Enkel miss att paketen är från olika tillverkningsomgångar dvs olika batchar.
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
E erikjakan skrev:
Be dem använda slitsbottenpengarna till att göra en upphöjning/klack framför toaletten, jag avskyr högt monterade toaletter, känns helt weird att sitta på.
Jag avskyr dem också, men håller precis på och installerar en förhöjd toalett till min mor nu.
En hög toalett är obekväm när man har full rörlighet, men attans smidig om det saknas.
En barnpall kan vara bättre än att bygga en permanent lösning.
(Jag har själv kvar dem sedan barnen var små, är betydligt bekvämare att sitta med den under fötterna trots "normal" höjd på toaletten.)
 
T toss3 skrev:
Lite fler bilder (verkar som om det är 52cm från golv till sits):

[bild]
Vet ej heller vem som är ansvarig då plattsättaren installerat klinkers som är helt olika färg (beige och glansig samt grå och matt):
[bild]
Rören sitter väldigt högt vilket försvårar byte av kommod - kommoden sitter nu på 90cm vilket verkar vara betydligt högre än standard:
[bild]

Det här ser ju inte heller så bra ut:
[bild]
Den där tröskeln. Vad har de gjort? Hur högt är det från golv till den högsta delen? Är det enda badrummet och tröskeln är högre än 20 mm klarar den inte tillgänglighet dvs slutbesiktning blir inte ok.

Fall på avlopp brukar ligga på 1 cm för varje meter. Du verkar ha mycket mer. 52 cm är alldeles för högt!
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Vem har köpt in dem, du eller företaget?
Det är den som har gjort det som är ansvarig för kontrollen.
Det var vi som beställde, men var i kontakt med företaget vi köpt dem ifrån och konsumentrådgivningen och de tyckte bägge det var plattsättarens uppgift att informera oss om att de var olika färg innan han satte dit dem (vi var inte på plats och tog emot klinkers). Hade absolut tagit ansvar för förseningar och dylikt ifall han informerat oss om att klinkers var helt olika. Nu fick vi ingen information innan vi kom hem.
 
FreQa FreQa skrev:
Den där tröskeln. Vad har de gjort? Hur högt är det från golv till den högsta delen? Är det enda badrummet och tröskeln är högre än 20 mm klarar den inte tillgänglighet dvs slutbesiktning blir inte ok.

Fall på avlopp brukar ligga på 1 cm för varje meter. Du verkar ha mycket mer. 52 cm är alldeles för högt!
Det är en gästtoalett - alltså inget badrum i sig, så tror inte tröskelns höjd spelar så stor roll. :)
 
  • Gilla
FreQa
  • Laddar…
BirgitS
T toss3 skrev:
Det var vi som beställde, men var i kontakt med företaget vi köpt dem ifrån och konsumentrådgivningen och de tyckte bägge det var plattsättarens uppgift att informera oss om att de var olika färg innan han satte dit dem (vi var inte på plats och tog emot klinkers). Hade absolut tagit ansvar för förseningar och dylikt ifall han informerat oss om att klinkers var helt olika. Nu fick vi ingen information innan vi kom hem.
Enligt hantverkare i forumet är det norm att de kollar och tar ansvar för varor som de själva har beställt och förväntar sig att byggherren kollar och tar ansvar för sånt som hen har beställt. Plattsättaren anser att man inte ser felaktigheter när man bara tar en platta ur kartongen i taget och sätter upp på väggen/golvet.

Men jag vet inte vad som är juridiskt korrekt.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Enligt hantverkare i forumet är det norm att de kollar och tar ansvar för varor som de själva har beställt och förväntar sig att byggherren kollar och tar ansvar för sånt som hen har beställt. Plattsättaren anser att man inte ser felaktigheter när man bara tar en platta ur kartongen i taget och sätter upp på väggen/golvet.

Men jag vet inte vad som är juridiskt korrekt.
Okej lite så tänkte jag också och jag vet inte vad som är normen och kan absolut tänka mig att plattsättaren trodde att det var normalt. Dock tyckte konsumentrådgivningen ändå att han borde ha dubbelkollat med oss innan han satt dit dem och det tyckte kakelgiganten också. Ett sms eller samtal hade ju löst det direkt. :)
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Snackade nu med projektledaren som bara skrattade åt klagomålen och sade att allt är korrekt gjort och att de kan vara schysta åt åtgärda målning som de också gjort väldigt dåligt, men att allt annat är gjort så som det ska göras. Han jobbar som besiktningsman och vet vad som gäller sa han. Lutningen på avloppet är minimalt sa han (dock krävs det ju bilder på detta).

Fråga: Är det verkligen emot reglerna att bila upp existerande slitsbotten och gjuta ny?

Var i kontakt med Stockholms Stads rådgivning innan vi satte igång och fick då höra att gästtoaletten inte skulle kräva bygglov iom vi inte skulle göra några större ändringar i utrymmet (stam satt i slits i hörnet av utrymmet där gästtoaletten skulle komma, direkt på andra sidan väggen av existerande badrum). Skulle en borttagning av existerande slits och gjutning av ny ändrat på detta månntro?
 
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Jag avskyr dem också, men håller precis på och installerar en förhöjd toalett till min mor nu.
En hög toalett är obekväm när man har full rörlighet, men attans smidig om det saknas.
En barnpall kan vara bättre än att bygga en permanent lösning.
(Jag har själv kvar dem sedan barnen var små, är betydligt bekvämare att sitta med den under fötterna trots "normal" höjd på toaletten.)
T toss3 skrev:
Snackade nu med projektledaren som bara skrattade åt klagomålen och sade att allt är korrekt gjort och att de kan vara schysta åt åtgärda målning som de också gjort väldigt dåligt, men att allt annat är gjort så som det ska göras. Han jobbar som besiktningsman och vet vad som gäller sa han. Lutningen på avloppet är minimalt sa han (dock krävs det ju bilder på detta).

Fråga: Är det verkligen emot reglerna att bila upp existerande slitsbotten och gjuta ny?

Var i kontakt med Stockholms Stads rådgivning innan vi satte igång och fick då höra att gästtoaletten inte skulle kräva bygglov iom vi inte skulle göra några större ändringar i utrymmet (stam satt i slits i hörnet av utrymmet där gästtoaletten skulle komma, direkt på andra sidan väggen av existerande badrum). Skulle en borttagning av existerande slits och gjutning av ny ändrat på detta månntro?
Jag kan baka bullar men smakar de gott? Bara för man har ett yrke kan man inte säga att man inte gör fel. Be han visa upp juridiska handlingar på hans påstående.
Det finns en bra besiktningsfirma som är aktiva på Instagram som man kan kontakta. Det är min rekommendation.
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
C
T toss3 skrev:
det höga priset motiverades just pga slitsbotten är tidskrävande och jobbigt att gjuta
Låter som att de håller på och försöker snacka bort dig. Vad skulle vara så otroligt komplicerat med att gjuta en slitsbotten? Nu gjorde de bort sig i och med att slitsbotten redan fanns och de nu tvärtom måste hävda att slitsbotten minsann inte var någon stor del av arbetet.
 
  • Gilla
Festlund
  • Laddar…
FreQa FreQa skrev:
Jag kan baka bullar men smakar de gott? Bara för man har ett yrke kan man inte säga att man inte gör fel. Be han visa upp juridiska handlingar på hans påstående.
Det finns en bra besiktningsfirma som är aktiva på Instagram som man kan kontakta. Det är min rekommendation.
Var i kontakt med Badrumshjälpen som var väldigt hjälpsamma! De informerade oss om att TECE har adaptrar som kan installeras efteråt för att sänka toalettstolen med upp till 2.5cm (EDIT: Gick bara att höja inte sänka så får bli byte av WC istället). Kändes väldigt skönt ändå att få det bekräftat att de gjort fel och inte bara vi som är besvärliga.

Hantverkaren kom förbi idag och kollade igenom allt och vi har nu kommit överens om att de står för att höja upp golvet med ett lager klinker till, samt byta ut själva WC:n (den vi har nu är 40cm hög vilket lär vara väldigt högt och betydligt högre än andra). Plattsättaren hävdar dock inte att man inte såg skillnad (hade dragit ur taklampan av någon konstig anledning?). Klart att man inte ser då man utför arbete i mörker. Ytan på klinkers känns också helt olika.

Bild:
SrCEdtw.jpg

Tycker både färg, nyans, och ytskikt skiljer sig helt för mycket för att ett proffs inte skulle ha lagt märke till detta och poängterat detta till kund.
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Anslutningsstosen till toaletten är ju 90mm och iom att det är så kort sträcka så hade man kunnat nyttja den hela vägen in i slitsen och tjänat 2 cm.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.