Tomture61
Har använt dessa hakgångjärn till min dörr till mitt förråd , 1200 mm bred dörr , med 18 mm plyfa + träpanel + reglar på insidan.
Två metall hakgångjärn med matchande fästplattor och skruvar på vit bakgrund, använt för stor dörr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Gångjärn hade jag faktiskt köpt för ett tag sedan så jag körde på dom, fast dom kanske är lite klena. Tänker kanske jag lägger en tredje i mitten. Satte upp ena dörren idag.

CXWharjh.jpg

Skruvade några träbitar i dörr-ramen och lade dörren mot, gångjärnen färdigt monterade på dörren först. Sen justerade jag tills dörren satt bra emot träbitarna och skruvade fast.
9XhOjN0.jpg

8cinAoCh.jpg

Dörren svingar in och ut helt bra nu.

Jag har inte lagt dit all "dekoration" ännu. Men ville sätta upp dörren innan den blev onödigt tung. Ska bli nån sorts kryss och dylikt ännu, sen målas den förmodligen vit.

Kommer gjuta en tröskel i betong sen, meningen är att dörrarna ska låsas mot topp och botten då.
 
  • Gilla
Plåtbob
  • Laddar…
Nu har jag två dörrar, lite suddig bild men var mörkt i morse. Gjorde en enkel bom att låsa dörren med.

wQ6tSVAh.jpg
 
  • Gilla
kristofo och 3 till
  • Laddar…
Våren börjar vara på väg och det finns saker kvar å göra. I år ska det gjutas betonggolv. Så det blir att lasta ur hela förrådet igen.. Allt som inte sitter på väggarna åtminstone. Nån som gjutit en platta i befintlig struktur?

Behöver man en form eller är betongen tillräckligt självutjämnande? Hade tänkt använda krysslaser och markera på väggen så jag vet hur högt det ska fyllas.

Det blir omöjligt att nå hela vägen in utan att gå i betongen så det måste väl göras så den kan jämnas ut sådär grovt, behöver ju också nå dit med betongvibrator.

Man undrar hur det påverkar armeringen att gå på den. I videos från jänkarland lägger dom bara armeringen på botten och drar upp den när dom går i betongen i stövlarna. Känns lite som det är som jag måste göra.

Vill också gjuta en platta utanför förrådet på samma gång, samt en platta under garagetaket. Så det blir en betongbil och en massa arbete...

Här är sista bilden på förrådet från Mars nån gång:
XkiepWb.jpg
 
Tomture61
Titta inte så mycket på hur det byggs i USA ;)
Hur armeringsjärnet / mattan hålls upp är med hjälp av distanser i plast .
https://www.byggmax.se/armeringsdistanser-p61020004
När man gjuter så börjar man längs in , en annan snubbe går med en sloda och jämnar till .
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
Svårt att gå på armeringen då man använder distanser menar jag, har använt dom förut och tycker dom är ganska känsliga och klena. Jag skulle inte gå på på dom. Så jag förstår jänkarna gör på det viset.
 
Tomture61
Gick hur bra som helst när hus och garage plattan göts hos mig 2008 .
Jag fixade grunder + armering + golvvärmeslang .
Entreprenörer fyllde betongen .
 
Vad hade du för distanser, de där plastgrejerna jag hade så verkade inte som dom skulle palla för att man skulle gå på nätet.
Distanskloss.jpg
 
AXS
Du ska inte gå på klossen, du går bredvid och nätet flexar ner typ till marken. Du kan dra upp det lite när du går sen om det känns bättre, men ska inte behövas.

Lägg frigolit eller liknande längs med befintlig stomme för att få lite rörelsemån och inte få in fukt i trät. Kanske räcker det med ett lager plast, där kanske någon annan har input?

Edit: kom på att du har leca. Men skulle ändå inte gjuta fast direkt i väggen.
 
Jag funderade på nästan exakt det jo om man skulle ha isolering mot väggarna som en form. Tänkte också ha isolering rakt under betonggolvet. Det är bra att isolera även om det inte ska värmas.
 
AXS
Låter overkill men skadar nog inte. Kanske inte blir så mycket dyrare än grus och ett lager plast.
 
Har tömt förrådet nästan helt på allt som står på golvet (en hylla kvar) och grävt bort en massa grus så hela golvet snart är cirka 13-15cm under jordnivån. Tänkte använda 30cm cellplast isolering som kant för formen, dvs mot väggarna.

Men vet inte hur mycket jag borde lägga under plattan, de flesta rekommendationer talar om 200mm men det är ju för hus. Det känns overkill för ett icke uppvärmt förråd.

Jag tänker om jag skulle bara lägga 30mm under, eller kanske dubbla upp till 60mm.
 
Tomture61
Mitt garage på 35 kvm har 200 mm cellplast under plattan , känns alltid kall oavsett årstid .
Håller 20 gr på vintern .
Hus byggda 2008 (mitt) rekommenderas 300 mm cellplast .
 
DennisCA DennisCA skrev:
Har tömt förrådet nästan helt på allt som står på golvet (en hylla kvar) och grävt bort en massa grus så hela golvet snart är cirka 13-15cm under jordnivån. Tänkte använda 30cm cellplast isolering som kant för formen, dvs mot väggarna.

Men vet inte hur mycket jag borde lägga under plattan, de flesta rekommendationer talar om 200mm men det är ju för hus. Det känns overkill för ett icke uppvärmt förråd.

Jag tänker om jag skulle bara lägga 30mm under, eller kanske dubbla upp till 60mm.
Kan du få in 200 så skulle jag ta den kostnaden. Skälet är att du kanske vill göra om till något uppvärmt i framtiden och att då behöva göra om plattan......
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.