Skön argumentation att många talar för torkskåp och att det är energieffektivt eftersom man inte ens behöver starta det, utan bara ha dörren på glänt. Jag gör också så men utan själva skåpet. Torklina heter det visst.
 
  • Gilla
  • Haha
RoAd och 9 till
  • Laddar…
Magnus E K Magnus E K skrev:
Oavsett vad man läser så funkar hänga ute bara i vissa typer av väder, eller så gör jag något obegripligt fel. Hängde upp en skurtrasa förra veckan, fortfarande inte torr efter två dygn. (Och två dygn ute här under uppvärmningssäsongen så luktar det vedrök om tvätten sen.)
En så här dag torkar tvätten till lunch...
 
Luddmängden från en torktumlare skvallrar en del om hur mycket kläderna slits där. Jag skulle vilja ha en tumlare där trumman gjorde ett varv per minut istället för ett per sekund, typ. Fördel torkskåp här. En nackdel med torkskåp är nog storleken/placerbarheten.
 
Bart Bart skrev:
Skellefte AIK, det enda AIK man kände till norr om Övik. Häftiga derbyn mot mitt Björklöven. Typ det enda som gjorde 70-talet uthärdligt.
Det riktiga AIK lirar i norr (de där sörlänningarna är ju gnagare ):rofl:
Derbyna mot löven var underbara. (y)
 
H Hasse C skrev:
Skön argumentation att många talar för torkskåp och att det är energieffektivt eftersom man inte ens behöver starta det, utan bara ha dörren på glänt. Jag gör också så men utan själva skåpet. Torklina heter det visst.
Det har du helt rätt i, MEN det förutsätter att du aldrig behöver torka tvätten snabbt och att du dessutom har ett stort och lämpligt uppvärmt utrymme i huset ( om du inte har linan utomhus ). Ett torkskåp tar liten plats.
 
Har bara använt torkskåp i tvättstugan på första studentboendet. Totalt värdelöst, klarar endast någon maskin och taog ändå timmar på sig. Sen flyttade vi till tvättstuga med torkrum med fläkt och avfuktare. DET var effektivt och något jag kan sakna (men har tvättstuga i källaren så inget problem att det tar någon dag för tvätten att torka).
 
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Det har du helt rätt i, MEN det förutsätter att du aldrig behöver torka tvätten snabbt och att du dessutom har ett stort och lämpligt uppvärmt utrymme i huset ( om du inte har linan utomhus ). Ett torkskåp tar liten plats.
Man kan undra när de slutade bygga hus med riktig tvättstuga. Många nyare hus har ju sin "tvättstuga" i en grovingång. Helt värdelöst =)
Vår tvättstuga är i källaren och lika stort som ett sovrum. Torkar rätt snabbt trots sval luft. Och inga fuktproblem heller.
 
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Det har du helt rätt i, MEN det förutsätter att du aldrig behöver torka tvätten snabbt och att du dessutom har ett stort och lämpligt uppvärmt utrymme i huset ( om du inte har linan utomhus ). Ett torkskåp tar liten plats.
Jag har två små barn och tvättar dagligen. Hänger tvätten på klädstreck i tvättstugan och vid behov på fällbar ställning i vardagsrummet. Torkar över natten. Har visserligen golvvärme och frånluft så det är torr luft i under vinterhalvåret.
 
R Rkarlsson skrev:
Man kan undra när de slutade bygga hus med riktig tvättstuga. Många nyare hus har ju sin "tvättstuga" i en grovingång. Helt värdelöst =)
Vår tvättstuga är i källaren och lika stort som ett sovrum. Torkar rätt snabbt trots sval luft. Och inga fuktproblem heller.
Det är väl källaren som är nyckeln här. Med den får man ju gott om biyta för sådana ändamål.
Har också ”riktig” tvättstuga i källaren, med gott om plats för både torktumlare, avfuktare och torkskåp.
90% av all torkning sker bara upphängt på linorna, så det är nästan bara avfuktaren som någonsin torkar tvätt.

/C
 
Redigerat:
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Det har du helt rätt i, MEN det förutsätter att du aldrig behöver torka tvätten snabbt och att du dessutom har ett stort och lämpligt uppvärmt utrymme i huset ( om du inte har linan utomhus ). Ett torkskåp tar liten plats.

Fast för det väldigt ovanliga tillfället så kan man ju lösa torkningen med ett portabelt elelement eller en värmefläkt. Det är föremål man kan ha nytta av i andra fall. Har man en kamin så är det bara att hänga kläderna nära den så torkar de snabbt.
Det känns otroligt onödigt att införskaffa ett torkskåp för det ovanliga behovet. Själv kan jag inte ens påminna mig att jag någonsin behövt akuttorka något efter tvätt, men jag kan ju inse att behovet kan uppstå om man skitar ned något udda plagg som man av någon anledning måste använda på studs..
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Familj på 4 utan tumlare eller torkskåp! De e stabilt!
Samma här, 4 barn och varken torktumlare eller torkrum.
Kläderna hängs i tvättstugan, ofta på kvällen och är torra morgonen efter.
Har aldrig känt något behov av torkskåp, tumlare kanske kan vara bra någon enstaka gång iof.
 
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
S sunqan skrev:
Energimyndighetens jämförelse är sen 2017, och det har uppenbarligen hänt saker sen dess :)
Detta torkskåp t ex [länk] förbrukar 0,32 kWh/kg tvätt.
Lite effektivare är det nya torkskåpet mot det torkskåp med värmepump som energimyndigheten testade, 0,32 kWh/kg mot 0,43 kWh/kg.
Värmepumpstumlaren i testet drog 0,23 kWh/kg.
Det nya torkskåpet hamnar i samma effektivitet som den testade avfuktaren.

Kan kondenstumlare med värmepump ha blivit mer energieffektiv sedan testet gjordes?
 
  • Gilla
yonna och 1 till
  • Laddar…
Scouten skrev:
Det som förvånade mig lite var att en modern torktumlare spöar avfuktare
Man får läsa testet noggrant, då klarnar det kanske lite.
Testet (av avfuktare) är utfört i laboratorium i en miljö som ska motsvara en tvättstuga, ett badrum eller en källare med mekanisk ventilation.
De testade luftavfuktarna är alla så kallade kondensavfuktare.


Torktumlaren har mindre volym luft att värma och avfukta.
Att torkskåpet som också har begränsad volym med bara hälften så mycket tvätt i är så dåligt förvånar mig...

Jag är rätt säker på att om jag tar en av mina sorbtionsavfuktare och stoppar in i en garderob med tvätt (torkskåpssimulator) så blir tvätten nästan lika snabbt torr som i tumlaren och all värme återvunnen utan FTX eller annat ventilationssystem.
Fördelen med avfuktare är att den kan enkelt flyttas till där det behövs avfuktas.
 
Magnus E K
Ulltand Ulltand skrev:
Luddmängden från en torktumlare skvallrar en del om hur mycket kläderna slits där. Jag skulle vilja ha en tumlare där trumman gjorde ett varv per minut istället för ett per sekund, typ. Fördel torkskåp här. En nackdel med torkskåp är nog storleken/placerbarheten.
Till största delen är detta ludd som redan uppkommit vid användningen och i tvätten. Om du lufttorkar finns mycket av luddet kvar i kläderna och kommer göra det dammigare inomhus sen. Okej, kan inte bevisa detta men efter att ha torktumlat underkläder, t-shirts och handdukar under 15 års tid (över halva i gemensam tvättstuga) har jag aldrig lyckats slita ut en handduk trots att de tumlas minst lika ofta som t-shirts, där slitaget är direkt korrelerat med hur mycket de använts. Särskilt att ha kläder på sig vid rörelse sliter på dem.

Tror man inte på detta kan man ju göra experimentet att i varje tumling slänga med ett (och samma) plagg som aldrig används och se hur lång tid det tar för det att slitas ut. (Eller om man inte orkar vänta, mäta vikten av detta plagg på en noggrann våg.)
 
Redigerat:
  • Gilla
Bangan och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.