Vi köpte ett torkskåp för två år sedan då barnen alltid lekte utomhus med sina kompisar på vintern. Perfekt att få vinterkläderna snabbt torra. Används numera dock mest som en dyr torkställning :)

/Krille
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Torkskåpet skickar ut fukten OCH värmen utanför huset. Effektivt, absolut, energieffektivt, absolut inte.
Finns ju lösningar där "torkluften" går vidare till en FTX ( via ett dragavbrott) och då tar man tillvara på en del av värmen. Dessutom behöver man inte alltid "köra" skåpet, utan det fungerar utmärkt att bara hänga upp kläderna däri och låta dem självtorka m.h.a. den vanliga ventilationen. Det tar längre tid, men med planering går det bra. Vårt torkskåp används kanske 5 gånger om året med värme och fläkt påslaget!
 
A
@ @ndreas skrev:
Mmmm.... Om man slår på torkskåpet... Vilket man inte behöver.... Kläderna självtorkar över natten om du lämnar dörren öppen. Så i praktiken drar ett torkskåp (för de flesta) i princip ingen ström...
Om man inte tänker använda torkskåpet, så torkar tvätten lika bra på en torkställning, som kostar en bråkdel av ett torkskåp.
 
  • Gilla
Fairlane och 3 till
  • Laddar…
Torkskåp är ju bäst. Torkar riktigt fort. Och så länge man slipper köpa en torktumlare han man ju massa pengar att köpa el för.
Sen behöver man oftast inte ha så bråttom att få kläderna torra utan låter de hänga med dörren öppen.
 
Min 16 år gamla torktumlare börjar ta slut. Frågan är då om det är nödvändigt att välja tumlare med värmepump. Förutsättning hos mig: litet badrum med FTX + svag elgolvvärme.

Prisskillnaden är flera tusen kronor, huset för mindre familj och tumlaren används flitigt vintertid men bara då barnbarnen är på besök. Resten av året torkning utomhus.
 
Familj på 4 utan tumlare eller torkskåp! De e stabilt!
 
  • Gilla
claym och 1 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Familj på 4 utan tumlare eller torkskåp! De e stabilt!
Vi är bara 3.
Men när vi flytta till huset så sålde jag torktumlaren och gav bort torkskåpet till en svampplockare. Onödigt krafs, funkar extremt bra utan, och vi har en 4 åring.

Men skulle man vara tvungen att välja så vinner ett ordentligt torkskåp för att man kan köra de mesta i det. Torktumlaren är ju bara till strumpor och handddukar.
 
Det finns fördel med torkskåp när man har småttingar: kläderna behöver inte vara rentvättade! Har man småttingar med fuktiga overaller, sockor, vantar, stövlar är torkskåp överlägset.
 
  • Gilla
Krille4 och 2 till
  • Laddar…
A
yonna yonna skrev:
Min 16 år gamla torktumlare börjar ta slut. Frågan är då om det är nödvändigt att välja tumlare med värmepump. Förutsättning hos mig: litet badrum med FTX + svag elgolvvärme.

Prisskillnaden är flera tusen kronor, huset för mindre familj och tumlaren används flitigt vintertid men bara då barnbarnen är på besök. Resten av året torkning utomhus.
Min personliga erfarenhet är att det är värt det.

Ännu mer om fler elbolag inför effektavgift
 
När jag växte upp på 70-talet i Piteå och Umeå brukade jag efter en lång dag i vinterkylan sätta igång torkskåpet och krypa in för att värma mig. Det var tider det.
Jag skulle inte rekommendera det med en torktumlare. även om det ser lite lockande ut med karusellen.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
Myckling och 8 till
  • Laddar…
Kör tumlare till handdukar, täcke/kuddar, sängkläder, underkläder, t-tröjor, arbetskläder, mm, dessutom frånluftstumlare. Resten hängtorkas i tvättstuga på torkställning.
Har haft torkskåp i en lägenhet och inget vi ser behov av.
Men det finns inget rätt eller fel, man väljer det som fungerar och passar in.(y)
 
yonna yonna skrev:
Det finns fördel med torkskåp när man har småttingar: kläderna behöver inte vara rentvättade! Har man småttingar med fuktiga overaller, sockor, vantar, stövlar är torkskåp överlägset.
Japp, det finns en anledning till att varje dagis har flera torkskåp.
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Bart Bart skrev:
När jag växte upp på 70-talet i Piteå och Umeå brukade jag efter en lång dag i vinterkylan sätta igång torkskåpet och krypa in för att värma mig. Det var tider det.
Gjorde samma sak.
o växte upp i Skellefte
Ps skippa å:na :crysmile:
 
  • Gilla
Dowser4711 och 2 till
  • Laddar…
M MrDizzy skrev:
Gjorde samma sak.
o växte upp i Skellefte
Ps skippa å:na :crysmile:
Jo, hade som tänkt det, men jag har bott för många år i fjollträsk nu så jag börjar få olater.
 
  • Gilla
possum77 och 1 till
  • Laddar…
Skellefte AIK, det enda AIK man kände till norr om Övik. Häftiga derbyn mot mitt Björklöven. Typ det enda som gjorde 70-talet uthärdligt.
 
  • Gilla
MrDizzy
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.