S
Redigerat:
  • Gilla
Mazdarune
  • Laddar…
downup downup skrev:
Oj. Vad många svar på kort tid, ska gå igenom alla.

Vi har två-rörsystem. Ska maxxa alla element och se ifall det går bättre. Är ju bara att man sett på diverse tidningar och nyheter att man ska stänga av element i rum man inte är i så ofta för att spara pengar.
Titta inte på alla okunniga reportage om energibesparing, journalister är gravt okunniga om värmesystem och annan teknik.
Det vp gör är att fixa en viss framledningstempetur i förhållande till yttertemperaturen.
Det blir bara lättare för den att göra det om returvattnet är lite varmare som det blir om man stänger några element.
Man sparar då energi.
Men, om man stänger merparten av alla element och det totala flödet i systemet blir för litet så kan inte tillräckligt med energi flyttas från kondensorn ut till rummen i huset.
Då blir det kallt i rummen och varmt i kondensorn.
Värmepumpen är då för stor för sin uppgift och kommer att gå mindre effektivt.
Vill du då ha varmare i de rum som ska värmas upp så är det bara att sätta större eller fler radiatorer där så att flödet igenom totalt blir högre.
 
  • Gilla
Mazdarune
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Nja, RTFM.
Dummaste kommentera kanske?
vad menar du exakt?
 
downup downup skrev:
Oj. Vad många svar på kort tid, ska gå igenom alla.

Vi har två-rörsystem. Ska maxxa alla element och se ifall det går bättre. Är ju bara att man sett på diverse tidningar och nyheter att man ska stänga av element i rum man inte är i så ofta för att spara pengar.
Såg du det jag skrev i inlägg 15? (https://www.byggahus.se/forum/threads/kaenner-mig-lurad-av-luft-vatten.469990/#post-4938663) har du tittat på filmerna?

Gamla pannor var ganska enkla, framförallt var det svårt att göra fel :)
Nya, moderna pannor har en himla massa logik i sig, vilket gör att man riskerar ställa till det bara genom att nysa (nåja).
Blev det då fel redan vid installation, då får nan antingen reklamera tjänsten för att få installatören att fixa, anlita en annan firma för att fixa, eller lära sig själv tillräckligt för att dels förstå hur skiten fungerar, dels för att hjälpligt komma fram till om det är fel gjort vid installationen.

Vad gäller inställningen av systemet, ett simplistiskt tillvägagångssätt brukar vara
1- öppna ALLA radiatorer på max
2 - ställ in värmekurva enligt instruktionsboken och kurvförskjutning på noll.
3 - vänta minst ett dygn
4 -utvärdera och gå efter värmen i det kallaste rummet
5 - justera kurva och förskjutning enligt instruktionsboken
6 - upprepa från 3 tills resultatet är det önskade.
7 - justera NER termostaterna på de rum som är för varma.

Tanken med att ställa in efter det kallaste, är att det går alltid att få ner temperaturen i ett rum utan att pilla på pannan, men inte tvärtom. Med det kallaste rummet avses dessutom ett rum där man inte vill ha kallt, alltid...
 
  • Gilla
Mazdarune och 3 till
  • Laddar…
S sunqan skrev:
Såg du det jag skrev i inlägg 15? ([länk]) har du tittat på filmerna?

Gamla pannor var ganska enkla, framförallt var det svårt att göra fel :)
Nya, moderna pannor har en himla massa logik i sig, vilket gör att man riskerar ställa till det bara genom att nysa (nåja).
Blev det då fel redan vid installation, då får nan antingen reklamera tjänsten för att få installatören att fixa, anlita en annan firma för att fixa, eller lära sig själv tillräckligt för att dels förstå hur skiten fungerar, dels för att hjälpligt komma fram till om det är fel gjort vid installationen.

Vad gäller inställningen av systemet, ett simplistiskt tillvägagångssätt brukar vara
1- öppna ALLA radiatorer på max
2 - ställ in värmekurva enligt instruktionsboken och kurvförskjutning på noll.
3 - vänta minst ett dygn
4 -utvärdera och gå efter värmen i det kallaste rummet
5 - justera kurva och förskjutning enligt instruktionsboken
6 - upprepa från 3 tills resultatet är det önskade.
7 - justera NER termostaterna på de rum som är för varma.

Tanken med att ställa in efter det kallaste, är att det går alltid att få ner temperaturen i ett rum utan att pilla på pannan, men inte tvärtom. Med det kallaste rummet avses dessutom ett rum där man inte vill ha kallt, alltid...
Om något rum sedan är betydligt kallare än önskat kan man ju fundera på om man kan installera mer effekt i just detta rum, tex genom att byta till en större radiator eller installera ytterligare en radiator.
 
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
X Xanthopteryx skrev:
Man sade ju tydligen att man skulle återkomma efter dryga halvåret.
Kom ihåg att du även har garantier på arbetet. Har du köpt en tjänst installation av fungerande värmepump så ingår att den skall fungera och att du får erforderlig grundutbildning och grundintrimmning.
Intrimmning ingår säkert men knappast utbildning även om det är att föredra. Allt står i vår manual så det gör det nog i deras också. För det andra känns det inte som om folk går omkring och stänger av större delen av termostaterna. Sen är användare användare...
 
Dåligt av installatören att inte visa hur det fungerar. Har själv LVV-pump från Nibe. Både de och installatören har svarat på frågor och guidat när jag behövt. Det man sagt och som också står i bruksanvisning är att alla radiatorerna ska vara fullt öppna. Sen styr man värmen på pumpen. Har en digital display där jag ändrar i. 0 brukar betyda ca 20 grader. Är det för kallt i huset ökar man + för varmt minskar man - Sedan ska man vänta ett dygn för det tar den tiden att ändra sig. Om man t.ex har ett eller två rum där man vill ha lägre värme kan man minska på termostaterna. Men de flesta bör vara helt öppna. Lycka till!
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
hsd
Klart att installatören ska gå igenom funktionen för kunden, lika klart att säljaren ska ha support, oftast sker det hos tillverkaren eller importören
 
  • Gilla
Mazdarune
  • Laddar…
IVT är det värsta företaget att ha att göra med, säger det med 20 års erfarenhet.

Service-tekniker som lurat oss totalt. Att skylla på att de inte vet bättre är inte acceptabelt.

Kostade oss säkert 5-10.000kr per år med "oj, denna del ska bytas den har gått sönder - oj denna del också ".

Tills den dagen jag lärde mig allting själv. Nu har det fungerat hur bra som helst i i flera år och jag har aldrig behövt röra något eller ringa någon.

Påminner lite om biltekniker som höftar och bara "Nääeee men det kanske är motorn, den är ändå gammal nu bilen"..."Näeeee har du testat det här". Jävla skit med alla dessa "tekniker" som inte kan ett skit!!!

Helt värdelöst.
 
  • Gilla
  • Ledsen
Mazdarune och 1 till
  • Laddar…
Låter som ”hantverkaretik”. Tänk om banker, försäkringsbolag etc skulle agera likadant. ”Ja det är ju svårt att säga på rak arm vad ert hus kostar att försäkra eller vad räntorna blir. Vi får se när vi börjar titta närmare på er privatekonomi, hus och vänner. Är det rätt konstruktion, material och och att ni har rätt inkomst kanske det blir billigt … oj då ni hade lågt sparande så tyvärr blir premien betydligt dyrare.”
 
Redigerat:
  • Ledsen
  • Gilla
Mazdarune och 1 till
  • Laddar…
Elpatrone Elpatrone skrev:
När mina element blir kalla på andra våningen brukar jag gå ner i källaren och vrida upp påfyllnadsventilen till värmepannan till 1,0 bar.
Den tappar tryck ibland. Tex när vädret växlar i temperatur snabbt ute. Har en ny IVT..
Mitt hus.har 3 våningar och är från 1939. Så värmen behöver tryckas upp en bit.
Alla element måste också ha öppna ventiler för att vattnet ska kunna cirkulera.
 
downup downup skrev:
Tänkte spara på kostnaderna med att inte värma upp rum som vi inte är i, ska de ändå vara på för att få ett flöde?

Större element? Vi har denna sorten överallt
Mäter 1200x 650. Behöver vi nyare?
Det borde sitta termostater på elementen? Om du justerar dem så de slår av vid den temperatur du vill ha i rummen så bryter du inte cirkulationen helt. Speciellt där du har kamin. Sätter du termostaten där så den stoppar vid 18 grader så blir det motivation till att elda.
 
P
N NOP skrev:
Det borde sitta termostater på elementen? Om du justerar dem så de slår av vid den temperatur du vill ha i rummen så bryter du inte cirkulationen helt. Speciellt där du har kamin. Sätter du termostaten där så den stoppar vid 18 grader så blir det motivation till att elda.
Nej, inga termostater alls som grund när du har en värmepump som styr mot extern temperatur. Kör fullt öppet på termostaterna och justera värmekurvan på pumpen så att kallaste rummet är ok. Stryp sedan på tex sovrummet om det är för varmt där. Du vill köra så låg uttemperatur från pumpen som möjligt för att få bästa verkningsgrad. Termostater sabbar det. Pumpen startar när returtempen är låg och stannar när returtempen nått det som angivits med värmekurvan. Lite som ett kylskåp, där kompressorn går tills det blir tillräckligt kallt. Fast här är det när det är tillräckligt varmt istället.
 
  • Gilla
tumiro och 1 till
  • Laddar…
X
Är inte de flesta moderna värmepumpar varvtalsreglerade?
Vår luft-luft är varvtalsreglerad och behövs inte mycket värme/kyla så snurrar kompressorn långsamt och ökar sedan på allt eftersom den behöver mer effekt. Likaså är fläkten på utedelen varvtalsreglerad.
Även vårat kylskåp har varvtalsreglering och kompressorn snurrar från mycket långsamt till mycket snabbt beroende på effektkrav.
Med det vill jag alltså mena att om kompressorn är varvtalsreglerad så kommer den helt enkelt bara köra på lägre effekt när den inte behöver mer, och sedan varvar den upp i takt med att effektbehovet ökar.
 
X Xanthopteryx skrev:
Är inte de flesta moderna värmepumpar varvtalsreglerade?
Vår luft-luft är varvtalsreglerad och behövs inte mycket värme/kyla så snurrar kompressorn långsamt och ökar sedan på allt eftersom den behöver mer effekt. Likaså är fläkten på utedelen varvtalsreglerad.
Även vårat kylskåp har varvtalsreglering och kompressorn snurrar från mycket långsamt till mycket snabbt beroende på effektkrav.
Med det vill jag alltså mena att om kompressorn är varvtalsreglerad så kommer den helt enkelt bara köra på lägre effekt när den inte behöver mer, och sedan varvar den upp i takt med att effektbehovet ökar.
Jo, men det ändrar inget i detta resonemang.
 
  • Gilla
H-Thomasson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.