Logad Logad skrev:
Det vanligaste stället är på framledningen till värmepumpen invid inomhusdelen.
Tack. Kollar upp.
 
Logad Logad skrev:
Det vanligaste stället är på framledningen till värmepumpen invid inomhusdelen.
Är denna ventilen?
 
  • Kopparledningar anslutna till en ventil med flera brytare och anslutningar, monterad på vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det där ser ut som ventilen för inkommande kallvatten (öppen) och blandningsventilen för utgående varmvatten.
 
Besim.l Besim.l skrev:
Är denna ventilen?
Det är som ovan skriver blandningsventilen för tappvarmvattnet. Om du kikar i högra bakre hörnet så går de två rören till värmepumpen upp där. Där kan det tänkas finnas något som ser ut som en kulventil. Ta gärna en bild där så vi kan avgöra.
 
Logad Logad skrev:
Det är som ovan skriver blandningsventilen för tappvarmvattnet. Om du kikar i högra bakre hörnet så går de två rören till värmepumpen upp där. Där kan det tänkas finnas något som ser ut som en kulventil. Ta gärna en bild där så vi kan avgöra.
J Josth skrev:
Det där ser ut som ventilen för inkommande kallvatten (öppen) och blandningsventilen för utgående varmvatten.
Ventilen på högersidan är till varmvattnet. Hade en granne som kollade, han har en IVT pump, men kunde inte hitta något ventil på min CTC, sa att kanske de har int
 
  • Kopparledningar med ventiler för varm- och kallvatteninstallation i ett hem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Besim.l Besim.l skrev:
Ventilen på högersidan är till varmvattnet. Hade en granne som kollade, han har en IVT pump, men kunde inte hitta något ventil på min CTC, sa att kanske de har int
Dessa 2 rör går ut till värmepumpen. Ingen ventil på dem.
 
Besim.l Besim.l skrev:
Dessa 2 rör går ut till värmepumpen. Ingen ventil på dem.
Kan du följa de rören hela vägen till värmepumpen? Det borde sitta ett filter någonstans.

Är radiatorer med rör äldre? Risken finns att bös spolats runt och till slut nått värmeväxlaren i pumpen.

Det sitter förresten två luftnipplar på värmepumpens rör, prova öppna dem och se om det kommer vatten eller luft.
 
Logad Logad skrev:
Kan du följa de rören hela vägen till värmepumpen? Det borde sitta ett filter någonstans.

Är radiatorer med rör äldre? Risken finns att bös spolats runt och till slut nått värmeväxlaren i pumpen.

Det sitter förresten två luftnipplar på värmepumpens rör, prova öppna dem och se om det kommer vatten eller luft.
Följde rören helvete vägen in till pumpen men inget filter.

Radiatorn är en rör system, mer än 15 år gamla säkert.

Öppnade luftpinarna och det kom vatten, idag får jag varning varje halv timme typ, själva punpen och modulen är installerad 2019, företaget som monterade den skulle komma och titta men har inte hört sv sej efter flera försök.
 
Besim.l Besim.l skrev:
Följde rören helvete vägen in till pumpen men inget filter.

Radiatorn är en rör system, mer än 15 år gamla säkert.

Öppnade luftpinarna och det kom vatten, idag får jag varning varje halv timme typ, själva punpen och modulen är installerad 2019, företaget som monterade den skulle komma och titta men har inte hört sv sej efter flera försök.
Har du metallomspunna flexslangar någonstans? Sådana brukar klägga igen och hindra flödet. Hur som haver så ta dit en röris som får rensa rören och montera ett smutsfilter. Det rekommenderas rent allmänt att även montera ett magnetfilter på returen från radiatorslingan.

Smutsfiltret hos mig, sitter på tilloppet till värmepumpen.
Kopparledningar och ventiler för värmesystem med elektriska kablar och en väggmonterad låda i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Magnetfiltret på radiatorreturen.
Magnetfilter installerat på radiatorretur med kopparledningar och röda ventilhandtag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Du kan ta en annan röris, detta är ändå inget garantijobb om det inte är fel på grejerna.
 
Logad Logad skrev:
Har du metallomspunna flexslangar någonstans? Sådana brukar klägga igen och hindra flödet. Hur som haver så ta dit en röris som får rensa rören och montera ett smutsfilter. Det rekommenderas rent allmänt att även montera ett magnetfilter på returen från radiatorslingan.

Smutsfiltret hos mig, sitter på tilloppet till värmepumpen.
[bild]

Magnetfiltret på radiatorreturen.
[bild]

Du kan ta en annan röris, detta är ändå inget garantijobb om det inte är fel på grejerna.
Ska kontakta firman som sålde och monterade pumpen, är det inte lite konstigt att de har inte monterat en smutsfilter?
 
Besim.l Besim.l skrev:
Ska kontakta firman som sålde och monterade pumpen, är det inte lite konstigt att de har inte monterat en smutsfilter?
Jag kan tycka det var slarvigt men det finns vad jag vet ingen praxis som säger att ett ska finnas. Men om de är värda firmanamnet borde de sätta in ett på goodwill.
 
Logad Logad skrev:
Har du metallomspunna flexslangar någonstans? Sådana brukar klägga igen och hindra flödet. Hur som haver så ta dit en röris som får rensa rören och montera ett smutsfilter. Det rekommenderas rent allmänt att även montera ett magnetfilter på returen från radiatorslingan.

Smutsfiltret hos mig, sitter på tilloppet till värmepumpen.
[bild]

Magnetfiltret på radiatorreturen.
[bild]

Hej igen,

Två st metallomspunna flexslangar sitter bakom pumpen yttsidan, där kopparrör kommer ut från modulen som sedan kopplas med pumpen med flexslangar, ska kolla på dem också. Tack för hjälpen!
Du kan ta en annan röris, detta är ändå inget garantijobb om det inte är fel på grejerna.
 
Har du spunna slangar mellan VP och ut ? Kolla om dom är magnetiska. Ett känt faktum att dom sätts igen. Se bild
 
  • Hand håller en smutsig slanganslutning som visar tecken på igensättning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Besim.l
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Har du spunna slangar mellan VP och ut ? Kolla om dom är magnetiska. Ett känt faktum att dom sätts igen. Se bild
J jonaserik skrev:
Har du spunna slangar mellan VP och ut ? Kolla om dom är magnetiska. Ett känt faktum att dom sätts igen. Se bild
Inget sånt. Men jag öppnade luftnipplarna så att 1-2l vatten kom ut samt öppnade shunt ventilen manuellt för fullt och lämnade den så i några minuter, sen dess (4-5 dagar) har inte kommit någon varning. Kanske det var luft i rören.
 
Besim.l Besim.l skrev:
Inget sånt. Men jag öppnade luftnipplarna så att 1-2l vatten kom ut samt öppnade shunt ventilen manuellt för fullt och lämnade den så i några minuter, sen dess (4-5 dagar) har inte kommit någon varning. Kanske det var luft i rören.
Det kan ha varit orsaken. Kolla även om det är luft i själva tanken, märks om man öppnar övertrycksventilen. fyll på vatten efteråt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.