L L.M.Olsson skrev:
Intressant, då kanske du kan bemöda dig att åtminstone besvara fråga nummer 1? Dvs hur stor del av produktionen över ett år som sker respektive månad.

Hur ser du kring framtiden? Att du inte har några lån och skiter i räntan har du ju fått sagt så det är ju bara att gratulera kring att du känner dig nöjd med den biten. Men hur ser du på risken kring politiska påtryckningar och ändrat marknadsläge som kan göra att nuvarande kalkyler kring lönsamheten spricker?
Eftersom du är så otrevlig har jag egentligen ingen lust att svara dig. Men jag hade excelfilen öppen, så du får den servicen ändå.
Öva gärna på att inte vara så förbannat spydig så kanske jag hade haft lust att svara på resten av dina utkastade frågor också. Men nu får det vara.
Excel-tabell med solenergiproduktion och användning, inkluderar kolumner för månad, producerad, per dag, såld och förbrukad energi.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
K. L och 4 till
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Eftersom du är så otrevlig har jag egentligen ingen lust att svara dig. Men jag hade excelfilen öppen, så du får den servicen ändå.
Öva gärna på att inte vara så förbannat spydig så kanske jag hade haft lust att svara på resten av dina utkastade frågor också. Men nu får det vara.
[bild]

Ser ungf ut som för mig förutom att du verkar ha lite större anläggning.
Jag räknade att jag har en avkastning på 11.6% iår efter låneräntor o då har jag ändå räknat på fastpris på 58 öre / kWh (1.23 ink skatter o skit) på det jag använder själv.
Hade jag rörligt på inköpt el skulle det vara betydligt bättre avkastning
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Kristian Ask Kristian Ask skrev:
Det är bra återbäring helt klart. Vi har gjort liknande resultat i se4 i år men i besparing för vi har minst samma förbrukning på sommaren som på vintern. Jag räknar totalt 15 000 sparat och 4 400 tillgodo hos tibber inför vintern. Börjar nog tulla på det nästa månad känns det som. Sen tror jag inte man ska förvänta sig ett liknande resultat hur länge som helst. Det ska också ställas mot en investering i t.ex. fondsparande. Vår kostade 190 000 och skulle jag satt de i fonder tjänar jag mer där över panelernas livstid men det är rätt skönt att inte vara vidare beroende på elpriserna. Det var för poolernas skull vi skaffade dem.
Min avsikt är att ha en låg månadskostnad, se det som en pensionsförsäkring. Har fonder också, även om jag köpt två lägenheter de senaste tre åren. Har inget intresse av att ha en massa pengar som bara växer utan att göra något. Så nu ska det sparas ihop till nytt kök och en fönstervägg.
 
  • Gilla
K. L och 2 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Är det inte mer verkningsfullt att se till att hushållen inte värmer sina bostäder med el? Eller iaf inte med el från elnätet, har du solceller och kör vp är det knappast negativt men jag förordar biobränsle till bostadsuppvärmning.
Tyvärr är vi många som bor i 70-talsvillor utan källare. Jag har inget intresse av att bygga om ett sovrum till pannrum. Så luftvärmepump och tillskott av elradiatorer är det som gäller. Men detta går utmärkt att tidsstyra så att de inte körs under de timmar elen är som dyrast.
 
Anna_H Anna_H skrev:
Min avsikt är att ha en låg månadskostnad, se det som en pensionsförsäkring. Har fonder också, även om jag köpt två lägenheter de senaste tre åren. Har inget intresse av att ha en massa pengar som bara växer utan att göra något. Så nu ska det sparas ihop till nytt kök och en fönstervägg.
Ja, samma här. Man är väldigt okänslig för elpriserna med solceller från april till september och panelerna kommer generera el ganska länge så långt ut i pensionen. Jag har däremot gärna pengar som bara växer utan att göra något. :D
 
  • Gilla
Argastesnickaren och 1 till
  • Laddar…
Lime113 Lime113 skrev:
Tack för ditt inlägg.
Din slutkläm i sista stycket illustrerar varför statliga rabatter och subventioner är så farliga. De ändrar de verkliga ekonomiska gränserna för investering och får människor att köpa något - även om kalkylen faktiskt inte går ihop.

(till er med sedelpress/solcell - jo det har ju blivit så pga statens inblandning, luktar nästan som korruption ;) tag nu min kommentar som ett skämt)
Fast bidraget för solcellsinstallation är inte direkt avgörande för en vanlig 200 kkr - installation. Visst dessa 20-30 kkr kan väl hjälpa litet på marginalen.

Något jag ställer mig extremt mer tveksam till är varför man ger mer än hälften i subvention för att installera batterianläggningar, inte ens med dessa grava subventioner går det att räkna hem investeringen under rimlig tid. Orsakerna är många, inte minst den begränsade väntade livslängden på batterierna, I tillägg har man systemfelet att lagra relativt dyr el producerad dagtid till att nyttjas under kvälls-nattetid när elen normalt är betydligt billigare att helt enkelt köpa.

Något är rejält snett här. Möjligt att det kan ändras framöver med andra och mer kostnadseffektiva batteriteknologier men som det ser ut idag är det helt galet att vi lägger skattepengar på detta.
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
Fast bidraget för solcellsinstallation är inte direkt avgörande för en vanlig 200 kkr - installation. Visst dessa 20-30 kkr kan väl hjälpa litet på marginalen.

Något jag ställer mig extremt mer tveksam till är varför man ger mer än hälften i subvention för att installera batterianläggningar, inte ens med dessa grava subventioner går det att räkna hem investeringen under rimlig tid. Orsakerna är många, inte minst den begränsade väntade livslängden på batterierna, I tillägg har man systemfelet att lagra relativt dyr el producerad dagtid till att nyttjas under kvälls-nattetid när elen normalt är betydligt billigare att helt enkelt köpa.

Något är rejält snett här. Möjligt att det kan ändras framöver med andra och mer kostnadseffektiva batteriteknologier men som det ser ut idag är det helt galet att vi lägger skattepengar på detta.
Varför det är snett är att M(iljömu)P(parna) & tjänstemannaaktivism fått för sig att batterier är bra. Elbilar går på batteri och de är bättre än fossila bilar, alltså är batterier bra över allt och ska då primeras.

Tyvärr är problemet fyrfaldigt då det gäller batterier för hus.
1) ROI även med bidrag är värdelös. Om kapaciteten skulle dubblas och kostnaden bli hälften mot idag(inkl bidrag) först då börjar det vara värt
2) Husbatteier bidrar inte till spänningsstabiliteten om jag förstått det rätt. Stora batteriparker har annan utrustning och gör det
3) Det finns inte tillräckligt med metaller och mineraler på jorden för att ens täcka 10% av Sveriges behov av kapacitet (om man ska använda de som ersättare av effekt över tid)
4) Hela världen skriker efter dessa metaller o mineraler till egna batterier
 
M MrDizzy skrev:
Varför det är snett är att M(iljömu)P(parna) & tjänstemannaaktivism fått för sig att batterier är bra. Elbilar går på batteri och de är bättre än fossila bilar, alltså är batterier bra över allt och ska då primeras.

Tyvärr är problemet fyrfaldigt då det gäller batterier för hus.
1) ROI även med bidrag är värdelös. Om kapaciteten skulle dubblas och kostnaden bli hälften mot idag(inkl bidrag) först då börjar det vara värt
2) Husbatteier bidrar inte till spänningsstabiliteten om jag förstått det rätt. Stora batteriparker har annan utrustning och gör det
3) Det finns inte tillräckligt med metaller och mineraler på jorden för att ens täcka 10% av Sveriges behov av kapacitet (om man ska använda de som ersättare av effekt över tid)
4) Hela världen skriker efter dessa metaller o mineraler till egna batterier
H Harald Blåtumme skrev:
Fast bidraget för solcellsinstallation är inte direkt avgörande för en vanlig 200 kkr - installation. Visst dessa 20-30 kkr kan väl hjälpa litet på marginalen.

Något jag ställer mig extremt mer tveksam till är varför man ger mer än hälften i subvention för att installera batterianläggningar, inte ens med dessa grava subventioner går det att räkna hem investeringen under rimlig tid. Orsakerna är många, inte minst den begränsade väntade livslängden på batterierna, I tillägg har man systemfelet att lagra relativt dyr el producerad dagtid till att nyttjas under kvälls-nattetid när elen normalt är betydligt billigare att helt enkelt köpa.

Något är rejält snett här. Möjligt att det kan ändras framöver med andra och mer kostnadseffektiva batteriteknologier men som det ser ut idag är det helt galet att vi lägger skattepengar på detta.
Tänk om man som i bilindustrin skulle använda sig av mildhybrider för att sänka kostnaderna. Små batterier, kanske 5 kwh, för att fylla på när det är billigt (läs när efterfrågan är låg). Då kanske vi inte hade behövt prata om klockan 0700 när alla ska hårtorka osv osv. Sen att det kan verka löjligt att ha 5 miljoner små batterier i Sverige är ju iofs en annan grej.

Men det är intressant att när någon ska lagra energi eller sälja på nätet så ska det alltid göras genom egenproduktion. Aldrig genom arbitrage.

Men det kanske är möjligt genom Vehicle-2-load med elbilarna. Bara tråkigt att de oftast används eller är parkerad på en icke-optimal plats.

Men jag håller med, något är antingen en bra investering eller inte. Subventioner förändrar inte kalkylen på makronivå.
 
Lime113 Lime113 skrev:
Tänk om man som i bilindustrin skulle använda sig av mildhybrider för att sänka kostnaderna. Små batterier, kanske 5 kwh, för att fylla på när det är billigt (läs när efterfrågan är låg). Då kanske vi inte hade behövt prata om klockan 0700 när alla ska hårtorka osv osv. Sen att det kan verka löjligt att ha 5 miljoner små batterier i Sverige är ju iofs en annan grej.

Men det är intressant att när någon ska lagra energi eller sälja på nätet så ska det alltid göras genom egenproduktion. Aldrig genom arbitrage.

Men det kanske är möjligt genom Vehicle-2-load med elbilarna. Bara tråkigt att de oftast används eller är parkerad på en icke-optimal plats.

Men jag håller med, något är antingen en bra investering eller inte. Subventioner förändrar inte kalkylen på makronivå.
Jag tror inte batteri är en lösning alls. För mycket råvaror för att alla ska kunna ha det och så länge det inte gynnar konsumenten ekonomiskt får det inget större genomslag. Investeringen är väldigt osäker. En sån lösning minskar inte konsumtionen heller.

Vi måste hitta andra lagringsmöjlighetern. Den enda jag kan komma på nu är vätgas man egenproducerar till förbrukning vid senare tillfälle. Inte sälja och få pengar hos elbolaget att köpa mer el för.

Fordon som batteri verkar komma men biltillverkarna hindrar användningen med maxuttag vilket jag iofs kan förstå. Jag skulle inte heller låna ut mitt batteri för att balansera nätet. Bara till mig själv i så fall för att sänka privata kostnader men troligtvis inte ens då.

Finns massor man kan göra som är bättre långsiktigt än batteri. Nya fönster, värmesystem, sänka värmen i tomma rum, isolera. Nån kan säkert fylla på listan med hur mycket som helst. Det vore trevligt om det kunde komma lite sådana subventioner istället.
 
  • Gilla
Lime113
  • Laddar…
Ett sätt att förbättra kalkylen borde vara att skaffa en dieselgenerator. Sen när det är perioder då dieselelen är billigare än nordpool-priset så kör man generatorn och säljer den elen. Finns det någon hake. Jag antar att det är tillåtet att lagra solelen i ett batteri och sälja det under dyrare tider så det verkar ju finnas utrymme för lite kreativitet.
 
L lbgu skrev:
Ett sätt att förbättra kalkylen borde vara att skaffa en dieselgenerator. Sen när det är perioder då dieselelen är billigare än nordpool-priset så kör man generatorn och säljer den elen. Finns det någon hake. Jag antar att det är tillåtet att lagra solelen i ett batteri och sälja det under dyrare tider så det verkar ju finnas utrymme för lite kreativitet.
Kostnaden för dieselagget o elektrikern att installera den vida överstiger vad du tjänar på det.
Dessutom har du ju en ekonomisk begränsning på hur mycket el du kan sälja med vilkoret för det statliga bidraget.
Helt enkelt inte ekonomiskt lönsamt
vadå? har inte alls redan kollat på det. looooovar :crysmile:
 
  • Gilla
Kristian Ask
  • Laddar…
M MrDizzy skrev:
Kostnaden för dieselagget o elektrikern att installera den vida överstiger vad du tjänar på det.
Dessutom har du ju en ekonomisk begränsning på hur mycket el du kan sälja med vilkoret för det statliga bidraget.
Helt enkelt inte ekonomiskt lönsamt
vadå? har inte alls redan kollat på det. looooovar :crysmile:
Ett dieselaggregat kan ju ändå vara klokt att ha med tanke på alla framtida planerade avbrott som kan tänkas komma, så just den kostnaden kan kanske vara klok att ta ändå. Inkopplingen har jag ingen aning om hur komplicerat det är, men så många timmar borde det väl inte ta för en utbildad elektriker. Men skulle vi få perioder där priset närmar sig nordpools maxtak vilket det väl lär göra ifall vi kommer i ett läge där bortkopplingar börjar bli aktuellt så borde det bli lönsamt ifall man endast kör de tiderna. Så att sälja el på sommaren när solen skiner blir dumt då så då får man väl koppla ur så att ingen el säljs då ifall man vill fylla sin elkvot under dyrtider. Jag tar för givet att elkvoten är per år.
 
L lbgu skrev:
Ett dieselaggregat kan ju ändå vara klokt att ha med tanke på alla framtida planerade avbrott som kan tänkas komma, så just den kostnaden kan kanske vara klok att ta ändå. Inkopplingen har jag ingen aning om hur komplicerat det är, men så många timmar borde det väl inte ta för en utbildad elektriker. Men skulle vi få perioder där priset närmar sig nordpools maxtak vilket det väl lär göra ifall vi kommer i ett läge där bortkopplingar börjar bli aktuellt så borde det bli lönsamt ifall man endast kör de tiderna. Så att sälja el på sommaren när solen skiner blir dumt då så då får man väl koppla ur så att ingen el säljs då ifall man vill fylla sin elkvot under dyrtider. Jag tar för givet att elkvoten är per år.
Mjo vill man ha ett dieselagg för att kunna täcka upp vid roterande bortkoppling och ändå tänker ta den kostnaden oavsett., då är det ju helt klart värt att räkna på det samt då jag räknade på det var förra vintern med 2-3kr / kWh och med dieselpriserna som var då var det inte lönsamt att införskaffa ur ren ekonomisk synvinkel.
Men om man ska ha den vid roterande bortkoppling blir det ju aningen stort agg om man ska kunna driva hela huset inkl uppvärming.
typ 10kW eller nått åt det hållet.
Och elinstallationen är inte så billig heller då du måste automatisk kunna göra om hela huset till ö-drift. (om man vill att dieselagget ska automatiskt kunna gå igång om strömmen försvinner dvs.

Men det ticklar ju fantasin att ha en sådan anläggning (y)
 
F
H Harald Blåtumme skrev:
Fast bidraget för solcellsinstallation är inte direkt avgörande för en vanlig 200 kkr - installation. Visst dessa 20-30 kkr kan väl hjälpa litet på marginalen.

Något jag ställer mig extremt mer tveksam till är varför man ger mer än hälften i subvention för att installera batterianläggningar, inte ens med dessa grava subventioner går det att räkna hem investeringen under rimlig tid. Orsakerna är många, inte minst den begränsade väntade livslängden på batterierna, I tillägg har man systemfelet att lagra relativt dyr el producerad dagtid till att nyttjas under kvälls-nattetid när elen normalt är betydligt billigare att helt enkelt köpa.

Något är rejält snett här. Möjligt att det kan ändras framöver med andra och mer kostnadseffektiva batteriteknologier men som det ser ut idag är det helt galet att vi lägger skattepengar på detta.
Tycker att du har lite rätt och en hel del fel. Hur får du ett bidrag på 48,5% till mer än hälften? Och hur kommer du till slutsaten att man skall fylla batteriet med dyr el på dagen för att förbruka den på natten? Det är fullt möjligt att nätladda batteriet med billig el på natten för att förbruka under dagen, nåt som väldigt många batteriägare gör.

Att det är en jävla utmaning att räkna hem och kanske tveksamt utnyttjande av naturtillgångar kan jag hålla med om.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
L
Anna_H Anna_H skrev:
Eftersom du är så otrevlig har jag egentligen ingen lust att svara dig. Men jag hade excelfilen öppen, så du får den servicen ändå.
Öva gärna på att inte vara så förbannat spydig så kanske jag hade haft lust att svara på resten av dina utkastade frågor också. Men nu får det vara.
[bild]

Nu var det ju faktiskt du som skrev "om räntan går upp skiter jag i" som svar till att jag är skeptisk till att solceller är en så lönsam affär. Mina fem övriga reflektioner ignorerade du helt i ditt svar.
Så den som började vara otrevlig var faktiskt du och då svarade jag i samma tonläge.
 
  • Gilla
Lime113
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.