F
Kristian Ask Kristian Ask skrev:
Nä, batteri är inget för självförsörjning. Det måste vara något annat för den stora energimängden som behövs på vintern. Det enda jag kan tänka mig för tillfället är vätgas. Det är ännu så länge inte direkt billigt det heller.
jag kan tänka mig kärnkraft.
 
F fsn skrev:
jag kan tänka mig kärnkraft.
Känns inte som det finns så många alternativ
 
F
I Ironside skrev:
Nu drar du för höga växlar, jag skrev vision, d.v.s. framtid, att total off-grid inte är realistiskt i Sverige idag eller ens i närtid är helt korrekt. Mina bekanta kör just nu test med 50 kWh batteri, en tung vinterdag drar kanske 60 kWh så det är nästan hela dagen, batteriet fylls på när elen är billigare (oftast natten). Kostnad för batteri anläggningen? ca 80-90 k. Det är absolut ingen off-grid lösning men en liten bit på vägen. Allt eftersom solceller och batterier effektiviseras, allt närmare kommer vi en off-grid lösning. Sen får man inte häller glömma att batterilösningar för dessa ändamål är något nytt och all ny teknik kostar skjortan innan det kommer in i "mass market".

Men nu tror jag vi glidit långt ifrån trådens ämne.
Det är väldigt billigt för så stort batteri. Byggt av batteri från en skrotad elbil? Ja, all ny teknik är dyr i början men litiumbatteri är ingen extremt ny teknik. Priserna har gått ner ca 85% det senaste decenniet. Sen skrev jag ner priset ytterligare 90% från dagens nivåer i exemplet. Det blir En minskning med 98,5%, det är en massiv prissänkning och trots det kostar en off-grid 3 miljoner. Nej, jag tror aldrig på det.
 
  • Gilla
videopac
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Hur ska man kunna värma utespa på vintern då?
En del producerar så mycket varmluft att de nog kan värma ett eller annat spabad på väg till eller från lunchen.
 
K
Är flera äldre hus här runt som är på väg att få solceller. Dessa hus är gamla och har historia sen långt tillbaka men ändå verkar man köra på solceller. Många av dessa hus har tillhört olika bruk som funnits i detta område.så skulle nog spontant säga att det sänker knappast värdet iaf. Sen finns det väl några som lipar över detta men som sagt utvecklingen pågår hela tiden så bara att gilla läget och anpassa sig
 
I
Rent estetiskt håller jag med om att vanliga solceller passar dåligt på vissa hus, sen om man bryr sig om det eller värdesätter funktionen högre är högst individuellt.

Sen finns det numera som sagt solceller inbyggda i pannor vilket är klart snyggare men också dyrare. Vill man inte lägga de pengarna men har röda pannor kan man alltid köpa röda solceller för att göra det iallafall lite bättre estetiskt.
 
I Ironside skrev:
Finlands Olkiluoto 3 kärnkraftverk har nu gått upp i full produktion vilket kommer trycka ner vårt elpris, hur mycket återstår att se.

[länk]
Det och att vår export för tillfället inte går för fullt på grund av avbrott till Danmark och Polen. Vindmöllorna står stilla runt där jag bor.
 
I Ironside skrev:
Rent estetiskt håller jag med om att vanliga solceller passar dåligt på vissa hus, sen om man bryr sig om det eller värdesätter funktionen högre är högst individuellt.

Sen finns det numera som sagt solceller inbyggda i pannor vilket är klart snyggare men också dyrare. Vill man inte lägga de pengarna men har röda pannor kan man alltid köpa röda solceller för att göra det iallafall lite bättre estetiskt.
Jag har letat efter röda solceller utan resultat. Finns de på den svenska marknaden?
 
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Jag har letat efter röda solceller utan resultat. Finns de på den svenska marknaden?
gruppsol har
https://gruppsol.com/produkter/
 
  • Gilla
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
F
P para skrev:
gruppsol har
[länk]
Gruppsol kräver även en extremt fet förskottsbetalning. Och med De långa leveranstider som nu råder så följer de inte heller reglerna om att betalning och installation måste göras samma år.
 
  • Gilla
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.