K karlmb skrev:
Nej, men det vet vi ju inget om här. De allra flesta har låneutrymme om de iaf ägt huset 2-3 år med tanke på de prisuppgångar som varit på villamarknaden.
Ja det är något vi får se om det stämmer. De flesta jag känner har max belånat sitt hus för att kunna ha fin bil på uppfarten, lyxa till det på semestern eller något annat rätt dumt. Min bank tant var minst sagt chockad när jag kom och betalade av en stor del på mitt lån. Hon sa att det är ytterst ovanligt. Så risken att han är max belånad finns.
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
Anonymiserad 197593 skrev:
Hej!

Vi bor i en villa från 2005 på 250kvm som drar 30.000 kWh/år med rörligt el-pris.
Värms idag upp av en frånluftsvärmepump (20år) med vattenburen golvvärme.
Dock EL-golvvärme i badrummet på våning 2.
Vi brukar ha 25-27 grader inomhustemp förutom badrummet p.g.a sjukdom.

Kan bli extremt dyrt för oss att bo kvar.
Vad skulle ni gjort för att rädda vintern?

Jag funderar på bergvärme eller ny pump. Men det lär man knappt hinna med till vintern.



Tacksam för tips!

Saker jag tänkt är:
stänga ventilation
sänka temperatur
J Josth skrev:
Välj inte någon ny frånluftsvärmepump FLVP. De är alla för klena för ert stora värmebehov.
1. Köp en luft/luft-pump.
2. Stäng av el-golvvärmen.
3. Ha bara 27 grader i något/några rum.
4. Sänk värmen till 19 i alla andra.
 
I Ian Hutchings skrev:
Denna enkla FTX finns att montera direkt i friskluftsventilerna.
[länk]
Har du testat de där? Finns det risk att man skapar ett övertryck i huset ?
 
I Ian Hutchings skrev:
Denna enkla FTX finns att montera direkt i friskluftsventilerna.
[länk]
Kräver rätt tjocka väggar och väldigt stora hål. Jag körde på mitsubitshi vl-100 som jag även gjort en recension på här i forumet. Den passar alla väggar med små hål. Nackdelen är en stor insida. Har även köpt lillebrodern vl-50 där recension kommer upp när den testats ordentligt
 
  • Gilla
claym och 1 till
  • Laddar…
P
B Byggahus48 skrev:
▪️Blir OTROLIGT frustrerad när du rackar ner på Sverige och det Sverige har att erbjuda. Jag tycker att vi lever i ett väldigt bra land där politikerna gör vad de kan för att hålla alla nöjda. Det ställs hela tiden en massa krav från medborgarna om att politikerna ska lösa allt! Om ALLA bidrog med att dra sitt strå till stacken och gjorde vad de kunde för att få landet på fötter och hålla det rullande skulle situationen se helt annorlunda ut.
▪️Nu ser det ju inte ut så. TYVÄRR. Det finns många som av olika skäl INTE GÖR RÄTT FÖR SIG, men ändå förväntar sig den bästa av världar. Innan man gnäller tycker jag att man ska ägna sig åt lite ”navelskådande” för att se om man själv och de i ens familj, har gjort det bästa man kan för att bidra till att landet Sverige går runt.
▪️OM man tycker att Sverige inte har något bra att erbjuda, är ju alla fria att söka ett bättre alternativ. Kanske till något av de övriga länderna i EU, som enligt TS har bättre erbjudanden att komma med. Jag bor här (trots att jag inte är född här) för att jag tror på Sverige och vill göra mitt bästa för att vi ska hålla ihop genom pandemier, krig, massinvandring, höga elpriser, höga bensinpriser, höga matpriser och annat som tynger ekonomin.
▪️OM man tycker att politikerna inte gör ett bra jobb, finns även möjligheten för alla medborgare fria att engagera sig politiskt. Att sitta hemma och bara gnälla över allt som kunde vara bättre, utan att själv vara villig att göra en insats - DET ÄR FÖRKASTLIGT!
▪️Var glad att du lever i ett land där du kan göra din röst hörd. Ett land där du kan göra skillnad. Jag är det och är väldigt tacksam över att ha fått leva mitt liv här.
:heart::heart::heart::heart:
Men du har rätt att gnälla på honom? Och duger det inte ska man flytta?
 
Anonymiserad 197593 skrev:
Hej!

Vi bor i en villa från 2005 på 250kvm som drar 30.000 kWh/år med rörligt el-pris.
Värms idag upp av en frånluftsvärmepump (20år) med vattenburen golvvärme.
Dock EL-golvvärme i badrummet på våning 2.
Vi brukar ha 25-27 grader inomhustemp förutom badrummet p.g.a sjukdom.

Kan bli extremt dyrt för oss att bo kvar.
Vad skulle ni gjort för att rädda vintern?

Jag funderar på bergvärme eller ny pump. Men det lär man knappt hinna med till vintern.



Tacksam för tips!

Saker jag tänkt är:
stänga ventilation
sänka temperatur
Stäng ner huset och flytta till spanien ett halv år.
 
B
P Peken skrev:
Men du har rätt att gnälla på honom? Och duger det inte ska man flytta?
▪️På vilket sätt anser du att jag ”gnällt” på honom? Har endast talat om vad JAG anser och vilka möjligheter som finns om man inte är nöjd med vad Konungariket Sverige har att erbjuda! Så lätt att bara sitta på sin kammare och klaga på en massa saker, utan att själv bjuda till och använda sig av de mänskliga och lagliga rättigheter du och alla andra har. T ex genom att engagera sig politiskt och komma med förslag på vad som kan förbättras och sedan driva dessa för att genomföra dem.
▪️ Och JA, om det är så att TS möjligheter är större och bättre i ett annat land, då har han alltid möjligheten att flytta dit OM han och familjen beviljas uppehållstillstånd. Inte alla länder är helt pigga på att ta emot människor om man inte kan visa upp för att man kommer att vara till nytta för det landet. OCH naturligtvis kan försörja sig och de sina. En hel del länder KRÄVER att man har TILLGÅNGAR OCH FÖRMÅGA att klara sig helt utan myndigheternas hjälp. Att få tillgång till det nya landets sjukvård utan att ha betalat någon skatt, är inte heller en självklarhet. Men TS verkar ju ha det gott ställt, så det lär ju inte vara ett problem, det kan bli ”värre” med den behövande släktingen gällande sjukvården, men som kanske skulle må bra av ett annat klimat med mer värme.
▪️Jag har inte sagt att man SKA FLYTTA, men ibland är lite TACKSAMHET på plats, anser jag. JAG är glad och tacksam för jag och min mamma var välkomna hit för många år sedan. Som invandrare är det lätt att ta saker för givet, men faktum är att svenskarna inte är skyldiga oss någonting. Att få en fristad från krig, förföljelse, svält, misär och ekonomisk härdsmälta - det är en YNNEST och fortfarande efter alla dessa år känner jag tacksamhet mot landet som gav oss en möjlighet till ett bättre liv. Vilket vi själva byggde upp genom hårt arbete. Lev väl
:heart::heart::heart::heart:
▪️Sedan för att återgå till grundfrågan så tycker väl jag som många andra att TS tillsammans med en kompetent hantverkare behöver se över om värmesystemet är optimerat. Kanske behöver man förnya delar av uppvärmningen, nya bättre element, se över om man kan sänka temperaturen i vissa delar av huset. Se över isoleringen och ställen i huset där man läcker ut värme. Kan vara värt att lägga lite pengar på se över det man har och vad ev förändringar skulle kosta. Kan man kanske sänka värmen successivt, grad för grad, för att den som är sjuk ska kunna vänja sig vid lägre temperatur. Jag har besvär i flera leder som också mår bättre när det är varmt, men har märkt att min kropp klarar svalare temperatur vid långsam tillvänjning. I detta fall verkar det ju som om värmeanläggningen behöver vara på året runt, då vi sällan har 27 grader i Sverige. Har man sedan dörrar öppen på sommaren för ventilationen, så är det klart att det blir många kWh per år. Bästa rådet är dock att be någon professionell titta på problemet.
 
Redigerat:
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
Även om man är sjuk bör man kunna avgränsa antalet rum med väldigt hög temperatur betydligt. Jag menar de allra flesta personer har inte ens 250m2... använd huset som om de vore 150m2.

Luft/luft är överlägset bäst om man har stora temperaturdiferanser..... tja förutom om man bor djupt i i Norrland.. jag menar. SE3 så jag antar att de inte är där. Fördelen med luft/luft är att de är snabbt och enkelt att installera, och man behöver inte krångla speciellt mycket. Relativt billigt med, men man kan tänkas behöva dra en ny kabel från elcentralen. De finns minisplit med flera stycken inner enheter. De gör att man kan ha en uteenhet med en upp till flera inneeheter som gör att man kan värma flera rum med en uteenhet. Eftersom uteenheterna är den dyraste delen, och de blir mer prisvärda ju större de är, så blir detta billigare, men även snyggare än att ha säg 7 stycken uteenheter.

Åter igen. om man väljer ett antal rum att ha hög temperatur i, så behöver man bara ha pump i de rummen, och de andra rummen kan säkert värmas passivt från de rummen. Dvs hur bakvänt de än låter, så kan de i de fallet vara billigare att ha dörrarna öppna eller halvöppna om de andra rummen värms med el.

Framför allt, minisplit luftvärme pumpar går fortfarande att få tag på. Luft/vatten och berg/vatten har rätt lång leveranstid och riskerar att inte komma innan vintern om de beställs idag.

Att ha dag sänkning gör extra stor skillnad när man har väldig hög temperatur. Om personen i fråga har en dag sysla/arbete. Här är en stor fördel till med luft-luft då de värmer upp rummen relativt fort efter att de varit kalla.

En nackdel med luft-luft är att de blåser på rätt mycket. Om man har nervskada så kan de vara lite olämpligt. En lösning skulle kunna vara att blåsa upp i taket. Men detta är nog något man behöver planera innan man beställer för att vara helt säkra på att de inte blir för mycket luftdrag i rummet.

Tittar vi på isolerande åtgärder så kommer de inte vara lätt att få ekonomi det på ett såpass nytt hus.... Men de kan alltid vara värt att hyra en bra värmekamera och gå ett varv runt nån natt när frosten ligger på. Man vill gärna göra de när de är lite skapligt kalt ute så man får bra signal på mätningen.

Min nacke har fått sig en smäll och de är rätt jobbigt för mig när de är riktigt kalt... vet att folk med MS har de ännu värre.
 
  • Gilla
David Fredriksson1 och 1 till
  • Laddar…
F
Tvivlar på TS är kvar..?
 
B Benniee skrev:
Som så många andra skrivit före mig, bergvärme eller luft/vatten, beroende på vart ni bor. Sen är jag rätt säker på att ni kan tjäna lite på att tilläggsisolera också. Ta in nån expert som kan kolla vart huset eventuellt kan läcka mycket värme. Liten kostnad i det stora hela.
 
UPS-tekniker UPS-tekniker skrev:
Låter ju galet lågt med runt 28 000kWh/år för att hålla 27 grader.
Jag har en gammal kåk med stoooora glasrutor som vill ha 26 000kWh/år. Skulle inte ens gå att värma upp den till 27 grader :)
Tumregeln är att man sparar 5% värmeenergi per grad sänkning. 20->27 grader ger då 35% högre värmekostnad.

Tänk på att värmeförlusterna är linjära mot differensen mot utomhustemperaturen. Det är inte något exponentiellt samband. Dvs. dubbel temperaturskillnad ger dubbel energiförbrukning. Annars skulle ju en bastu inte gå att få varm.

Medeltemperaturen i Sverige är runt 2 grader. Så (27-2)/(20 - 2) = 128%. Dvs. trådskaparen hade naivt räknat haft en förbrukning på ca 28000/1.28 = 22 000 kWh om han sänkte till 20 grader. Ingen jätteskillnad.

Skulle rekommendera flytta till ett mindre hus med väl tilltagen isolering helt enkelt.
 
Redigerat:
J Jaggatagga skrev:
Tumregeln är att man sparar 5% värmeenergi per grad sänkning. 20->27 grader ger då 35% högre värmekostnad.

Tänk på att värmeförlusterna är linjära mot differensen mot utomhustemperaturen. Det är inte något exponentiellt samband. Dvs. dubbel temperaturskillnad ger dubbel energiförbrukning. Annars skulle ju en bastu inte gå att få varm.

Medeltemperaturen i Sverige är runt 2 grader. Så (27-2)/(20 - 2) = 128%. Dvs. trådskaparen hade naivt räknat haft en förbrukning på ca 28000/1.28 = 22 000 kWh om han sänkte till 20 grader. Ingen jätteskillnad.

Skulle rekommendera flytta till ett mindre hus med väl tilltagen isolering helt enkelt.
 
P Peken skrev:
Men du har rätt att gnälla på honom? Och duger det inte ska man flytta?
Bra att du trivs och tror på demokratin. Nu, får du ni/läsa på om Energimyndigheten och Svenska kraftnäts och Vattenfalls agerande de senaste 30 åren . SJÄLVSTÄNDIGA. Det gäller inte statliga verk, som Vattenfall och SAS. Politiskt styrda. Om de två först nämnda varit oberoende, hade vi absolut inte, hamnat, i situation, där svensk industri, haft stora konkurrens fördelar, med billig Vatten och Kärnkrafts energi. En ständig devalvering av SEK( värdeförsämring av kronan) säger 1/2 av hur vi sjunkit ner från en 3 plats, i världsekonomin, USA och lilla bank ekonomin Luxemburg före. Skatteförespråkar, välstånd, förstår inte, hur idiotiskt, det var att, driva ut Nordea, från Sverige. Politisk ideologi, när den blir krankt, bara makt ideologisk. Swedbank, synades politiskt positivt, familjärt förlåtande. Invandrare från Finland. Förlora 50 % av män,släktingar i deras prime age. 386 ggr fällde ryssarna bomber, över min födelsedag. Det är en noll ansträngning, att acceptera 18- Max 20 C, inomhus. Sluta med allt välstånds gnäll. Vi behöver ca 100% mer fossilfri energi. NU. För att rädda klimatet. Winston Churchill, sa många kloka saker. ” Om du inte ser långt tillbaka, ser du, inte framåt” ” Demokrati är inte perfekt, men det finns, tyvärr, ingen bättre styrelseform ” Vår väg, mot energikris, börja 1976, vår väg mot knark, gäng +++ skjutningar börja, också på 70-talet. Jag växte upp i ett multinationellt Södertälje, ungrare, italienare, finnar, norrlänningar, juggar, tjecker mfl . Temperaturen steg, den kriminella, när en invandrar grp, slöt sig, inom sig, själva, tog med sig, sitt kulturarv, och varken kunde och ville, lära sig svenska. Inget konstigt. Jag är också mänskligt lat och bekväm. Att sänka komfort temp. till under, egen bekvämlighet, är lite svårt. Gammal , icke vis, men frysa, lite grann, nästan, varje dag. En enkel självklar, uppoffring. Jag tänker, bara på Ukrainare, och deras totala lidandet, kommande Vinter. Och igen på alla tjejer och kvinnor, i Iran. Eländet börja på 70- talet. Shahens Iran var också despotisk med inre kontroll säkerhet och polis org. Jag är tolerant folkpartist. SD järnrör eller Ungkommunister, VP, eller ensidiga MP med , ensidigt betraktande fokus, gm röret sedan 80- talet. Inget imponerar. I andra länder, hade en M+S+CP+L konstellation,varit möjlig. Här i Sverige, landet av konsensus och enorm individualism. Värst/bäst i världen ! Sedan länge, är vare sig K eller I, gångbart. Vi har nästan 400 myndigheter. Inget tecken på konsensus. Bara långbänkar med 10 års processer, Sverige står still. Ständiga rop/ lobba på statlig/ region/ kommunal hjälp, antyder att individualisten, tänker, mest på sig själv. Men vet inte alls, vad personlig integritet innebär. - Jag kan klara, mig själv,överleva i alla väder. Energi behovet/ kvm är inte alls extremt. Beroende på xyz . Ni har många alternativ. Lista dom. Allt från att sälja huset, till att investera i olika energibesparande lösningar. Få är det, som ger bra pay off. För mig är det < 10 år. Ex: Renovera kök i 20 - tals hus och bytte ut ett , två glas, totalt estetiskt felaktigt, icke spröjsat 60-tals fönster. ( Hemskt) mot ett treglasfönster, med top UV. 22000 SEK + Montage kostnad. Det går inte att räkna hem på mindre än 30-50 år. Det går fortare, om 2-4 SEK/ KWH blir legio pga MP- religion. Politiken om energi, blev ett 40 års Norrmalmstorg gisslan drama,fullt,med fula knep. Nästan, var de i paritet, med ideologisk Iran religiösa stats kompromiss lösa, styrning. Vi är tillbaka till 1979.
 
H Hangö0501 skrev:
Sverige står still
Du är ju helt sanslös...

Gör en lista på 10 länder som är så mycket bättre än Sverige - i alla avseenden - och dra sedan lott om vilket du skall flytta till.

Det är ju tråkigt att du lider så i/av Sverige.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.