I mars fick vi tillträde till ett hus med en PD250 sorptionsavfuktare av årgång 2011. Krypgrunden är igenmurad, plast på marken och stort ventilationssysten.
Dum fråga kanske, men hur vet jag att den fungerar? Jag har loggat temperatur och fuktighet senaste halvåret ( se bild). Vad kan man utläsa från detta?
I specen för PD250 står det att när den avfuktar så drar den 11-15 kwh per dygn (brutalt dyrt om den kör avfuktning direkt). Det innebär på månadsbasis 300-450 kwh. När den inte avfuktar dra den bara 1 kwh per dygn. Någon som har erfarenhet kring hur relationen mellan avfuktning och inte avfuktning ser ut?
Finns det nya apsorptionsavfuktare som drar radikalt lägre ström/effektivare teknik?
 
  • Graf över temperatur och fuktighet per månad, visar högsta och lägsta värden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är ju en del du kan kolla men den mest effektiva torde vara att se att det kommer vatten från avfuktaren när det är fuktigt ute.
Du kan även mäta fuktighet, ström vid olika tillfällen och körlägen. Jämför med kurvor för ute/inne av/på.
 
  • Gilla
Joacim Fredriksson
  • Laddar…
tttomten tttomten skrev:
Det är ju en del du kan kolla men den mest effektiva torde vara att se att det kommer vatten från avfuktaren när det är fuktigt ute.
Du kan även mäta fuktighet, ström vid olika tillfällen och körlägen. Jämför med kurvor för ute/inne av/på.
Det brukar väl inte komma vatten i flytande form från en sorptionsavfuktare? Fukten blåses väl ut med varm luft? Kondensavfuktare brukar däremot släppa ut vattnet flytande.
 
  • Gilla
Davidbagare och 1 till
  • Laddar…
S Stoffy skrev:
Det brukar väl inte komma vatten i flytande form från en sorptionsavfuktare? Fukten blåses väl ut med varm luft? Kondensavfuktare brukar däremot släppa ut vattnet flytande.
Ur min kommer det vatten i ett kärl som behöver tömmas eller en slang som leds till golvbrunn.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
P Pin skrev:
Ur min kommer det vatten i ett kärl som behöver tömmas eller en slang som leds till golvbrunn.
Så funkar min också, men det är en kondensavfuktare :)

Men båda varianterna finns kanske för sorptionsavfuktare, jag har dock bara sett varianten där fuktig luft blåses ut, för exvis krypgrundsavfuktning brukar man använda en av ventilerna i grunden till detta medan man sätter igen övriga.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
S Stoffy skrev:
Så funkar min också, men det är en kondensavfuktare :)

Men båda varianterna finns kanske för sorptionsavfuktare, jag har dock bara sett varianten där fuktig luft blåses ut, för exvis krypgrundsavfuktning brukar man använda en av ventilerna i grunden till detta medan man sätter igen övriga.
Jag är ganska säker på att jag har en sorptionsavfuktare och ur den rinner det H2O i flytande form - desto mer ju fuktigare det är. Den blåser förvisso ut varm luft också.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
H
Jag har en sorptionsavfuktare som blåser ut fuktig luft.
Men på det röret sitter det en dränerings slang på lägsta punkten.
Som dränerat bort vatten ned i en brunn om det är fukt kvar i utlöpet när inte den går.
 
  • Gilla
Stoffy
  • Laddar…
P Pin skrev:
Ur min kommer det vatten i ett kärl som behöver tömmas eller en slang som leds till golvbrunn.
Min avfuktare skickar ut den fuktiga luften vi en slang. Inget vatten.
S Stoffy skrev:
Det brukar väl inte komma vatten i flytande form från en sorptionsavfuktare? Fukten blåses väl ut med varm luft? Kondensavfuktare brukar däremot släppa ut vattnet flytande.
Jag har en avfuktare som blåser
 
Sätt en elmätare på avfuktare så ser du exakt hur mycket den går och med något så när moderna varianter som kopplas till logprogram så också när den går.

Sätt samtidigt in en fuktmätare i grunden så får du dubbel koll på vad som händer.
 
  • Gilla
Joacim Fredriksson
  • Laddar…
Z z_bumbi skrev:
Sätt en elmätare på avfuktare så ser du exakt hur mycket den går och med något så när moderna varianter som kopplas till logprogram så också när den går.

Sätt samtidigt in en fuktmätare i grunden så får du dubbel koll på vad som händer.
så gjorde jag. Köpte en wifi elmätarkontakt som loggar all förbrukning i realtid. Tyckte det var svårt att komma under 4-5 kw om dygnet. Ibland mycket högre förbrukning. Har nu bytt till en kondensavfuktare anpassad för krypgrunder samt installerat en kanalfläkt. Ligger på knappt 1 kw dygnet nu. Ibland mycket lägre än så.
 
  • Gilla
39x och 2 till
  • Laddar…
S Stugmannen skrev:
så gjorde jag. Köpte en wifi elmätarkontakt som loggar all förbrukning i realtid. Tyckte det var svårt att komma under 4-5 kw om dygnet. Ibland mycket högre förbrukning. Har nu bytt till en kondensavfuktare anpassad för krypgrunder samt installerat en kanalfläkt. Ligger på knappt 1 kw dygnet nu. Ibland mycket lägre än så.
Ska börja mäta till helgen så får vi se vad det gör. Men skillnaden du nämner innebär väldigt mycket pengar på ett år och värt att utreda vidare.
Vilken kondensavfuktare köpte du?
 
Joacim Fredriksson Joacim Fredriksson skrev:
Ska börja mäta till helgen så får vi se vad det gör. Men skillnaden du nämner innebär väldigt mycket pengar på ett år och värt att utreda vidare.
Vilken kondensavfuktare köpte du?
denna https://www.netonnet.se/art/hem-fri...UzpFsFt599KPNRYw6g_AYQ6ZJiC8zHf4aAvn5EALw_wcB
Beror ju lite på hur stor krypgrund du har med. Min är ca 70m2 med tre st fack där det är runt 2 meters höjd på en fjärdedel och sedan mellan 1 meter och 40 cm.
 
För att svara på din initiala fråga så tror jag inte att det finns en sorptionsavfuktare som drar mycket lägre än en pd-250. Det är en väldigt bra maskin. Frågan är snarare vilken typ av avfuktare som är mest lämplig för ens hus med alla parametrar inräknade. Jag är inte skolad i ämnet men har meckat med min krypgrund i 6 år samt läst mycket mer än vad som är bra för någons psyke :)

jag började med en kondensavfuktare som gjorde jobbet utmärkt när det kommer till att hålla rf på rätt nivå. Sen bytte jag till en pd-250 då jag hade problem med elak lukt. Installerade samtidigt en extra kanalfläkt för attkontinuerligt driva ut ev lukt från grunden. Körde detta i 2 år där jag kom fram till att bästa lösningen utifrån verkan samt elförbrukning var att byta tillbaka till kondensavfuktare men behålla kanalfläkten. Tänker att det motsvarar ungefär samma funktion som en absorptionsavfuktare. Ingenting så här långt har bevisat motsatsen efter ett års användning av senaste installation.
Jag har kontinuerligt mätt både rf-värden i hela krypgrunden och samtidigt mätt elförbrukningen.

luktproblemet skulle aldrig kunna lösas med avfuktning/frånluft i mitt fall heller. Som tur har jag kommit till bukt med hela luktproblemet efter en omfattande renovering som delvis bestod av att riva ut hela trossbotten och golvbjälklaget.
Du pratar om ett stort ventilationssystem. Vad menas med det?

en annan sak som jag noterar i dina grafer är diffen mellan högsta och lägsta värden både när det gäller temperatur och rf. Är du säker på att det är helt tätt i krypgrunden?
 
Redigerat:
  • Gilla
Joacim Fredriksson och 1 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Samma på mina två. Jag har slang på båda.
[länk]
[bild]
frågan är om en sån avfuktare kan jämföras med andra dyrare absorptionsavfuktare? En utav de stora anledningarna till att installera en absortionsavfuktare är att de kan via kanaler/rör blåsa ut torrluft i de bortre delarna av grunden som sedan sugs tillbaka.
Den här maskinen kan mer jämföras med en kondensavfuktare.
 
  • Gilla
Joacim Fredriksson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.