P PurreP skrev:
Ämne på allas läppar är ju energi och förbrukning.

Men, hur ligger det till för användare här, har ni

1. Använt mindre el?
2. Gjort några aktiva åtgärder?



Mina svar:

1. 2021: 930 kWh, 2022: 667 kWh. - nästan 30%
2. Inte slagit på golvvärme i badrummen än, väldigt sparsamt användande av torktumlare
Famlar omkring i mörkret. Stängt av golvvärmen i badrummet. Gatlyktor vid infarten inte igång då det är mörkt. Inga lampor på farstubron. Lagar i stort sett all mat på vedspis och värmer upp huset med 3 eldstäder. Rörliga elpriset bundit till 1.78 inkl moms i juli i fem år. Det sista har inget med elförbrukning att göra utan med kostnaden.

Till våren blir det nog solpaneler bakom huset på åkern som med optimal placering mot söder ska ge 18 000 watt per år.
 
Redigerat:
Eriksgatan
arneri68 arneri68 skrev:
Försöker lägga över så mycket uppvärmning som möjligt nattetid. Golvvärmen i badrummen går ett par timmar per natt, llvp går mindre.
Minskar det er energiförbrukning för månaden? Körde ni golvvärme 24 h/dygnet tidigare?
 
Eriksgatan Eriksgatan skrev:
Minskar det er energiförbrukning för månaden? Körde ni golvvärme 24 h/dygnet tidigare?
Som sagt, det går inte att stirra sig blind på enbart antalet kWh som använts, det är också av stor vikt när dessa kWh förbrukas.
 
Sep 2021 1175kwh, sep 2022 341kwh.
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
168 kvm + förråd 24 (15 grader)
Tre vuxna
-20 september 943
-21 september 849
-22 september 700
Största förändring ny bvp februari-21 och radiatorer på öv (ersatte direktel)
Haft bundet i kanske tio år ”snart måste ju priset gå upp” men 1/11 blir det antagligen rörligt eller Bixia Framtid.
Mest anmärkningsvärt är hustruns engagemang och förslag till allmän översyn samt beredskap på sänkt inomhustemperatur:)
 
  • Gilla
Xerxez81
  • Laddar…
Eriksgatan
P PurreP skrev:
Har ni
1. Använt mindre el?
2. Gjort några aktiva åtgärder?
1. Ja, 2022: 582 kWh. 2021: 777 kWh. 2022 års september blev då 25 % lägre energiförbrukning mot 2021 och 19 % lägre energiförbrukning mot genomsnittet av septembermånaderna 2014-2021.
Totalt jan-sept har vi sänkt energiförbrukningen med 20 % i år mot 2022.
2. Började laborera med att stänga av frånluftsventilationen på kvällen när kommande nattemperatur prognosticeras sjunka under +10 grader och slår till den igen först dagen efter när eventuell sol har börjat värma luften igen. Har ett 1980-tals hus, så ventilationen är en fläkt på taket som annars suger ut luft dygnet runt utan någon värmeåtervinning. Och den uppvärmda luften ersätts nattetid med mycket kallare luft in genom ventilerna. Kallare luft bär mindre fukt, så är inte vidare rädd för att mögel ska kunna uppstå under några timmar. Trögheten i både värme och luftfuktighet är mycket större,

Har fortfarande ca 20 grader inomhus utan att någon LLVP eller elpanna behövt slås på. I källarkontoret under jord, dock bara 18,5 grader. Kan tillägga att detta gäller Göteborg, d.v.s. på framsidan av Sverige:cool: .
 
P PurreP skrev:
Ämne på allas läppar är ju energi och förbrukning.

Men, hur ligger det till för användare här, har ni

1. Använt mindre el?
2. Gjort några aktiva åtgärder?



Mina svar:

1. 2021: 930 kWh, 2022: 667 kWh. - nästan 30%
2. Inte slagit på golvvärme i badrummen än, väldigt sparsamt användande av torktumlare
Duschar helst på hotell om såna jobb inbokade. Rakar mig enbart på hotell. Tvättar och torktumlare efter koll av spotpriser.
 
  • Gilla
Mats: Gårdsägare
  • Laddar…
Eriksgatan
tveksamt tveksamt skrev:
Som sagt, det går inte att stirra sig blind på enbart antalet kWh som använts, det är också av stor vikt när dessa kWh förbrukas.
Av stor vikt för vad, menar du?
Åtgärder för att styra om förbrukningen mellan olika timmar på dygnet sänker sällan energiförbrukningen.
Förstod du att jag med min kommentar avsåg att betona att TS fråga gällde energiförbrukningen, inte energikostnaden?
Alla tips om att minska energikostnaden är givetvis också intressanta och avhandlas redan i dussintals olika trådar här, men är lite OT när TS fråga rör just månadens energiförbrukning.
 
  • Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
Ja, jag förstod vad du syftade på. Och om du läser inlägget igen så ser du att de har minskat sin förbrukning den här september mot förra årets också.
Förstod du vad jag menade, att det inte är oviktigt när över dygnet förbrukningen sker.
Vi (som kollektiv) har större behov av att minska förbrukningen under höglasttimmar än under låglasttimmar.
Det är alltså högst relevant om ens förbrukade kWh ligger kl 17-18 eller kl 01-02, ur ett kollektivt perspektiv.
Detta förhindrar inte att det också är väldigt bra att sänka förbrukningen generellt.

Som exempel, användare A och B.
A förbrukar under september månad 300 kWh, allting mellan kl 07 och 19, övrig tid 0 kWh.
B förbrukar under september månad 500 kWh, allting mellan kl 19 och 07, övrig tid 0 kWh.
Vilken användare har varit till störst belastning för elnätet, drivit upp kostnaden på elen mest?

Eller gör det ännu mer extremt, A har all sin förbrukning mellan 08 och 11 och B all sin förbrukning mellan 00 och 03. Vem har störst påverkan nu?
 
  • Gilla
Guzzi
  • Laddar…
Har sänkt med 22 % i september men det blir troligen mer kommande månader i och med att vi installerat en luft/luftvärmepump, vilket vi inte hade innan.
 
Eriksgatan Eriksgatan skrev:
Av stor vikt för vad, menar du?
Åtgärder för att styra om förbrukningen mellan olika timmar på dygnet sänker sällan energiförbrukningen.
Förstod du att jag med min kommentar avsåg att betona att TS fråga gällde energiförbrukningen, inte energikostnaden?
Alla tips om att minska energikostnaden är givetvis också intressanta och avhandlas redan i dussintals olika trådar här, men är lite OT när TS fråga rör just månadens energiförbrukning.
Hej Eriksgatan

Ett riktigt påpekande Eriksgatan,

TS skrev i första inlägget. ”Ämne på allas läppar är ju energi och förbrukning. Men, hur ligger det till för användare här, har ni 1. Använt mindre el? 2. Gjort några aktiva åtgärder?”

Vi får väl fråga TS om vad målet är;
1. att; enbart att minska antalet kWh/månad
2. minska antalet kWh/månad, och välja tidpunkt, med målet att minska kostnaden.
3. att; ”Plana ut kurvan i elsystemet och minska risken för effektbrist”, enligt den informationskampanj som bl.a. Energimyndigheten och Svenska kraftnät bedriver för att undvika höga elpriser och frånkoppling av el. https://www.svk.se/press-och-nyhete...elsystemet-och-minska-risken-for-effektbrist/
4. någon kombination av ovanstående punkter.
5. något annat.

Det finns stora likheter mellan målen (mellan punkterna 1-5), men även viss skillnad. T.ex. vid vilken tidpunkt vi använder våra elapparater och vilka elavtal vi har.

Naturligtvis så kan några tycka att det inte spelar så stor roll vad som frågeställaren menar, men för andra så kan målet vara viktigt för intresset att delta.
 
Eriksgatan
tveksamt tveksamt skrev:
Ja, jag förstod vad du syftade på. Och om du läser inlägget igen så ser du att de har minskat sin förbrukning den här september mot förra årets också.
Förstod du vad jag menade, att det inte är oviktigt när över dygnet förbrukningen sker.
Vi (som kollektiv) har större behov av att minska förbrukningen under höglasttimmar än under låglasttimmar.
Det är alltså högst relevant om ens förbrukade kWh ligger kl 17-18 eller kl 01-02, ur ett kollektivt perspektiv.
Detta förhindrar inte att det också är väldigt bra att sänka förbrukningen generellt.

Som exempel, användare A och B.
A förbrukar under september månad 300 kWh, allting mellan kl 07 och 19, övrig tid 0 kWh.
B förbrukar under september månad 500 kWh, allting mellan kl 19 och 07, övrig tid 0 kWh.
Vilken användare har varit till störst belastning för elnätet, drivit upp kostnaden på elen mest?

Eller gör det ännu mer extremt, A har all sin förbrukning mellan 08 och 11 och B all sin förbrukning mellan 00 och 03. Vem har störst påverkan nu?
Om du nu, som du påstår, har förstått vad jag syftade på, och dessutom ber mig att läsa TS fråga igen, varför svarar du med ett OT inlägg igen med rena självklarheter som ingen ens diskuterar? Trollar du mig?
 
Redigerat:
Eriksgatan
M Martin Lundmark skrev:
Hej Eriksgatan
Ett riktigt påpekande Eriksgatan,
TS skrev i första inlägget. ”Ämne på allas läppar är ju energi och förbrukning. Men, hur ligger det till för användare här, har ni 1. Använt mindre el? 2. Gjort några aktiva åtgärder?”
Vi får väl fråga TS om vad målet är;
1. att; enbart att minska antalet kWh/månad
2. minska antalet kWh/månad, och välja tidpunkt, med målet att minska kostnaden.
3. att; ”Plana ut kurvan i elsystemet och minska risken för effektbrist”, enligt den informationskampanj som bl.a. Energimyndigheten och Svenska kraftnät bedriver för att undvika höga elpriser och frånkoppling av el. [länk]
4. någon kombination av ovanstående punkter.
5. något annat.

Det finns stora likheter mellan målen (mellan punkterna 1-5), men även viss skillnad. T.ex. vid vilken tidpunkt vi använder våra elapparater och vilka elavtal vi har.

Naturligtvis så kan några tycka att det inte spelar så stor roll vad som frågeställaren menar, men för andra så kan målet vara viktigt för intresset att delta.
Jag själv gillar ordning och reda. Och försöker respektera andras tid. Jag läser vad som efterfrågas i en tråd och besvarar detta. Möjligen, ifall TS under trådens gång börjar efterfråga någon ny information, så kan även jag böja mig (men bara liiite :)) och göra ett avsteg från TS ursprungsinlägg.
Men jag tycker att en TS själv kan klara av att formulera vad dennes tråd ska handla om. Jag slösar därför inte med andras tid genom att spekulera i ifall TS även vill veta en massa andra saker och sedan besvara dessa enbart för att visa hur duktig man själv tycker att man är.
Man kan ju alltid skicka ett PM till TS.och fråga denne privat om ifall denne vill att man ska skriva om vad man tycker om diverse andra saker eller utviknngar i TS tråd. Det handlar om att det är dålig hyfs att ta över andras trådar genom att få dem att handla om andra saker. Gör då hellre en ny tråd och bli TS själv för den nya tråden.
(Jag vet - detta är OT och besvarar inte heller TS fråga, utan den tråddiskussion Martin Lundmark nu tog upp, så försök förlåta mig, jag försöker bara att inte bli missförstådd).
 
September 2022 1603 kWh
September 2021 1542 kWh

Så tyvärr en liten ökning.
2 vuxna i ett enplanshus från 1974 på 117kvm
Huset är tilläggsisolerat och värms upp med värmegolv (el) och llvp. Ett spabad finns utomhus.
Känns som en ganska hög förbrukning.
 
Eriksgatan Eriksgatan skrev:
Minskar det er energiförbrukning för månaden? Körde ni golvvärme 24 h/dygnet tidigare?
Golvvärmen gick morgon och kväll vardagar samt morgon till kväll under helger. För tillfället går den elektriska golvvärmen ca 2 timmar nattetid för statistiken.
Llvp har gått ett par timmar varje dag för fuktredusering och värme.
 
  • Gilla
Eriksgatan
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.