B
2021: 1198
2022: 645

så viss skillnad :)
 
  • Gilla
Strip
  • Laddar…
Krokben
Ligger ungefär på samma som förra året, men vi gjorde av med 283 kWh i september så jag har svårt att tro att man kan gå lägre.
 
1430 mot 1757...isolerade loftet förra hösten med 400 mm lösull. Det borde göra mer på sig! Förra året värmde jag dessutom poolen i september, så skillnaden är nog minimal. Har dock även satt in ny ventilation med FTX, kanske det är den som slukar kwh...

Sen har jag ändrat värmekurvan nu och det kanske gör på sig. Får se i oktober....
 
364 mot 460.
Troligtvis pga att golvvärmen i badrummet är trasig/urkopplad.
(Död golvgivare)
 
Själv förvånad över hur stor skillnad små förändringar kan göra. Vi gjorde egentligen inga förändringar alls innan just september i år. Det fanns väl en prismedvetenhet från årsskiftet och det eldades nog lite extra i kaminen de kallaste nätterna då.
Nu har vi dragit ner temperaturen ett par grader. Helt stängt av på övervåningen och låter undervåningens värme stiga samt eldar i kaminen om vi vill ha det där lilla extra. Slängt ut en gammal frys vi inte behövde. Stängt av golvvärme i badrummet. Gått igenom inställningarna för LVVP. Hade schemalagd ”extra varmvatten” tidigare vilket visat sig vara helt onödigt för vår del. Till helgen kommer lag blåsa upp 350mm lösull i bjälklaget vilket jag tror kommer vara den största besparingen i vinter. Hoppas kunna hålla förbrukningen under 1500 kWh även de kalla månaderna i vinter. Får se om det går. Då har jag nog en årlig besparing på 25% nästa september.
Tycker det är väldigt kul att läsa den här tråden. Det har varit så mycket tjafs kring elen under det här valåret men här ser vi massor av riktigt goda exempel på hur vi kan spara rejält med el utan att göra avkall på särskilt mycket. Att dra Putler vid näsan är min främsta motivation och ska vi våga hoppas att siffrorna här är representativa för alla våra hushåll så känner jag mig trygg med att vi lyckas. Bra jobbat!
 
  • Stolpdiagram som visar daglig elförbrukning i kWh under september med minskad användning jämfört med föregående år.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Stapeldiagram som visar månatlig elanvändning i kWh över ett år från oktober 2021 till oktober 2022.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Jerry66 och 12 till
  • Laddar…
2021: 1024 kWh
2022: 3341 kWh

Haft 35 grader i huset hela månaden, värmt med direktverkande el.

Timmdebitering i SE4

Riktigt nöjd med årets ökning....
 
  • Gilla
  • Haha
  • Ledsen
Fredkris7178 och 6 till
  • Laddar…
2021: 394 kWh.
2022: 308 kWh.

Ingen värme på än.
Ingen torktumlare.
Ingen långdusch.
 
Magnus E K
D Diablito skrev:
2021: 1024 kWh
2022: 3341 kWh

Haft 35 grader i huset hela månaden, värmt med direktverkande el.

Timmdebitering i SE4

Riktigt nöjd med årets ökning....
Uppfriskande att någon vågar säga sanningen. Även om det är i varmaste laget. Hotter than hell...
 
  • Gilla
  • Haha
Guzzi och 5 till
  • Laddar…
September 2021: 921kWh
September 2022: 509kWh

Men det jag är mest nöjd med är hur mycket vi kunnat spara genom att förskjuta stora delar av förbrukningen till natten.
Elförbrukningsstatistik som visar sänkt förbrukning och kostnader med timavräkning jämfört med viktat spotpris.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
bermuda och 1 till
  • Laddar…
Sept 2021: 1739 kWh
Sept 2022: 1920 kWh +10%

Vi har tyvärr ökad förbrukning i september i år med 10% jämfört med samma period förra året.

Trots att vi stängt av VVC, sänkt värmen i VVB från 70 till 55 grader, sänkt kurvan i elpannan, inte använt poolen överhuvudtaget, blivit duktigare på att fylla disk- och tvättmaskiner, stängt av extra kylskåpet i källaren.

Det vi däremot har gjort är att vi har haft den elektriska golvvärmen på i badrum och gästtoa och börjat använda torktumlaren.

Men under 12 månader så har vi minskat vår förbrukning med 10000 kWh till 37000 från 47000 perioden innan.
 
Frågan i denna tråd har ju en inbyggd bias, vore bättre om den vore utformad mera neutralt så att även folk som sett en ökad förbrukning kan känna sig manade att svara.
Men om de rapporter vi ser i denna tråd trots viss skevhet i urvalet ändå är rimligt representativa för hushållen i allmänhet så blir det intressant att se vad detta får för systemeffekter.

Kan ju vara att de som är aktiva i dessa trådar ligger litet i framkant på att vidta åtgärder innan det kablas ut instruktioner via myndigheter och massmedia hur man bör agera för att minska sin elkonsumtion, och att vi kan hoppas på en ännu kraftigare effekt inom kort. Minskad efterfrågan borde leda till lägre priser om de ekonomiska naturlagarna gäller…
 
  • Gilla
Magagreat och 4 till
  • Laddar…
Per Eskilsson Per Eskilsson skrev:
Sept 2021: 1739 kWh
Sept 2022: 1920 kWh +10%

Vi har tyvärr ökad förbrukning i september i år med 10% jämfört med samma period förra året.

Trots att vi stängt av VVC, sänkt värmen i VVB från 70 till 55 grader, sänkt kurvan i elpannan, inte använt poolen överhuvudtaget, blivit duktigare på att fylla disk- och tvättmaskiner, stängt av extra kylskåpet i källaren.

Det vi däremot har gjort är att vi har haft den elektriska golvvärmen på i badrum och gästtoa och börjat använda torktumlaren. Tror även min bättre hälft har badat badkar oftare.

Men under 12 månader så har vi minskat vår förbrukning med 10000 kWh till 37000 från 47000 perioden innan.
47 000 kWh :crysmile: Hur stort är ert hus egentligen? Vi har ett oisolerat 1920-talshus i 1,5 plan i Skåne på typ 120 kvm med en 12 år gammal LVVP och gör av med 14-17 000 kWh beroende på konsumtionsmönster.
 
2021: 638
2022: 433
 
@ @ndreas skrev:
Låter som att du sparat en hel del ström genom att i princip inte göra några uppoffringar alls (y) varför inte strunta i att köra torktumlaren över huvud taget?
Nej, det har inte varit svårt. Att torktumlaren trots allt snurrar ibland beror på att situationer uppstår med tre ungar och att jag ibland släpper kontrollen till frun för husfridens skull...
 
2021: 355 kWh
2022: 257 kWh

Ned 28% men jag vet inte varför. Har fjärrvärme. Har varken elbil eller spabad eller någon annan stor förbrukare utan enbart hushållsel. Är mer noga med att släcka belysningen i rum där ingen är, har ingen ytterbelysning tänd på natten och arbetar mindre hemifrån, så det måste väl vara det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.