D Daniel 109 skrev:
Jag tror inte att Tyskland skulle kräva att ha ett lägre pris på gas än Sverige.
Kanske inte men de hade infört fulregler som gett samma effekt. Fulspel är normalt utanför det naiva Sverige.
 
  • Gilla
Hullefar och 1 till
  • Laddar…
G
D Daniel 109 skrev:
Det är du som behöver tänka ett steg till.



Jo det är just då det finns en priskoppling.
Så länge Finland. (Vi tar Finland som exempel efter som det var uppe, men samma sak gäller alla exportländer) har ett högre elpris än Sverige så kommer de att importera. Då går elpriset ner något i Finland och upp i Sverige. Om kabeln mättats innan priset utjämnats så får vi inte samma elpris (priskoppling) om Finnland bygger ett kärnkraftverk så har de inte ett lika stort underskott. Kabelns kapacitet kommer då att räcka för att utjämna elpriset och vi får en priskoppling. Men om förutsättningarna i Sverige är identiska så innebär den nya situationen en lägre export och därmed ett lägre elpris. Dvs. När Finland importerar mindre får vi en priskoppling och ett lägre elpris. INTE ett högre elpris.

Förstår ni nu?

Det är lite tjatigt att svara på samma grundläggande frågor hela tiden, särskilt när det krävs långa förklaringar.
Jodå, jag förstår men tycker ändå inte det är bra för oss i Dy. Tex vilka i denna tråd är för Hansa Powerbridge?
Danskarna var med på att lägga ner Barsebäck, sen kräver de import av oss när det inte blåser. Just nu importerar Dk 978MW, S exporterar 2681MW.
 
G OMathson skrev:
Danskarna var med på att lägga ner Barsebäck,
Detta måste väl ändå vara dagens största underdrift?
 
  • Gilla
mnils och 2 till
  • Laddar…
G
F fribygg skrev:
Detta måste väl ändå vara dagens största underdrift?
Försöker bara vara lite "snäll" i ordvalen;)
 
G OMathson skrev:
Försöker bara vara lite "snäll" i ordvalen;)
Nedmonteringen av fullt fungerande baskraft utan att ha uppfunnit, byggt och driftsatt någon ersättare är bland det dummaste som gjorts.
 
  • Gilla
cbrolin och 6 till
  • Laddar…
G
F fribygg skrev:
Nedmonteringen av fullt fungerande baskraft utan att ha uppfunnit, byggt och driftsatt någon ersättare är bland det dummaste som gjorts.
Och sen forsätta på samma spår med O2, R1 och R2 och samtidigt snacka om CO2/klimatet. Obegripligt!
 
  • Gilla
cbrolin och 3 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Jo, precis som att vi betalar världsmarknadspriset på Svensk spannmål, stål, trä och andra exportvaror. Det är precis så det bör fungera.
Du är som vanligt helt ute och cyklar. Om vi ska göra en liknelse med Elmarknadsförordningen ska vi först exportera 70% genom andra kanaler innan en ny prisbildning uppstår.

Sluta upp med att sprida din vanföreställningen att "elmarknaden" är samma sak som frihandel med varor.
 
Redigerat:
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
Boilerplate4U Boilerplate4U skrev:
Du är som vanligt helt ute och cyklar. Om vi ska göra en liknelse med Elmarknadsförordningen ska vi först exportera 70% genom andra kanaler innan en ny prisbildning uppstår.

Sluta upp med att sprida din vanföreställningen att "elmarknaden" är samma sak som frihandel med varor.
Hur tänker du då?
Priset påverkas av all handel.
 
Då kan man tycka att svenne banan priset på bränslen borde sätta samma priser i övriga Europa, då blir det lite mer rättvist men så är inte fallet.

Så varför ska vi acceptera dessa idiotiska elpriser som europeiska länder sätter här??
 
Anledningen till att bränslepriset skiljer så mycket är dels olika skatter, dels olika reduktionskrav. Det är inte brister i marknaden.
 
D Daniel 109 skrev:
Anledningen till att bränslepriset skiljer så mycket är dels olika skatter, dels olika reduktionskrav. Det är inte brister i marknaden.
Om jag tolkar dig rätt så tycker du att handelssystemet för el är bra för Sverige?

Själv anser jag att det borde undertecknas ett liknande avtal för bränsle så priserna på bränsle reglerar på lika sätt
 
Och varför ska vi ha en högre reduktionsplikt i sverige än merparten av övriga EU?

smart eller dumdristigt..
 
J Jeppson skrev:
Och varför ska vi ha en högre reduktionsplikt i sverige än merparten av övriga EU?

smart eller dumdristigt..
Ja, det kan man ha olika uppfattning om. Men det beror inte på några marknadskrafter.


J Jeppson skrev:
Om jag tolkar dig rätt så tycker du att handelssystemet för el är bra för Sverige?
Jag tycker att frihandeln i stort är bra för Sverige.
 
Personligen anser jag att våra tama EU parlamentariker borde dra näven i bordet och se till att vi inför Beken modellen i sverige..

Sen kan du och el liten majoritet fortsätta att hylla detta avtal som sverige aldrig borde accepterat
 
  • Gilla
Hullefar och 2 till
  • Laddar…
J Jeppson skrev:
Om jag tolkar dig rätt så tycker du att handelssystemet för el är bra för Sverige?
Hur ska du bestämma vilka som ska få buda på den internationella marknaden och vilka som bara får sälja till Sverige?
Beken modellen fungerar inte.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.