Hej

Håller på att renovera ett badrum, vilket jag verkar vara långt ifrån ensam om ;-).
Vore tacksam för råd från er andra renoverare om vilket man med fördel väljer för rör i gipsvägg. Prisol eller RiR (som jag tror det heter med PEX-slang i ett skyddsrör). Trots ihärdigt läsande på forumet kan jag inte se att nån tar ställning för eller emot det ena eller det andra? Prisol verkar vara den absolut enklaste lösningen?

Passar på att klämma in en sak till. Nu är samtliga rör dolda (badkarsblandare, vask etc), alltså väggenomföring för vart och ett av rören. Jag funderade på att ha kall och varmatten in i badrummet genom en 40 cc-bricka och sedan dra utanpåliggande till vart tappställe. Genomgången skulle ligga ca 2m från duschzon och vinsten skulle vara minskad belastning på rörgenomföringen (och mindre kopplande i krypgrunden som är ganska trång, eller rättare sagt, man har nu i 40-årsåldern skapat sej en viss rondör).
 
Jag stod inför samma val när jag renoverade mitt badrum. Jag lutade mycket åt RiR men tog till slut prisol för att jag hade murade väggar i vilka det var extremt tight att få in rörböjar/kopplinglådor för att vinkla ut rören genom väggen. Har du gipsväggar hade jag inte tvekat en sekund, hade tagit RiR med PEX direkt! Har bara jobbat med PEX i golvvärmeslingor men det är ju en hur smidig produkt som helst.

Vad gäller utanpåliggande installationer så tycker jag att du ska lämna den tanken. Det är ungefär 100ggr snyggare med dolda rördragningar, lättare att hålla rent samt att du likväl penetrerar tätskikt när du klamrar rören. Rörgenomföringar är inget svårt att få till på ett korrekt sätt, framför allt inte i en vägg i skivmateriel.

Sist en fundering till kring utanpåliggande rördragning -- säger inte alla de nya reglerna att man
 
Jag funderade oxå länge på RiR men för mig så blev det Prisol och utanpå liggande kromade rör.
Anledningen va att vinsten med RiR försvann till stor det att det skulle bli stora mängder rör att bila in i väggar och att kostnaden för fördelare skulle äta upp kostnaden för den billigare RiR.
Att utanpåliggande är fult kan vissa tycka men inte jag då man ofta kan planera så att det ser stilrent ut i af.
 
Synliga rör är som synliga kablar, fy och tvi :p ;)

Jag körde med prisol som jag lät min rörmokare böja till "i förhand".
 
Vid mina två badrumsrenoveringar (Källare och Markplan) så har det blivit Prisol rör, men om jag skulle göra om det idag med min uppdaterade kunskap så skulle det blivit RiR PEX.
Anledningen är främst att kostnaden är så hög för Prisolrör samt att PEX verkar enklare att hantera och bocka speciellt utan verktyg.
 
Jag stod också i valet och kvalet mellan Prisol och RiR och jag valde det senare vilket jag är mycket glad över. Mycket enkelt att jobba med och eftersom jag har träkonstruktion och gips är alla installationer dolda utan några utanpåliggande rör. Alla rörkopplingar sitter i ett utrymme under trappan som är vägg i vägg med badrummet. RiR är klart mycket billigare än Prisol dessutom. Jag köpte en 50-meters rulle från DinVVSbutik.se

Lycka till
 
Varmt tack alla för goda råd.
Men nu dök det upp en följdfråga. Måste man använda fördelare till PEX? Går det inte bara att kapa de gamla rören och koppla på PEX-rören där? Konstruktionen nu är två kraftiga rör som går i krypgrunden i linje med tappställena (allt är på samma vägg) och med pålödade T för vart och ett av tappställena och upp i väggen och ut i badrummet. Material nu är koppar.
 
Man måste inte använda fördelare, man kan göra som du tänkt med pex anslutning på befintliga rör.

Grundtanken med RiR-konceptet är ju dock att man bygger ett stjärnnät för distributionen av tappvatten och att slangen går skarvfritt från en central punkt till respektive tappställe.
 
phl skrev:
Sist en fundering till kring utanpåliggande rördragning -- säger inte alla de nya reglerna att man
Det var en riktig cliff hanger som du lämnade oss med här... När kommer forsättningen? :)
 
Speaker skrev:
Det var en riktig cliff hanger som du lämnade oss med här... När kommer forsättningen? :)
Ja, se där... tänkte yra något om att något i bakhuvudet sade mig att någon av alla de nya branchreglerna säger att man inte kan dra utanpåliggande rörinstallationer hur som helst i duschen men så såg jag att du skulle ha badkar oh jag blev osäker på vad jag läst så jag sket i det stycket. Av någon anledning missade jag dock att radera första meningen ;)
 
  • Gilla
meijer3
  • Laddar…
Dum fråga kanske, men hur ser RiR ut? Är det samma typ av mtrl som det korta PEX slangarna som man monterar till tex duschkabin fast låånga skarvfria längder i detta fall eller?
 
Här ser du lite 15mm Wirsbo RiR. Det blåa är skyddsröret och det vita är själva röret. Det är väl ungefär likadan plast som i anslutningsslangarna, men lite tjockare gods.

PICT1669.jpg
 
Ahaa och det gröna verkar fungera som klämanordning utvändigt. Detta är alltså det senaste (och bästa) inom rördragning eller?
 
Danne72 skrev:
Ahaa och det gröna verkar fungera som klämanordning utvändigt. Detta är alltså det senaste (och bästa) inom rördragning eller?
Det gröna är en fixtur för att bocka röret, samtidigt fixeras skyddsröret i väggen via plåten.

Om detta är det bästa sättet att göra det eller inte kan man säkert bråka om en stund, men det är iaf ett vanligt sätt att göra det på när man jobbar med plaströr. Kolla på Wirsbos hemsida så ser du hur sortimentet ser ut idag, bilden är ett par år gammal.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.