Hep Hep skrev:
Driftskostnad 14500 per år låter extremt lågt även med bergvärme. 15 grader inomhus och stödeldning med kottar?

Fast visst är det ett väldigt fint ställe.
14 500 var utan elen, som redovisas till 17 000 kWh/år.
 
S Strontus skrev:
14 500 var utan elen, som redovisas till 17 000 kWh/år.
Ok, det förklarar saken, fast jag trodde att man räknade in det i driftskostnad. Skit samma - fint hus men jag kan inte lämna stan än på några år.
 
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Jag har ingen annan källa än mitt Hemnetknarkande, men jag tycker mig ha noterat att för platser som anses ligga "ingenstans" i vårt svårt urbanocentriska land, t ex Älghult, är det inte riktigt som du beskriver. Ett hus som det länkade, som är lite spektakulärt, lite (mycket?) extra, blir fortare sålt än ett mer ordinärt hus, under förutsättning att det spektakulära huset är rimligt prissatt, alltså inga Växjö-priser i det här fallet. Prefabhusen på samma plats kan ligga ute länge till försäljning, även om det inte är fråga om några rövarpriser.
Finns gott om exempel, här i Småland kan man titta på t ex Bruzaholm, Pauliström, Fågelfors och Rörvik.
Jo men jag jämför nog inte direkt spektakulära hus med prefab, utan mer "lika för lika". Typ här på Österlen, herrgårdarna och de gamla skolorna blir ju superklickade oavsett skick, men inne i vår lilla tätort var det åtminstone som så att när vi köpte 2018 så sa mäklaren att 1,5-plans 1920-talshus (som det vi köpte) var mer svårsålda och till ett lägre pris än 1980- eller 1990-talsditon. Att de senare var mer populära. Men det har väl också med att göra att 20-talshusen kanske inte blivit renoverade sedan 70-talet och då har en inneboende lägre standard. Men jag såg det som så att även ett lätt uppiffat hus från 80-talet börjar falla för åldersstrecket snart och kräver nästan lika stora insatser, men då oftast utan någon medföljande charm.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Det är otroligt egentligen, en dryg miljon för det huset! Och hade det legat på Lidingö hade utgångsbudet varit en bit över 20 mille. Egentligen helt ofattbart att skillnaden kan vara så stor.
 
C
K Kirre2 skrev:
Det är otroligt egentligen, en dryg miljon för det huset!
Nåja, det är ju inte sålt ännu. Inte för att Älghult är någon världsmetropol, men inte helt ovanligt att sådana objekt läggs ut till sjukt låga lockpriser. Har själv varit spekulant på flera objekt som gått ut med 2 och slutat på 7, typ. Bra sätt att dra mycket folk till visningen. :rofl:
 
C cpalm skrev:
Nåja, det är ju inte sålt ännu. Inte för att Älghult är någon världsmetropol, men inte helt ovanligt att sådana objekt läggs ut till sjukt låga lockpriser. Har själv varit spekulant på flera objekt som gått ut med 2 och slutat på 7, typ. Bra sätt att dra mycket folk till visningen. :rofl:
Det är sant förstås. Men ändå helt sjuka skillnader i pris! Fattar inte hur så många har råd att köpa hus på Lidingö, i Djursholm och andra liknande ställen.
 
Det är väl som mäklarna brukar säga, "läge, läge och läge", och Älghult verkar helt enkelt inte vara en eftertraktad bostadsort av tillräckligt många. I attraktiva lägen är det ofta mer läget än själva byggnaden du betalar för.
 
Öster om Växjö är som ett svart hål för huspriser. Hade det legat väster om Växjö hade priset var det dubbla eller mer.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Klaugust Klaugust skrev:
Jo men jag jämför nog inte direkt spektakulära hus med prefab, utan mer "lika för lika". Typ här på Österlen, herrgårdarna och de gamla skolorna blir ju superklickade oavsett skick, men inne i vår lilla tätort var det åtminstone som så att när vi köpte 2018 så sa mäklaren att 1,5-plans 1920-talshus (som det vi köpte) var mer svårsålda och till ett lägre pris än 1980- eller 1990-talsditon. Att de senare var mer populära. Men det har väl också med att göra att 20-talshusen kanske inte blivit renoverade sedan 70-talet och då har en inneboende lägre standard. Men jag såg det som så att även ett lätt uppiffat hus från 80-talet börjar falla för åldersstrecket snart och kräver nästan lika stora insatser, men då oftast utan någon medföljande charm.
Det är uppenbarligen stor skillnad mellan det hajpade Österlen och bruksorter i småländsk glesbygd.
 
K Kirre2 skrev:
Det är otroligt egentligen, en dryg miljon för det huset! Och hade det legat på Lidingö hade utgångsbudet varit en bit över 20 mille. Egentligen helt ofattbart att skillnaden kan vara så stor.
hade det legat bara några kilometer där ifrån så hade huset haft högre värde dom flesta som gillar äldre hus vill ju att dom ska ligga mer på landet
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
M maria01 skrev:
hade det legat bara några kilometer där ifrån så hade huset haft högre värde dom flesta som gillar äldre hus vill ju att dom ska ligga mer på landet
Håller med. Ska man bo på landet vill man ha det mer avskilt än en villatomt. Vill man bo i tätort krävs någon form av service. Byar/samhällen som Älghult hamnar i någon form av storleksmässigt limbo.
 
  • Gilla
Klaugust
  • Laddar…
en annan sak jag har lärt mig efter 2 stycken gamla hus är att vikten att ha tillgång till en lada eller stort garage att förvara allt mattrial och verktyg super viktigt skulle jag säga och ni andra som har gjort samma resa vet vad jag menar
 
Nu lämnar vi Älghult ett tag och går vidare till Våmhus i Dalarna.
Torgvägen 3, Våmhus, Mora - Fastighetsbyrån (fastighetsbyran.com)

Här är det gammalt och välbevarat!
Gammal röd stuga med vita knutar och tegeltak med två kor som betar på den framförvarande ängen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Självgående gräsklippare sköter trädgården. Undrar vad det är för ras?
Välbevarat, gammaldags vardagsrum med kakelugn, mönstrade tapeter, textilier och trägolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Gammaldags förstukvist med öppen dörr som leder till ett hus i Våmhus, med synlig vedspis och slitet bagage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Gammal välbevarad verkstad med verktyg, trälådor och en cykel i Våmhus, Dalarna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Passar även dig, @maria01 !

Hoppas någon som har vett att uppskatta allt detta blir den nya ägaren!
 
  • Gilla
  • Älska
HOBBY ARCHITECT och 4 till
  • Laddar…
fint men igen i en by så inte direkt för mig och priset är lite högt va?
 
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Det är uppenbarligen stor skillnad mellan det hajpade Österlen och bruksorter i småländsk glesbygd.
Jag kommer själv från en småländsk bruksort som hamnat i någon form av permanentad dekis (min upplevelse, behöver inte nödvändigtvis vara så) och jag vet inte om det är så stor skillnad egentligen. Bortom kulisserna med surdegsbröd och keramiker i varenda buske och stockholmarnas hemestrande så tampas en stor del av lokalbefolkningen med samma saker som i Småland.

De största skillnaderna, som jag upplevt, är att det blåser betydligt mer här men är 1-2 grader varmare över året och att även de mindre byarna har kvar nån form av service i form av mataffär. Annars är det ungefär samma kamp med att få ihop livspusslet på båda ställena.

Och då tror jag genomsnittsspekulanten vill ha ett litet hus med tillräckligt många sovrum för barnen och en liten trädgård med ett stort trädäck där man kan ha sin grill. Detta vill man uppnå med så lite bekymmer som möjligt och att prefabhuset därför är mer populärt än man som vi idealister gärna vill tro. Vi som engagerar oss i de här tipstrådarna uppskattar ju gärna det äldre eller det unika, men min uppfattning är att folk i gemen (tyvärr) inte bryr sig om saker som patina, "själ" eller om något är arkitektritat eller inte.

Jag har inga andra belägg än rent anekdotiska så det kan mycket väl vara så att mer unika hus i allmänhet säljs fortare än 13 på dussinet-prefabvillan ända. Men det finns ju så få riktigt unika hus så det är klart att det räcker med två idealister som inte vill ha ett prefabhus för att få till en budgivning som drar iväg och en snabb affär, det blir nog aldrig något sådant explosionsartat intresse för mer alldagliga hus även om de köps och säljs i stor volym.
 
  • Gilla
16386 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.