T Tennesi99 skrev:
Snyggt! Får jag fråga vad du använder för program när du skissar?
Denna är gjord med hjälp av Gardenas skissprogram för att bygga bevattning :crysmile:
Jag la in en situationsplan i bakgrunden och ritade därefter ovanpå den.

Jag tycker att verktyget är ganska enkelt att förstå, men inte 100% intuitivt att använda och ganska begränsat..

https://my-garden.gardena.com/se#login
 
  • Gilla
Tennesi99 och 2 till
  • Laddar…
Åsa Lund
Bra tips, tack!
 
  • Gilla
LAnsgar
  • Laddar…
Snygg toalettholk du köpt! Vart fick du tag i den?
 
Nu har det väl blivit hög tid att summera sommarens lista.

Vi nådde inte så långt som vi hade velat - renoveringslusten kommer som många vet i sjok och dessa har varit både färre & kortare sedan vi flyttade in..

Listan var lång och några av sakerna har vi ändå prickat av, samtidigt som några har tillkommit.

Det absolut viktigaste var att få till en garageuppfart och gräsmatta.
Så fort tjälen släppte så drog vi in mängder av lera i både hus och bilar.
I Mars började jag ringa grävare och de 10 första sa ungefär - glöm det, vi kan komma nästa höst..

Till sist blev jag så frustrerad att jag började gräva lite själv.
En liten röd lastmaskin som gräver i jorden vid en uppfart nära en brunbeskuren häck och byggnad i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Att gräva med lastmaskin är inget att rekommendera, men ibland ger man liksom upp de seriösa försöken och bara kör. Tyvärr utan plan och det resulterade mest i ett hål som fick stå ett par månader..
Ett barn står leende på grävd jord vid en blivande garageuppfart, med hål och spår från grävarbetet synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Passade också på att klippa ner häcken, som vi senare ändå bestämde oss för att gräva bort.
Bild av en trädgård under renovering med nedklippt häck och förberedd mark för gräsmattan och uppfarten.

Till sist fick vi ändå tag på en grävare och när maj närmade sig slutet var det äntligen dags!
Här förberedande utläggning av vatten & el till förrådet.
Gräsplan och påbörjad markarbeten vid en gul trävilla, grusgång, sladdar och rör till förrådet syns i trädgården.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Källarmuren är 5cm tjock och består av lika delar betong och stora stenar. Inte skitsmidigt att borra igenom med handmaskiner..
Utläggning av gul flexibel slang och grå elkabel vid källarmur, borr i förgrunden och grus omkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


När grävarn väl kom gick det undan!
Grävmaskin som förbereder grunden för en uppfart och altan vid ett gult trähus med grus och jord.

En nyanlagd garageuppfart med grus och delvis planmarkerad yta bredvid en gul husvägg och en nedklippt häck.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vi la grus där vi ska lägga plattor, men också under de blivande trädäcken. Kanske lite overkill, men det gjorde att vi slapp allt arbete med plintar och bara kunde lägga plattor att bygga på! Här ser man också kulörtest på förrådet..
En vit förrådsbyggnad med nymålade väggar bredvid en ojämn garageuppfart med grus och markerade områden för altanbygge.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bara 3 dagar senare var grävarna klara och jag kunde äntligen börja bygga altaner. Av farten hade förrådet också fått färg!
Underkonstruktion av trädäck i trädgården framför ett förråd med gröna dörrar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nybyggd trädäck och anlagd gräsmatta med pågående markarbete vid bostad under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och så kom gräsmattan!
Att lägga en kväll på att rulla ut den var nog det mest tillfredställande jag någonsin gjort!?
Nylagt träaltan med trädgårdsmöbler bredvid en nyrullad gräsmatta och blivande gräsytor, med trädgårdsslang och kruka i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Nygräddad gräsmatta med rullgräs framför ett trädäck och förrådsbyggnad med trästolar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Lite häck för att ringa in kommande spabad och några träd.
Flera krukväxter och träd för utplantering på ett grusområde med hus i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vi körde en mellanvariant på sådd och rullgräs.
Vi köpte 2 stora pallar med rullar och då fick vi ut tillräckligt mycket gräsmatta för att barnen skulle ha någonstans att leka under sommaren, men vi ruinerade oss ändå inte helt..
Visa bilaga 645766

Nyplanterad häck och nyanlagd träaltan med utrullad gräsmatta i en trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Som tur var så ruinerade vi oss inte på rullgräset. Det gjorde vi istället på de guldtackorna som vi snickart ihop till trädäck.
Vi köpte i våras när det var som absolut allra dyrast. Men alternativet att vänta ett år fanns liksom inte..
Tror att vi betalade ungefär 40 - 50 000 för bara det tryckimpregnerade..
Nybyggt trädäck med utemöbler vid en gul trävilla, materialhög och gräsmatta syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Ny gräsmatta och nybyggt trädäck vid förråd med utomhussoffa och planterade träd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Haha
Skrutten18 och 31 till
  • Laddar…
N
BirgitS BirgitS skrev:
Om kommunen kommer att kräva tillgänglighetsanpassning vet jag inte (jag har inte läst tråden). Men om de kräver det så hittar man reglerna för det t.ex. här: [länk]
Det kan påverka mycket, allt från bredd på dörröppningar till hur badrummet och köket ska vara utformat.
Hej BirgitS! Jag vet inte om du kan hjälpa mig men jag chansar. Min man och jag äger ett hus från -23 som är kulturmärkt. Utsidan får mao inte handikappanpassas med exempelvis ramper så en rullstolsburen människa kan tyvärr inte bo i vårt hus. Alla tre ingångar är via stentrappor. Vet du om tillgänglighetskravet för stort badrum kommer gälla på entréplan ändå? Vi har ett mycket litet kök vi vill förstora och det kommer innebära att badrummet på entréplan försvinner. Kvar blir gästtoalett och stort badrum på övre våningen (exakt som på originalritningar, badrummet vi vill ta bort byggdes till på 50-talet).

All hjälp och input från dig eller annan kunnig är välkommet!
 
L LAnsgar skrev:
Nu har det väl blivit hög tid att summera sommarens lista.

Vi nådde inte så långt som vi hade velat - renoveringslusten kommer som många vet i sjok och dessa har varit både färre & kortare sedan vi flyttade in..

Listan var lång och några av sakerna har vi ändå prickat av, samtidigt som några har tillkommit.

Det absolut viktigaste var att få till en garageuppfart och gräsmatta.
Så fort tjälen släppte så drog vi in mängder av lera i både hus och bilar.
I Mars började jag ringa grävare och de 10 första sa ungefär - glöm det, vi kan komma nästa höst..

Till sist blev jag så frustrerad att jag började gräva lite själv.
[bild]


Att gräva med lastmaskin är inget att rekommendera, men ibland ger man liksom upp de seriösa försöken och bara kör. Tyvärr utan plan och det resulterade mest i ett hål som fick stå ett par månader..
[bild]

Passade också på att klippa ner häcken, som vi senare ändå bestämde oss för att gräva bort.
[bild]

Till sist fick vi ändå tag på en grävare och när maj närmade sig slutet var det äntligen dags!
Här förberedande utläggning av vatten & el till förrådet.
[bild]

Källarmuren är 5cm tjock och består av lika delar betong och stora stenar. Inte skitsmidigt att borra igenom med handmaskiner..
[bild]

När grävarn väl kom gick det undan!
[bild]

[bild]

Vi la grus där vi ska lägga plattor, men också under de blivande trädäcken. Kanske lite overkill, men det gjorde att vi slapp allt arbete med plintar och bara kunde lägga plattor att bygga på! Här ser man också kulörtest på förrådet..
[bild]

Bara 3 dagar senare var grävarna klara och jag kunde äntligen börja bygga altaner. Av farten hade förrådet också fått färg!
[bild]

[bild]

Och så kom gräsmattan!
Att lägga en kväll på att rulla ut den var nog det mest tillfredställande jag någonsin gjort!?
[bild]


[bild]

Lite häck för att ringa in kommande spabad och några träd.
[bild]

Vi körde en mellanvariant på sådd och rullgräs.
Vi köpte 2 stora pallar med rullar och då fick vi ut tillräckligt mycket gräsmatta för att barnen skulle ha någonstans att leka under sommaren, men vi ruinerade oss ändå inte helt..
[media]

[bild]

Som tur var så ruinerade vi oss inte på rullgräset. Det gjorde vi istället på de guldtackorna som vi snickart ihop till trädäck.
Vi köpte i våras när det var som absolut allra dyrast. Men alternativet att vänta ett år fanns liksom inte..
Tror att vi betalade ungefär 40 - 50 000 för bara det tryckimpregnerade..
[bild]
Vackert uthus ! och jag har full förståelse för renoveringens cykler + att markarbeten är tungt/tar tid.
 
  • Gilla
LAnsgar
  • Laddar…
Härligt att se, blev jättefint vid förrådet med däck och häck
 
  • Gilla
LAnsgar
  • Laddar…
BirgitS
N Naiv entusiast skrev:
Hej BirgitS! Jag vet inte om du kan hjälpa mig men jag chansar. Min man och jag äger ett hus från -23 som är kulturmärkt. Utsidan får mao inte handikappanpassas med exempelvis ramper så en rullstolsburen människa kan tyvärr inte bo i vårt hus. Alla tre ingångar är via stentrappor. Vet du om tillgänglighetskravet för stort badrum kommer gälla på entréplan ändå? Vi har ett mycket litet kök vi vill förstora och det kommer innebära att badrummet på entréplan försvinner. Kvar blir gästtoalett och stort badrum på övre våningen (exakt som på originalritningar, badrummet vi vill ta bort byggdes till på 50-talet).

All hjälp och input från dig eller annan kunnig är välkommet!
Starta en ny tråd med din fråga eftersom den inte passar i den här.
 
  • Gilla
Maria T och 4 till
  • Laddar…
Eftersom vi bor granne med skolan så vill vi ha lite insynsskydd på altanen och passade på att kombinera det med ett utekök. Med inspiration från några andra staket/plank så snickrade vi ihop en egen lösning som vi tycker passar någorlunda ihop med huset.

Delvis färdigbyggd altan med insynsskydd i konstruktion, uteköksbänk med grill och oinlagda markstenar synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En altan med ett hemmagjort grått insynsskyddande staket bredvid ett gult trähus, med terrakottafärgade markstenar och trädgårdsmöbler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Person målar ett trädgårdsstaket på altanen intill ett gult trähus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Funderade länge på vad vi ska ha för skiva på köket. Många gjuter betong, men jag var inte supersugen på det. Kom på att vi hade några klinkerplattor över från köket och la dit dom. Tycker det blev kanon, men saknade några så fick ändå köpa fler..
Närmast köket kommer en liten ho så vi kan spola vatten, men den har vi inte hunnit koppla in ännu. Nästa år..
Hembyggt insynsskyddande staket med ett integrerat utekök med grill och klinkerskiva på en solig altan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En varm kväll i mitten av Juni ringde vi in några rejäla kompisar som hjälpte oss att bära badet på plats!
En nybyggd träaltan med insynsskydd, utemöbler och ett överdraget bad, intill ett hus, med grönska i bakgrunden.

Vi fick ärva några kvadrat marksten som legat garageinfart vid en lagerbyggnad som tyvärr brunnit ner.
Den enes död och allt sånt där..
Barn står på marksten, håller i mätverktyg, med parkerade bilar och utgrävningsområde i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Att det kunde vara så jobbigt att lyfta upp sten kunde jag inte tänka mig. Tog flera kvällar!
Vi har inte hunnit lägga stenen utan det står ett gäng pallar runt om i trädgården och påminner mig om att vi har mycket kvar innan vi är färdiga med huset.




30 Juni fick vi igång igång badet och det markerade slutet på en intensiv försommarperiod.
Familjen ställde upp på en bild för att visa hur lugnt och skönt vi ska ha det när vi njuter av en stilla sommar..

Familj njuter av nytt spa-bad på altan med utekök och vardagsrumsmöbler i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder




Glad sommar på er! (såhär när vi närmar oss oktober..)
Cyklist i hjälm och solglasögon cyklar bredvid ett grönt fält under solig himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
madde_r och 13 till
  • Laddar…
Nu när jag har skrivit sommarrapporten så blir jag smärtsamt medveten om hur dåligt jag uppdaterat tråden i slutskedet av renoveringarna invändigt. (slutskede = det vi gjort tills idag. Vi är tyvärr inte alls färdiga..)
Jag ska försöka styla upp rummen lite och köra igenom iallafall några av rummen.

Badrummet är det rum där vi lagt mest krut i planeringen, därför är det väl logiskt att börja genomgången där!

Före/Efter ifrån samma plats.
Före-bild på ett kök med turkos skåpsinredning, vit och turkos halvpanel på väggarna och rutigt golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Renoverat badrum med fristående badkar, dusch, tvättmaskin och mönstrat golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tanken är att bygga ett skåp för tvättmaskinen med några rejäla lådor under för att förvara tvätt & annat. Men det blir imorgon eller sen, eller någon annan gång..


Renoverat badrum med vintage skåp intill en toalett, synliga tegelväggar och mönstrat golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vy genom en öppen dörr till ett renoverat badrum med fristående badkar och vita kakelväggar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
Appendix och 26 till
  • Laddar…
Det blev verkligen kanon! Tänkte på två inlägg tidigare, vad köpte ni för träd?
 
Men det blir imorgon eller sen, eller någon annan gång..

Verkligen min filosofi...(y)
 
Boilerplate4U Boilerplate4U skrev:
Det blev verkligen kanon! Tänkte på två inlägg tidigare, vad köpte ni för träd?
Häcken är av bok (vi stod på plantskolan en lång stund och låtsades förstå skillnaden på bok och avenbok, men föll tillslut för kortaste namnet.. Efteråt har jag förstått att endast boken behåller bladen på vintern, vilket var anledningen till att vi fastnat för dom, så där hade vi tur!)
Det röda trädet är också bok, bredvid står ett plommonträd och på andra sidan badet står ett körsbärsträd.

Förhoppningen är att vi så småningom ska få lite skugga av, framförallt, boken. Men risken är att det tar så många år att det blir nästa ägares njutning ;)
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Snyggt jobbat!
Avenboken behåller också bladen/löven under vintern. De brukar börja falla ner i mars/april, i alla fall på vårt tomt här i Stockholm.
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
L LAnsgar skrev:
Sådär höll det på första tiden. Röjning i trädgården och tömning av huset.
Efter ganska precis en månad började vi ÄNTLIGEN med renoveringsarbetet, eller rättare sagt demontering & rivningsarbete.

Först att åka ut var det fantastiska köket.
Jag har precis hittat den här tråden och inte hunnit längre än hit men måste redan nu få kommentera. Så fantastiskt att ni tänkte på riva köket försiktigt så ni kunde sälja skåpen till nån entusiast! Och samma med lösöret, att ni orkade arrangera loppis så att andra får komma och göra fynd.

Jag har själv köpt ett risigt dödsbo en gång och det var också fullt med prylar. Det är JobbIGt att ta reda på och sortera och allt! All cred till er som tänkte på kommande generationer som uppskattar gamla rejäla saker! Vi tappade sugen efter ett tag så vi hyrde en container... Kan jag ångra idag, men då kändes det vettigt.
 
  • Gilla
Kaninjan och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.