Ulltand Ulltand skrev:
Gasstream ett och två punkterade utanför Bornholm. priset på gassteg direkt efter detta en aning. Men vem och varför sabotera ledningarna?
Tycker inte att man ska sprida obekräftade uppgifter, med det sagt, så är min tanke att det kanske är Kina eller USA som ligger bakom. Kina är dock den som har mest att vinna, ju mer ryssland har problem här i väst, ju mer inflytande får Kina i Ryssland från öst.
 
USA lär hamna i recession precis som Europa, handeln är global och om Europa får problem så får resten av världen det också. S&P 500 har tappat 22% i år så där ser man hur bra kriget är för den amerikanska ekonomin.

För den som är intresserad av att lära sig mer om Ryssland och rysk mentalitet så rekommenderar jag den här föreläsningen, det är en finsk underättelseofficer som 2018 går igenom rysk historia och varför de agerar som de gör (läs de första kommentarerna till klippet).
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 4 till
  • Laddar…
Viktor.J Viktor.J skrev:
Antingen så är du inte läskunnig eller så försöker du misskreditera mig med falska påståenden. När Tyskland förklarade krig mot USA 11 december så utgjorde de de facto ett hot mot USA och dess allierade, som jag skrev. Oavsett om det är läsförståelsen eller en annan agenda bakom dina inlägg spelar ingen roll. Som tur är verkar de flesta andra tråden kunna läsa.
Spekulera gärna om min läskunnighet, hade varit lättare om jag inte hade varit läskunnig för då hade jag inte upptäckt dina osanningar ;) Du trodde uppenbarligen att USA förklarade Tyskland krig. Det framgår tydligt från dina tidigare inlägg. Bara här visar du att du egentligen har väldigt lite koll på vad som hände då. Jag vet inte vem som tutat i dig de uppgifterna, men antagligen har du väl fått det mesta av vad du 'vet' på samma sätt. Som jag skrev innan så fanns det inget folkligt stöd i USA för att förklara Tyskland krig och eftersom USA är en demokrati så var det inte så konstigt att de inte gjorde det. Däremot fanns det en minoritet som ville gå med i kriget på Englands sida, presidenten tillhörde de som ville det. Men då de inte kunde få senat/representanthus med på det så var det en omöjlighet. Tänk på att kriget hade hållit på i över 2 år innan USA kom med, hade de verkligen varit som du beskriver dem så hade de ju haft lång tid på sig att självmant gå med. Men de gjorde uppenbarligen inte det då de inte tyckte att det var värt det. Så hade inte Tyskland förklarat krig så lär de ha fortsatt med den politiken och hållit sig upptagna med Japan när de anföll.
 
  • Gilla
Mulvaden
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Spekulera gärna om min läskunnighet, hade varit lättare om jag inte hade varit läskunnig för då hade jag inte upptäckt dina osanningar ;) Du trodde uppenbarligen att USA förklarade Tyskland krig. Det framgår tydligt från dina tidigare inlägg. Bara här visar du att du egentligen har väldigt lite koll på vad som hände då. Jag vet inte vem som tutat i dig de uppgifterna, men antagligen har du väl fått det mesta av vad du 'vet' på samma sätt. Som jag skrev innan så fanns det inget folkligt stöd i USA för att förklara Tyskland krig och eftersom USA är en demokrati så var det inte så konstigt att de inte gjorde det. Däremot fanns det en minoritet som ville gå med i kriget på Englands sida, presidenten tillhörde de som ville det. Men då de inte kunde få senat/representanthus med på det så var det en omöjlighet. Tänk på att kriget hade hållit på i över 2 år innan USA kom med, hade de verkligen varit som du beskriver dem så hade de ju haft lång tid på sig att självmant gå med. Men de gjorde uppenbarligen inte det då de inte tyckte att det var värt det. Så hade inte Tyskland förklarat krig så lär de ha fortsatt med den politiken och hållit sig upptagna med Japan när de anföll.
Du får seriöst läsa mitt inlägg igen. Du skarvar och hittar på vad jag har skrivit och påstått för att försöka misskreditera mig. Ditt syfte är uppenbart och det är patetiskt.
 
R Riverground skrev:
USA lär hamna i recession precis som Europa, handeln är global och om Europa får problem så får resten av världen det också. S&P 500 har tappat 22% i år så där ser man hur bra kriget är för den amerikanska ekonomin.

För den som är intresserad av att lära sig mer om Ryssland och rysk mentalitet så rekommenderar jag den här föreläsningen, det är en finsk underättelseofficer som 2018 går igenom rysk historia och varför de agerar som de gör (läs de första kommentarerna till klippet).
[media]
Har sett den där ett par gånger. Riktigt bra föreläsning, en av dom bästa på youtube. Alla borde se den.
 
  • Gilla
McHolm
  • Laddar…
Viktor.J Viktor.J skrev:
Du får seriöst läsa mitt inlägg igen. Du skarvar och hittar på vad jag har skrivit och påstått för att försöka misskreditera mig. Ditt syfte är uppenbart och det är patetiskt.

Jag har inte hittat på vad du skrivit. Detta skrev du t.ex. tidigare: Notera att du skriver att allt är sant.

Viktor.J Viktor.J skrev:
Jag skrev att USA gick med i VK2 för att Tyskland mördade 6 miljoner judar och hotade USA och dess allierade, allt är sant.
Detta visar tydligt på att du har dålig koll. De flesta forskare är på det klara med att besluten om förintelsen togs i början av 1942 alltså efter det att Tyskland förklarat USA krig. Men du påstår på allvar att USA kände till förintelsens omfattning redan tidigare. Inser du inte hur dumt det låter. Däremot hade redan mängder med judar mördats före dec 1941 främst i samband med den tyska framryckningen genom Sovjetunionen, men då det var relativt nära i tiden så var kunskapen om detta relativt dålig då.
Att skriva att USA gick med för att ... är ju direkt vilseledande eftersom de gick med för att Tyskland förklarade dem krig, det var alltså ingen aktiv handling av USA. När Tyskland förklarade krig hade de ju inget val, de kunde knappast stillasittande titta på när tyska ubåtar började sänka deras kustsjöfart.

Anser du fortfarande att det citerade ovan är sant?
 
L Lasse Ln skrev:
Jag anser det viktigt att ta del av flera olika medier. Kollar gärna själv på The Hill eller Forering Affairs. I detta fallet har samma uppgifter kommit från 2 helt olika håll. Sedan är det upp till dig att avgöra vad är mest sannolikt. Jag har lärt mig att pengarna styr det mesta.
Ok, så Sverige och Norge sprängde?

Eller tror du på allvar att USA utför en halvavancerad dykoperation och spränger gasledningar på fyra ställen i syfte att tjäna några ören på båtexport av gas?
Ok... he he he.. :crysmile:
 
  • Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
Något vettigt motiv har väl inget land vid detta läge. Många företag innom offshore- industrin har ROV som lätt kan placera laddningar. Viss utrustning krävs men inte jättemycket.
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Något vettigt motiv har väl inget land vid detta läge. Många företag innom offshore- industrin har ROV som lätt kan placera laddningar. Viss utrustning krävs men inte jättemycket.
Putin kan anse sig ha motiv att spränga en ledning som ändå inte kommer att leverera någon gas.

Nu är det inte hans fel utan elaka väst.
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
Jag röstar på:

1) Ryssland
2) Ukraina/Pro-ukrainska grupper
3) någon annan som är förgrymmade på ryss-svinens massdödande i Ukraina.
 
Huddingebo Huddingebo skrev:
Hade jag kunnat, haft förmågan så hade jag sprängt gasledningen från Ryssland för länge sedan.
Varför tycker du att det är en bra idé att köpa av/handla av Ryssland när de i år har startat ett krig mot ett europeisk land med hittills över 100000 döda?
Håller du på Ryssland?
Har de rätt att invadera Ukraina?
Har de rätt att stjäla deras land från de?
Efter statskuppen 2014 avskaffade Ukraina omedelbart rätten att prata ryska och behålla sin kultur. Då ville Donbass och Krim lämna Ukraina, bli självständiga och möjligen gå upp i Ryssland. Putin gick inte med på det, han sökte en diplomatisk lösning för Donbass och Krim hade en legitim folkomröstning och beslöt att inlemmas i Ryssland, vilket självklart Ryssland var med på, annars hade Nato lagt beslag på deras flottbas i Sevastopol. Ukraina började omedelbart att beskjuta Donbass, vilket ledde till Minskavtalet 2015 som lovade autonomi inom Ukraina för Donbass (liksom de provinserna som en gång tillhört Polen, Ungern och Rumänien) Detta beslöts i Säkerhetsrådet och Tyskland och Frankrike stod som garanter. Varken Ukraina, Rtskland eller Frankrike brydde sig utan Donbass blev beskjutet i 8 år med 14000 döda. Inför hotet om invasion i Donbass, hot om att skaffa kärnvapen och bli medlem i nato med kärnvapenmissiler 7 minuters flygtid från Moskva valde då Ryssland att företa sin speciella militära operation och där är vi. Mellan 2014 och 2022 har Nato upprustat och skapat en mycket stor, Europas största, armé. Kriget är anstiftat av USA/Nato med ukrainas unga män som kanonmat, vilket är tragiskt. Och ja, jag håller på Ryssland och anser att de hade rätt. De försökte med diplomati i 8 år men ingen lyssnade. Och nu har sannolikt USA sprängt NS1 och 2, vilket förstör för Europa, främst Tyskland. Men USA får leverera mycket dyr LNG. Vi är utsatta för en massiv antirysk propaganda från våra vanlige medier, inte minst SVT. Men det finn andra källor som tur är. Läs på!
 
  • Haha
  • Arg
Klacken och 11 till
  • Laddar…
JanneJanne123
Skrev du just att du håller på Ryssland? Om det du skriver skulle vara sant, är det ett rimligt svar av Ryssland att våldta, tortera och mörda ukrainska civila?

Edit: tog bort en mening som jag skrev i affekt.
 
  • Gilla
Ulltand och 1 till
  • Laddar…
R Rolfan skrev:
Efter statskuppen 2014 avskaffade Ukraina omedelbart rätten att prata ryska och behålla sin kultur. Då ville Donbass och Krim lämna Ukraina, bli självständiga och möjligen gå upp i Ryssland. Putin gick inte med på det, han sökte en diplomatisk lösning för Donbass och Krim hade en legitim folkomröstning och beslöt att inlemmas i Ryssland, vilket självklart Ryssland var med på, annars hade Nato lagt beslag på deras flottbas i Sevastopol. Ukraina började omedelbart att beskjuta Donbass, vilket ledde till Minskavtalet 2015 som lovade autonomi inom Ukraina för Donbass (liksom de provinserna som en gång tillhört Polen, Ungern och Rumänien) Detta beslöts i Säkerhetsrådet och Tyskland och Frankrike stod som garanter. Varken Ukraina, Rtskland eller Frankrike brydde sig utan Donbass blev beskjutet i 8 år med 14000 döda. Inför hotet om invasion i Donbass, hot om att skaffa kärnvapen och bli medlem i nato med kärnvapenmissiler 7 minuters flygtid från Moskva valde då Ryssland att företa sin speciella militära operation och där är vi. Mellan 2014 och 2022 har Nato upprustat och skapat en mycket stor, Europas största, armé. Kriget är anstiftat av USA/Nato med ukrainas unga män som kanonmat, vilket är tragiskt. Och ja, jag håller på Ryssland och anser att de hade rätt. De försökte med diplomati i 8 år men ingen lyssnade. Och nu har sannolikt USA sprängt NS1 och 2, vilket förstör för Europa, främst Tyskland. Men USA får leverera mycket dyr LNG. Vi är utsatta för en massiv antirysk propaganda från våra vanlige medier, inte minst SVT. Men det finn andra källor som tur är. Läs på!
Total lögn 99% av vad du skriver.
 
  • Gilla
  • Älska
mikethebik och 8 till
  • Laddar…
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Skrev du just att du håller på Ryssland? Om det du skriver skulle vara sant, är det ett rimligt svar av Ryssland att våldta, tortera och mörda ukrainska civila?

Edit: tog bort en mening som jag skrev i affekt.
En troende eller ett troll, vem vet?

Den ryska propagandan har haft stor inverkan på människor som inte haft tillgång till fristående journalistisk rapportering under lång tid.
 
  • Gilla
kashieda och 3 till
  • Laddar…
Känns inte meningsfullt att fortsätta konversationen. Var och en får väl tro vad han vill. Det är just fristående rapportering jag har sökt mig till.
 
  • Haha
Klacken och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.