Emma242 skrev:
Ja, för USA är ju verkligen förstahandsvalet utanför EU när det gäller produktion och förädling? Så verklighetsfrånvända kommentarer i den här tråden så att man baxnar. Eller är det folk som legat i koma sen 60-talet?
Hahaha
 
  • Gilla
Klacken
  • Laddar…
M magnre skrev:
Bortse från export av gas, när elpriserna går upp över hela Europa och fabriker drar ner på produktioner kanske en del av denna flyttas till .. USA ?
Det är där en del av pengarna ligger, det behöver inte vara att de vill sälja gas.
Väldigt långsökt.
Speciellt nu när elpriserna blir mer frånkopplade gaspriset.
Elpriserna har sjunkit sedan rören sprängdes, inte ökat.
 
Huddingebo Huddingebo skrev:
Väldigt långsökt.
Speciellt nu när elpriserna blir mer frånkopplade gaspriset.
Elpriserna har sjunkit sedan rören sprängdes, inte ökat.
Ja det var den motivering jag kom på att USA skulle ligga bakom, tror själv mer på korea-spåret eftersom de tjänar mest på detta med ökat inflytande i ryssland.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Fairlane
Vem som har sprängt ledningarna är svårt att veta, men vi kan alla spekulera. Vissa spekulationer är mer sannolika än andra, exempelvis tror jag att det är större sannolikhet att det är USA än att det är Tibet, men därmed inte sagt att det är USA (USA är en kandidat, men inte min första).

Det som förvånar mig absolut mest i denna tråd är när folk totalt accepterat den ryska versionen av vad som händer och till och med kallar kriget "speciella militära operation". Jag hade varit mindre förvånad om någon på fullt allvar förslagit att det Schweiziska flottan eller att en ubåt lämnat Madrids hamn för att genomföra sprängningen.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 7 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
folk totalt accepterat den ryska versionen av vad som händer och till och med kallar kriget "speciella militära operation".
Jag får absolut inte intrycket att "folk" i allmänhet på minsta sätt accepterar den ryska versionen av vad som händer utan min bild är att den absoluta majoriteten betraktar uttalanden från den ryska terroristledaren/-ledningen som rena lögner.

Vad gäller "speciella militära operation" ser jag bara den omnämnd i ett inlägg:

R Rolfan skrev:
valde då Ryssland att företa sin speciella militära operation och där är vi.
Och eventuella sanningar i detta inlägg låter jag andra leta efter.
 
Emma242 skrev:
Ja, för USA är ju verkligen förstahandsvalet utanför EU när det gäller produktion och förädling? Så verklighetsfrånvända kommentarer i den här tråden så att man baxnar. Eller är det folk som legat i koma sen 60-talet?
Kanske inte förstahandsvalet (mest troligen inte) men så verklighetsfrånvänt att man baxnar vet jag inte, här är 2 exempel som jag jsut googlade fram:

14/9 Dagen Industri: Tesla
https://www.di.se/live/tesla-uppges-flytta-batteriproduktion-fran-tyskland-till-usa/
24/9 Dagens Industri: Wolkswagen
https://www.di.se/nyheter/industri-lamnar-tyskland-efter-prischock-pa-gas/
 
R
Alfredo Alfredo skrev:
Jag får absolut inte intrycket att "folk" i allmänhet på minsta sätt accepterar den ryska versionen av vad som händer utan min bild är att den absoluta majoriteten betraktar uttalanden från den ryska terroristledaren/-ledningen som rena lögner.
Fairline skrev inte heller "folk i allmänhet", utan "när folk", d.v.s. individer.

Själv har jag slutat förvånas. Det finns en viss typ av människor som alltid ska hitta den "alternativa sanningen" oavsett vad det gäller. Vaccin, 9/11, jordens form, you name it. Gränsen för hur tokigt det får vara varierar förstås, men principen är densamma. De har väl något behov av att känna sig unika eller något sånt.

Jag tror (vet) att dessa sällan (aldrig) går att övertyga oavsett vilka evidens som läggs fram. Men det viktiga är att de inte får blurra på oemotsagda för det finns alltid risk att någon som inte orkar sätta sig in i ämnet snappar upp just det som sanning.

Propaganda fungerar ofta så att man kastar ut all möjlig skit, alltid fastnar något. I detta fall verkar exempelvis ett gammalt klipp på Biden taget ur kontext ha fastnat rätt bra.
 
  • Gilla
kashieda och 8 till
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Fairline skrev inte heller "folk i allmänhet", utan "när folk", d.v.s. individer.
Ja då misstolkade jag honom helt. Sorry för det i så fall. Jag tolkade "när folk" som att många och kanske till och med flertalet omfattades. Antagligen för att jag själv inte förvånas det minsta över att enskilda individer är idioter...
 
  • Gilla
McHolm och 2 till
  • Laddar…
Redigerat:
Fairlane
Boilerplate4U Boilerplate4U skrev:
Haha, det där är en privat sajt som drivs av den vänsterradikala Anders Romelsjö. [länk]

Kolla in hans twittertråd: [länk]
Ja Romelsjö är en person som är rejält ute och cyklar. Han ogillar imperialism (det gör många, inklusive jag), men ser inte att det är vad Ryssland håller på med. Dock kan till och med han använda ordet krig till skillnad från Rolfan, så undrar om Rolfan till och med är ännu mer ute och cyklar?!
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Fairline skrev inte heller "folk i allmänhet", utan "när folk", d.v.s. individer.

Själv har jag slutat förvånas. Det finns en viss typ av människor som alltid ska hitta den "alternativa sanningen" oavsett vad det gäller. Vaccin, 9/11, jordens form, you name it. Gränsen för hur tokigt det får vara varierar förstås, men principen är densamma. De har väl något behov av att känna sig unika eller något sånt.

Jag tror (vet) att dessa sällan (aldrig) går att övertyga oavsett vilka evidens som läggs fram. Men det viktiga är att de inte får blurra på oemotsagda för det finns alltid risk att någon som inte orkar sätta sig in i ämnet snappar upp just det som sanning.

Propaganda fungerar ofta så att man kastar ut all möjlig skit, alltid fastnar något. I detta fall verkar exempelvis ett gammalt klipp på Biden taget ur kontext ha fastnat rätt bra.
Men vänta lite här. Vi vet väl inte vem som ligger bakom detta än? Eller gör du gällande att du vet? Det finns ingen "alternativa sanningen" än, bara spekulationer, även om du och många här känner er säkra på er sak.
 
Fairlane
M Mulvaden skrev:
Men vänta lite här. Vi vet väl inte vem som ligger bakom detta än? Eller gör du gällande att du vet? Det finns ingen "alternativa sanningen" än, bara spekulationer, även om du och många här känner er säkra på er sak.
Jag tror inte du läste vad det faktiskt stod.
Ingen vet, och det är än så länge bara spekulationer, det är nog alla medvetna om här.
Det vi har diskuterat och reagerat över är hur man kan gå på hela Rysslands berättelse om vad som händer och har hänt i Ukraina, inklusive att det inte pågår ett krig utan bara en "speciella militära operation". Ur det kom att folk även har en massa alternativa sanningar om en massa andra saker. Just i detta fall är det än så länge spekulationer.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
R
M Mulvaden skrev:
Men vänta lite här. Vi vet väl inte vem som ligger bakom detta än? Eller gör du gällande att du vet? Det finns ingen "alternativa sanningen" än, bara spekulationer, även om du och många här känner er säkra på er sak.
Jag skrev bara allmänt om en personlighetstyp.

Jag avvaktar så klart med att lägga skulden för sprängningarna på någon innan det finns någorlunda starka indicier.

Men jag avfärdar den information som kommer från ryskt håll. Det har visat sig vara vettigt eftersom jag inte kan komma på ett enda sant påstående från dem så här långt i kriget. Egentligen verkar det som om man får mest rätt om man antar raka motsatsen till vad de säger.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Ryssland är skyldig.
Orcherna får smaka på Nato anfall nu.

Klubbat å klart.nato inför no fly zone över ukraine.
 
R
T Titagurgi skrev:
Ryssland är skyldig.
Orcherna får smaka på Nato anfall nu.

Klubbat å klart.nato inför no fly zone över ukraine.
Källa tack.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.