L L-E skrev:
En fundering från min sida. Om man/du lägger ett ventilerat golv typ nivell eller liknade borde man då inte kunna avstå att gjuta igen med betong utan bara fylla igen med singel. Finns ngr fördelar med detta.
OM man har markradon är det ev inte en bra ide. Ska man ändå ventilera under golvet kanske det inte spelar någon roll men då vill det ju till att man ventilerar ut luften också.....


....och har man markradon är det precis nu med plattan bruten man borde fixa det. EDIT ok ser att golvet är klart, så lite sent nu....
 
  • Gilla
L-E
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
OM man har markradon är det ev inte en bra ide. Ska man ändå ventilera under golvet kanske det inte spelar någon roll men då vill det ju till att man ventilerar ut luften också.....


....och har man markradon är det precis nu med plattan bruten man borde fixa det. EDIT ok ser att golvet är klart, så lite sent nu....
Helt sant! Jag skaffade en "Airthings Wave plus" radonmätare under tiden jag höll på att bila golv och byta avlopp. Fick utslag på 400-470 Bq/m3 medans jag hade öppna gropar i källaren. Sedan jag gjutit färdigt och flytspacklat sjönk radonvärdet till 40-50 Bq/m3. Ner till 10-20 Bq/m3 om jag öppnar upp ett par fönster.

Under 200 Bq/m3 ska väl vara okej, men så fort jag fått ordning på ventilation och det ventilerade golvet så tror jag Radonvärdet blir helt obefintligt.
 
Ok, det låter bra. Hade jag mätt sådana värden hade jag lagt ner rör för en enkel radonsug, men nu gick det ju bra ändå.

Innan du lägger nästa golv, täta med lämplig mjukfog i anslutning mellan golv och väggar och fundera på hur du gör ventilationen av golvet så att du inte skapar ett undertryck där.
 
MollyMoon
Hej, väcker denna tråd till liv igen.
Vi drog bort vårt våtrumsgolv i tvättstugan (kolla bild) och skalade av våtrumstapeten från väggarna. Beställde en snubbe som kom för att kika innan han skulle spackla och lägga nytt.
"-Men ni har ju fukt på golvet" sade han Det vita tyder på fukt. (Jag tycker det ser ut som spackel..)
Jaha, lite fukt i källaren är väl ingen konstigt, just med tanke på den oisolerade plattan vi har från -69.
"-Nä, ni får ta hit en firma som kan fukt", sade mattläggaren

Notera, luktar inte fukt. utan golvet känns torrt... men man får acceptera faktum!

Fuktfirman kom, fuktfirman gick... fick utlåtande om att det inte var nån fara trots värde på 110 (85 är väl referensvärden för att få lägga in en våtrumsmattor). Grunden är grävd, väggen snus-torr förutom en liten bit från golvet, typ 5 cm upp.

"-Fukten kommer från plattan, låt det torka, spackla om, men lägg för guds skull inget våtrumsgolv i plast...ni får måla istället."

Suck!
Nå nu till min fråga:
Har du erfarenhet av Bergogolv och fibo-skivor? Tror du det skulle kunna vara en bra lösning? Tänker mig
att fibo-skivorna läggs med luftspalt... med vertikala skenor i metall istället för trä (väggen är torr, förutom längst ner). Fibo, är väl icke-organiskt?
Tack på förhand, MollyMoon ♥
 
  • Gammalt betonggolv i tvättstuga med misstänkt fukt och vita fläckar efter avlägsnat våtrumsgolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En tvättstuga renoverad till spa med pool, bastu och vilsam belysning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Modern uteplats med två gula trädgårdsstolar, trästubbar som bord, rutigt golv och gröna växter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Enklast borde väl vara att lägga klinker.
Men det kanske ni inte vill ha.
 
  • Gilla
MollyMoon och 2 till
  • Laddar…
MollyMoon
GoC GoC skrev:
Enklast borde väl vara att lägga klinker.
Men det kanske ni inte vill ha.
Tack för din tanke! Jo, det är sant. Men det kostar ju lite mer, samt då bör man nog ha golvvärme. Vi ska fundera...
 
MollyMoon MollyMoon skrev:
Tack för din tanke! Jo, det är sant. Men det kostar ju lite mer, samt då bör man nog ha golvvärme. Vi ska fundera...
Visst det blir lite kyligt. Men du kan utan problem lägga klinker själv.
 
  • Gilla
MollyMoon
  • Laddar…
MollyMoon
GoC GoC skrev:
Visst det blir lite kyligt. Men du kan utan problem lägga klinker själv.
Seriöst? Du menar det? Bor med en som är ganska duktig på hantverk... Min äkta hälft
Ska man verkligen våga sig på det?
 
Hur det än är så stiger fukt upp genom ett oisolerat betonggolv. På något sätt måste den kunna ventileras bort. Annars blir det problem.

Lägger man golvvärme utan isolering så försvinner en hel del värme rakt ner i marken.
 
  • Gilla
MollyMoon
  • Laddar…
MollyMoon MollyMoon skrev:
Seriöst? Du menar det? Bor med en som är ganska duktig på hantverk... Min äkta hälft
Ska man verkligen våga sig på det?
Jadå. Kan jag så kan du.
 
  • Gilla
MollyMoon
  • Laddar…
MollyMoon
ricebridge ricebridge skrev:
Hur det än är så stiger fukt upp genom ett oisolerat betonggolv. På något sätt måste den kunna ventileras bort. Annars blir det problem.

Lägger man golvvärme utan isolering så försvinner en hel del värme rakt ner i marken.
Moment 22 Mao... jo hört om de där med värmen neråt! Jaså. de blir problem utan värme... tack för info...
 
MollyMoon MollyMoon skrev:
Seriöst? Du menar det? Bor med en som är ganska duktig på hantverk... Min äkta hälft
Ska man verkligen våga sig på det?
Att lägga klinker på ett betonggolv i en källare är väl det enklaste man kan hitta på. Har snart lagt 100m2 i min källare och kaklat och klinkrat två badrum.
Gäller bara att ha koll så man lägger det rakt när man lägger stora ytor samt mäta ut så man inte får smala bitar vid väggarna.
 
  • Gilla
MollyMoon och 1 till
  • Laddar…
MollyMoon MollyMoon skrev:
Moment 22 Mao... jo hört om de där med värmen neråt! Jaså. de blir problem utan värme... tack för info...
Nej det blir inget problem utan värme.
 
  • Gilla
MollyMoon
  • Laddar…
MollyMoon MollyMoon skrev:
Moment 22 Mao... jo hört om de där med värmen neråt! Jaså. de blir problem utan värme... tack för info...
Mja, vet inte vad du menar med ”utan värme”. Det är ventilationen som är avgörande.
 
  • Gilla
MollyMoon
  • Laddar…
MollyMoon
ricebridge ricebridge skrev:
Mja, vet inte vad du menar med ”utan värme”. Det är ventilationen som är avgörande.
Vad händer vid dålig ventilation, om man har klinker på ett oisolerat betonggolv som drar åt sig fukt då och då?
ricebridge ricebridge skrev:
Mja, vet inte vad du menar med ”utan värme”. Det är ventilationen som är avgörande.
GoC GoC skrev:
Nej det blir inget problem utan värme.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.