sätta upp skyltar med texten "privat tomt och spikmattor utlagda i tomtgräns" kanske får dom att tänka efter innan dom kör in på tomten.
eller dom kommer iallafall att tänka efter lite och gå o kolla om det finns nån spikmatta
 
Alebaleportocale
Eller så lämnar man spikar i gräsmattan helt.
 
  • Gilla
Risarvaren och 1 till
  • Laddar…
Eeh nej, det gör man definitivt inte. Var det ett dåligt skämt, eller är du helt dum i huvudet på riktigt?
 
nåja för att förtydliga jag skrev skylt som varnar för inte att man skulle
 
M MoveMe skrev:
Jag tänker mig också att innan fanns det ju möjlighet för byggarna att ställa 2 skåpbilar längs med vägen där staketen nu sitter, när bygget startar igen, finns det ingen plats ens där och då skulle det inte förvåna mig att de ställer bilarna helt på min gräsmatta också.
Då är det väl betydligt troligare att de bara parkerar framför din tomt. Varför skulle de köra in på gräsmattan om det nu går att stå längs vägen?
 
M
M MoveMe skrev:
Ja precis, längs gatan är det bara gräsmatta så de kan bara köra över markplattorna som ramar in infarten och ta sig ifrån på det viset om jag skulle försökt parkera in nån skåpbil. :sweat:
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Då är det väl betydligt troligare att de bara parkerar framför din tomt. Varför skulle de köra in på gräsmattan om det nu går att stå längs vägen?
De har i första hand valt att köra in på min uppfart än stått längs vägen......därför.
 
  • Gilla
Festlund
  • Laddar…
Dra upp ett fårstängsel i tomtgräns, och sen en enkel grind. Gjort på några timmar. och sen kan du ta bort den om några månader när bygget är klart. Att plantera en häck och få den överkörd verkar dyrt och tidskrävande.
 
  • Gilla
Festlund
  • Laddar…
M MoveMe skrev:
Hej,

Har ett företag till granne som styckat 2 tomter bredvid min fastighet, under byggandet av deras ena hus som ändå är det som ligger längre bort ifrån min tomt så har byggarna gång på gång använt min uppfart som parkering. Nu när ett hus är färdigt har de satt staket mot det första huset så att köparen till det nya huset vet sin tomtgräns. De har även byggt staket mot gatan. Däremot har de lämnat det fritt mot min tomt. Vilket nu är enda infart in till den obebyggda tomten, så det är uppenbart att de kommer att använda min tomt som infart. Jag undrar vad kan jag göra? Ska jag bygga staket på min sida? Men hittar inte tomtmarkeringarna. Kan jag göra nåt som förbjuder dom att använda min tomt? Jag har sagt till flera gånger, till byggarna men de har bara ignorerat mig, så det hjälper inte att prata med dem.
M MoveMe skrev:
Hej,

Har ett företag till granne som styckat 2 tomter bredvid min fastighet, under byggandet av deras ena hus som ändå är det som ligger längre bort ifrån min tomt så har byggarna gång på gång använt min uppfart som parkering. Nu när ett hus är färdigt har de satt staket mot det första huset så att köparen till det nya huset vet sin tomtgräns. De har även byggt staket mot gatan. Däremot har de lämnat det fritt mot min tomt. Vilket nu är enda infart in till den obebyggda tomten, så det är uppenbart att de kommer att använda min tomt som infart. Jag undrar vad kan jag göra? Ska jag bygga staket på min sida? Men hittar inte tomtmarkeringarna. Kan jag göra nåt som förbjuder dom att använda min tomt? Jag har sagt till flera gånger, till byggarna men de har bara ignorerat mig, så det hjälper inte att prata med dem.
Hej! Kontakta Lantmäteriet och hitta/ kolla gränsmarkeringarna. Sätt därefter upp ett staket. Då är alla bekymmer över.
Se denna länk:
https://www.lantmateriet.se/sv/fastigheter/Min-fastighet/Oklarheter-kring-fastighet/Hitta-granser/
 
P Paintball1 skrev:
Parkera inte in folks bilar. Skulle du parkera in min bil så skulle jag se till så du får punktering ett par gånger i månaden under några års tid. Idiot.
Du försökte använda hjärnan och se hur det gick...
 
  • Gilla
MONTREAL och 2 till
  • Laddar…
M MoveMe skrev:
Ja precis, längs gatan är det bara gräsmatta så de kan bara köra över markplattorna som ramar in infarten och ta sig ifrån på det viset om jag skulle försökt parkera in nån skåpbil. :sweat:

Jag tänker mig också att innan fanns det ju möjlighet för byggarna att ställa 2 skåpbilar längs med vägen där staketen nu sitter, när bygget startar igen, finns det ingen plats ens där och då skulle det inte förvåna mig att de ställer bilarna helt på min gräsmatta också....om jag inte gör nåt åt det med alla förslag som jag fått här på forumet.
Kan du inte hyra en 40-fotscontainer och ställa på din infart under tiden detta pågår? De är både långa och smala och blockerar rätt bra. Kan vara bra för förvaring av redskap, du kanske ska röja och renovera och behöver samla material och skräp någonstans eller dyl? Eller så kan du säga att du ska göra något sådant om någon undrar. 20-fotare finns också om 40 är för stort. När det hela är fixat med annan infart till grannen får du den bortforslad igen.

Edit: Tänker mig något sådant här alltså: https://www.hyracontainer.se/pris/container-40-fot/
 
  • Gilla
Festlund
  • Laddar…
W Wagner skrev:
Kan du inte hyra en 40-fotscontainer och ställa på din infart under tiden detta pågår? De är både långa och smala och blockerar rätt bra. Kan vara bra för förvaring av redskap, du kanske ska röja och renovera och behöver samla material och skräp någonstans eller dyl? Eller så kan du säga att du ska göra något sådant om någon undrar. 20-fotare finns också om 40 är för stort. När det hela är fixat med annan infart till grannen får du den bortforslad igen.

Edit: Tänker mig något sådant här alltså: [länk]
Iden är ju bra men räkningen på att få dem att sluta hamnar ju på "FEL brevlåda"
 
  • Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
I ikeo skrev:
nåja för att förtydliga jag skrev skylt som varnar för inte att man skulle
Jag tror att du tror att jag svarade dig i mitt inlägg ovan ditt, men det var Alebales inlägg jag svarade på. :)
 
  • Gilla
ikeo
  • Laddar…
M
Fick nyss höra av en granne att de kommer snart och röjer i tomten....och fler av grannarna har visst diskuterat om staketet och varför jag tillåter detta ske, men det gör jag ju inte....jag är bara mobbad och övertrampad.
 
  • Ledsen
a.o.f
  • Laddar…
Du verkar ju ha plats på din uppfart. Varför inte prata med grannen så kanske du kan få något för att hantverkarna får ställa bilarna på din mark?
 
M MoveMe skrev:
Fick nyss höra av en granne att de kommer snart och röjer i tomten....och fler av grannarna har visst diskuterat om staketet och varför jag tillåter detta ske, men det gör jag ju inte....jag är bara mobbad och övertrampad.
Ibland blir man handlingsförlamad när det händer något otrevligt. Man får försöka att hitta lite energi och samla ihop sig. Gå ut direkt och lägg allt vad du kan hitta vid gränsen som blomkrukor, stenar, plantera dit någon buske från tomten som du ändå inte gillar. Drar du dig ifrån att göra en sådan här sak så gör det ändå och undvik att vara hemma under arbetstid så du inte behöver konfrontera dem. Håller tummarna för dig.
 
  • Gilla
ChristinaLundgren och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.