Och här kommer stenskivan.
Eller det är ju egentligen inte en hel sten utan sten-komposit. Tänkte först välja en helt annan sten, den här hade jag redan valt bort då jag inte gillade det stora mönstret och ändå kraftiga konstarterna. Men när stenfirman var ute och mätte så kände jag direkt att färgerna lirade kanon. Och att det nog skulle bli jättebra med mönstrat i alla fall.
Jag köpte bänkskivan från Andrew Granit, som jag absolut kan rekommendera. Det ända jag kan klaga på var att de parkerade på min julgran (ni vet, en fejkgran från Jula med belysning), men eftersom det var i Augusti så känns det lite som mitt eget fel att den låg över vägen. Kök under renovering med vitvaror och omonterad sten-komposit bänkskiva.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett modernt kök med vit sten-komposit bänkskiva med marmormönster på köksö och matchande stänkskydd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Halvfärdigt kök med monterade underskåp och överskåp, väntande på stenkomposit bänkskiva.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Modernt kök med ljusgrå skåp och en köksö med stenkomposit skiva i vit och grå marmorliknande mönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
nixuz och 9 till
  • Laddar…
Snickra ihop den öppna hyllan
Nu till den där hyllan jag ska snickra ihop själv. Jag funderade länge på hur hyllplanen skulle sitta, två plan symmetriskt eller om den översta skulle ligga i linje med pärl-listen. Jag valde att den skulle ligga i linje med listen, tror det kommer se bäst ut. Jag valde också att hyllplanen var lite mindre djupa än själva ramen/lådan. Jag ska sätta in en ljuslist högst upp i hyllan, som då lyser nedåt på de två andra hyllplanen.

Jag behövde också få ut baksidan av skåpet från väggen lite, då metal-listerna som överskåpen hänger på stack ut ca 3 cm höger om skåpen och var i vägen. Jag tog en list och kapade den längs med långsidan med 45 graders lutning, den ena listen fäste jag på baksidan av skåpet. Och den andra på väggen. Då kunde jag både bygga skåpet på golven och hänga upp det. Samt att hela skåpet sköts fram så den dumma metallisten fick plats bakom.
Öppen hylla under konstruktion, trädelar uppställda på balkong med verktyg och kuddar i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Öppen trähylla under konstruktion ovanför köksbänk med verktyg, intill vit skåpinredning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

. Kök med grå skåp och en öppen, omonterad trähylla i linje med täcksidan, byggmaterial på bänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett modernt kök med en öppen trähylla i linje med pärl-listen, över köksbänkar med inbyggda skåp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
i&e JOHN och 5 till
  • Laddar…
Smart och snyggt med listerna! (y)
 
  • Gilla
Inger Lindholm och 1 till
  • Laddar…
Betsa det öppna skåpet.
Nu till behandling av det öppna skåpet, jag hade gjort så där egen "färg" med vinäger och stålull. Jag testade det på ett myggfönster jag byggt, det fungerade jättebra angående färgen som direkt så hundra år gammalt ut. MEN det luktade ju i flera dagar. Jag vågade helt enkelt inte måla ett helt skåp. Så jag tänkte besta istället. Blandade och testade mig fram. Men måste erkänna att resultatet blev mörkare än mina test-bitar. Men nu får jag börja gilla mörkare trä det helt enkelt..
På första bilden ser ni skåpet "utan ram" och på andra bilden har jag satt dit pass-sidor även runt det skåpet och pärllisten uppe och nere.
Kök med öppet betsat skåp i antik look bland ljusa stängda skåp och modern inredning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kök med grå skåp och integrerad fläkt, och öppet skåp i betsad trä, med köksredskap.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
wBlanck och 12 till
  • Laddar…
A Andy78 skrev:
Hur är reglarna fästa.
Skruvade i stommens vita kanter?
Tänker du på listerna på baksidan av stommarna, där pärlsponten ska fästas? De har jag skjutit fast med dyckert.
 
Tages_ morsa Tages_ morsa skrev:
Tänker du på listerna på baksidan av stommarna, där pärlsponten ska fästas? De har jag skjutit fast med dyckert.
Är det inte risk att stommen spricker?
Vad fint det blev!
 
A Andy78 skrev:
Har du byggt rummet själv också?
Vad händer med väggen där gamla ytterdörren sitter blir den kvar?
Jag har inte byggt stommen själv.
En byggfirma har byggt stommen, plintar, takstolar, tak, väggar och isolering, i princip allt fram till gipset. Sen tog jag över.

Gamla ytterväggen, blev en innervägg. Jag ska lägga upp fler bilder så kan du se. Det fanns ett gammalt pyttigt kök på andra sidan huset, med en altandörr. Detta ska bli den nya hallen och altandörren är bytt till en ytterdörr. Det rummet är ju bara KAOS just nu men.... det ska bli bra... till slut... :)
 
  • Gilla
Urban R och 1 till
  • Laddar…
A Andy78 skrev:
Är det inte risk att stommen spricker?
Vad fint det blev!
En dyckert är ju väldigt smal, men det gäller ju att skjuta rakt in. Hade 50 dycket för att jag tänkte att det ska sitta. Men skruva kan gå om man ser till att för-borra innan. Nu skulle jag ju klä in allt så jag höll pistolen lite så att om det blev något snett så skulle det inte synas. Men det gick bra.
 
  • Gilla
Peter #11
  • Laddar…
Ritning på utbyggnaden.
Här ser man en ritning på den nya delen gamla delen av huset.
Jag kommer liksom att vända på huset.
Förrut gick man ju in på framsidan där verandan var, som nu är riven, och istället ett nytt kök, rum A. Och det gamla köket, rum C (eller kök, det var en bänk spis och ett pytte-kylskåp i en trång gång) kommer bli en ny hall. Så att det som förrut var en altandörr, blir ytterdörren.

Några bilder där man ser huset före och efter (eller under tiden, jag är ju inte klar än)

Planritning av hus med utbyggnad, markerar gamla delen och nya tillägget med beteckningar A till E för olika rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Gamla baksidan med altandörren, som ska bli ny ytterdörr. Den vita dörren är en byggdörr som snickarna hade medans de jobbade.
Före- och efterbilder av husrenovering, ovanifrån visas gammal och ny fasad med röda fönster och ny dörr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här ser man huset växa fram från sidan.
Jag funderade länge innan jag valde röda fönster, men det blir bra tycker jag.
Kollage av hus före och under renovering med utbyggnad och röda fönsterramar, inklusive gammal och ny fasad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Huset framifrån, gammalt och nytt.
En färgglad trävilla vid skymning med tända lampor, synlig utbyggnad och röda fönster, före renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Utsidan av ett grått hus under renovering med röda fönster och en ny röd dörr där det tidigare var en altandörr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Huset från vägen upp, gammalt och nytt.
Före och efter bild på husrenovering, gammal röd och ny grå fasad, röda fönster, snötäckt mark.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
wBlanck och 28 till
  • Laddar…
Nu snackar vi uppdatering som heter duga!
Kul att se och bra jobbat!
 
  • Gilla
Inger Lindholm och 2 till
  • Laddar…
Snyggt! Bra jobbat! (y)
 
  • Gilla
Tages_ morsa
  • Laddar…
T
Tages_ morsa Tages_ morsa skrev:
Jag hade en ide om att dela upp överskåpen och lägga en list i mellan de högsta, där det blir förvaring av sånt man inte använder så ofta. Vaser, glögg muggar och annat man samlar på sig.
Jag har också satt lister (delar av täcksidor) mellan skåpen för att det ska se lite "plats-byggt" ut.
Glappet till höger blir 75 cm och de andra överskåpen förrutom där fläkter är, är 40 eller 80 cm. Och jag ville inte ha ett skåp med annan bredd. Så jag tänkte att jag ska göra en egen öppen hylla där. Vi får se hur det går. Jag gör det mesta själv så det tar lite tid.
[bild]
Har du nån bra idé på hur man "gömmer bort" ventilationsröret till köksfläkten? Jag byggde en fritidsbostad för några år sedan och har ett liknande kök med snett tak där röret är synligt. Temporära lösningen för mig blev att måla röret i samma mörka nyans som väggen bakom, men jag stör mig ännu på det. Visserligen så tror jag ingen ännu har noterat mitt "problem", utan det är nog bara fast i mina ögon...
 
PeterFalun
Vackert
 
  • Gilla
Tages_ morsa
  • Laddar…
Grymt jobbat. Fin färg combo...
 
  • Gilla
Tages_ morsa
  • Laddar…
Tages_ morsa Tages_ morsa skrev:
Det här är såå spännande. Jag är just nybliven ägare till en liten sommarstuga i Gnesta. Tanken är att jag ska fixa till den, ev bygga ut, snickra badrum, bättre kök och inglasat uterum, lära mig att hugga ved och annat som man ska göra som stugägare. Fast en sak i taget såklart.

Jag ser fram emot detta med förväntan och spänning, jag är nämligen ingen snickare. Och är dessutom ensam med min grabb som är lite för liten för att bära annat än leksaker. Men jag lever efter devisen "hur svårt kan det vara".
Det blir nog en hel del blod, svett och tårar.
Hur som, tänkte lägga upp lite bilder här för ev någon som tycker det är skoj att förkovra sig i mina försök att få ordning på det här lilla huset.

Fantastiskt bra gjort! Härligt att få ta del av.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.