P Pappa1986 skrev:
Det roliga i denna tråden är ändå.
"Min morfar är mellan 88-92 år"
älskar kommentaren :crysmile::crysmile:
Skrivs den exakta åldern ut så är det någon här som kommer skriva: Jag har hittat fastigheten morfarn bor i på hitta.se och på google street view, huset ser ut att vara på två plan så det borde gå att stänga av värmen på hela övre plan.
 
  • Gilla
  • Haha
Lindalolsson och 25 till
  • Laddar…
TRJBerg
N Numbe skrev:
Kära nån ... Mitt förslag: Ta kostnaden! Låt morfar få ha det varmt och skönt. Utan honom hade du inte funnits på denna jord och förr än du anar det är du där själv - gammal, hjälplös, virrig och i behov av trygga rutiner (och sannolikt värme).
Det blir ENORMA elräkningar. Ingen vill stå för dom. Om man inte är mångmiljonär.
 
  • Gilla
MichelleW och 12 till
  • Laddar…
Känner igen min egen svärfar i denna berättelse. Vi kopplade ur elpatronen till jordvärmen, pratade med vvs-firman så att de inte lagade den (de är ju ofta mer vana vid äldre än anhöriga som bara upplever detta en gång).
Sen köpte vi två elradiatorer, en under köksbordet o en framför favoritfåtöljen.
Men enkelt var det inte alla gånger
 
  • Gilla
Frunihuset20 och 3 till
  • Laddar…
N Natrep skrev:
Hej.

Hur ska man förklara det här!?
Min morfar är mellan 88-92 år, tyvärr är han dement och varken ser eller hör särskilt bra. Tror t.ex att elen kommer från grannen eller någon annanstans ifrån, bara att morfar inte betalar elen.

Men hursomhelst så har han ~30°C inomhus året om och uppvärmningen är med en gammal panna med elpatron som går för fullt.

Enligt vattenfall förbrukar han 35 000kWH/år, vi har försökt prata med han, vi har justerat pannan när han har varit ute och åkt med någon annan familjemedlem men han går ner och justerar tillbaka efter vi åkt.

Nuvarande elavtal kWH pris är 60,20 öre och det nya han kommer få är 3,40kr. Så han kommer få problem med att betala framöver(det är vi i familjen som betalar räkningarna hans). Redan innan så var vissa räkningar >15 000:- på 2 månader och förbrukningen under dessa två månader var på 10 600 kWH.

Vad fasen kan man göra? Låsa pannrummet så han inte kommer in? Men det känns inte riktigt som en lösning. Få in han på boende är lönlöst, vi har försökt.
Vad är det för panna?kanske går ställa max temperatur på panna typ 24-25grader inomhusteperatur.
 
Som pensionär borde han få bostadstillägg som är baserat de faktiska kostnaderna för boendet. Kolla upp det. med pensionsmyndigheten. Inte borde ni som anhöriga behöva betala elräkningarna. Åtminstone borde han kunna få en skaplig peng.

N Natrep skrev:
Hej.

Hur ska man förklara det här!?
Min morfar är mellan 88-92 år, tyvärr är han dement och varken ser eller hör särskilt bra. Tror t.ex att elen kommer från grannen eller någon annanstans ifrån, bara att morfar inte betalar elen.

Men hursomhelst så har han ~30°C inomhus året om och uppvärmningen är med en gammal panna med elpatron som går för fullt.

Enligt vattenfall förbrukar han 35 000kWH/år, vi har försökt prata med han, vi har justerat pannan när han har varit ute och åkt med någon annan familjemedlem men han går ner och justerar tillbaka efter vi åkt.

Nuvarande elavtal kWH pris är 60,20 öre och det nya han kommer få är 3,40kr. Så han kommer få problem med att betala framöver(det är vi i familjen som betalar räkningarna hans). Redan innan så var vissa räkningar >15 000:- på 2 månader och förbrukningen under dessa två månader var på 10 600 kWH.

Vad fasen kan man göra? Låsa pannrummet så han inte kommer in? Men det känns inte riktigt som en lösning. Få in han på boende är lönlöst, vi har försökt.
 
  • Gilla
Bengt Numelin och 1 till
  • Laddar…
so112358 so112358 skrev:
Som pensionär borde han få bostadstillägg som är baserat de faktiska kostnaderna för boendet. Kolla upp det. med pensionsmyndigheten. Inte borde ni som anhöriga behöva betala elräkningarna. Åtminstone borde han kunna få en skaplig peng.
so112358 so112358 skrev:
Som pensionär borde han få bostadstillägg som är baserat de faktiska kostnaderna för boendet. Kolla upp det. med pensionsmyndigheten. Inte borde ni som anhöriga behöva betala elräkningarna. Åtminstone borde han kunna få en skaplig peng.
Mer info här https://www.pensionsmyndigheten.se/...r-bostadstillagg.step.fakta-om-bostadstillagg
 
[Min kompis morfar värmde underkläderna i ugnen...

K Kustvägen skrev:
Berätta för handläggaren till demensboendet att han försöker tända elektriska lampetter som ser ut som stearinljus med tändstickor. Det gjorde min morfar eftersom han frös mitt i vintern efter att ha öppnat alla fönster. Det blev snabb handläggning och in på demensboende.
QUOTE="Dublin, post: 4931020, member: 2471"]Det är kämpigt med dementa bekanta. Vi hade striden med gammelmormor för några år sedan. Hon hade gasspis i sin lgh men kunde glömma att hon hade satt på gasen när hon letade efter tändstickorna, det var ju inget vidare. Så jag fick till uppgift att stänga av gasen till spisen och sätta in en enklare elspis till henne.
Gissa om jag veckan efter fick höra hennes ilska över "installatören" som minsann varit här och sabbat hennes gasspis. Den nya spisen var ju så långsam att kaffet inte ens var klart på samma tid som den gamla hade gett henne både en kopp kaffe och påtår :).
Som tur var så förstod hon inte att jag och "installatören" var samma person.
Men man blir helt enkelt tvungen att ta fighten. Var lite observant om det finns nån eldstad i huset så att han inte får för sig att börja elda om han tycker det är kallt (om han nu inte klarar av det).
Sen blir det nog ett servicehus till slut även om en dement person kan bo själv länge med mycket hjälp.[/QUOTE]
 
TRJBerg TRJBerg skrev:
Det blir ENORMA elräkningar. Ingen vill stå för dom. Om man inte är mångmiljonär.
Varför skulle inte fastighetsägaren själv stå för sina kostnader? En man i den åldern har nog betalat
sina levnadskostnader i 75 år och det borde han få fortsätta göra även om det tömmer bankkontot och han måste ta ett lån på fastigheten för att hålla önskad temperatur i sitt eget hus.
 
  • Gilla
Jamtstårsa
  • Laddar…
F
K krillan skrev:
Skrivs den exakta åldern ut så är det någon här som kommer skriva: Jag har hittat fastigheten morfarn bor i på hitta.se och på google street view, huset ser ut att vara på två plan så det borde gå att stänga av värmen på hela övre plan.
Jättebra skrivet. Det här forumet är nedlusat med självutnämnda "detektiver" som gillar att snoka upp sånt som inte tillför trådskrivarens fråga någonting alls.
 
  • Gilla
ChristinaLundgren och 4 till
  • Laddar…
TRJBerg
F fribygg skrev:
Varför skulle inte fastighetsägaren själv stå för sina kostnader? En man i den åldern har nog betalat
sina levnadskostnader i 75 år och det borde han få fortsätta göra även om det tömmer bankkontot och han måste ta ett lån på fastigheten för att hålla önskad temperatur i sitt eget hus.
1. Repliken var till numbe som ville att TS skulle betala morfaderns (fastighetsägaren) elkostnader (mm?).
2. Med tanke på nämnda pension så har inte morfadern i närheten av pengar att betala elräkningarna. Vad som då kommer att hända är två saker: elen stängs av och kronofogden kommer och gör utmätning. Vilket då antagligen slutar i exekutiv auktion av huset. Och om inte anhöriga eller socialen är på tårna kommer morfadern att frysa ihjäl.
Förhoppningsvis hittar TS en lösning på det här.
 
  • Gilla
Putt och 1 till
  • Laddar…
Magnus E K Magnus E K skrev:
Även om ni lyckas justera ner temperaturen varaktigt till 20 grader kommer elräkningarna med de förutsättningarna bli mycket högre än tidigare. Har det framgått om det är ett hus/radhus eller en lägenhet? Om det är ett hus så är troligen det snabbaste och billigaste sättet att sänka kostnaden att installera en eller två luft/luft-värmepumpar. Ställ in dem på lagom värme och göm fjärrkontrollerna. Fast det måste förstås fortfarande kombineras med ett sätt att inte tillåta höjning av pannan (som jag antar fortfarande behövs för varmvatten).
Vi stängde vår elpanna och cirkulationspumpen (så den inte körde runt kallvatten i elementen) när den blev för dyr att värma upp huset med. Men vi stängde inte för varmvattnet (integrerat i pannan). Så det ska nog gå att bara stänga värmen. Skaffade luft/luftpump istället och tjänade in 11 000 kw /år.
 
TRJBerg TRJBerg skrev:
1. Repliken var till numbe som ville att TS skulle betala morfaderns (fastighetsägaren) elkostnader (mm?).
2. Med tanke på nämnda pension så har inte morfadern i närheten av pengar att betala elräkningarna. Vad som då kommer att hända är två saker: elen stängs av och kronofogden kommer och gör utmätning. Vilket då antagligen slutar i exekutiv auktion av huset. Och om inte anhöriga eller socialen är på tårna kommer morfadern att frysa ihjäl.
Förhoppningsvis hittar TS en lösning på det här.
Om du läst tråden istället för att skicka 'arg kommentar' på mitt inlägg skulle du sett att jag och flera med mig föreslår seniorlån så att morfadern kan fortsätta ha den temperatur han önskar även om pensionen är skral. I Sverige behöver vi inte frysa ihjäl, morfadern har väl en fastighet och en sådan betingar oftast flera hundra tusen för att inte säga miljoner i värde och morfadern har ju redan uppnått en aktningsvärd ålder och bör tillåtas att leva upp sina tillgångar om han så önskar.
 
  • Gilla
Jamtstårsa
  • Laddar…
A
W widheg skrev:
Hur ska han kunna betala tillbaka sådant lån? (Ett "lån" benämner något man ska betala tillbaka.)
Affärsidén är att fastigheten skall gå över till banken som därefter kan tjäna grönjäävligt med penga på
 
  • Gilla
kashieda och 4 till
  • Laddar…
Är han inte kapabel att ta hand om sin ekonomi kan ni bli hans gode man eller förvaltare. Finns tre olika ”grader” varav en där läkare intygar att han inte är redig i huvudet och behöver hjälp.
Det är domstol som tar beslut om förvaltare, god man etc, läs mer t ex här: https://www.domstol.se/amnen/familj/god-man-och-forvaltare/ansok-om-god-man/
Sedan kan ni ta besluten om energiavtal mm åt honom.
Eller spika igen dörren till pannan.
Ett samtal med kommunens biståndshandläggare och morfars läkare verkar också som bra idé.
Hoppas det löser sig.



N Natrep skrev:
Hej.

Hur ska man förklara det här!?
Min morfar är mellan 88-92 år, tyvärr är han dement och varken ser eller hör särskilt bra. Tror t.ex att elen kommer från grannen eller någon annanstans ifrån, bara att morfar inte betalar elen.

Men hursomhelst så har han ~30°C inomhus året om och uppvärmningen är med en gammal panna med elpatron som går för fullt.

Enligt vattenfall förbrukar han 35 000kWH/år, vi har försökt prata med han, vi har justerat pannan när han har varit ute och åkt med någon annan familjemedlem men han går ner och justerar tillbaka efter vi åkt.

Nuvarande elavtal kWH pris är 60,20 öre och det nya han kommer få är 3,40kr. Så han kommer få problem med att betala framöver(det är vi i familjen som betalar räkningarna hans). Redan innan så var vissa räkningar >15 000:- på 2 månader och förbrukningen under dessa två månader var på 10 600 kWH.

Vad fasen kan man göra? Låsa pannrummet så han inte kommer in? Men det känns inte riktigt som en lösning. Få in han på boende är lönlöst, vi har försökt.
 
  • Gilla
Ulltand och 1 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Om man är i 90års åldern och de löpande inkomsterna inte räcker till utgifterna kan man gott förbruka sitt kapital om man har något sådant, finns inte pengar på bank eller börs går det att belåna sitt boende.
Man kan inte belåna när man är 90! Förbruka kapitalet, om det finns nått, en gammal människa måste ha varmt, kanske installera en luftvärmepump som går gå för fullt, pensionen måste väl räcka till elen, om huset är betalt
 
  • Gilla
ebonita
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.