O
Elpatrone Elpatrone skrev:
Nu har jag gjort så här. Med god marginal för kissehundar. Åsikter? .:p:cool:
Nja, kanske inte så estetiskt. Kan du inte förlänga muren med samma typ av stenar? Fast kanske bara en eller två stenar högt? Då blir det en tydlig markering var tomtgränsen går.
Sen får du väl be kommunen att komma och asfaltera igen remsan mellan trottoar och tomt. Tydligare än så kan det väl inte bli?
 
O
Elpatrone Elpatrone skrev:
Det finns stora uppvuxna tujor alldeles bakom muren. Muren kunde enbart byggas framför tujorna. Tujorna vill jag inte ta bort få jag tycker om dom och så skyddar de från insyn i min trädgård.
Den gamla muren var en cementmur. Och hade ingen makadam alls bakom.

Alldeles framför muren måste kommunen ha tillgång till marken för kommunservice. Men jag har lite lite makadam och gummiduk bakom den nya muren. Inte så många cm som det ska vara för att få det optimalt. Och skydda muren. Därför vet jag exakt på cm var min tomtgräns går åt det hållet. :rolleyes:
Ok, men då var det ju inte kommunen som förbjöd makadam innanför muren. De tyckte väl helt enkelt att du skulle bygga muren på din tomt och inte på trottoaren? :thinking:
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
O och en till skrev:
Nja, kanske inte så estetiskt. Kan du inte förlänga muren med samma typ av stenar? Fast kanske bara en eller två stenar högt? Då blir det en tydlig markering var tomtgränsen går.
Sen får du väl be kommunen att komma och asfaltera igen remsan mellan trottoar och tomt. Tydligare än så kan det väl inte bli?
Nej. Det vill jag inte göra just nu. Muren kostade 70000kr. Jag bor själv i huset med min son. Och jag har ingen som kan hjälpa mig. Nu får det duga ett tag. Kommunen har redan asfalterat trottoaren ganska nyligen… Och varför ska de asfaltera på min tomt?
 
O och en till skrev:
Ok, men då var det ju inte kommunen som förbjöd makadam innanför muren. De tyckte väl helt enkelt att du skulle bygga muren på din tomt och inte på trottoaren? :thinking:
Ja. Inte en cm extra fick jag. Vågade inte chansa heller med 3 cm.
Jag som tyckte att jag gjorde en god gärning som kostade på mig en sådan fin ny mur till kommunen att titta på. Jämfört med det gamla fula åbäket. Faktum är att den gamla muren gav upp helt och gick mer sönder när kommunen grävde upp trottoaren. .Så jag var lite arg på kommunen ett tag där. Men kommit över det. :crysmile::rofl:
 
Redigerat:
  • Gilla
Segepe och 1 till
  • Laddar…
O
Elpatrone Elpatrone skrev:
Nej. Det vill jag inte göra just nu. Muren kostade 70000kr. Jag bor själv i huset med min son. Och jag har ingen som kan hjälpa mig. Nu får det duga ett tag. Kommunen har redan asfalterat trottoaren ganska nyligen… Och varför ska de asfaltera på min tomt?
Ok, jag kanske var otydlig. Jag menar att du lägger stenarna exakt på tomtgränsen (precis som muren).
Då blir det en liten remsa med gräs mellan sten och trottoar som är några decimeter bred. Alltså den remsan som lyktstolpen står i idag.

Om kommunen kan lägga på lite asfalt och bredda trottoaren så växer där inget gräs. Med endast asfalt finns det inget behov av kommunens underleverantör att slå gräs och chansen är större att du får ha din tomt i fred. Kanske en WIN-WIN situation? :dizzy:
 
  • Gilla
Saru
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Vanligen har man inte 30m mark utanför muren heller.
Du kan väl anlägga en stenmur precis vart du vill på din fastighet. Eller menar du att det är ett krav att muren måste vara i fastighetsgränsen?
Nej nu är du fullständigt ute å cyklar.
 
  • Gilla
Segepe och 2 till
  • Laddar…
W
Polisanmäl och begär ersättning för det som gått förlorat.
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
A
Men för hel--te. Detta hjälper inte TS
Tomtgränsen hit och tomtgränsen dit
Murar och mackadamm

Här gäller det att stoppa grästrimmermarodören en gång för alla!

Försåtsminering, eltrådar och hindrande terräng.
Tyska S-minor, 10kV och diken med svinskit.
För att slutligen slita av den onämnbara hela kitet med hjälm, hörselskydd, sele samt inte minst själva sågen och köra upp detta på ett ställe där inte solen skiner. (inte nödvändigt att stänga av trimmern)
Om nu inte denna lilla vink går hem, inleds fas2,...
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
Festlund och 20 till
  • Laddar…
O och en till skrev:
Ok, jag kanske var otydlig. Jag menar att du lägger stenarna exakt på tomtgränsen (precis som muren).
Då blir det en liten remsa med gräs mellan sten och trottoar som är några decimeter bred. Alltså den remsan som lyktstolpen står i idag.

Om kommunen kan lägga på lite asfalt och bredda trottoaren så växer där inget gräs. Med endast asfalt finns det inget behov av kommunens underleverantör att slå gräs och chansen är större att du får ha din tomt i fred. Kanske en WIN-WIN situation? :dizzy:
Jo. Jag förstår. Fast områdets alla hundar älskar den kisseplatsen. Inklusive min egen vovve. Vill ju inte beröva dom den, Det stället är ju bästa skvallertidningen för dom i hela området. :crysmile:
 
  • Gilla
AnitaBerit och 4 till
  • Laddar…
Mycket trams i den här tråden. Man går inte in på någons tomt/gård/fastighet, kalla det vad ni vill, och avverkar vad som finns där. Och entreprenörens tabbar är kommunen ansvariga för eftersom de kontrakterat någon att utföra arbete åt dem.
Det är inte Elpatrone som ska bevisa att de varit på hans …. och avverkat. Och Elpatrone behöver inta anlita Lantmäteriet för att skaffa sig bevis mot kommunen. Det är kommunen som ska bevisa att de avverkat på kommunal mark. Allt annat är myndighetsmissbruk och myndighetsövergrepp
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
BlackDragon och 6 till
  • Laddar…
O
Elpatrone Elpatrone skrev:
Jo. Jag förstår. Fast områdets alla hundar älskar den kisseplatsen. Inklusive min egen vovve. Vill ju inte beröva dom den, Det stället är ju bästa skvallertidningen för dom i hela området. :crysmile:
Ja, jo det vore ju olyckligt om hela grannskapets hundar plötsligt slutade kissa på din tomt. Jag är inte helt utan empati så det kan jag förstå. Om det skulle råka hända så kanske du kan låta hunden "se på" när du rent demonstrativt slår en drill på kisseplatsen? Bara för att "sätta igång processen" så att säga...

Nä, skämt åsido. Jag når inte fram till dig så det här får bli mitt sista inlägg i tråden. Önskar dig lycka till med tvisten och ha ett fortsatt bart underliv (förlåt, jag menade "fortsatt underbart liv").
 
Polisanmäl skadegörelsen varje gång det händer och sätt ett (lågt) staket runt planteringen för att markera att det är en rabatt.
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Men är det inte så att man som köpare inte skadeståndsrättsligt ansvarar för en säljares felaktiga agerande utanför den tjänst som man har köpt. Om t ex ett företag som jag köper in en tjänst av orsakar en skada av vårdslöshet hos någon annan utan att det är en del av tjänsten som jag har köpt in så är väl inte jag skadeståndsansvarig?
Tja, vad är utanför tjänsten? Om tjänsten är att slå gräs och sly i område X enligt karta så är det i mina ögon fortfarande en del av tjänsten även om kartan inte följts så länge som det slagits i eller i anslutning till område X. Entreprenören har ju inte röjt lite extra i området för ros skull, utan allt sådant jobb är i rimligen en del av den upphandlade tjänsten.

Därmed är det kommunens ansvar gentemot TS att hans slänt blivit slagen. Att det är felaktigt gjort mot beställning får sen kommunen regressa mot entreprenören.
 
  • Gilla
Segepe
  • Laddar…
Du borde kanske begära ersättning av kommunen, det är väl de som har anlitat detta klåparbolag, och är således slutgiltigt ansvariga
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
Typiskt försäkringsärende gentemot entreprenörens försäkringsbolag.
Frågan är bara om ditt anspråk ska gå direkt mot deras försäkringsbolag eller kommunens. Om kommunen anlitat entreprenör som saknar ansvarsförsäkring så får du ställa kraven till kommunen.
Hur man får reda på entreprenörens ansvarsförsäkring? Be dem om en offert för att plantera just i den där rabatten och be dem visa försäkringsbevis som del av offerten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.