B
@bluepirre När det blir lite mer effekt under relativt lång tid inblandad så blir utförandet extra viktigt för att inte riskera varmgång/elbrand. Här i detta fall finns ju även risken att spabadet fryser sönder.

Jag tycker det låter som att du bör testa med något annat projekt med mindre effekt (och kanske lägre spänning) och att du bör ta hjälp av elektriker här.
 
R
B bluepirre skrev:
Instruktionerna är väl inte direkt glasklara från shelly.
Jo för mig är de glasklara, och det bör de vara för någon som tänker göra ett sånt här ingrepp.

Dessutom är det vatten och människor inblandade i mixen så misstag har potential (pun intended) att bli väldigt farliga. Är man inte 100% säker på vad man gör så ska man inte göra det.

B bluepirre skrev:
Trodde inte det va ett så "stort projekt",
Hur stort projektet är beror ju rätt mycket på kunskapen hos den som ska göra det. För en kompetent elektriker är det inte så stort, men för dig som inte har kunskapen blir det ju det då du måste sätta dig in i helt ny kunskap tills du med säkerhet vet vad du gör.
 
Ok jag ska släppa denna fråga här nu.
Trodde dock att det i ett forum med 102 sidor som bara handlar om shelly borde kommit upp frågor om kopplingshjälp tidigare.

Som jag sa, jag vet hur man skuvar i en kabel i 1 och vidare till 2 etc etc.
Bara instruktionen finns där.

Men åter igen, tack för er tid.
 
H
Allmänna frågor som "vilken tråd ska var?" tyder på att frågeställaren kanske inte har de förkunskapskrav som behövs. Berätta istället hur du tänkt göra och vad du specifikt är osäker på.
 
Shelly Plus 1PM för att mäta tvättmaskin samt torktumlare med separata Shelly-puckar.

Från plint nolla till nolla på Shelly. L till maskin samt till Shelly (bruna snören delar kontakt i plinten). Från Shelly (apparatutgång) vidare till tvättmaskin. Jord direkt till tvättmaskin från plint.
Maskinen får ström när kopplad direkt till plint, men svarar inte när jag koppla in Shelly emellan.

Tycker mig få 230V till alla ställen som ska ha det.

Shelly uppdaterad med senaste firmware, god WiFi, och rapporterar ≈230V i sitt gränssnitt.

Har denna lösning för att kunna flytta maskinerna mellan faser om det skulle bli överbelastning och "krocka" tex med ugn/spis. Endast en fas per maskin används. L3 för tvättmaskin. L2 för torktumlare. L1 ledig.

Vad kan vara problemet?

El-central med öppen kabeldosa som visar kablar och anslutningar för en Shelly Plus 1PM installerad för mätning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
taxationistheft taxationistheft skrev:
Shelly Plus 1PM för att mäta tvättmaskin samt torktumlare med separata Shelly-puckar.

Från plint nolla till nolla på Shelly. L till maskin samt till Shelly (bruna snören delar kontakt i plinten). Från Shelly (apparatutgång) vidare till tvättmaskin. Jord direkt till tvättmaskin från plint.
Maskinen får ström när kopplad direkt till plint, men svarar inte när jag koppla in Shelly emellan.

Tycker mig få 230V till alla ställen som ska ha det.

Shelly uppdaterad med senaste firmware, god WiFi, och rapporterar ≈230V i sitt gränssnitt.

Har denna lösning för att kunna flytta maskinerna mellan faser om det skulle bli överbelastning och "krocka" tex med ugn/spis. Endast en fas per maskin används. L3 för tvättmaskin. L2 för torktumlare. L1 ledig.

Vad kan vara problemet?

[bild]
Du ska inte bryta den blåa(N) du ska bryta fasen (L). Alltså brun som går ut till maskinen på O
 
  • Gilla
  • Älska
taxationistheft och 1 till
  • Laddar…
Emilblen Emilblen skrev:
Du ska inte bryta den blåa(N) du ska bryta fasen (L). Alltså brun som går ut till maskinen på O
Tack :heart:

Skärmgränssnitt visar energianvändning i watt för hushållsapparater som diskmaskin och torktumlare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
R
taxationistheft taxationistheft skrev:
Tack :heart:
För att förtydliga så har du kopplat fas in på maskinens nolla och fas. Du hade inte tillräcklig kunskap för att göra detta och skulle därför låtit bli.
 
R RoAd skrev:
För att förtydliga så har du kopplat fas in på maskinens nolla och fas. Du hade inte tillräcklig kunskap för att göra detta och skulle därför låtit bli.
Hade inte kunskap om hur man cyklar en gång i tiden heller. Eller hantera en motorsåg. Eller byta eluttag. Eller koppla Shelly-puckar. Det har dessvärre inte fått mig att låta bli, snarare lockat mig att lära mig hur man gör dessa saker. Så säkert som möjligt med så liten risk som möjligt. Nu har jag förstått vad jag gjort fel och kommer inte göra om det misstaget. Tack för påpekandet om nollan och fasens koppling. Jag är nu lite klokare än igår :).
 
  • Gilla
  • Haha
TMC och 1 till
  • Laddar…
R
taxationistheft taxationistheft skrev:
Hade inte kunskap om hur man cyklar en gång i tiden heller. Eller hantera en motorsåg. Eller byta eluttag. Eller koppla Shelly-puckar. Det har dessvärre inte fått mig att låta bli, snarare lockat mig att lära mig hur man gör dessa saker. Så säkert som möjligt med så liten risk som möjligt. Nu har jag förstått vad jag gjort fel och kommer inte göra om det misstaget. Tack för påpekandet om nollan och fasens koppling. Jag är nu lite klokare än igår :).
Fast här är det ju lite som om du gav dig rakt ut i trafiken utan cykelstöd med en gång :)

Jag är inte motståndare till att privatpersoner kopplar EL, tvärtom, men att de gör det utan att vara säkra på vad de gör tycker jag inte om. I detta fallet gjorde du det och borde utbildat dig mer innan.
 
wildeside
taxationistheft taxationistheft skrev:
Hade inte kunskap om hur man cyklar en gång i tiden heller. Eller hantera en motorsåg. Eller byta eluttag. Eller koppla Shelly-puckar. Det har dessvärre inte fått mig att låta bli, snarare lockat mig att lära mig hur man gör dessa saker. Så säkert som möjligt med så liten risk som möjligt. Nu har jag förstått vad jag gjort fel och kommer inte göra om det misstaget. Tack för påpekandet om nollan och fasens koppling. Jag är nu lite klokare än igår :).
Det va inte mycke man kund eller klara av när man föddes.
Men som någon vis sa
Man lär så länge man lever.
 
  • Gilla
taxationistheft
  • Laddar…
När en Shelly går offline - innebär det helt enkelt "bara" att den tappar överföringen av information till molntjänsten men att matningen av ström till den enhet den är kopplad till ändå alltid är kvar?

(Det kanske indikeras på annat sätt ifall det verkligen är strömavbrott.)

/TMC
 
Kan inte tänka mig att detta skulle påverka, så länge du har spänning in till enheten så kan du ju styra utgången med knappen som är kopplad till ingången, oberoende av uppkoppling. Det är om en shelly triggar en annan via http eller på annat sätt kommunicerar mellan varandra, då måste det så klart finnas en uppkoppling för att de ska kunna prata med varandra.

Efter strömavbrott så kan man välja om utgången ska gå till, från, återuppta senaste läge som den hade innan spänningen försvann eller följa statusen på den anslutna knappen.
 
  • Gilla
TMC
  • Laddar…
J Jsson83 skrev:
Kan inte tänka mig att detta skulle påverka, så länge du har spänning in till enheten så kan du ju styra utgången med knappen som är kopplad till ingången, oberoende av uppkoppling. Det är om en shelly triggar en annan via http eller på annat sätt kommunicerar mellan varandra, då måste det så klart finnas en uppkoppling för att de ska kunna prata med varandra.

Efter strömavbrott så kan man välja om utgången ska gå till, från, återuppta senaste läge som den hade innan spänningen försvann eller följa statusen på den anslutna knappen.
Det sista du beskrev tror jag att jag hittade enligt "Power On Default" - men den står som "Off" som standard och jag förstår inte riktigt vad det innebär? "Turn off when it has power", tänker jag fel eller vore det inte "självklart" att man bör sätta den till det tredje valet så att den går tillbaka till samma läge som före ett strömavbrott? Jag tänker att det man har kopplat till den ofta är saker som behöver starta igång igen. T ex frys, värme, cirkulationspump etc.

Skärmbild av inställningsalternativ för "Power On Default" för en Shelly-enhet med valen On, Off och Restore last mode.
 
Nja, självklart vet jag inte. I många fall vill du säkert ha tillbaka den i det läget den var, men det finns tillfällen du inte vill det.
Tänk om inte annat ett scenario där du använder den för att styra om din elförbrukning till tider på dygnet där elen är billigare. Om strömmen går precis när det är lågt pris och kommer tillbaka när det är högt vill du kanske inte att den automatiskt ska återgå till samma läge.
Så hur du vill ställa in den är helt beroende på användningsområde och hur dina scenarier/automationer/etc. ser ut.
 
  • Gilla
o1aEtqFW8W4HLAV och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.