StefanEriksson skrev:
Jag tittade exakt och vi snittar kring 28.200 kWh per år.
Bostaden är egentligen ca 225 kvm. 25kvm är stängd utedel som inte värms upp. Dumt att räkna med det kanske.

Frånluftspumpen vi har är IVT 490.

Vi har försökt anpassa temperaturen så att den sjuka endast har sitt rum varmt men det fungerar inte riktigt. Blir bråk p.g.a smärtan.

Men nu fick jag iallafall upp ögonen för att ta med i kalkylen att vi behöver inomhustemp på 25-27 grader. Så man inte köper något klent.

EL-golvvärmen tänker jag borde man stänga av helt i badrummet på våning 2.

Synd att det inte finns något enkelt sätt att mäta vad delar av huset drar.
Har även tänkt köpa en sån värmekamera så man kan se om någon del är dåligt isolerad, men det är så himla dyrt.
Hyr en kamera. Det kostar en fis i luften jämfört mera uppvärmningskostnader.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Ett tips som jag prövat själv. Har bergvärme och ligger på runt 30 000kwh men det är ett hus från 1924 och är på 250kvm + biutrymmen.
Jag har kompletterat bergvärmen med en luft/luftpump och därigenom sänkt bergvärmen med ca 2 grader. Luft/luft sitter så jag tar del av det i vardagsrum samt ett rum till. Innebär att vi kör luft/luft när vi är hemma och resten av huset ligger på övrig tid runt 20 grader. Skulle kunna gå ännu hårdare åt dygnstemperaturen givetvis men då börjar det bli obehagligt och det behövs inte i dagsläget då jag låste elen på 64 öre i tre år.
 
Snailman
J Josth skrev:
Rekommenderat max husstorlek för NIBE F730/F750 är 200 kvm!! Och här pratar vi dessutom om väsentligt högre inomhustemperaturer än normalt. Frånluftsvärmepumpar passar helt enkelt inte, bara om man vill ha mycket el-patron.
Jag har sett ett hus till salu, där man hade 2st NIBE F730/F750 Det var ett stort modernt hus, tyvärr minns jag inte så mycket mer om det, men förvånades över två pumpar ganska mycket.
 
StefanEriksson skrev:
Hej!

Vi bor i en villa från 2005 på 250kvm som drar 30.000 kWh/år med rörligt el-pris.
Värms idag upp av en frånluftsvärmepump (20år) med vattenburen golvvärme.
Dock EL-golvvärme i badrummet på våning 2.
Vi brukar ha 25-27 grader inomhustemp förutom badrummet p.g.a sjukdom.

Kan bli extremt dyrt för oss att bo kvar.
Vad skulle ni gjort för att rädda vintern?

Jag funderar på bergvärme eller ny pump. Men det lär man knappt hinna med till vintern.



Tacksam för tips!

Saker jag tänkt är:
stänga ventilation
sänka temperatur
Enkel och uppenbar lösning är att byta ut din gamla FLVP mot en modern, Comfortzone är ett mycket effektivt val, som troligen mycket enkelt kan ersätta din gamla. Den är drar nog bara en tredjedel så mycket energi som din gamla. Nackdelen är att dessa moderna FLVP är betydligt dyrare än de mindre effektiva gamla eftersom de kan ta så mycket mer energi ur frånluften genom att kyla den inte till +5 utan till -15C inklusive kondensationsvärmen av luftfukten.
 
A
Stefan Salomonsson Stefan Salomonsson skrev:
Ett tips som jag prövat själv. Har bergvärme och ligger på runt 30 000kwh men det är ett hus från 1924 och är på 250kvm + biutrymmen.
Jag har kompletterat bergvärmen med en luft/luftpump och därigenom sänkt bergvärmen med ca 2 grader. Luft/luft sitter så jag tar del av det i vardagsrum samt ett rum till. Innebär att vi kör luft/luft när vi är hemma och resten av huset ligger på övrig tid runt 20 grader. Skulle kunna gå ännu hårdare åt dygnstemperaturen givetvis men då börjar det bli obehagligt och det behövs inte i dagsläget då jag låste elen på 64 öre i tre år.

Kanske bra att hålla igen lite även om du låst till 64 öre i tre år…..
 
J Jonas.hamidi skrev:
Inte för att vara okänslig på något sätt! Men har ni funderat på alternativet att resa utomlands och bo typ i Thailand i 6 månader?

Semester eller betala elräkning för pengarna?
Vet inte om jag skulle kalla det semester att bo 6mån i Thailand. Men att bo i ett varmare land är ju helt klart något att överväga, om omständigheterna i övrigt medger. Hade en granne som bodde halva året på kanarieöarna för att lindra reumatism(?) tror jag det var. Men han var pensionär utan någon stor social krets här hemma, då är det ju lättare.
 
  • Gilla
Jonas.hamidi
  • Laddar…
Snailman
B bjorwen skrev:
Har inte framgått om ni enbart är 2pers eller fler i familjen. Men om ni bara är två så missförstå mej absolut rätt, men jag hade om jag var i dina skor kraftigt övervägt att sätta mej i en lägenhet. Oavsett vilken uppvärmning ni väljer så kommer det kosta enorma pengar för att nå din målbild. Du kommer ha en stor kostnad för att installera ett kraftigt värmesystem, och du kommer ha en stor kostnad för att köra ett klent värmesystem för hårt.
I många lägenheter så går det inte att ha så hög temperatur som de vill ha, så det måste de undersöka noga, samt att de som äger hyreshuset när som helst kan göra ändringar på värmesystemet.
 
  • Gilla
Fridh78
  • Laddar…
Man bör inte bo mer än 5.5 månader utomlands per år.
Och aldrig mer än än 6månader minus 1 dag
Skatteverken i många länder tycker att då blir du skatteskylldig i båda länderna. ... surt sa räven!
Så planerar man att bo utomlands mer än 5månader så kolla upp detta med skatteskyldighet.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Men är det bra på kort sikt ?
Ved/pellets är ju svårt att få tag i / dyrt just nu ?
Pellets är ju det bekväma alternativet. Det går nog att få tag på men givetvis har också det gått upp i pris. Poängen är ju att bara använda det när elpriset är högt.
Finns folk som eldar gasol också.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
borjerik
StefanEriksson skrev:
Jag tittade exakt och vi snittar kring 28.200 kWh per år.
Bostaden är egentligen ca 225 kvm. 25kvm är stängd utedel som inte värms upp. Dumt att räkna med det kanske.

Frånluftspumpen vi har är IVT 490.

Vi har försökt anpassa temperaturen så att den sjuka endast har sitt rum varmt men det fungerar inte riktigt. Blir bråk p.g.a smärtan.

Men nu fick jag iallafall upp ögonen för att ta med i kalkylen att vi behöver inomhustemp på 25-27 grader. Så man inte köper något klent.

EL-golvvärmen tänker jag borde man stänga av helt i badrummet på våning 2.

Synd att det inte finns något enkelt sätt att mäta vad delar av huset drar.
Har även tänkt köpa en sån värmekamera så man kan se om någon del är dåligt isolerad, men det är så himla dyrt.
Med en infra röd prick kan du se temperaturen. Kostar inte mycket på Clas olsson/Biltema.
 
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
J Jerald Stuartson skrev:
Byt till en ny FLVP eller satsa på LV alternativt bergvärme beroende på var i landet det är. (Fjärrvärme kan vara ett alternativ för vissa delar av landet).

En LLVP kan vara bra att få in direkt inför vintern också. Bra i kombination med FLVP.

Tänk på att nuvarande FLVP även agerar ventilation, byter du bort lösningen med FLVP behöver du fixa med ventilationen. Inte sagt att det behöver vara ett större ingrepp men bra att ta med sig.
I nya hus som jag jobbat med i 10 år sitter vi aldrig FLVP om huset är över 200kvm 1-plan 225kvm 2 våningar. Och då talar vi nytt dvs välisolerade väggar, tak o fönster etc. Så bergvärme isf
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
StefanEriksson skrev:
Jag tittade exakt och vi snittar kring 28.200 kWh per år.
Bostaden är egentligen ca 225 kvm. 25kvm är stängd utedel som inte värms upp. Dumt att räkna med det kanske.

Frånluftspumpen vi har är IVT 490.

Vi har försökt anpassa temperaturen så att den sjuka endast har sitt rum varmt men det fungerar inte riktigt. Blir bråk p.g.a smärtan.

Men nu fick jag iallafall upp ögonen för att ta med i kalkylen att vi behöver inomhustemp på 25-27 grader. Så man inte köper något klent.

EL-golvvärmen tänker jag borde man stänga av helt i badrummet på våning 2.

Synd att det inte finns något enkelt sätt att mäta vad delar av huset drar.
Har även tänkt köpa en sån värmekamera så man kan se om någon del är dåligt isolerad, men det är så himla dyrt.
brukar i stora/halvstora städer gå att hyra genom hygglo (förmedling mellan privatpersoner) så slipper du köpa.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
StefanEriksson skrev:
Jag tittade exakt och vi snittar kring 28.200 kWh per år.
Bostaden är egentligen ca 225 kvm. 25kvm är stängd utedel som inte värms upp. Dumt att räkna med det kanske.

Frånluftspumpen vi har är IVT 490.

Vi har försökt anpassa temperaturen så att den sjuka endast har sitt rum varmt men det fungerar inte riktigt. Blir bråk p.g.a smärtan.

Men nu fick jag iallafall upp ögonen för att ta med i kalkylen att vi behöver inomhustemp på 25-27 grader. Så man inte köper något klent.

EL-golvvärmen tänker jag borde man stänga av helt i badrummet på våning 2.

Synd att det inte finns något enkelt sätt att mäta vad delar av huset drar.
Har även tänkt köpa en sån värmekamera så man kan se om någon del är dåligt isolerad, men det är så himla dyrt.
Har ni sökt hjälp för själva grundproblemet?
Jag vet att folk med psoreasis får resa utomlands på vårdens bekostnad.

Men i ert fall känns det mer värt att bosätta sig där du har dessa temperaturer året runt?
Hälsan är ju nummer 1
 
  • Gilla
jonas.o
  • Laddar…
anders07 anders07 skrev:
Som lite referens kan jag tillägga att jag också har drygt 230 kvm (suterräng tegelkåk från 1977) där jag har lagt in bergvärme (vattenburen golvvärme i hela huset), bytt alla fönster till PVC 3-glas, alla dörrar till modern variant och extraisolerat väggar i suterrängdelen samt tak.

Jag har pool (som värms via bergvärmen), spabad och två elbilar och jag ligger på 27.000 kWh/år...
Vi bor i liknande. Sutteräng villa 250KVM Spabad och 2 elbilar. Delvis nya fönster. Värmesystem är styrda infrapaneler. Innertemp 22° Ingen extra isolering. Vi förbrukar runt17.000kWh/år
 
  • Gilla
jonas.o
  • Laddar…
Stänger du ventilationen får du noll värme från frånluftsvärmepumpen.
 
  • Gilla
K_H och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.