StefanEriksson skrev:
Jag uppdaterade även mitt första inlägg så det blev lite tydligare.
Det är fan inget hälsosamt med dom temperaturerna... Sänk värmen!
 
  • Arg
Lilak och 1 till
  • Laddar…
M magnuss skrev:
Det finns frånluftsmoduler till BVP så det lär ju funka utmärkt om de önskar byta till BV och samtidigt ha fungerande ventilation med återvinning.
Får erkänna att jag inte kände till denna lösning. Man värmer alltså brinevätskan för att bergvärmepumpen ska få bättre COP.

Hade varit intressant att se siffror hur den ställer sig emot mekanisk återvinning som har 80-90% verkningsgrad.
 
R robban1989 skrev:
Får erkänna att jag inte kände till denna lösning. Man värmer alltså brinevätskan för att bergvärmepumpen ska få bättre COP.

Hade varit intressant att se siffror hur den ställer sig emot mekanisk återvinning som har 80-90% verkningsgrad.
Kika in på Värmepumpsforum. Där finns massor av godis.
 
  • Gilla
reez
  • Laddar…
R robban1989 skrev:
Men nu var det ju till ämnet att vi skulle skära ner på hans energikostnader så jag står fast vid mina rekommendationer.
Rekommendationer är bra. (y)
 
StefanEriksson skrev:
Hej!

Vi bor i en villa från 2005 på 250kvm som drar 30.000 kWh/år med rörligt el-pris.
Värms idag upp av en frånluftsvärmepump (20år) med vattenburen golvvärme.
Dock EL-golvvärme i badrummet på våning 2.
Vi brukar ha 25-27 grader inomhustemp förutom badrummet p.g.a sjukdom.

Kan bli extremt dyrt för oss att bo kvar.
Vad skulle ni gjort för att rädda vintern?

Jag funderar på bergvärme eller ny pump. Men det lär man knappt hinna med till vintern.



Tacksam för tips!

Saker jag tänkt är:
stänga ventilation
sänka temperatur
Det enda som går riktigt snabbt att förändra är att dela av huset och bara värma absolut nödvändiga utrymmen till 25-27 grader (tex med konvektorelement) och dra ner REJÄLT för övrigt.
I väntan på LLVP i den viktigaste delen.

Sen finns det ju bäddvärmare och värmefiltar som bara drar 60-70 watt och gör stor skillnad fär komforten utan att man behöver höja temperaturen i hela huset med flera grader.
Och bra kläder/fårskinnstoffflor mm.
 
Redigerat:
T torkelb skrev:
Jag har kanske läst lite slarvigt, men det skrivs inte så mycket om isolering av huset. En tämligen enkel sak är att öka isoleringen på vinden, om man har en sådan. Mitt hus från 1976 har bara 15 cm isolering och där ska jag snarast rulla ut ett eller två lager isolering, som jag räknar med ska göra nytta. Hur mycket vindsisolering har hus från 2005?

Alla mina fönster är original, men glaskassetterna är bytta från halvtaskiga isolerglas till argonfyllda energiglas från andra sidan Östersjön. Det kan den händige göra själv - men helst på sommaren.

Om man tjänar 5 % per grad, innebär en sänkning från 27 till 20 grader en minskning med 30 %.
Man kan isolera ihjäl ett hus oxå...
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
Ny flvp kan man glömma nu. Minst 1år innan man får någon .och då är den inte tillräckligt stor för ert värme behov . Mvh rörmokaren
 
K karlmb skrev:
Finns det någon skorsten i huset?
En pelletskamin/panna kanske kunde köras när elpriset är som värst.
Pellets är inte riktigt rätt väg att gå i dagsläget. Brist och skenande priser svider för många pelletsbrukare i år.
 
StefanEriksson skrev:
Du får gärna läsa igenom inlägget en gång till innan du spottar ut dig ett sånt uttalande.

Personen lider av en neurologisk sjukdom, inte bara skadat ryggen, foten eller lilltån. Här är det hela kroppen, verkligen hela kroppen.

Sen att svensk sjukvård är en av EU:s sämsta gör inte saken bättre.

Därför är vi tvungna att hålla varm temperatur, hade man fått bra hjälp hade det säkert gått att lösa på något annat sätt.


Tack övriga för alla tips! Jättesnällt. Vi bor i elområde SE3.
Vintern är ju här...snart..kan man hyra en värmekamera?jag skulle trist nog hänga filtar för fönstrena och kanske kontakta min elleverantör.
Snabb enkel värme är ju annars ved om du har kamin
 
StefanEriksson skrev:
Hej!

Vi bor i en villa från 2005 på 250kvm som drar 30.000 kWh/år med rörligt el-pris.
Värms idag upp av en frånluftsvärmepump (20år) med vattenburen golvvärme.
Dock EL-golvvärme i badrummet på våning 2.
Vi brukar ha 25-27 grader inomhustemp förutom badrummet p.g.a sjukdom.

Kan bli extremt dyrt för oss att bo kvar.
Vad skulle ni gjort för att rädda vintern?

Jag funderar på bergvärme eller ny pump. Men det lär man knappt hinna med till vintern.



Tacksam för tips!

Saker jag tänkt är:
stänga ventilation
sänka temperatur
Sänka Temp kommer ge mycket. Ventilation måste man ha.
25 grader inomhus är högt.
Du kommer även spara in pengar på att byta till en nya värmepump, fast det blir ju en initial utgift
 
K Kallebo skrev:
Jag rekommenderar alltid Luft-luftvärmepump. Någon veckas leveranstid och lär minst halvera er uppvärmningskostnad. Med stort hus kan ni sätta den dånande innedelen långt från där ni hänger som mest
 
Fridh78 Fridh78 skrev:
Jag rekommenderar att ni installerar en bra luft-luftvärmepump med två inomhusdelar. Vi satte in en ny i februari och såg direkt en minskning på 800 kWh första månaden (jmf föregående månad men även motsvarande period förra året). Värmen i rummen blev dessutom bättre utspridd så vi kunde sänka temperaturen utan förlorad komfort.

Beroende på vad ni har för el leverantör kan ni se timmätning och kanske även installera en Pulse mätare för att se elförbrukning i realtid. Då kan du se vad som drar mkt genom att slå av/på olika förbrukare.

Värmekamera hyr du på Renta eller liknande, det finns ingen anledning att köpa en egen.

Tänkt på att vi behöver nog 2 inomhusdelar av en luft-luft-värmepump i stället för 1 som nu. Värmen går inte runt väggar, så delar av huset värms inte upp (litet hus 80 kvm, 1 våning. Blir väldigt varmt där pumpen når. Vilka värden är viktigt att titta på för att få en riktigt bra luft-luftvärmepump? Tack på förhand.
 
Låt oss vara faktarealistiska. Per kvm, är det mycket bättre än snitt, med 27 C inomhus. Det är ett hyfsat bra isolerat hus. Förslag med Luftvärmepump är korrekt, Halvering av värmekostnaderna är, nästan, nästan, alltid,TOTALT, osanna. Men signera kontrakt,om påståendet. Det behövs bara
, ngr enkla klausuler. Om firmorna, inte,signerar, gräver de solig guld sand! Det är nu ett Mecka för många, med höga profit förväntningar . Vinst, självklart , men, nu har Marknaden spårat ut!
 
K Kallebo skrev:
Jag rekommenderar alltid Luft-luftvärmepump. Någon veckas leveranstid och lär minst halvera er uppvärmningskostnad. Med stort hus kan ni sätta den dånande innedelen långt från där ni hänger som mest

Rätt dumt med luft/luft om det finns vattenburen värme i huset idag
Luft/vatten alla dagar
 
StefanEriksson skrev:
Hej!

Vi bor i en villa från 2005 på 250kvm som drar 30.000 kWh/år med rörligt el-pris.
Värms idag upp av en frånluftsvärmepump (20år) med vattenburen golvvärme.
Dock EL-golvvärme i badrummet på våning 2.
Vi brukar ha 25-27 grader inomhustemp förutom badrummet p.g.a sjukdom.

Kan bli extremt dyrt för oss att bo kvar.
Vad skulle ni gjort för att rädda vintern?

Jag funderar på bergvärme eller ny pump. Men det lär man knappt hinna med till vintern.



Tacksam för tips!

Saker jag tänkt är:
stänga ventilation
sänka temperatur
Skaffat bergvärme och solpaneler!
Har 300m2 och gör av med ca 14500 med ovanstående lösning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.