A Arnodt skrev:
Jag skulle föreslå:

Takyta A: 12 st mot söder, takvinkel 45 grader
Takyta B: 2 st mot söder, takvinkel 45 grader
Takyta C: 2 st mot söder, takvinkel 45 grader
Dessa ovan seriekopplas alla och utgör en sträng, in på MPPT1. Sätt 1 st Tigo TS4-A-O på den nedersta panelen i 2-grupp-panelerna. Eftersom den nedre troligen kommer att skuggaas litet, medan den som sitter högre och upp vid taknocken förmodligen sällan skuggas.
Åtgår alltså totalt där 2 st Tigo.

Takyta D: 4 st mot väster, takvinkel 45 grader
Takyta E: 8 st mot öster, takvinkel 45 grader
Panelerna på Takyta D och E seriekopplas och bildar därmed en sträng och varje panel förses med 1 st Tigo TS4-A-O. In på MPPT2.

Klart och färdigt! Det behövs alltså totalt 2 + 12 = 14 Tigo. De klarar upp till 700 W per panel och max 15A(är nog inström till Tigon, inte utgående från den). Max kortslutningsström för din panel är 14 A, så det klarar Tigon.

Men avslöja inte denna lösning för din solcellsfirma, låt dem svettas och våndas och försöka få till en lösning.

Jag vet inte om Tigo är levererbara nu i och med den höga efterfrågan på solceller i hela Europa. Vi själva tänker bygga ut vår SolarEdge-solcellsanläggning och beställde för 4 månader sedan några SolarEdge S440 effektoptimerare och de har inte kommit ännu. Jag gissar lika svårt att komma över Tigo.
Då funkar inte ovan lösning? Borde det då inte vara bättre att sätta två söder paneler tillsammans med de fyra i väst i en? Då de i söder också har optinerare.
 
M Michaelamela skrev:
Då funkar inte ovan lösning? Borde det då inte vara bättre att sätta två söder paneler tillsammans med de fyra i väst i en? Då de i söder också har optinerare.
Både ja och nej. Mitt på dagen så kommer de jobba tillsammans när solen står rakt upp, lite från de 8st i öster resp. lite från de 4st i väster. Men på sen eftermiddag/tidig kväll kommer de ensamt 4st i väst inte bidra till något.
Hade du kört utan optimerare alls och alla dessa 4+8st i en sträng så hade de motverkat varandra då solen inte står fullt på bägge sidorna samtidigt. Undantaget är när man har samma antal paneler i två motsatta väderstreck så fungerar det tydligen (detaljerna där kan jag inte varför det fungerar)
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
M Michaelamela skrev:
En fråga som uppstod nu. Det blir ju 4 i väst och 8 i öst på en slinga där alla har optinerare, men när det då enbart är sol på väst orkar ändå växelriktaren jobba då det enbart är fyra solceller i väst som då får sol? För om jag inte haft optimerare så var fyra solceller för svaga på en egen slinga därför undrar jag om det blir skillnad?
Nånstans tidigare i tråden kom vi väl fram till att fyra paneler är precis på gränsen för växelriktaren. Det passiva ljuset från de andra kommer då att räcka för att skicka upp strängspänningen tillräckligt (eftersom alla har optimerare).
Dvs 4xfull spänning + 8x15% spänning = tillräckligt.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
martin43 martin43 skrev:
Nånstans tidigare i tråden kom vi väl fram till att fyra paneler är precis på gränsen för växelriktaren. Det passiva ljuset från de andra kommer då att räcka för att skicka upp strängspänningen tillräckligt (eftersom alla har optimerare).
Dvs 4xfull spänning + 8x15% spänning = tillräckligt.
Tack! Det var detta svar jag ville ha. Vet att det var på gränsen utan optimerare men visste inte om optimerarna löste problemet.
 
M Michaelamela skrev:
Tack! Det var detta svar jag ville ha. Vet att det var på gränsen utan optimerare men visste inte om optimerarna löste problemet.
Kan ju vara värt att dubbelkolla de exakta siffrorna mot databladen en gång till.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
martin43 martin43 skrev:
Kan ju vara värt att dubbelkolla de exakta siffrorna mot databladen en gång till.
Min PV input voltage/ Start-up input voltage är 180 v enligt databladet.
 
Tack för mycket intressant info.

Finns något tips om någon kompetent opartisk besiktningsman i Skåne som kan anlitas för efterbesiktning av installerad anläggning?
 
Stort tack Villläramer, har varit i kontakt med Institutet för Solenergikvalitet som Du länkade till, och dom var mycket hjälpsamma och verkade både seriösa och kunniga. På deras hemsida finns massor med information, bland annat om olika företag i regionen och hur deras besiktningar av olika anläggningar utfallit.

3500 kronor för besiktning verkar vara väl använda pengar.

https://www.solenergikvalitet.se
 
Redigerat:
  • Gilla
RolfoHelena och 1 till
  • Laddar…
En uppdatering, och en dyster sådan.

Idag, efter månader av att vara trevlig och tillmötesgående så tappade jag det helt.

Igår kom de hit och skulle åtgärda problemet, de hade då 10 Tigo optimerare med sig. (Vi hade kommit överens om 16, 4 till väst, 8 till öst och 4 till söder).
De var på taket en stund och kom sedan ner och pratade lite och åkte sedan. Jag ringde säljaren och frågade varför de enbart var 10 och inte 16 och han sa att det var pga leveransproblem etc.

Idag ringde han upp och sa att killen som var på taket hade förslaget att istället för att ha optimerare så ska de dra tre strängar, en med söder, en med väst och några söder och en med öst, in i våra två MTTP ingångar (som har vars två ingångar).

Då tappade jag det. Han försvarade sig med att han som var på taket faktiskt läser till solcells bla bla, och jag menade på att i inga yrken så släpper man lös någon som utbildar sig till att ta helt egna beslut utan någon som lär upp? Jag menar i mitt yrke har vi traineer, det finns i andra yrken praktikanter eller lärlingar. Och jag sa också att det är konstigt att jag under en veckas tid kunde lära mig mer än han gjort hittills på sin utbildning FÖR MAN KAN INTE SÄTTA TRE OLIKA STRÄNGAR I EN VÄXELRIKTARE MED TVÅ MTTP:er.

Så han började säga vilken förlustaffär vårt projekt var och bla bla bla. Jag tappade det lite mer och sen tillslut så sa han att han gärna ville prata med personen som sagt att vi ska ha så många optimerare (NI). Jag menade på att det var orimligt att vi skulle berätta hur han ska sköta sitt jobb men att jag skulle komma om personen (än en gång, ni här på forumet) var intresserad av ett sådant samtal.

så nu står jag här. Arg som ett jävla bi. Och vet inte vad jag ska göra. För en växelriktare med tre MTTP:er löser inte heller vårt problem då vi enbart har 4 paneler på väst och de då inte skulle starta växelriktaren som jag förstått det (via er).

kan man ta in en besiktningsman som berättar hur man kan lösa problemet? En elektriker? Eller vem ska man höra av sig till?
 
  • Gilla
  • Ledsen
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Jo, du kan sätta olika strängar i en MPPT utan att tappa just något. Men att lägga paneler med olika förutsättning i en sträng är ju inte särskilt bra.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Nu har företaget återkommit med en ny lösning efter att ha varit i kontakt med en leverantör, de skriver såhär:
Det är möjligt med parallellkoppling med två strängar med olika orientering (öst/väst).
Under vissa förutsättningar är det även möjligt med Sungrow (exakt samma antal paneler i respektive sträng).
OBS! Just Sungrow 17 kw nämns inte på den sida som nämner möjligheten med så kallad polystring.
Därför skulle jag rekommendera att du löser ditt nuvarande problem genom att byta ut nuvarande växelriktare mot två mindre växelriktare. Oavsett så innebär det att nuvarande sträng med paneler åt både öst och väst görs om så att varje sträng endast innehåller paneler åt samma orientering.

Förstår inte varför han är så emot optimerare, känns som det borde bli billigare för honom än två mindre växelriktare? Eller? Behöver en mindre växelriktare mindre ström för att starta, dvs klarar en mindre att starta med bara fyra 550w paneler i en sträng? Är det någon som har erfarenhet av två växelriktare? För och nackdelar? Är två växelriktare något som skulle lösa vårt problem? Team optimerade eller team två växelriktare om inte pengar är en issue?

@Arnodt någon klok input?
 
M Michaelamela skrev:
Nu har företaget återkommit med en ny lösning efter att ha varit i kontakt med en leverantör, de skriver såhär:
Det är möjligt med parallellkoppling med två strängar med olika orientering (öst/väst).
Under vissa förutsättningar är det även möjligt med Sungrow (exakt samma antal paneler i respektive sträng).
OBS! Just Sungrow 17 kw nämns inte på den sida som nämner möjligheten med så kallad polystring.
Därför skulle jag rekommendera att du löser ditt nuvarande problem genom att byta ut nuvarande växelriktare mot två mindre växelriktare. Oavsett så innebär det att nuvarande sträng med paneler åt både öst och väst görs om så att varje sträng endast innehåller paneler åt samma orientering.

Förstår inte varför han är så emot optimerare, känns som det borde bli billigare för honom än två mindre växelriktare? Eller? Behöver en mindre växelriktare mindre ström för att starta, dvs klarar en mindre att starta med bara fyra 550w paneler i en sträng? Är det någon som har erfarenhet av två växelriktare? För och nackdelar? Är två växelriktare något som skulle lösa vårt problem? Team optimerade eller team två växelriktare om inte pengar är en issue?

@Arnodt någon klok input?
Vilken sida är det han hänvisar till kring möjlighet med Polystrings för vissa växelriktare ?
 
Från tidigare i tråden
28 totalt,
12 på södertaket som alltid har sol
4 på väst
8 på öst
4 i syd som ligger i syd men som då inte alltid har sol pga blockas av skorsten samt det stora taket åt söder beroende på hur solen ligger. men de är på vardera sida om nocken, så två ligger åt söder men på östra sidan och två ligger åt söder men på västra sidan.

17 kW VR
25A per MPPT
MPPT 160-1000V
Startup 180V

JKM550 ca 40V MPP, ca 50V Voc
Viktig data: Hur är det med skuggan egentligen?
Även om man väljer två växelriktare måste ju strängarna fungera. Det går INTE att parallellkoppla olika långa strängar.
Med två växelriktare med tillräckligt låg start- och MPP-spänning kan det fungera, men om en panel av fyra har nån typ av skugga MÅSTE växelriktaren klara så låg strängspänning.
T.ex.
VR1-S1: 8 av 12 syd
VR1-S2. 4+4 syd
VR2-S1: 4 väst
VR2-S2 8 öst
Detta kräver en massa extra kabel ner från taket (4x2st), inköp och montage av två VR osv.
Jag förstår inte varför de inte bara smäller upp 16 optimerare och är klara. Ok, det är bök att montera optimerarna och för priset av 16 optimerare kan man nog få en liten VR. Men det måste fungera också.
 
Redigerat:
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
M mortimer skrev:
Vilken sida är det han hänvisar till kring möjlighet med Polystrings för vissa växelriktare ?
Alla klarar parallella slingor bara de tål strömmen.
 
  • Gilla
martin43
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.