Uppdatering: Fakturan på bygglovet kom, 1565:- varav 290:- avser "kommunikation med sakägare".
 
AndersPS AndersPS skrev:
Uppdatering: Fakturan på bygglovet kom, 1565:- varav 290:- avser "kommunikation med sakägare".
Ytterst vettigt.

"mindre bygglovspliktig åtgärd" eller?
 
Appendix Appendix skrev:
Ytterst vettigt.

"mindre bygglovspliktig åtgärd" eller?
Det stod "Fasadändring, mur/plank, solfångare" som benämning på fakturan.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Det ligger ett gäng bilder i mobilen och väntar på att laddas upp. Några är ju riktigt trevliga att se tillbaks på, som denna!

Återställt rött tegeltak på ett hus där en skorsten tidigare funnits, med synlig skjutdörr och förbättrad golvyta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Taket är nu återställd där det tidigare var en skorsten. Det blev riktigt bra, även om det rent objektivt är tveksamt att det går att räkna hem projektet. Men gästrummet får en bättre golvyta och skjutdörr, det hade inte varit möjligt annars.
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Väggen har börjat ta form där skorstenen tidigare stod.

Ny vägg under konstruktion med trästomme och OSB-skivor där en skorsten tidigare stått.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
Har också hunnit få leverans av materialer till uterummet. Skönt att få det hemkört istället för att åka och hämta efter behov som jag brukar göra. Blev positivt överraskad att allting fanns i lager och levererades, även om det enligt hemsidan var slut i lager.

Byggmaterial och trallplank levererade på gräsmatta, vissa med synliga skador, bredvid pallkran.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Men jag blir ju lite ledsen när jag tittade på trallen. Det är bara ett fåtal plank, varför sätter man inte någon form av skydd runt plastbanken? Tydliga och djupa märken på 4 av 15 plank och flera skador sen bilderna nedan. Vem vill lägga en sån planka liksom?

Trallvirke i hög med grönt spännband, skador synliga på planken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skadad träplanka med tydliga djupa märken och avbrutna träbitar, ligger på skyddsplast.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trallplank med tydliga skador och djupa märken i hörnet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Fy vad tråkigt med de där skadorna och den klantiga embaleringen…. har du fått nån återkoppling på,det?
 
Appendix Appendix skrev:
Fy vad tråkigt med de där skadorna och den klantiga embaleringen…. har du fått nån återkoppling på,det?
Jag passade på att maila säljaren samtidigt som jag la upp inlägget, och de gör en omleverans. Men det känns så onödigt.
 
  • Gilla
Snigla och 5 till
  • Laddar…
Hmm. Sådär ska den inte låta, och absolut inte lukta bränt. Vad är det som hänt med den? Kolen? Är det värt att fixa eller bara slänga?



irriterande nog den andra maskinen som går sönder denna sommar.
 
Förmodligen inte kolen om det står ”brushless” på den ;)
 
  • Gilla
  • Haha
AndersPS och 2 till
  • Laddar…
B Bastiann skrev:
Förmodligen inte kolen om det står ”brushless” på den ;)
sedär, funkar gör den i vart fall inte. Borde stå useless på den…
 
  • Haha
  • Gilla
PellePeps och 3 till
  • Laddar…
richardtenggren
AndersPS AndersPS skrev:
sedär, funkar gör den i vart fall inte. Borde stå useless på den…
Ryobi kanske betyder useless på japanska? ;)
 
  • Wow
  • Haha
AndersPS och 1 till
  • Laddar…
Bild av det skotska landskapet med gröna kullar, en gul rapsfält och flera träd under en delvis molnig himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


I somras åkte vi till Skottland, tredje försöket och äntligen kom vi iväg. Varför detta intresse för Skottland, att vi försökt resa dit inte mindre än 3 gånger? Var det för whiskeyn och det vackra landskapet?


Ett par tar en selfie framför en gammal byggnad i Skottland.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Inte riktigt, min sambos pappa kommer från Skottland men på grund av pandemin hade vi inte haft möjlighet att åka dit och besöka dem ännu, trots att Kasia och jag varit ett par i 3 år. Videosamtal i all ära, men det är inte riktigt samma sak som att träffa föräldrarna "på riktigt".

Livet går ju trots allt inte bara ut på att bygga hus, utan även att bygga relationer och livet. Så fint att äntligen fått fördjupa banden mer hennes familj.
 
Redigerat:
  • Älska
  • Gilla
Anna_H och 5 till
  • Laddar…
Ännu en bild från lite tidigare, drygt en månad sen, när man ska jobba lite på kvällen och plötsligt är det mörkt och klockan är tjugo i tio. Och man står på byggställningen och funderar på hur bra man är på att planera… Men vackert är det, varför byggde vi inte en terrass på taket?

Kvällsvy från en byggställning med utsikt över upplysta hus och en trädgård med ett spa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu är det istället dyngmörkt redan strax efter halv åtta, och mina batteridrivna lampor från Amazon var trasiga och reklamerades :(
 
Redigerat:
  • Älska
PellePeps
  • Laddar…
Hmm... såhär är det inte tänkt att se ut. Lite fundersam innan jag kom fram till orsaken, att "hatten" låg snett på. Som det kan gå.

 
  • Wow
PellePeps
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.