StefanEriksson skrev:
Hej!

Vi bor i en villa från 2005 på 250kvm som drar 30.000 kWh/år med rörligt el-pris.
Värms idag upp av en frånluftsvärmepump (20år) med vattenburen golvvärme.
Dock EL-golvvärme i badrummet på våning 2.
Vi brukar ha 25-27 grader inomhustemp förutom badrummet p.g.a sjukdom.

Kan bli extremt dyrt för oss att bo kvar.
Vad skulle ni gjort för att rädda vintern?

Jag funderar på bergvärme eller ny pump. Men det lär man knappt hinna med till vintern.



Tacksam för tips!

Saker jag tänkt är:
stänga ventilation
sänka temperatur
Har inte framgått om ni enbart är 2pers eller fler i familjen. Men om ni bara är två så missförstå mej absolut rätt, men jag hade om jag var i dina skor kraftigt övervägt att sätta mej i en lägenhet. Oavsett vilken uppvärmning ni väljer så kommer det kosta enorma pengar för att nå din målbild. Du kommer ha en stor kostnad för att installera ett kraftigt värmesystem, och du kommer ha en stor kostnad för att köra ett klent värmesystem för hårt.
 
  • Gilla
  • Älska
Grod4n och 4 till
  • Laddar…
P Paxman skrev:
Varför?
Därför att en frånluftsvärmepump ventilerar huset
En bergvärmepump ventilerar inte huset

Google it
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Flir One (som kopplas till smartphone) går att hitta begagnat för någon tusenlapp. När man lärt sig tyda den ordentligt kan man nog ta en hundring för att termofotografera åt grannarna, så har man snart tjänat tillbaka kameran.

Jag köpte en av "villhöver"-skäl i våras för 1500 kr, och jag tror nog att den kommer komma till användning ordentligt den här vintern. (y)
 
  • Gilla
Bromma1927
  • Laddar…
R robban1989 skrev:
Därför att en frånluftsvärmepump ventilerar huset
En bergvärmepump ventilerar inte huset

Google it
Fast om man har ett hus med självdragsventilation behövs varken FLVP eller FTX. Google that.
 
  • Gilla
mikethebik och 3 till
  • Laddar…
B bopakoster skrev:
Frågar du mig?
Nä, rddigerade mitt inlägg. Undrar vad stefan eriksson jobbar med på dagarna
 
StefanEriksson skrev:
Hej!

Vi bor i en villa från 2005 på 250kvm som drar 30.000 kWh/år med rörligt el-pris.
Värms idag upp av en frånluftsvärmepump (20år) med vattenburen golvvärme.
Dock EL-golvvärme i badrummet på våning 2.
Vi brukar ha 25-27 grader inomhustemp förutom badrummet p.g.a sjukdom.

Kan bli extremt dyrt för oss att bo kvar.
Vad skulle ni gjort för att rädda vintern?

Jag funderar på bergvärme eller ny pump. Men det lär man knappt hinna med till vintern.



Tacksam för tips!

Saker jag tänkt är:
stänga ventilation
sänka temperatur
(Har ej läst va de andra skrivit)

Spontant låter er förbrukning inte så mycket på ett så stort hus och med värmen ni har, men visst blir det dyrt med de galna priserna.
Uppvärmningen är ju det som påverkar priset mest.
Uppvärmningsystemet kan ju va bra att se över på sikt, men de kostar ju en del och hjälper kanske inte direkt om de tar tid att få på plats. Försök att räkna ut vad nuvarande system verkligen drar och hur stor skillnad de verkligen skulle göra med ett byte.
Finns det utrymmen ni inte behöver använda, och kan värmen stängas av/sänkas där?
Ha som varmast där ni är mest. Kanske sätta in en kamin för att elda i så kan ni kanske sänka värmen även där den är placerad (tex i vardagsrum).
Sen kommer ju regeringens hjälp förmodligen göra stor skillnad.
Elavtalet har du säkert redan sett över.

Jag bor i ett hus på 100kvm.
Huset är byggt -95.
Har luftvärmeväxlare Sen huset byggdes, 3-glasfönster och tilläggsisolerad vind.
Normalt förbrukar vi ca 14.000kWh per år men sen i december när priserna började springa iväg stängde jag av värmen helt. Först var de för att testa men de har gått bra så jag har inte satt igång den igen.
Från att ha förbrukat ca 2000kWh per vintermånad är vi nere på 500kWh (3-500 under sommaren).
I år räknar jag med en förbrukning under 6000kWh.
Vi håller värmen med en Conturakamin, vilket fungerar bra då huset är bra isolerat samt att någon oftast arbetar hemma och kan elda även dagtid.
24-25 grader är inte svårt att få i större delen av huset utan att behöva elda som en tok (sambon älskar att ha de varmt på vintern).
Sen när det gäller elavtalet har jag elfond sen några år (Dala-elfond). De håller pristopparna nere och gör ganska stor skillnad på priset.
Är lite förvånad att man inte hör att fler använder sig av sånt här elavtal.

Det är skillnad på mitt och ditt boende, men kanske går det att hitta nåt.
 
  • Gilla
Ingrid Persson1
  • Laddar…
P Paxman skrev:
Fast om man har ett hus med självdragsventilation behövs varken FLVP eller FTX. Google that.
Fast nu hade han inte en 80-tals villa med självdrag. Han hade en villa från 2005 som ventileras med en frånluftsvärmepump.

Var god håll dig till ämnet. Tack på förhand
 
  • Gilla
burger
  • Laddar…
Jag har kanske läst lite slarvigt, men det skrivs inte så mycket om isolering av huset. En tämligen enkel sak är att öka isoleringen på vinden, om man har en sådan. Mitt hus från 1976 har bara 15 cm isolering och där ska jag snarast rulla ut ett eller två lager isolering, som jag räknar med ska göra nytta. Hur mycket vindsisolering har hus från 2005?

Alla mina fönster är original, men glaskassetterna är bytta från halvtaskiga isolerglas till argonfyllda energiglas från andra sidan Östersjön. Det kan den händige göra själv - men helst på sommaren.

Om man tjänar 5 % per grad, innebär en sänkning från 27 till 20 grader en minskning med 30 %.
 
  • Gilla
Ingrid Persson1
  • Laddar…
StefanEriksson skrev:
Synd att det inte finns något enkelt sätt att mäta vad delar av huset drar.
Har även tänkt köpa en sån värmekamera så man kan se om någon del är dåligt isolerad, men det är så himla dyrt.
Jag rekommenderar att ni installerar en bra luft-luftvärmepump med två inomhusdelar. Vi satte in en ny i februari och såg direkt en minskning på 800 kWh första månaden (jmf föregående månad men även motsvarande period förra året). Värmen i rummen blev dessutom bättre utspridd så vi kunde sänka temperaturen utan förlorad komfort.

Beroende på vad ni har för el leverantör kan ni se timmätning och kanske även installera en Pulse mätare för att se elförbrukning i realtid. Då kan du se vad som drar mkt genom att slå av/på olika förbrukare.

Värmekamera hyr du på Renta eller liknande, det finns ingen anledning att köpa en egen.
 
  • Gilla
Ingrid Persson1
  • Laddar…
R robban1989 skrev:
Fast nu hade han inte en 80-tals villa med självdrag. Han hade en villa från 2005 som ventileras med en frånluftsvärmepump.

Var god håll dig till ämnet. Tack på förhand
Stämmer. Reagerade bara på att du så tvärsäkert visste att han måste installera FTX om han väljer BVP. Du kanske har rätt, men det kan ju faktiskt finnas annan ventilation, trots relativt nytt hus och FLVP.

Ogillar när ord som "måste" används på forum när alla förutsättningar inte är 100 % klara. TS kanske helt avfärdar BVP på grund av det, vilket ju skulle vara olyckligt om förutsättningarna finns.
 
  • Gilla
MrDizzy och 1 till
  • Laddar…
R robban1989 skrev:
Fast nu hade han inte en 80-tals villa med självdrag. Han hade en villa från 2005 som ventileras med en frånluftsvärmepump.

Var god håll dig till ämnet. Tack på förhand
Det finns frånluftsmoduler till BVP så det lär ju funka utmärkt om de önskar byta till BV och samtidigt ha fungerande ventilation med återvinning.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
P Paxman skrev:
Stämmer. Reagerade bara på att du så tvärsäkert visste att han måste installera FTX om han väljer BVP. Du kanske har rätt, men det kan ju faktiskt finnas annan ventilation, trots relativt nytt hus och FLVP.

Ogillar när ord som "måste" används på forum när alla förutsättningar inte är 100 % klara. TS kanske helt avfärdar BVP på grund av det, vilket ju skulle vara olyckligt om förutsättningarna finns.
OK. Han måste inte installera FTX.

Han kan skippa värmeåtervinning och skicka ut en luftmängd på 315m3/h med 27 graders temp ut från huset enligt din rekommendation så kanske han slipper skotta i vinter.

Men nu var det ju till ämnet att vi skulle skära ner på hans energikostnader så jag står fast vid mina rekommendationer.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Investera er bort från all direktverkande el.
Det här är något som staten faktiskt borde hjälpa till med. Tex riktade fördelaktiga lån för att byta ut all direktverkande el (elpanna, elgolvvärme) mot mer effektiva uppvärmningsmetoder. Investeringarna är dyra och tar ett tag att tjäna igen (fast kortare och kortare tid) så alla med direktverkande el kanske inte ha råd med en sådan investering. Genom att hjälpa dessa hjälper vi också alla andra då risken för elavbrott under kalla vinterdygn minskar.
 
  • Gilla
sandos
  • Laddar…
Ibland kan kommunens elenergikonsumentsparare hjälpa till och göra sådan mätning. Beror på kommun förstås. De gör det inte i första taget då det går att leja för det och kommunen inte ska konkunrera med företagare.

Vi har runt 18-19* och så tar jag till el-filt ibland för att få det varmt där jag är, ingen aning om det är energieffektivt, men det känns så.
StefanEriksson skrev:
Synd att det inte finns något enkelt sätt att mäta vad delar av huset drar.
Har även tänkt köpa en sån värmekamera så man kan se om någon del är dåligt isolerad, men det är så himla dyrt.
 
D doubleH skrev:
Är det helt uteslutet att personen som pga sjukdom behöver högre innetemperatur löser det genom varmare kläder...?
Ylleunderställ, ulltofflor, fleecekläder alternativt dunjacka och mössa borde väl vara enklare (och billigare) än att värma upp hela huset till 25-27 grader.
Vi köpte underställ och ullsockar hela familjen förra hösten. Det har sparat mycket gnissel.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.