Cheesen
Kristian Ask Kristian Ask skrev:
Ok, jag är med. Vad är det för regler när man sätter ett garage 0,5m från tomtgräns? När vi byggde var grannens medgivande inte nödvändigt. Detaljplan från 1946... mest nyfiken :)
Så länge du får bygglov så behövs inget medgivande... men det underlättar. Grannen sökte bygglov för sin frigga då den är närmare än 4,5 meter.. Dom frågade aldrig oss då dom satt nära hörn mot både våran och kommunens mark. Vi hade inget emot den men kommunen var hit med typ 3 gubbar och kollade. Talade med en av gubbarna och han tyckte att med tanke på alla svartbyggen i kvarteren runt om så är det enklare om dom bara beviljar och blundar:)
Vi fick ju brev från kommunen angående bygglovet. Då hade vi ju både kunnat komma med åsikter och sedan även överklaga.
 
  • Gilla
cpalm och 5 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Nissens Nissens skrev:
Ponera att detta är tex i Sthlm, då krävs bygglov oavsett.
Det borde ju vara Brf som ansöker i så fall.

De undantagsregler ni hittat på här följs inte av kommunerna.
Jag vet inte vad du får detta ifrån. De bygglovsbefriade åtgärderna har hittats på att regering och införts som lag av riksdagen. Du kan läsa mer på expertmyndighetens hemsida om du inte litar på forumets skribenter (Läs under "skyddad uteplats":

https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...nde/anmalningsplikt/bygglovbefriade-atgarder/
 
Redigerat:
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Kristian Ask Kristian Ask skrev:
Ok, jag är med. Vad är det för regler när man sätter ett garage 0,5m från tomtgräns? När vi byggde var grannens medgivande inte nödvändigt. Detaljplan från 1946... mest nyfiken :)
Man kan teoretiskt sett få bygglov för grejer 0,0 meter från tomtgräns. Det vi diskuterar här är undantagen, och de är inte exkluderande. Bygglov trumfar alltid grannmedgivande.
 
  • Gilla
Kristian Ask och 1 till
  • Laddar…
Nissens
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag vet inte vad du får detta ifrån. De bygglovsbefriade åtgärderna har hittats på att regering och införts som lag av riksdagen. Du kan läsa mer på expertmyndighetens hemsida om du inte litar på forumets skribenter (Läs under "skyddad uteplats":

[länk]
Trots att jag både citerat och postat länk till källan (Stockhom stads sida om bygglov), så vet du inte varifrån informationen kommer?

Tror du att kommunerna bryter mot lagen? :rofl:

Du glömmer att kommunerna har stort inflytande över byggloven, jag försöker en gång till:

”Plank

Plank är en tät konstruktion som har en avskiljande effekt och fungerar som skydd mot insyn och buller. Materialet kan vara trä, men även till exempel en glasskiva eller en segelduk som monteras stående kan räknas som plank. Du behöver bygglov för att sätta upp, flytta eller ändra plank. För plank som är högre än 1,1 meter från marken behöver du bygglov.”


Källa:
https://bygglov.stockholm/nar-behovs-bygglov/andra-mark/staket-plank-spalje-pergola/
 
Claes Sörmland
Nissens Nissens skrev:
Trots att jag både citerat och postat länk till källan, så vet du inte varifrån informationen kommer?

Du glömmer att kommunerna har stort inflytande över byggloven, jag försöker en gång till:

”Plank

Plank är en tät konstruktion som har en avskiljande effekt och fungerar som skydd mot insyn och buller. Materialet kan vara trä, men även till exempel en glasskiva eller en segelduk som monteras stående kan räknas som plank. Du behöver bygglov för att sätta upp, flytta eller ändra plank. För plank som är högre än 1,1 meter från marken behöver du bygglov.”


Källa:
[länk]
Ja, plank kräver som huvudregel bygglov. Men om planket är en del av en skyddat uteplats vid en en- eller tvåbostadshus så finns ett undantag från bygglovsplikten införd i PBL. Jag försöker igen och citerar direkt från Boverkets hemsida eftersom du läser på fel sida på Boverkets hemsida:

"Det krävs generellt bygglov för murar och plank. Det krävs dock inte bygglov för att anordna en skyddad uteplats med mur eller plank vid ett en- eller tvåbostadhus. Detta gäller både inom och utanför detaljplanelagt område."

Här en direkt länk som leder till rätt sida som beskriver detta:
https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...kt/bygglovbefriade-atgarder/Skyddad-uteplats/

(Kommunens enda möjlighet att hindra denna lagreglerade bygglovsbefrielse är att ändra på detaljplanen så att ett förbud införs.)
 
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Trots att jag både citerat och postat länk till källan (Stockhom stads sida om bygglov), så vet du inte varifrån informationen kommer?

Tror du att kommunerna bryter mot lagen? :rofl:

Du glömmer att kommunerna har stort inflytande över byggloven, jag försöker en gång till:

”Plank

Plank är en tät konstruktion som har en avskiljande effekt och fungerar som skydd mot insyn och buller. Materialet kan vara trä, men även till exempel en glasskiva eller en segelduk som monteras stående kan räknas som plank. Du behöver bygglov för att sätta upp, flytta eller ändra plank. För plank som är högre än 1,1 meter från marken behöver du bygglov.”


Källa:
[länk]
Det du pratar om är sånt som inte står direkt.vid bostadshus utan längre ut, typiskt sett i tomtgräns. Då behöver allt som är högre än ett "vanligt staket" dvs 1,1 m bygglov.
 
Nissens Nissens skrev:
Nja, var hittar du infon att det är en Brf?
Om det är så, så skall ju Brf:en godkänna planket…
I inlägg nr 99 skriver trådstartaren ”Kommunen och föreningen har redan meddelat mig att planket är olaglig.” Jag tolkar det som att föreningen i det här fallet är en brf.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 4 till
  • Laddar…
Nissens
S Sir Duke skrev:
Det du pratar om är sånt som inte står direkt.vid bostadshus utan längre ut, typiskt sett i tomtgräns. Då behöver allt som är högre än ett "vanligt staket" dvs 1,1 m bygglov.
Nej, jag pratar inte om något, jag läser innantill på Stockholms stads websida, och den är supertydlig.

Jag citerar en mening som du inte borde kunna misstolka:
"För plank som är högre än 1,1 meter från marken behöver du bygglov.”

De definierar dessutom vad som är att räkna som plank respektive staket och annat.

Det känns som att du helt enkelt bestämt dig för vad som gäller, och sedan ignorerar information som faktiskt finns tillgänglig.
 
Nissens
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Ja, plank kräver som huvudregel bygglov. Men om planket är en del av en skyddat uteplats vid en en- eller tvåbostadshus så finns ett undantag från bygglovsplikten införd i PBL. Jag försöker igen och citerar direkt från Boverkets hemsida eftersom du läser på fel sida på Boverkets hemsida:

"Det krävs generellt bygglov för murar och plank. Det krävs dock inte bygglov för att anordna en skyddad uteplats med mur eller plank vid ett en- eller tvåbostadhus. Detta gäller både inom och utanför detaljplanelagt område."

Här en direkt länk som leder till rätt sida som beskriver detta:
[länk]

(Kommunens enda möjlighet att hindra denna lagreglerade bygglovsbefrielse är att ändra på detaljplanen så att ett förbud införs.)
Är du jurist så att du känner till hur det förhåller sig?
Antingen har du eller Stockholm stad fel..
 
  • Ledsen
Claes Sörmland
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Är du jurist så att du känner till hur det förhåller sig?
Antingen har du eller Stockholm stad fel..
Nej, jag pratar inte om något, jag läser innantill på Stockholms stads websida, och den är supertydlig.

Jag citerar en mening som du inte borde kunna misstolka:
"För plank som är högre än 1,1 meter från marken behöver du bygglov.”
Du får lära dig läsa HELA texten.
På samma sida du refererar till står det:

Undantag för en- och tvåbostadshus

Du behöver inte bygglov om du ska uppföra ett plank vid en skyddad uteplats till ett en- eller tvåbostadshus.

För att undantaget ska gälla måste planket vara:
  • placerat invid ett befintligt en- eller tvåbostadshus
  • max 1,8 meter högt mätt från marken
  • placerat inom 3,6 meter från en- eller tvåbostadshuset
  • placerat på ett avstånd till tomtgräns mot allmän gata och park som är minst 4,5 meter
  • placerat på ett avstånd till tomtgräns som är minst 4,5 meter. Du kan få bygga närmare tomtgränsen om grannfastighetens samtliga delägare godkänner det. Godkännandet kan till exempel lämnas genom att varje delägare skriver under på en situationsplan som visar plankets tänkta placering.
 
Redigerat:
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Nej, jag pratar inte om något, jag läser innantill på Stockholms stads websida, och den är supertydlig.

Jag citerar en mening som du inte borde kunna misstolka:
"För plank som är högre än 1,1 meter från marken behöver du bygglov.”

De definierar dessutom vad som är att räkna som plank respektive staket och annat.

Det känns som att du helt enkelt bestämt dig för vad som gäller, och sedan ignorerar information som faktiskt finns tillgänglig.
Vet inte om du svarat fel person nu, du och jag har väl inte haft någon ordväxling. Försökte bara förklara att närheten till huset gör hela skillnaden.

Jag skulle inte lita blint på Stockholms stads hemsida, det är en servicesida. Bättre att gå till BBR direkt. Om man ska vara lite källkritisk.

Blir rundgång nu då alla synpunkter kommit fram redan men de landar inte väl. Byggnation är reglerat och huvudregeln är att bygglov behövs. Sedan finns det några undantag, bland annat för uteplats vid bostadshus.

Tack för ditt engagemang och hoppas på trevlig ton från alla i tråden.
 
Nu skulle jag aldrig aldrig någonsin bo sådär, hellre en lägenhet då. Men om jag ändå mot förmodan gjorde det skulle jag bli överlycklig om grannen på egen bekostnad monterade upp ett plank. Jag tycker inte heller att det är särskilt fult, kunde man bara plantera lite växtlighet där och ta bort det vita staketet skulle det bli perfekt, som tidigare sagts.
Att kämpa för att få bort planket är ju bara konstigt i min värld...
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Claes Sörmland
  • Gilla
trollet3 och 6 till
  • Laddar…
Det är säkert intressant för er att veta vem som vinner diskussionen och vilka regler och eventuella undantag som gäller för plank upp till 1,8 meter, men enligt TS så är ju planket 186 cm högt.
 
  • Gilla
Nissens och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Hep Hep skrev:
Det är säkert intressant för er att veta vem som vinner diskussionen och vilka regler och eventuella undantag som gäller för plank upp till 1,8 meter, men enligt TS så är ju planket 186 cm högt.
Och det går längre än 3,6 m från husets fasad. Och det är 4,5 m för nära gränsen och saknar grannemedgivande. Alternativt det är eventuellt en bostadrätt där marken inte är upplåten som en del av lägenheten och styrelsens tillstånd saknas. TS får förtydliga.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.