galento
M MrDizzy skrev:
Jag har lågt fast elpris i 2 år till så jag har inte bestämt hur jag ska göra med innetemperaturen.
Så är det här också , fast pris 2 vintrar till.
Tirolia köksvedspis med luft cirkulation , llvp och direktel element. Vi kommer nog att ha det som tidigare med värme och elförbrukning. Se3.
 
  • Gilla
AG A och 1 till
  • Laddar…
1,5 plans 120m² i Halland. FTX och LLVP. Ställer luftluften på 18 och kör ved i vår hugo när vi kommer hem på em. Cirka 750kwh drog värmepumpen dec-feb förra året. Oklart vad FTXen drar men det är överkomligt. Ved betalar jag med ryggen och en skvätt diesel.

Har dock 50% av förbrukningen bundet ovan vintermånader till förmånligt pris.
 
  • Gilla
AG A
  • Laddar…
Har kört bulkpellets tidigare men nu blir det ved igen. Precis gjort klart 35m3. Bara att vänta på nya keramiken till pannan nu ,innan man kan börja elda ved igen.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 2 till
  • Laddar…
Här blir det pellets, men med tanke på tillgång och prisbild så har jag ännu inte lyckats få tag på mer än ca 2/3 delar av vårt säsongsbetonade. Får jag inte tag på mer pellets och/eller att priset ligger kvar på nuvarande nivå eller blir högre. Då får elpatronen i acktanken gå in och stötta. Har fast elavtal fram till juni-23 på 32,65 öre.
 
  • Gilla
AG A och 1 till
  • Laddar…
Ingen mer som ska ha värme i huset, i vinter?
 
Villa från 1972, 123+123 kvm + uppvärmt garage. Bergvärmepump från 2003.
Total förbrukning under året brukar ligga på ca 15000 kWh, och kanske lite drygt 2000kWh de kallaste vintermånaderna. Då brukar elpatron få hjälpa till någon timme eller två per dygn.

Jag har fast elpris till sommaren 2024, så jag har ingen panik inför den här vintern.
Allt surr om elpriser och elbrist osv får en dock att fundera kring sin förbrukning, så jag är lite ”på tå” ändå.
Har sänkt elgolvvärmen i hallen ett par snäpp, och ska väl försöka se till att inte ha varmare än nödvändigt, men några större åtgärder är det inte frågan om.
Ångrar dock att jag inte redan gjort de planerade fönsterbyten så jag haft moderna treglas istället för 50 år gamla tvåglas….

/C
 
  • Gilla
AG A
  • Laddar…
Villa i två plan + källare från 1980, ca 280 m2, + plus garage 50 m2 med 3,6 m i tak värmt med golvvärme via kulvert från kåken.

Bergvärme från 2013 dockad till vedpanna och acctank, samt solfångare som också är dockad till panna och acctank, alltsammans hopbyggt och styrt via ett egenuttänkt system som funkar automatiskt, förutom att jag måste elda då andan faller på vilket brukar inträffa då det är riktigt kallt, gör också att borrhålet får vila med remarkabel återhämtning efter 12-15 timmars stillestånd.

Finns vedspis i köket och täljstenskamin i källaren, samt att det funkar ganska bra med självcirkulation om elen inte finns, dock kräver cirkpumpen till garaget el, men det kan jag lösa via en inverter och bilbatteri.

Har ett fast elavtal på 61 öre Kwh till 240930 plus överföring, men tänker ändå i solidaritet med andra inte lika lyckligt lottade dra ner på framförallt onödig belysning, samt sänka tempen i garaget från 12 till 10 grader.
Huset får fortsätta att vara som alltid ca 20 grader förutom sovrummet som är 18.

Är med detta system personligen inte orolig även för långa strömavbrott, om det skulle ske, vi klarar oss under väldigt lång period, ved förrådet är välfyllt, men min väl utvecklade empatiska förmåga finns där för andra som inte har samma förutsättningar.
 
  • Gilla
AG A och 4 till
  • Laddar…
Såhär ska jag värma mitt hus i vinter
Vedkap utomhus vid natt med vedhög i bakgrunden och stubbe i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
AG A och 3 till
  • Laddar…
1900-talshuset: Luft/luftvärmepump (lite extravärme med direkt-el i de 2 rum dit värmen från LLVP inte når). Värstingmånaden förra vintern c:a 2 000 kWh.
1800-talshuset: Ved i lokaleldstäder samt nyinstallerad LLVP. Värstingmånaden förra vintern c:a 1 000 kWh (utan LLVP, hoppas på lägre förbrukning kommande vinter).

2 vuxna + några barn.
 
  • Gilla
AG A
  • Laddar…
Bergvärme med COP 4.4 när det nästan är som jävligast. Inga besparingsåtgärder.
 
  • Gilla
AG A
  • Laddar…
I
200kvm hus med en trasig Nibe 360p som bara går på elpatron.

snittade drygt 900kWh i Augusti.

betalar el per timme

Jag kommer med andra ord värma huset med en väldans massa pengar :crysmile:
 
  • Ledsen
  • Wow
AG A och 2 till
  • Laddar…
Ska du inte reparera kompressorn? Brukar gå snabbt och reservdelar finns fortfarande. 360P sparar uppåt 9000 kWh per år om den fungerar, i ett stort hus.
 
  • Gilla
AG A
  • Laddar…
I
J Josth skrev:
Ska du inte reparera kompressorn? Brukar gå snabbt och reservdelar finns fortfarande. 360P sparar uppåt 9000 kWh per år om den fungerar, i ett stort hus.
har beställt en F750, som förvisso lär komma om 6-9månader. I November installerar vi en Panasonic LLVP för att stödvärma huset. 23,000:- för att laga en panna som eg är för liten för huset och som ska skrotas snart känns fel :)
 
Hus byggt 2007 130kvm en plan med 60kvm garage.
Rörligt elpris SE3
Garaget har Daikin luft luft värme pump som får vila i vinter. Kallställer garaget.
Huset. Frånluft värmepump IVT från 2020, vattenmantlad braskamin som är dockad till ackumulatortank som i sin tur är dockad till värmepumpen. Golv värme. LK termostater i alla rum.
El tillskottet är frånkopplat, från luften är nedställt på min 0.35liter per kvm. (Kontrollerar då o då att inte kondensorn hamnar under 0 gr) Tänkte bara ha FLVP i drift på nätterna. Blir att elda i kamin så mycket det bara går. Temp i huset kommer variera efter hur mycket jag eldar. Ser det som en stor utmaning denna vinter men man hoppas ju på en mild och blåsig sådan
 
  • Gilla
AG A
  • Laddar…
A AG A skrev:
Ingen mer som ska ha värme i huset, i vinter?
Jo, kör som vanligt FLVP i BR radhus där jag inte kan påverka situationen.
Får montera kamin, men bara trivselelda 4 tim 2 ggr per vecka, så där skulle en investering inte löna sig.
Får inte montera LLVP eller solceller.
Bara gilla läget.
 
  • Gilla
AG A
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.