Keiller Keiller skrev:
Jag fifflade dit en variant av lösning på problemet med att kondensvatten från värmepumpen gärna vill hitta in i krypgrunden.
[bild]
Inte så snyggt dessvärre men enkelt och billigt. Hoppas nu bara att det går som jag tänkt. Annars får jag väl göra om och göra rätt.
Smart!
I värsta fall får du bygga en "låda" undertill i samma färger som bakgrunden som döljer det. (y)
 
FredrikR FredrikR skrev:
Smart!
I värsta fall får du bygga en "låda" undertill i samma färger som bakgrunden som döljer det. (y)
Det får räcka med svart färg på de delar av markrören som är ovan jord, precis som jag gjort med stuprören som också har avledning under jord.
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
richardtenggren
@Keiller du tror inte det hade räckt med ett 32 eller 40 mm PP-rör? Kanske 50 mm PVC? :D

Vår LVVP hade 28 mm kopparrör för kondensvattnet som funkade tillfredsställande:)
 
richardtenggren richardtenggren skrev:
@Keiller du tror inte det hade räckt med ett 32 eller 40 mm PP-rör? Kanske 50 mm PVC? :D

Vår LVVP hade 28 mm kopparrör för kondensvattnet som funkade tillfredsställande:)
Det hade säkert räckt men utanför bild finns ett markanslutet stuprör och det var enklast tyckte jag, att koppla ihop "pumpdräneringen" med takavvattningen.
 
  • Gilla
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
Keiller Keiller skrev:
Jag fifflade dit en variant av lösning på problemet med att kondensvatten från värmepumpen gärna vill hitta in i krypgrunden.
[bild]
Inte så snyggt dessvärre men enkelt och billigt. Hoppas nu bara att det går som jag tänkt. Annars får jag väl göra om och göra rätt.
Smart och stlr färgen så byt ut till gräa rördelar så smälter de in bättre.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Målet var att byta all panel på södergaveln på garaget när jag byggde min lilla sorteringsbod MEN lämnar lite till nästa år.
Nu är alla småbitar på plats i alla fall och hösten kan komma.

Renoverad södergavel på garage med ny panel och takstänk, redo för hösten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ny panel på garaget och en vit sorteringsbod med dörr och tak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nypanelad södergavel på garage med angränsande sorteringsbod och vit dörr med svart takavvattning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu ska det svetsas till lite konsoler så vi får lite hyllor samt att elektrikern får koppla lite el för belysningen någon dag...
 
  • Gilla
TorOdd och 5 till
  • Laddar…
Luftvärmepump monterad på vägg med svarta rör och spåntratt anpassad för kondensvattenansamling.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så, lite svart färg fick duga. La även ner en termostatstyrd värmekabel i röret för att förhoppningsvis förhindra isbildning i röret.

Ifall nån undrar är själva uppsamlaren av kondensvattnet en spåntratt från Jula, vars rörstos är 100 mm och passade bra i avloppsröret.
Svart spåntratt från Jula, använd för kondensvattenuppsamling, passande i avloppsrör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
TorOdd och 15 till
  • Laddar…
Keiller Keiller skrev:
[bild]
Så, lite svart färg fick duga. La även ner en termostatstyrd värmekabel i röret för att förhoppningsvis förhindra isbildning i röret.

Ifall nån undrar är själva uppsamlaren av kondensvattnet en spåntratt från Jula, vars rörstos är 100 mm och passade bra i avloppsröret.
[bild]
Det blir helt perfekt med kombon av dränering och att ta bort fläktskyddet. Och hel plötsligt så har du också en spåntillverkning när du kör in träbitar i fläkten och som är till glädje för alla hästar du har hemma;)
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Noramasen Noramasen skrev:
Det blir helt perfekt med kombon av dränering och att ta bort fläktskyddet. Och hel plötsligt så har du också en spåntillverkning när du kör in träbitar i fläkten och som är till glädje för alla hästar du har hemma;)
Jag har inte alla hästar hemma. Syns inte det på rördragningen? :rofl:
 
  • Haha
hobbs och 5 till
  • Laddar…
S
Fortsatt med ribborna på altanen. Solen värmde ordentligt idag så märkte att insynsskyddet även ger skugga.

Hade inte tillräckligt med ribbor för att sätta nästa del lika tätt men det blir till att göra fler ribbor Altan under konstruktion med påbörjat insynsskydd av träribbor som skapar skuggmönster på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Träribbor monterade som insynsskydd på en altan, skapande skuggmönster på golvet i soligt väder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Altan under konstruktion med oavslutade horisontella träribbor som ger skugga och insynsskydd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
TorOdd och 12 till
  • Laddar…
Keiller Keiller skrev:
[bild]
Så, lite svart färg fick duga. La även ner en termostatstyrd värmekabel i röret för att förhoppningsvis förhindra isbildning i röret.

Ifall nån undrar är själva uppsamlaren av kondensvattnet en spåntratt från Jula, vars rörstos är 100 mm och passade bra i avloppsröret.
[bild]
Smart grej.

Är de okej om ja härmar dig?
 
T Titagurgi skrev:
Smart grej. Är de okej om ja härmar dig?
Ja, självklart.
 
Fuskar mig till 3-glasfönster.
0,8 mm plastskiva från Stocksundet och dammtätslister runt det.

Ska bli spännande att se om det gör skillnad, än så länge är det iaf tystare.

Ett fönster förbättrat med en blå 0,8 mm plastskiva och dammtätslister för att efterlikna 3-glasfönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Trafikverket1 och 4 till
  • Laddar…
Hittat en liten sjö ovanpå plasten i den nybyggda delen.

Två steg framåt, ett steg bakåt.
Vattenansamling på plastfolie i en isolerad träkonstruktion med synliga rör och isolering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Ledsen
  • Gilla
TorOdd och 5 till
  • Laddar…
pjgb pjgb skrev:
Fuskar mig till 3-glasfönster.
0,8 mm plastskiva från Stocksundet och dammtätslister runt det.

Ska bli spännande att se om det gör skillnad, än så länge är det iaf tystare.

[bild]
Spännande läsning om detta på deras hemsida. Klingar en aning förr-när-det-var-bättre! men jag lockas onekligen av tanken på att experimentera med deras metod!
 
  • Gilla
Totte lille
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.