É
Mitt problem var att jag inte ville köra dagen efter, utan snarare flera dagar/ett par veckor efteråt. Skulle helt enkelt vilja grunda så snart som möjligt men ser det inte som troligt att jag får tag på någon putsare som kan direkt.

Enligt Finjas support så finns det ingen tidsaspekt att ta hänsyn till förutom att det riskerar bli smutsigt om man väntar. Men enligt Nisken (och dig?) så kan man inte vänta på grund av hur det brinner etc.
 
N
Förstår inte frågan, grunda nu om du vill. Och om 6 månader kan en murare komma dit och fortsätta utan problem. Fattar inget av ditt problem med finja etc, Kan du du förklara dina problem så man förstår?
 
É
Mitt "problem" är att jag frågade Nisken som skrev att man måste/bör utföra putsning inom 6h efter grundning så att efterföljande puts kan fästa ordenligt. Jag undrade om detta var viktigt och Nisken menade fortfarande att det är det.

Med Finja har jag inget problem, de sa ungefär det jag ville höra, att det är okej att vänta mellan grundning och puts. Men det var inte direkt något utförligt svar så lite velig är man ju fortfarande.
 
N
Nisken har fel på den punkten.
Men vilket bruk ska du använda, för att putsa med och vilket bruk ska du använda för att grunda med?
 
É
Jag känner bara till Weber och Finjas system. Har sett film på Rödgrund 103 (som jag tror bytt namn) där det verkade hyfsat enkelt få på grundningsbruket.

Men eftersom jag kört Finja hittills så blir det nog Finjas Grundningsbruk A. Sen har de väl nån puts i samma serie som det får bli om inte en eventuell murare föreslår annat.

Men även om det är säkrast att köra samma system trodde jag nog att det inte spelade så stor roll, att de är likvärdiga produkter. Nu i början tänkte jag t.ex. ta Murbruk Exakt som grund eftersom Finja säger det går bra.
 
N
Ja rödgrund finns inte längre utan heter nu KC Grundningsbruk i weber.
Men vad ska du putsa och vad ska du putsa på??
Bilder, eller utveckla.
Ett garage en källare eller en skyskrapa eller en bunker i ryssland.
Vad ska du putsa? en sockel i kiruna?
 
É
Jo men jag redan skrivit vad som ska putsas. Ett par sutterängväggar av Finja exakt isolerblock. Upp till 1,6m under mark där endast grundningsbruk ska använas och sen sista metern ovanför mark ska putsas. Sen måste även insidan putsas+fasadnät enligt anvisningarna för murning under mark.

Sutterängväggar av blocksten under byggnation med synlig grundningsbruk delvis under mark.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
N
Ok, det har jag missat. Natti nu.
Återkommer imorgon med åsikter.
 
N
Dom där stenarna ser inte ut att suga alls, slå på en tunn lös grundning med finjas grundningsbruk A.
Om du ska förvattna så gör det försiktigt. När du ska stocka nästa gång så förvattna lite innan.
Gissar att du stockar och putsar med B-bruk?
Du kan behöva ett nät mellan betongsulan och stenarna då man alltid ska näta mellan olika material.
Räcker dock med att slå in någon galvad bandhake/spik i fogen på teglet, nere på betongen kan man slå fast det med bruket om man får det lite rakt.
Varför ska insidan nätas för?
 
É
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.