Nissens
M Marsman80 skrev:
Jag vet inte om du läst frågan i tråden men tanken är att kunna spara lite el genom att låta vattnet värma rummet.
Ja, men 1dm vatten i ett badkar lär inte spara något mätbart… trodde nog det var betydligt större volymer det handlade om…
 
Bostadsrätt är nice. Fri tillgång till varmvatten :) jag spår priserna på brfer inte kommer gå ner lika mycket som priserna på hus
 
Nissens
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Bostadsrätt är nice. Fri tillgång till varmvatten :) jag spår priserna på brfer inte kommer gå ner lika mycket som priserna på hus
Visst, nice att betala av på Brf:ens lån istället för sina egna… ;)
 
  • Haha
TommyC
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Visst, nice att betala av på Brf:ens lån istället för sina egna… ;)
Är man smart kollar man föreningens ekonomi innan man köper. Själv betalar jag 2k inkl bredband. Helt okej för en trea i sthlm city
 
Nissens
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Är man smart kollar man föreningens ekonomi innan man köper. Själv betalar jag 2k inkl bredband. Helt okej för en trea i sthlm city
Antingen har du en superliten lägenhet, eller så kommer föreningen som äger din bostad att få problem. Med så små intäkter lär de inte har gjort något större underhåll, och fonderar inte heller för kommande…
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Mats-S
Funderade lite på hur mycket kWh en snabb-dusch kan ta och kan då göra den här jämförelsen.

På vårat sommarställe har vi inget permanent varmvatten, det är vattenkokare som gäller. Duschen är en utedusch utan varmvatten. Soliga dagar är det solvärme som värmer en rullad slang som ger varmvatten. Andra dagar är det "hinkdusch" som gäller.
För en "hinkdusch" behövs det ca 6-7 liter normalvarmt vatten, för att få det går det åt ca 2-3 liter kokande varmvatten. För att koka upp 1 liter vatten krävs inte mer än 0,11 kWh med vattenkokare, så räknar vi högt i det här fallet så går det MAX 0.3 kWh för varje "hinkdusch".

Om man snabbduschar hemma, dvs:
- snabb blötläggning av kroppen
- tvåla in och tvätta med AVSTÄNGT vatten
- snabb avsköljning av tvål
så motsvarar detta i mitt fall en "hinkdusch" dvs 0.3kWh.

Nu tar jag ju dessutom varmvattnet hemma från varmvattenberedaren som jag antar är effektivare än en vattenkokare (?) så en snabbdusch bör ligga lägre än 0.3 kWh. Så att slå en snabbdusch med att bada och spara vattnet för uppvärmning tror jag är helt omöjligt, dessutom med risk för fuktskador ...

Även duschmunstycket påverkar ju hur mycket en snabbdusch drar, sk "vattenfall" är ju inte direkt snåla på varmvattnet. Och man behöver normalt inte duscha varje dag (om man inte har extrem fysisk aktivitet varje dag), så på en månad kan man klara sig på typ 4 X 4 X 0.3 kWh = 5kWh, dvs 25kr/mån om varje kWh kostar 5kr, 10 kr/mån om den kostar 2kr.

Slutsats,
Duscha vidare med snabbduschmetoden och elkostnaden är försumbar :)
 
Redigerat:
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Antingen har du en superliten lägenhet, eller så kommer föreningen som äger din bostad att få problem. Med så små intäkter lär de inte har gjort något större underhåll, och fonderar inte heller för kommande…
80 kvm. Tycker själv det är lite lågt för den storleken . Vi gör regelbundet underhåll nu ska tex fönstren renoveras. Vi sålde en del av vinden som inte användes
 
Det sjuka är att folk funderar över hur de duschar. Men tittar man på hur de röstar så vill de behålla samma idioter som orsakade det.
 
  • Gilla
TommyC och 3 till
  • Laddar…
Mats-S
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Det sjuka är att folk funderar över hur de duschar. Men tittar man på hur de röstar så vill de behålla samma idioter som orsakade det.
Det ena utesluter ju inte det andra ;)
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Nissens
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
80 kvm. Tycker själv det är lite lågt för den storleken . Vi gör regelbundet underhåll nu ska tex fönstren renoveras. Vi sålde en del av vinden som inte användes
Visst, men det finns normalt större investeringar som stambyten, takomläggning, asfaltering mm som brukar finnas i underhållsplanerna. Jag hade definitivt varit orolig om föreningen bara hade typ 1500:- (exklusive internet) i intäkt för en 80kvm lägenhet. Känns som en tickande bomb. Skönt att äga sitt boende så att man har koll på sådant. :)
 
Nissens Nissens skrev:
Visst, men det finns normalt större investeringar som stambyten, takomläggning, asfaltering mm som brukar finnas i underhållsplanerna. Jag hade definitivt varit orolig om föreningen bara hade typ 1500:- (exklusive internet) i intäkt för en 80kvm lägenhet. Känns som en tickande bomb. Skönt att äga sitt boende så att man har koll på sådant. :)
Hade en 60 kvm tvåa på östermalm för 1200 månaden inkl bredband förut. Gamla anrika brfer har ofta låg avgift.

Bredband för 500 kronor är du galen. 115 betalar vi för en gigabit
 
  • Gilla
Nissens och 1 till
  • Laddar…
Nissens
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Hade en 60 kvm tvåa på östermalm för 1200 månaden inkl bredband förut. Gamla anrika brfer har ofta låg avgift.

Bredband för 500 kronor är du galen. 115 betalar vi för en gigabit
Ok, låter som att många föreningar tänker kortsiktigt. Spelar ingen roll om de är ”anrika” eller inte.

Tänkte att ni hade TV paket med i abbonnemanget, men då är drt bara bredband..
 
Nissens Nissens skrev:
Ok, låter som att många föreningar tänker kortsiktigt. Spelar ingen roll om de är ”anrika” eller inte.

Tänkte att ni hade TV paket med i abbonnemanget, men då är drt bara bredband..
De har ju haft runt 100 år att bygga upp kapital.
 
Nissens
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
De har ju haft runt 100 år att bygga upp kapital.
Ok, har de inte underhållit fastigheten på 100 år så lär det behövas…
 
Nissens Nissens skrev:
Ok, har de inte underhållit fastigheten på 100 år så lär det behövas…
Har ni inga obelånade föreningar som är väl underhållna med låga avgifter i götet ?
 
  • Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.