T TobiasStockholm skrev:
Läst tråden?
Ja jag läste hela tråden och pausade i typ en halv vecka. Försökte leta upp ts inlägg om hur det slutade, gav upp efter några sidors bläddrande där det bara var ett gäng vetare som babblade. Hittade det dock nu.

Trist ts! Hoppas ni hittar något nytt passande, ännu bättre.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Slottsbäcksväktarn Slottsbäcksväktarn skrev:
Jag brukar, men jag är en enkel man, tycka att värdet är det där två parter (= en köpare och en säljare) kommer överens om en affär. Jag vet att "forskningen" inte håller med men man måste nog vara lite motvalls för att få nobelpris i låtsasvetenskapen "ekonomi".

Då blir det ingen affär, och inget värde etableras. Jätteenkelt. Om en dumskalle köper mitt radhus för 100 miljoner och kan betala var värdet, just då, 100 miljoner. Jag hoppas på dumskallarna...
Fast det kan mycket väl bli en affär. Det är ingen naturlag att en bank behövs, bara rejäla madrasser fyllda med guld. Så affären blir av, och frågan är fortfarande, är värdet 100 miljoner? Eller var det bara priset som var 100 miljoner?
 
I Ippy skrev:
Pardon my french, men varför skulle man inte kunna skriva kontrakt när man är magsjuk? Vill man så löser man det.. det är väl bara att mäklaren åker dit med papprena så kan de skriva på utan närkontakt. Eller använda en BankID-tjänst som Scrive. Så nog är det lite skumt med först en oseriös budgivare och sedan en magsjuka…
Tror faktiskt inte det är tillåtet med Bank-ID för fastighetsaffärer?
 
Går själv i liknande tankar just nu. Har lagt ett (lågt) bud på ett hus med få spekulanter. Efter några dagar kom det in ett nytt bud som sedan försvann. Mäklaren säger att det andra budet ligger kvar med att de inte vill att deras bud ska publiceras eftersom de inte ville dra igång någon budgivningsprocess. Kanske är så, men känns olustigt från mitt perspektiv...
 
O oddan skrev:
Går själv i liknande tankar just nu. Har lagt ett (lågt) bud på ett hus med få spekulanter. Efter några dagar kom det in ett nytt bud som sedan försvann. Mäklaren säger att det andra budet ligger kvar med att de inte vill att deras bud ska publiceras eftersom de inte ville dra igång någon budgivningsprocess. Kanske är så, men känns olustigt från mitt perspektiv...
Ett dolt bud vore ju en jävligt dålig taktik från bulvaner dock :D
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Z zingo skrev:
Det finns hur mycket som helst skrivet om detta. Här är en på svenska: [länk]
Intressant förvisso, men jag ser ingenting där som stöder ditt påstående, citat "det är vetenskapligt bevisat att denna typ av auktioner alltid leder till högre slutpris".
 
Z zingo skrev:
Eh… ja. Men nu var frågan om köparen verkligen tyckte det var värt X kr innan budgivningen startade eller inte.
Det saknar väl relevans ? budgivaren tyckte ju uppenbarligen det var värt det priset när han la budet, och förhoppningsvis även efteråt ?

Slutpriset beror inte bara på vad köparna tycker huset är värt utan hur kåt man är på att ”vinna” budgivningen för att man inte vill att någon annan ska ha huset.
Uppenbarligen tycker då köparna det är värt det.. för dom.

För många år så råkade en kollegas föräldrar (eller var det en släkting ?) ut för att nån mångmiljonär fick för sej att han ville ha större tomt och frågade om han fick köpa deras hus/tomt, dom sa nej, då gav han dom ett rejält bud, dom sa nej, sen ökade han det budet tills det låg på typ 3-4ggr vad motsvarande hus i närheten sålts för, då kände dom att dom inte kunde tacka nej och valde att sälja huset (och köpa ett mindre nybyggt i närheten och bli av med sina lån på köpet.). För köparen var huset uppenbarligen värt mycket mer än vad de flesta andra köpare skulle ha tyckt, och det var också det värdet som ägarna tyckte huset hade om dom skulle flytta - vilket dom ju egentligenni inte ville.

Om säljaren OCH köparen är överens om värdet, är det inte värdet just då menar du ? ..Det finns ju liksom inget facit att titta i..
 
  • Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
T Tessebubblan80 skrev:
Nej jag misstänker inte mäklaren utan säljaren. Och om budgivare 1 fått sitt lånelöfte höjt fattar jag inte varför han inte kontaktat mäklaren under hela den veckan då huset funnits kvar på Hemnet med pågående budgivning. Varför kastar han sig in i budgivningen samtidigt som oss? Tycker bara det är jättekonstigt.
Lånelöfte för några hundratusen? Det låter ju som ett skämt..
 
Stickan56
S Sockan72 skrev:
Lånelöfte för några hundratusen? Det låter ju som ett skämt..
Hur menar du då att det skulle vara ett skämt?

Stickan
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Stickan56 Stickan56 skrev:
Hur menar du då att det skulle vara ett skämt?

Stickan
Det är så låga lånesummor så jag förstår inte hur kalkylen inte kan gå ihop för banken/kunden; lever låntagaren på studielån eller vad? Du får ju ett FINAX telefonlån för dom summorna (även om villkoren naturligtvis inte är acceptabla), min poäng är att det är nog en av de lamaste ursäkter jag hört för att någon backar ur en budgivning på den nivån.
 
S Sockan72 skrev:
Lånelöfte för några hundratusen? Det låter ju som ett skämt..
Nä det är ju inte osannolikt om man redan har belånat en lägenhet eller ett hus i stan och vill ha ett sommarhus på landet. Jag får inte ens lånelöfte på 250 000:- av banken då vi lånat max. Vi har sparat pengar i 4 år för att kunna köpa en liten stuga. Det kommer sällan ut så billiga objekt så det var en sorg att vi inte fick det. Är fortfarande knäckt i ärlighetens namn.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
T Tessebubblan80 skrev:
Nä det är ju inte osannolikt om man redan har belånat en lägenhet eller ett hus i stan och vill ha ett sommarhus på landet. Jag får inte ens lånelöfte på 250 000:- av banken då vi lånat max. Vi har sparat pengar i 4 år för att kunna köpa en liten stuga. Det kommer sällan ut så billiga objekt så det var en sorg att vi inte fick det. Är fortfarande knäckt i ärlighetens namn.
Det scenariot kan jag förstå, men varför går man då till en budgivning utan att ha klarhet med lånelöfte från banken; det luktar ju inte nyplockade rosor direkt...snarare bulvan.
 
  • Wow
Stickan56
  • Laddar…
S Sockan72 skrev:
Det scenariot kan jag förstå, men varför går man då till en budgivning utan att ha klarhet med lånelöfte från banken; det luktar ju inte nyplockade rosor direkt...snarare bulvan.
Ja du menar så nu fattar jag. Exakt detta har jag sagt hela tiden. Jag tror fortfarande denna person var bulvan. Han trissade upp priset till Max och sedan hade han inte lånelöfte. Så synd för det var vårt drömställe :thinking:
 
Det känns surt nu, men med tanke på hur prisutvecklingen går, så känns det högst troligt att något liknande (eller kanske samma!) kommer att dyka upp för ett betydligt billigare pris inom bara något år. Så håll ut.
 
  • Gilla
  • Wow
yalazy och 2 till
  • Laddar…
Z Zimeon skrev:
Det känns surt nu, men med tanke på hur prisutvecklingen går, så känns det högst troligt att något liknande (eller kanske samma!) kommer att dyka upp för ett betydligt billigare pris inom bara något år. Så håll ut.
Tack! Det hade varit gött att knipa ett liknande ställe! Helst billigare. Enligt marknaden betalde köparen ett högt pris. Man kan få stuga med avlopp och badrum billigare i området. Vi var nära att köpa ett för 320 000:- i våras men jag fastnade inte riktigt för stället så vi hoppade det. Tyvärr kommer det typ ut 2 sånna objekt per år i den prisklassen i området så det är tröööögt :oops: Men hoppas folk skall bli lite mer försiktiga nu med att köpa sommarhus. Någon gång är det väl vår tur :love:
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.