S sebastiannielsen skrev:
Se det som såhär då:
Du har fått 10 sågklingor levererade, men 8 sågklingor har du bytt (byteshandel, vara mot vara) mot betongblock, bits, och slippapper, något som inte syns på fakturan.

Låter det bättre så då?
Ja om det vore JAG som bytt sågklingorna mot andra varor så är det en möjlighet, men nu är det ju DU som bestämmer att jag ska acceptera den transaktionen och att det är likvärdigt för mig ekonomiskt.

Du verkar inte förstå grunderna i affärsetik och handel mellan företag och konsument. Det du föreslår är inte ok. Sluta skriv i denna tråd, ta dig en funderare på hur du bedriver affärer med dina kunder och börja göra det annorlunda.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
ta dig en funderare på hur du bedriver affärer
Jag har inget hantverkarföretag och är inte anställd i något men känner flera som debiterar på detta sätt bara för att göra det enklare för dem rent administrativt. Helt enkelt, spara tid i kontoret. Har gjort excellmallar där de t.ex. bara behöver scanna ett kundkvitto (t.ex. från hornbach) med en VB.NET programvara med material så debiteras hela det kvittot direkt på kund (även om inte allt går åt och åker in i servicebilen).
Sedan får hantverkaren helt enkelt bjuda på det som inte köps in.

Sedan jämnar det ut sig. Inga kunder har hittils klagat på excellmallen jag gjort. Det går inte i programmet dela upp debiteringen, utan scannar man ett kvitto hamnar hela det kvittot på kund, även om man köpt 25 meter kabel och bara använder 5 meter kabel. Vissa kvitton har jag gjort API koppling på - man scannar med streckkodsscanner så hämtas kvittodata automatiskt från leverantören och pushas in i kundfakturan. Andra kvitton måste man köra OCR på.

Jag som kund bryr mig inte det blanka minsta om vad som står för text på fakturan sålänge slutsumman är korrekt och inom vad som överenskommit.

Som sagt, enda gången jag skulle bry mig om texten på fakturan är om det ska redovisas någonstans, t.ex. om jag ska få ut ersättning från jobbet för att bygga hemmakontor, eller om arbetet t.om. är begärt av arbetsgivaren osv - för då ska det in i bokföringen och då är det extremviktigt att det är rätt saker som faktureras så det blir rätt skattesatser och momssatser. Ska man begära ROT på arbetet är summan för arbetskostnaderna respektive materialkostnaderna viktiga, men inte vad som faktureras egentligen.
 
  • Wow
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
JanneJanne123
S sebastiannielsen skrev:
Jag som kund bryr mig inte det blanka minsta om vad som står för text på fakturan sålänge slutsumman är korrekt och inom vad som överenskommit.
Hur vet du vad som är korrekt om det inte står rätt text på fakturan? :thinking:
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Finns även en annan aspekt. ROT-avdrag gäller timpris på tjänsten dvs arbetskostnader, material ingår inte. Så att dra tex slitage på borr och bits separat, inköp av dylikt blir dyrare för kunden eftersom det hamnar på materialkostnader. Vi har redan konstaterat att detta är en knepig och orättvis modell så bara att släppa detta som debiteringsmodell.
 
Redigerat:
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Hur vet du vad som är korrekt om det inte står rätt text på fakturan?
För att det är överenskommet sedan innan genom offert eller samtal. Sedan varför skulle jag bry mig om det står "Borr 700 kr" eller "Skruvask 700 kr"? Jag förstår liksom inte problemet? Det försvinner exakt lika mycket pengar från eran plånbok....
 
JanneJanne123
Är inte helt säker på förutsättningarna här, men jag utgick ifrån att TS upplägg inte är ett offererat fastpris?
 
Men om du ser en post på din faktura: Borrkrona Hilti TE-CX 25/48 à 1800 spänn… jag skrev ju detta ovan. Hur ok skulle du känna att detta var att bara suga i sig och svälja som kund, bli debiterad för en grej som lär kunna användas för hundratals hål? Varför ska kund debiteras för detta mer än då indirekt via ett vettigt påslag på vad tjänsten kostar dvs timpenning. För fan tänk till litet här nu…
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Är inte helt säker på förutsättningarna här, men jag utgick ifrån att TS upplägg inte är ett offererat fastpris?
Jag tänker mig att även om man inte fått en formell offert (inte fastpris utan nu menar jag rörligt men offererat), så har man ju ändå diskuterat priset över t.ex. telefon, och fått ett hum om vad det kommer kosta. Om då slutpriset på arbetet är i det lägsta laget jämfört med vad som samtalats eller offererats så tycker jag inte man ska gnälla över "konstiga poster".

Är det däremot i högsta laget, dvs att det blir mycket dyrare än man tänkt, då kan jag förstå att man blir lite sur att betala över saker som inte överenskommits.

H Harald Blåtumme skrev:
Hur ok skulle du känna att detta var att bara suga i sig och svälja som kund
Om jag visste att jag fick alla standardvita kakelplattor som byttes ut, och togs från servicebilen som föregående kund fått betala helpack för, gratis, och även fick lite annat gratis typ som fogmassa och lite annat som togs från servicebilen, och även fått gratis ett par förbrukade diamantkapklingor en eller två som gick åt för att kapa kaklet, så hade jag inte gnällt. Då hade jag vetat att summan gått upp jämt ändå, dvs man ger (betalar för borret) och tar (får gratisprylar andra kunder betalat för).

Visst, jag hade påpekat det, men hade då hantverkan svarat "du får ju gratis 2 sågklingor, allt kakel och sedan en halv hink fogmassa gratis" så hade jag sagt, jaha då förstår jag, helt okej att jag betalar för borret då.

Hade jag däremot fått betala för all förbrukning utöver detta, då hade jag blivit lite undrande varför jag då ska betala för ett borr som kan användas hos andra kunder också.


Det behöver inte stämma på enkronan. Tar jag ett jobb för 100 000 kr så kommer jag inte bry mig ett dugg om fakturan ligger på 99 000 kr eller 101 000 kr, det kvittar, det är som att gå över eld och vatten för att hitta ett smörpaket som kostar 19 kr istället för 20 kr. Det är småpengar och för jobbigt att bry sig om.

Är det däremot ett jobb för 5000 kr så klart jag skulle kanske ifrågasätta en summa på 700 kr på fakturan.
 
Redigerat:
Du är fel ute. Vad du ska göra är att redovisa olika kostnadsposter korrekt då blir alla nöjda och glada. Håll inte på och fiffla och dona…
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Ja, jag häpnar. @sebastiannielsen det är så knasigt detta att man knappt tror det är sant. Hur gammal är du? Resonemanget är så omoget och obildat att man blir mållös.

Att du känner flera hantverkare som debiterar på detta sätt är inte ett argument för din sak, det bara visar hur rutten branschen är.

Det grundläggande felet du gör, som inte går att snacka bort är:

1. Man ska inte fakturera material som inte levererats till kund. Det spelar ingen roll om det "jämnar ut sig".
2. En faktura ska vara korrekt i alla detaljer. Vill du gruppera mindre artiklar till en post är det ok, men det som står på en faktura ska ALLTID, ALLTID vara korrekt.
3. Du säger att det jämnar ut sig. Du vet ingenting om det. Kunderna vet inget om det (och din förväntan är att de ska lita på någon som tycker det är ok att fuska med faktureringen). För hantverkaren jämnar det ut sig, inte för kunden. Inte för varje kund.
4. Kopplingen till ett uppskattat pris är inte relevant. Har du angett vad material respektive tjänst kommer kosta så går det inte att debitera ett 100 pack sågklingor bara för att du lyckades avsluta arbetet 2 dagar snabbare än du tänkt.

Att du faktiskt inte förstår att det är på detta sätt visar bara att du är galet oerfaren och okunnig med en moralisk kompass som är helt trasig.

Om detta ändå inte får dig att tänka till: att systematiskt och medvetet fakturera fel kallas bedrägeri. Du kanske skulle ta en diskussion om det med dina hantverkspolare som inte heller förstått vad de håller på med.....
 
  • Gilla
Roger Fundin och 7 till
  • Laddar…
B
….Och så var vi där igen: hantverkares debitering. Detta tar aldrig slut. Det är förjävligt!

• I takt med att ROT introducerades höjde/anpassade hantverkarna sin timpenning. Dvs de ansåg plötsligt att det fanns utrymme för högre timpenning. Inte för att de plötsligt gjorde ett bättre jobb, utan för att kunden skulle ju få en del av kostnaden kompenserad av staten ”- Och då är det väl inte mer än rätt av vi hantverkare också får en del av kakan. Kunden får ju tillbaka pengar (fast det direktregleras av hantverkaren) och då ska väl vi också ha nytta av det, eller hur?” Snacka om att ha missuppfattat vad ROT skulle vara till för….
• Hastigt och lustigt gick hantverkarnas timpenning upp ett par hundra kronor och kunden vann inte många kronor. Plötsligt blev en hantverkare värd 600-750 kr i timmen. Hantverkarna försvarar sig ofta med att det kostar att hålla med maskiner, verktyg mm.
• Det lustiga är att det är inte bara den som äger firman och som borde vara den som håller firmans anställda med de hjälpmedel de behöver för att kunna utföra sitt arbete, som tar ut denna timpenning - utan det gäller samtliga som jobbar i firman. Hur gröna de än är på sitt jobb. I vilka andra yrken förekommer det, att den nyanställde har samma lön som den som jobbat länge?
• Sedan vet ju alla att verktygen som debiterades en specifik kund, kommer att användas till många andra kunder efter det.
• De allra flesta hantverkare får också över material som de kan använda till nästa kund ELLER i sitt eget altanbygge när det blev trallplankor över. Skulle tro att väldigt många hantverkare låter kunder ”dubbelfinansera” hantverkarens liv; dels genom höga timkostnader OCH genom att hantverkaren ”får över material” som kan användas till eget privat byggande.
• Säg nu inte att jag är naiv och inget vet. Jag har full koll då jag levt med hantverkare och egna företagare i hela mitt liv. Det finns ingen gräns mellan ”mitt och ditt” gällande hantverkarens inköp för kunds räkning. Det blir alltid större eller mindre slattar över, som antingen används i nästa jobb som debiteras (en gång till) eller används till hantverkarens privata byggande.
• Till det kommer också mycket annat som betalas av firman. Privata inköp med firmans bil, drivmedel, rengöringsmedel, kläder (som skulle kunna tolkas som arbetskläder/skor) förbrukningsvaror typ toapapper mm - ja, allt som skulle kunna vara något som en firma behöver. För att inte tala om teknikprylar….
• I fönsterbeställningar är det lätt att låta ytterligare ett fönster glida med (för eget bruk) eftersom kund aldrig får originalfakturan. För att inte tala om alla rabatter som hantverkarna får, men som aldrig gynnar kunden.
• Hela resonemanget att jag som kund ska betala extra för att min hantverkare, ska bekosta verktyg han behöver, är helt absurt! I vilken annan bransch skulle det vara gångbart? Om man åtar sig att utföra ett arbete, förutsetts det att KUNSKAP - VERKTYG finns, annars ska man inte ta jobbet! Det enda som är acceptabelt är de verktyg/ specialmaskiner som inte ingår ”normalt” och som måste hyras in. En borrsats ingår definitivt i grundutrustningen för en hantverkare.

PS Till och med jag är stolt ägare av ett antal Makita maskiner och borrar av alla de slag. LYCKA :love: DS
:heart::heart::heart::heart:
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
Jag tycker det känns fel och bör ligga inbakat i timpengen. Okej om det är speciella verktyg som man hyr, större bilmaskin osv.
Var ska man annars dra gränsen? Är det okej för mig som privatperson att skicka tillbaka en räkning på använd el eftersom han använt det till både belysning och verktyg och en extra utgift för mig som idag inte är helt obetydlig? Blir lite dagisfasoner av det hela.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
partyoverallt partyoverallt skrev:
Hej
Min snickare har köpt ett 10-pack borrar som jag fick på materialspecifikationen. Hur ofta behöver han ett set med 10 borrar? Är det verkligen rimligt?
[bild]
Då ska han ju lämna borrarna hos dig när han är klar.
Har du betalat dom är det dina. Acceptera inget annat.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
partyoverallt partyoverallt skrev:
Hej
Min snickare har köpt ett 10-pack borrar som jag fick på materialspecifikationen. Hur ofta behöver han ett set med 10 borrar? Är det verkligen rimligt?
[bild]
Sånt lägger man i maskinkostnad/hyra om sådan finns.
 
Något alla hantverkare borde tänka på är att om det blir tvist på summor under ca 24500 så blir det förenklat tvistemål.. vilket innebär att även om du vinner får du bara ca 1600kr för advokatkostnad (1 tim juridisk råd). Och ansökningskostnad är 900kr, vilket ej fås tillbaka även om du vinner.

Sen kan man lägga till att du måste ta dej till domstolen under arbetstid o sitta där 2-3 timmar.

Detta är nåt även konsumenter borde tänka på.. för det sista en som utför tjänster vill hamna i är ett förenklat tvistemål.. för då får de ej tillbaka förlorad arbetstid el milersättning. El chansen är EXTREMT liten iaf. Möjligtvis om det uppenbart inte finns nån tvist o bara är okynnestvist.

Visst de har kanske försäkring, men vad är självrisken?

Min erfarenhet är iaf om vi talar om 1-5000kr, som det finns nåt att anmärka på, så blir det ett annat ljud i skällan om man nämner att då lämnar jag in om förenklat tvistemål för detta är ej ok.

Detta ska såklart inte utnyttjas felaktigt utan endast när ni verkligen tycker att hantverkaren fakturerat fel och vill att domstol ser över det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.