A Anderscurl skrev:
Har du någon skarv du kan öppna så borra nära den. Annars borra nära ett tilluftsdon så kan du städa den vägen.
Det finns inget annat sätt att göra hål i kanalen? Kanske trycka igenom nåt vasst ... :thinking:
 
M mlindsten skrev:
Den externa cirkulationspumpen känns väldigt kall och jag upplever även att röret är kallt efter pumpen. Jag har dock bara känt utanpå isoleringen (och under isoleringen precis intill kopplingen till pumpen). Är det ett tecken på att det faktiskt cirkulerar kall brine den vägen?
Kan vara. Du borde ha vanliga kulventiler för att stänga av avsticken för frikylan även en backventil monterad.
 
  • Gilla
Pen
  • Laddar…
Maxwells demon TotalControl skrev:
Kan vara. Du borde ha vanliga kulventiler för att stänga av avsticken för frikylan även en backventil monterad.
Jag har inte riktigt koll på hur det är kopplat och det är lite svårt att se när det är isolerat. Jag vet dock att det sitter en backventil. Jag tror även att det sitter två kulventiler, men de sitter under isoleringen. Jag kan skissa upp hur det ser ut när jag kommer hem.

Det finns inte cirkulationspumpar med inbyggd ventil som stänger flödet när pumpen stängs av? Jag kan nämligen välja att låta värmepumpen styra den externa cirkulationspumpen (då är cirkulationspumpen på när värmepumpen är i sommarläge).
 
M mlindsten skrev:
Det finns inget annat sätt att göra hål i kanalen? Kanske trycka igenom nåt vasst ... :thinking:
En syl eller spik i lämplig storlek borde lösa det ja (y)
Angående styrning så använder aggregatet tempgivaren för att styra hur mycket brine som skall passera kylbatteriet via trevägs ventilen. Men har du ingen trevägsventil med styrning så visar iaf tempgivaren tillufts temperaturen.

Det borde gå att känna genom isoleringen bredvid cirkulationspumpen om du har någon kulventil eller inte.
 
  • Gilla
mlindsten
  • Laddar…
Skriver som många andra... inte läst alla inläggen men vi brukar ha en kanalgivare som stänger trevägsshunten eller om det är en tvåvägare och den externa cirkpumpen då kylan inte behövs. Ganska enkelt då man inte behöver tänka på när och om det är kylläge eller inte å vrida på kranar mm.
 
V Vector skrev:
Skriver som många andra... inte läst alla inläggen men vi brukar ha en kanalgivare som stänger trevägsshunten eller om det är en tvåvägare och den externa cirkpumpen då kylan inte behövs. Ganska enkelt då man inte behöver tänka på när och om det är kylläge eller inte å vrida på kranar mm.
I vårt fall finns ingen ventil som kan styras från aggregatet (eftersom tanken är att vi stänger av manuellt när värmeböljan är över). Jag tog en bild på installationen där jag har markerat vad jag tror (!) sitter under isoleringen.

Den turkos pilen anger inkommande köldbärare och bredvid den är följaktligen returen. Värmepumpen är till höger utanför bild och de båda (isolerade) rören som går rakt upp är till och från kylaren på vinden. Vid den röda ringen sitter en backventil och vid de gula ringarna sitter kulventiler.

Ventilationsinstallation med markeringar: turkos pil för inkommande köldbärare, röd ring för backventil, gula ringar för kulventiler och avstängd cirkulationspump uppe till vänster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Cirkulationspumpen (uppe till vänster) är avstängd, just nu genom att sladden är urdragen. Det finns dock inget som förhindrar flöde genom kylaren. Den övre kulventilen borde vi väl kunna använda till detta, men den är ju gömd bakom isoleringen. Vi har dessutom möjlighet att styra cirkulationspumpen från värmepumpen och då skulle vi ju behöva en styrd ventil också (därav min fråga om det finns cirkulationspumpar med inbyggd ventil).
 
Tror inte det finns några pumpar med inbyggd ventil. I alla fall inte som standard alternativ. Det borde snarare vara en trevägsventil i den första delningen under den röda cirkeln så flödet genom kan stängas av.
 
  • Gilla
Anderscurl
  • Laddar…
J Jensa86 skrev:
Det borde snarare vara en trevägsventil i den första delningen under den röda cirkeln så flödet genom kan stängas av.
Hm, ok ... vad blir fördelen med en trevägsventil där (jämfört med att använda den övre ventilen i bilden)? :thinking:
 
I detta fallet blir det ingen fördel alls men det är så man brukar göra. Har du en kulventil under där så blir det samma princip ifall du stänger den.
 
  • Gilla
mlindsten
  • Laddar…
Kan jag ta bort isoleringen där och sätta dit ett handtag permanent eller måste jag stänga ventilen, ta bort handtaget igen och sätta ny isolering över?
 
Jag har handtagen permanent på och framme. Det blir lite kondens på dem. Så det finns nog en fördel med att ha allt innanför isoleringen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.