164kwh
Luft/ vatten
Ingen värme på än, fick dock starta luft luften igår då den oisolerade krypgrunden gör sitt i vardagsrummet:(
238kvm gammal villa södra Skåne.
 
Se bild, kedjehus 136 kvm från 1964 i Malmö, elområde 4. Luft/vattenvärmepump från 2021, två FTX från 2021, spabad, laddhybrid ca 4-5 kWh/dag. Solpaneler max 8 kW/dag (juni/juli) från 2021
 
  • Stapel- och linjediagram som visar elförbrukning i kWh och elpris i öre för ett kedjehus över sommarmånader.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
N
I snitt 7,9 kWh/dygn under perioden 1-18/9. Detta i Östergötland och med ett hittills sporadiskt användande av LLVP kvällstid.
Denna förbrukning är i nivå vad vi brukar ha i september. Här används fortfarande glödlampor (utom i ytterbelysning) och tjock-TV men det påverkar inte elförbrukningen så mycket som många tycks tro.
 
  • Stapeldiagram som visar daglig elförbrukning i kWh mellan 1 och 19 september 2022, med textlänk för nedladdning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Hus från 1880 tillbyggnad 2000
Fasadbelysning samt en del på tomten
Egen brunn /Vattenfilter
Eget avlopp
Golvvärme på ca 7m2
Fuktstyrning i krypgrunden/källaren
Dagar då inga är hemma runt 13
Runt 23 då vi är hemma
 
  • Elanvändningsdiagram för september som visar en månatlig förbrukning på 297 kWh.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
jawen
  • Laddar…
18-22 kW per dag och 443 kW för september. 140 kvadrat på ett plan
 
  • Gilla
bvall
  • Laddar…
Timmerhus på 141 kvm från 1860. Två personer i hushållet. Vattenburen värme med fjärrvärme. Så en elförbrukning på 6-7 kWh per dygn i hushållsel och uppåt 20 kWh de dygn som bilen laddas.
Fjärrvärmeförbrukningen har dock stigit från ca 13 till 26 kWh per dygn, snittar ca 20 kWh per dygn så här långt i september.
Bortåt kalla vintern lär det gå åt 70-80 kWh fjv per dygn.
 
15kWh/dag i snitt över de första 18 dagarna i september. 240kvm stort suterränghus med bergvärme ställd på 20 grader. Elgolvvärme i badrum som är igång.
 
H Hammarspik skrev:
Hur många kwh använder ni just nu om dagen?
Vad är ni uppe i totalt denna månaden?

känner för att jämföra lite så man inte använder mycket mer än andra, isf kanske något är galet
H Hammarspik skrev:
Hur många kwh använder ni just nu om dagen?
Vad är ni uppe i totalt denna månaden?

känner för att jämföra lite så man inte använder mycket mer än andra, isf kanske något är galet
Runt 23 kwh /dag.
LVP, 21 grader, 2 st element 22 grader och vitvaror.
Hittills 400kwh.
 
T trasker skrev:
Jag är mest fascinerad över del låga elförbrukning alla har utan att inkludera värme.

Vi förbrukar 10 kWh/dygn när vi är på semester på sommaren.
Håller med. Vårt 15 år gamla hus på 165 kvm drog 18 kWh/dygn under juli då vi var bortresta. Det är typ vad majoriteten i den här tråden gör av med nu i september med fullt hus…

Hur är det möjligt?
 
  • Gilla
Siv Olsson och 2 till
  • Laddar…
Erik4
455 kWh hitills (22 kWh/dygn i snitt). Varav 163 kWh bergvärme. Ingen värme på utan endast varmvattenproduktion. 35 kWh billaddning.
 
H Hammarspik skrev:
Hur många kwh använder ni just nu om dagen?
Vad är ni uppe i totalt denna månaden?

känner för att jämföra lite så man inte använder mycket mer än andra, isf kanske något är galet

Boendes i Sthlm

Strax under 10kWh/dygn förutom tvättdagar/laddning av hybrid. Förbrukat 206kWh totalt 18 dagar i sep. Har hus (2015) 158m2 medel temperatur 23grader, + välisolerat och uppvärmt 44m2 garage (10gr) 2 vuxna, 3 små barn. 18,6kWp solceller som producerat 837kWh och jag har sålt 667,4kWh av dessa i sep så ligger fortfarande + mot kostnaderna. Uppvärmningssystem som jag kallar ett hybrid system som funkar väldigt bra är Nibe F750 FLVP + 1 LLVP till garage + 2st LLVP på vardera våning och en contura 556 täljstens kamin som jag eldar morgon och eftermiddag kväll med så fort det är under 10+. Ligger i år dec-sep på totalt 2600kr i elkostnad (värme medräknat) efter försäljning och bidraget man fick. Ved får jag.

Batteri ligger i tankarna till solcellerna.
 
Redigerat:
Alla ligger bra lågt.

Igår föbrukade jag 34kwh
Jag har förbrukat ca 800kwh hittills i September.
Producerat ca 850kwh

180m2 med frånluftvärme och elbil.
 
S
16kWh/dag i sept och producerat 18kWh/dag med solcellerna 1.5 plans 70 tals villa på 160kvm med 2 i hushållet. Endast luft/luft i denna perioden.
 
H Hammarspik skrev:
Hur många kwh använder ni just nu om dagen?
Vad är ni uppe i totalt denna månaden?

känner för att jämföra lite så man inte använder mycket mer än andra, isf kanske något är galet
Dygnsförbrukning söndag 14,6Kwh.Högsta värdet denna höst.
 
H Hammarspik skrev:
Hur många kwh använder ni just nu om dagen?
Vad är ni uppe i totalt denna månaden?

känner för att jämföra lite så man inte använder mycket mer än andra, isf kanske något är galet
Jag är ensamstående i ett hus på 150 kvadrat. I går använde jag 14.6 kWh. Under augusti har det gått åt 378 kWh.
Jag har direktverkande el, men har ännu inte slagit på den. Lite svalt i köket nu - ca 15°.
 
  • Gilla
TanjaCh
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.