Vinterstängt poolen.
Chockat, tagit ner nivån, kopplat isär och dränerat slangar.
Hann klippa lite gräs i diket utanför samt trimmat.
Avslutade med en biltvätt.
 
  • Gilla
IgelSpikey och 4 till
  • Laddar…
FreQa FreQa skrev:
Schysst som ger nästa person ett h-e med din spånskiva! :rofl:
Inte mitt problem :rofl:
 
  • Haha
FreQa
  • Laddar…
nikasp
Demmpa Demmpa skrev:
Gäller att sätta på sig selen rätt samt förankra sig ”ovanför” huvudet samt bara ha en liten vinkel mellan fästpunktens lodlinje och en själv för minimal pandling.
Jo, brukar fästa linan nedanför takfallet på andra sidan och justerar så jag i princip bara lägger mig ner om jag skulle halka. Är ju 2-3 nedersta raderna främst som är lite spännande utan sele.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
U
Monterat fixtur, såhär i efterhand skulle jag gjort hålet lite större. Det va rätt tight även om det gick bra.
Isolerat rum med monterad fixtur och tätskiktsplattor på väggar och golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Monterad inbyggd toalettstomme från Geberit inuti ett snävt utrymme med synlig isolering och folie på väggarna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
boschkenta och 4 till
  • Laddar…
S sinuslinus skrev:
Du får nog lägga till en skyffel i budgeten för den där blåa lär inte hålla byggtiden ut. ;)
De som använder den är ganska arbetsskygga, så risken är snarare att jag kör över den med traktorn när den ligger och dräller överallt…
 
  • Gilla
  • Haha
pette och 2 till
  • Laddar…
Leverantören av tvättstället vi ville ha kan inte leverera och kan inte ge oss ett datum så nu drog jag rören och köpte ett billigare på hornbach
Så att man kan tvätta händerna utan att behöva gå ut i köket
 
  • Nytt tvättställ med skåp installerat i ett badrum, inköpt från Hornbach.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rörinstallation för tvättställ på ett badrumsgolv med mönstrade kakelplattor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Sthlm1891 och 3 till
  • Laddar…
Hann med lite arbete emellan andra aktiviteter i helgen Pågående arbete utanför en träfasad med gula stegar, avslutat virkesprojekt och höstlöv på marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En stenlagd trädgårdsgång med arbetsmaterial och verktyg vid en husvägg, omgiven av grönska och höstlöv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Byggprojekt utanför hus med täckt mark, stege, och en hund på gården.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Pågående arbete med anläggning av grusgång vid en gul trävilla med öppen dörr och verktyg synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Pågående byggprojekt med halvfärdigt träramverk och grus på en trädgårdsgång bredvid ett hus, verktyg lutade mot väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Pågående arbete med att bygga en träram för en terrass brevid ett hus, verktyg och material synligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Påbörjat bygge av veranda i trä intill ett hus, oavslutat arbete och en liten vitbrun hund står bredvid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sedan tog virket slut och det var dags för kalas:cool:
 
Redigerat:
  • Gilla
pennybridge och 7 till
  • Laddar…
U Utsliten och utdömd skrev:
Monterat fixtur, såhär i efterhand skulle jag gjort hålet lite större. Det va rätt tight även om det gick bra.
[bild]
[bild]
Är det inte krav på färdigt ytskikt, dvs. kakel/klinker i nischen längre, var det 10 år sedan när jag gjorde det sist?

Som Säkervatten visar,
Schematisk illustration av tätning bakom en WC-modul i ett våtrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
U
TeroM TeroM skrev:
Är det inte krav på färdigt ytskikt, dvs. kakel/klinker i nischen längre, var det 10 år sedan när jag gjorde det sist?

Som Säkervatten visar,
[bild]
det är ju bara bilden som visar sådan lösning, det finns inget i texten som tyder på annat än att den skall placeras i tätskicktat utrymme
Illustration över installation av WC med inbyggd spolcistern och anvisningar för tätskikt och läckageindikering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


jag kan ha gjort fel, inte omöjligt. Men om det vore så viktigt tycker jag att de borde även skriva det i texten som ändå kan anses som den gällande föreskriften.
 
tommib
Det handlar nog om att tätskiktet ska täckas för att inte skadas.
 
Lexington Lexington skrev:
Spårad skiva på imorgon o förhoppningsvis drar rörig golvvärme under veckan!

[bild]
[bild]
Varför vill man dra en rörig golvvärme? ;)
 
U Utsliten och utdömd skrev:
det är ju bara bilden som visar sådan lösning, det finns inget i texten som tyder på annat än att den skall placeras i tätskicktat utrymme
[bild]

jag kan ha gjort fel, inte omöjligt. Men om det vore så viktigt tycker jag att de borde även skriva det i texten som ändå kan anses som den gällande föreskriften.
BKR vill ha klinkers under och koll med Lip om kakel. Det var just det som Tommie påpekar, tätskiktet behövde skyddas mot långvarig mekanisk påverkan. Säger inte att det måste vara så men det vore synd att missa detta när du ändå verkar göra jobbet grundligt.

Illustration av tätskikt bakom och under inbyggd WC med klinkergolv och vägginstruktioner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
U
TeroM TeroM skrev:
BKR vill ha klinkers under och koll med Lip om kakel. Det var just det som Tommie påpekar, tätskiktet behövde skyddas mot långvarig mekanisk påverkan. Säger inte att det måste vara så men det vore synd att missa detta när du ändå verkar göra jobbet grundligt.

[bild]
fast det är byggt enligt figur 23 i din (BKR’s) bild, golvet i facket för toan är högre (15mm) ovanför flytspackels nivån. Och lutar svagt utåt.

ska tilläggas att jag varken satt tätskicktet eller kommer plattsätta, utan det gör en plattsättare godkänd av GVK. Jag monterade endast fixturen.
 
Det finns inbyggnadsfixtur från Geberit som kommer med förmonterat tätskikt som ansluts till väggen
LÄNK
 
U Utsliten och utdömd skrev:
fast det är byggt enligt figur 23 i din (BKR’s) bild, golvet i facket för toan är högre (15mm) ovanför flytspackels nivån. Och lutar svagt utåt.

ska tilläggas att jag varken satt tätskicktet eller kommer plattsätta, utan det gör en plattsättare godkänd av GVK. Jag monterade endast fixturen.
Då är det säkert ok, hantverkare gör väl aldrig fel :thinking:

Skulle nog kolla med Lip innan allt byggs igen.

Att jag reagerar på detta är att jag kommer snart att ta tag i ett badrum själv och börjar samla information om vad som gäller nu för tiden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.