16,1 kwh/dygn i snitt under september, totalt inkl hushållsel mm. 155 kvm villa med frånluftsvärmepump från 2011 samt även fristående uterum på 25 kvm med LLVP som går på underhållsvärme, 10 grader, förutom några timmar på helgerna när vi brassar på.
 
Jag är mest fascinerad över del låga elförbrukning alla har utan att inkludera värme.

Vi förbrukar 10 kWh/dygn när vi är på semester på sommaren.
 
  • Gilla
Berthramb och 6 till
  • Laddar…
214 kWh hittills i september, så ca 12 kWh/dygn i snitt. I stort sett ingen värme på, förutom ett element i badrummet som slår på när det går under 18 grader.

Samma period, 1-18/9, förra året var 390 kWh, vilket blir 21,5 kWh/dygn.
 
Redigerat:
T trasker skrev:
Jag är mest fascinerad över del låga elförbrukning alla har utan att inkludera värme.

Vi förbrukar 10 kWh/dygn när vi är på semester på sommaren.
kanske för förbrukningen gäller just nu och jag tror dom flesta inte har värme på just nu!!
 
Vi bränner mellan 35 o 40 såna däringa kilowattimmar nu i sept. Hittills 650 kWh.
Golvvärme på i badrummet, llvp i attefallshuset och cirkpump i poolen.
Går nog 17-18' om året.
Har tillverkat 900 kWh solel hittills i sept.
 
  • Gilla
Magnus2021
  • Laddar…
80-tals 1 ½ plans villa i Skåne, två personer i hushållet. Direktverkande el med en LLVP centralt placerad, FTX. Värmen är än så länge avstängd. Ligger på 15kWh per dag. En del är varmvattenberedaren, men tyvärr har vi ganska hög tomgångsförbrukning, FTX, datorer och kameraövervakning. Hög tid att börja jaga förbrukare!
Graf över temperaturinomhus och utomhus samt daglig energiförbrukning i en villa over en månads tid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
H Hammarspik skrev:
låter väldigt mycket. Jag ligger på 6-8 kwh om dagen. Då är vi 3 som duschar, lagar mat, diskar, tvättar och tittar på tv. Ändå tror jag värmen är igång lite är dock osäker. Det är fortfarande 22 grader inne varje dag. Nästan lite för varmt.. hade dörren öppen hela dagen igår och på kvällen var det bara 18 men när vi vaknade var de 22 grader igen. Har jordvärme
Vad betyder jordvärme?
 
272 kWh totalt för månaden, cirka 16 kWh per dag. 114kvm plus lika stor källare
 
J
Ca 17-18 kwh. Villa 1,5 plan 142 kvadratmeter.
 
~15-20kWh/dygn hittils i september och det är till största del bara till värme och varmvatten. Det sticker i regel upp till 50-90kWh/dygn under de kallare vintermånaderna. Ensamboende i 70-talsvilla med LVVP, ingen elbil eller så men unnar mig dock ett skönt bad i kar per dag.
Stapeldiagram över daglig energiförbrukning i kWh för en månad, med notering av 248 kWh inköpt energi.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Nyfiknanicke
  • Laddar…
TRJBerg
80kWh i går. >400m2 hus, inte bästa isolering. BergVP.
 
  • Wow
  • Gilla
  • Ledsen
lat och 3 till
  • Laddar…
Sittställning
L micke880 skrev:
Vad betyder jordvärme?
Samma som bergvärme fast ytlig slinga på flera hundra meter.
 
8-10 kWh i september hittills.
Totalt 181 kWh än så länge.
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
September: 9 kWh/dag och jag har varit jättesnål - ingen värme än. Så då är det väl FTXen, varmvattenberedaren, kylen, frysarna, fasadbelysningen, mobilladdningar, TVn, läslampan, kaminen på stand-by och matlagning som är orsaken.

Nyttigt att kolla upp vad som är nödvändigt. Ligger just nu på 53% av min normala septemberförbruking...
 
Redigerat:
  • Gilla
jawen och 1 till
  • Laddar…
Men fasadbelysningen kan väl knappast klassas som nödvändig så där kan du snåla lite mer ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.